Koniec produkcji A380 ?

Według najnowszych informacji ogłoszenie terminu zakończenia produkcji samolotów A380 jest bardzo prawdopodobne. Kołem ratunkowym dla programu SuperJumbo było zamówienie od Emirates Airlines, ale przewoźnik z Dubaju nie osiągnął porozumienia z producentem silników, firmą Rolls Royce, i rozważa zmianę A380 na A330/A350. Niedawno swoje zamówienie anulowały linie Qantas Airways. Prezes Qatar Airways, Akbar Al Baker, powiedział, że katarski przewoźnik planuje wycofywanie maszyn A380 z floty po 10 latach eksploatacji. Będą one zastąpione przez B777X. Obecnie jedynie zamówienie kolejnych SuperJumbo przez International Airlines Group może spowodować przedłużenie produkcji. W przeciwnym wypadku nawet w najbliższy czwartek, 14 lutego, może zostać podjęta decyzja o zakończeniu produkcji A380 przez zarząd Airbusa.
13/02/2019 04:48  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lysypiotr76 2019-02-13 12:54   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Mimo że nie byłem entuzjastycznie nastawiony do A380 to jednak myślałem że produkcja zostanie utrzymana. Tym bardziej że EK na tym modelu oparł swój image linii luksusowych podróży. Airbus nie wstrzelił się modelem w dzisiejsze czasy. Szkoda że w momencie projektu tak jak w przypadku B747 nie pomyślano o wersji cargo.
demar 2019-02-13 12:01   
demar - Profil demar
W sprawie A380 i ewentualnego zakończenia jego produkcji napisano już wiele i to od kilku lat. Tylko przykłady z p.com (i dyskusje…): rok 2016 ( https://www.pasazer.com/news/30809/airbus,mniej,a380,ale,to,nie,koniec,programu.html ), rok 2017 ( https://www.pasazer.com/news/33381/emirates,a380,wyladowal,w,warszawie.html ), albo jedno z ostatnich w 2019 ( zobacz link ).

Potwierdzone jest, że toczą się bardzo poważne negocjacje biznesowe, przede wszystkim w gronie Emirates, Airbus i Rolls-Royce. Z tego może wyjść z jednej strony zakończenie produkcji A380, albo na przeciwnym biegunie mocny impuls rozwojowy (np. A380NEO w oparciu o silnik z B787, A380plus, później może nowy silnik typu UltraFan, A380-900).

Jeśli produkcja zostanie zatrzymana Airbus straci kilka procent przychodów, ale najwięcej straci Emirates (i ewentualnie finansujący jego flotę).

Jeśli będzie impuls rozwojowy to ktoś to musi sfinansować (kwota ok. kilka mld EUR), a to są ważne sprawy: kto, kiedy, ile? Ani Emirates, ani Airbus, ani Rolls-Royce nie mają finansowania bez ograniczeń – to trzeba przeliczyć.

Rynek lotniczy rozwija się w różnych segmentach, ten VLA zmniejsza liczbę sztuk, ale oczekuje coraz większej efektywności. Obecne A380 bez rozwoju za kilka lat będzie „niesprzedawalne” (niektórzy piszą, że już jest…). Z obecnie znanymi impulsami rozwojowymi można go produkować przez wiele lat. Ale to kosztuje.

I ciągle aktualne pytanie: czy warto jeszcze inwestować w A380?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy