LOT zrezygnuje ze Star Alliance ?

Podobno zarząd PLL LOT wyraził swoje niezadowolenie z prtnerstwa w sojuszu lotniczym Star Alliance, który oferuje duże udogodnienia dla pasażerów, ale nie korzyści finansowe dla polskiego przewoźnika. LOT zmienił swoją strategię parę lat temu, rezygnując z oferowania bezpośrednich połączeń z polskich portów regionalnych do destynacji europejskich, a wzmacniając dodatkowo rolę lotniska w Warszawie jako głównego portu przesiadkowego. Sytuację tę wykorzystali europejscy partnerzy w ramach sojuszu (Austrian Airlines, Lufthansa, SAS) oferując dogodne połączenia przesiadkowe w swoich portach (Wiedeń, Frankfurt, Monachium, Kopenhaga). Spekuluje się, że wobec chęci prywatyzacji PLL LOT, grupa IAG (International Airlines Group) będzie chciała umocnić swoją pozycję w tej części Europy i być może złożyłaby ofertę kupna lub udziałów, co oznaczałoby wstąpienie LOT-u do sojuszu OneWorld. Na razie to tylko spekulacje, a czas pokaże w jakim kierunku podąży polski narodowy przewoźnik.
03/04/2015 19:09  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2015-04-08 16:34   
greg0303 - Profil greg0303
Prezes Mikosz potwierdził to podczas konferencji w Dublinie (Airlines in Transition, 25-26 marca 2015 roku) porównując sytuację LOT-u w Star Alliance do piosenki zespołu The Clash "Should I stay or should I go". Według Pana Prezesa sojusz jest bardziej korzystny dla większych przewoźników niż mniejszych, a dodatkowo linie partnerskie z sojuszu, znając wewnętrzną sytuację PLL LOT, podjęły decyzje, które nie były korzystne dla polskiego narodowego przewoźnika.
gość_de973 2015-04-08 15:24   
gość_de973 - Profil gość_de973
Podobno ta informacja to nie prawda.
gość_1952a 2015-04-08 09:58   
gość_1952a - Profil gość_1952a
w pelni zgadzam sie z gość_50884 - Lufa (Swiss, Austrian) byla jest i bedzie bardzo bezpieczna, b. mila obsluga - co do 737 - tez sie zzgadzam duzo lepsze niz BA czy AF - natomiast popatrz na pozostala flote 7478, 380, nowe 320 juz niedlugo 350, 777… o czym Ty piszesz ? czy kiedys leciales Luft? przejeli Swissa, Austriana i jakos nie likwiduja lotow atlantyckiech - wrecz zwiekszaja - popatrz na BC w nowych 7478 - rewelacja ! co do *A - nie narzekam - swoje saloniki na lotniskach w USA, saloniki w niemczech najlepsze..
gość_50884 2015-04-07 14:29   
gość_50884 - Profil gość_50884
gość_4ccb3: tylko, ze te jak piszesz prastare 737-300/500 w Lufthansie sa w nienagannym stanie. O wiele mlodsze maszyny w AF, LO czy BA sa czesto w oplakanym stanie.
Z kolei podwazanie reputacji linii na przykladzie tragedii 4U to chyba zart z twojej strony.
mietek 2015-04-07 14:02   
mietek - Profil mietek
Ja bym się obawiał, że po zakupie LO przez IAG znikną połączenia z PL do JFK, ORD i YYZ. Zresztą ktokolwiek by LOT-u nie przejął istnieje takie prawdopodobieństwo. Czy One World nie ma linii w tej części Europy? A Air Berlin?
gość_4ccb3 2015-04-07 12:35   
gość_4ccb3 - Profil gość_4ccb3
gość_1952a: "komfort, bezpieczenstwo, profesjonalna obsluga, dobre ceny" - czy na pewno wypowiadasz sie o Lufthansa Group? Komfort w 25-letnich samolotach? A takie sa nie tylko w Germanwings, takimi staruszkami Boeingami 737-500/300 LH lata np. do Wroclawia, Krakowa, Katowic i czasem tez do Warszawy. Juz zadna linia w Europie nie uzywa 737-300, 735 tez sie praktycznie juz nie spotyka. Bezpieczenstwo i profesjonalna obsluga - czy mowisz o pilotach? W kontekscie tego, co stalo sie dwa tygodnie temu to niezbyt smaczny zart. A wracajac do Stara, nie wiem w czym jest to najlepszy sojusz. Jest moze i najwiekszy, ale Miles & More LH i spolki jest obecnie jednym z najslabszych programow lojalnosciowych.
gość_1952a 2015-04-07 12:22   
gość_1952a - Profil gość_1952a
Star A. to najlepszy program - jezeli ten prymitywny LOT wyjdzie to mam nadzieje ze Lufa przy tak rozbudowanej siatce z Polski pozostawi mozliwosc bycia czlonkiem w *A dla Polakow - jedynie po polsce latalbym LOt pozostalem, nawet kosztem przesiadki Lufa Swiss, Austruian :-) komfort, bezpieczenstwo, profesjonalna obsluga, dobre ceny
gość_6078f 2015-04-07 11:17   
gość_6078f - Profil gość_6078f
'Jak powszechnie wiadomo LO najbardziej zarabia właśnie na feedowaniu LH, po co ma to tracić?' - a to taka potwierdzona wiedza, czy pobożne życzenie? bo ja właśnie myślałem, że nam się feedowanie LH za nic nie opłaca..
gość_495b2 2015-04-07 10:42   
gość_495b2 - Profil gość_495b2
Bez sensu. LH ma huby tak blisko, że może je feedować z Polski małymi maszynami co 2-3h. BA ani żadna linia z one world takich możliwości nie ma. Jak powszechnie wiadomo LO najbardziej zarabia właśnie na feedowaniu LH, po co ma to tracić? Tym bardziej, że one world to najsłabszy sojusz i jeszcze nikomu wstąpienie do niego nie pomogło, a wręcz przeciwnie (vide MA, EI).
gość_7c8b0 2015-04-07 08:59   
gość_7c8b0 - Profil gość_7c8b0
Faktem jest, że funkcjonowanie Lotu w *A staje się coraz bardziej symboliczne. Sojusz ma sens gdy loty odbywają się w CS i gdy siatki poszczególnych członków sojuszu się uzupełniają. W przypadku *A do pewnego czasu głównymi hubami były FRA i MUC, ale Lufie Lot przestał być tam już potrzebny. Swego czasu LH była zainteresowana przejęciem Lotu, ale u nas wtedy akurat rządziła opcja sprzeciwu tzw. wyprzedaży majątku narodowego, unieśliśmy się honorem, więc pragmatyczna Lufa wykupiła OS i rozbudowała siatkę połączeń na wschód Europy z VIE. W obecnym kształcie Lot dla *A nie stanowi żadnej szczególnej wartości, podobnie jak dla Lotu członkostwo w tym sojuszu staje się coraz mniej istotne. Wbrew pozorom wejście do OW nie musi oznaczać tylko feedowania LHR. Owszem, tak będzie w stosunku do lotów dalekich, ale dla OW Warszawa może stać się oknem na świat wschodniej części Europy i jeśli Lot postawi (co już zresztą pomału robi) na rozwój połączeń na wschód od Polski, wówczas może stać się dla OW tym, czym OS jest dla *A.
gość_bedd6 2015-04-06 22:43   
gość_bedd6 - Profil gość_bedd6
DO: gość_09baa
LOT nigdy nie nalezal do Partner Plus Benefit. Sami specjalisci...
gość_d7c1b 2015-04-05 19:31   
gość_d7c1b - Profil gość_d7c1b
gość_50884: podstawowa korzysc moze byc taka, ze ta czesc Europy jest bardzo slabo obslugiwana przez linie One World, za to jest kompletnie spenetrowana przez konkurentow Lotu ze Star Alliance: LH, OS czy LX. Prawdopodobnie jedynym wyjatkiem i miejscem, ktore obsluguje tylko LO jest Szczecin. Dodatkowo, AA ma swoj hub na JFK i ORD, gdzie moznaby tworzyc polaczenia code-share dla LOTu.
gość_b72f6 2015-04-05 18:51   
gość_b72f6 - Profil gość_b72f6
podobno od maja br do OneWorld przechodzi Alitalia ..
gość_50884 2015-04-05 16:17   
gość_50884 - Profil gość_50884
Nie wiem jakie korzysci wyniesie LOT na zmianie aliansu. Zamiast dowozic pasazerow do Frankfurtu bedzie sie feedowac LHR? Gdzie niby ma byc to korzystniejsze? Ani LOT sie nie rozwinie, ani na tym nie skorzysta. Uciesza sie jedynie ci, ktorzy maja alergie i fale hejtu na Lufthanse. Zadne cuda ani nic wiecej niz jest teraz sie nie stanie. Nie bedzie zalewu nowych kierunkow. Zmiana aliansu z pewnego i sprawdzonego na inny to przyslowiowa zamiana siekierki na kijek.
gość_d7c1b 2015-04-05 14:21   
gość_d7c1b - Profil gość_d7c1b
Jesli LOT wyjdzie ze Stara, skorzystaja na tym znacznie pasazerowie z portow regionalnych, gdzie do tej pory Star ma monopol (Lot, Lufthansa, Sas). Pojawienie sie konkurencyjnego aliansu reprezentowanego przez LOT powinno doprowadzic do obnizenia cen biletow. Miles & More jest obecnie bardzo slabym programem, w ktorym akurat najlepsze cenowo oferty ma obecnie LOT. Lufthansa dolicza do "darmowych" biletow za punkty oplate paliwowa, przez ktora sa one drozsze od platnych biletow w klasie ekonomicznej. Zmiana aliansu oraz programu lojalnosciowego, w ktorym Lufthansa jako glowny gracz uwaza swoich klientow za idiotow bedzie korzystne dla pasazerow.
gość_d59ee 2015-04-05 10:26   
gość_d59ee - Profil gość_d59ee
Też staram się latać LOTem. Jesli LOT zmieni program lojalnościowy to na 99% to będzie mój nowy program pierwszego wyboru. Mam nadzieję, że LOT otworzy więcej kierunków długodystansowych w 2016 np. południe Azji, Ameryka Południowa, RPA. Wtedy łatwiej zaplanowac podróż do korzystniejszego zbierania mil.
gość_4c862 2015-04-04 19:11   
gość_4c862 - Profil gość_4c862
Jesli Lot postanowi zmienic sojusz, to kazdy bedzie miał do wyboru - albo wykorzystać miłe w podanym terminie, albo przejsc do nowego programu na zasadach określonych przez Lot. Ewentualnie, w zależności od decyzji M&M pozostać w tym programie, o ile LH zgodzi sie na to. W M&M obowiązuje zasada, ze jest sie uczestnikiem programu poprzez linie z kraju zamieszkania, nie wiem jak to działa jesli chce nim zostac ktoś kto mieszka w kraju, z którego żadna linia do *A nie należy.
gość_29684 2015-04-04 13:22   
gość_29684 - Profil gość_29684
Bylaby to swietna wiadomosc gdyby LOT przeszedl do One World. W tej czesci Europy ten sojusz nie ma swojego przewoznika po bankructwie Malevu. One World ma lepsze programy lojalnosciowe (chociaz obecnie nietrudno byc lepszym od Miles & More), a linie IAG, w przeciwienstwie do LH Group sie rozwijaja i maja stabilniejsza sytuacje finansowa oraz lepsze perspektywy dzieki udanym reformom, ktora LH nie jest w stanie u siebie wprowadzic. Poza tym obecnie linie tej grupy sa duzo bardziej przewidywalne i pewne niz notorycznie strajkujaca LH (czy AF ze Sky Team i byc moze wkrotce takze KLM). Jak ktos juz tutaj wspomnial, lepiej byloby, gdyby LOT zostal przejety przez Qatar niz IAG. Podczas oceny procesu restrukturyzacji LOTu przez KE, BA zglosilo sugestie, ze LOT powinien zrezygnowac z lotow transatlantyckich. Osoby ze statusem SEN pewnie beda mialy zaoferowane status match i beda zachecone do przejscia do nowego sojuszu. Gdy LO przechodzi do One World, zdecydowanie rezygnuje z niepewnej i obecnie drozszej LH i zaczynam latac po Europie z WRO przez WAW (tak jak juz zrobilem na niektorych trasach).
gość_09baa 2015-04-04 12:52   
gość_09baa - Profil gość_09baa
To ze Lot wyjdzie ze stara to pewne na 90%. Po pierwsze dlatego ze uczestnictwo jest drogie, szczegolnie wspolpraca z LH, po drugie od jakiegos czasu sukcesywnie LOT zbiera informacje o swoich pasazerach, zakladal im profile, masowo zacheca do zakladania profili w LOT dla firm. Tu trzeba zaznaczyc ze LOT juz jakis czas temu wystapil z Partner Plus Benefit, a jak wiadomo tworzenie wlasnego programu jest niezwykle kosztowne. Zwykle takie ruchy wykonuje sie wczesniej- duzo wczesniej zeby sprzedajac firme lub przechodzac do innego sojuszu miec duza pozycje wyjsciowa i karte przetargowa. Szczerze, byloby nieco kiepsko jesli to sie stanie, bo dla mnie o statusie SEN bardziej oplaca sie latac LOTem po europie niz bujac sie z przesiadkami. No ale jak bedzie trzeba to bedzie trzeba.
gość_dcfdb 2015-04-04 10:59   
gość_dcfdb - Profil gość_dcfdb
Czy wówczas mile M&M byłyby przeniesione na nowe konto w nowym programie LOTu? Czy ktoś może wie jak to bywało w podobnych sytuacjach?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy