Pierwszy kwartał 2005 roku

Pierwszy kwartał 2005 roku Podsumowany został pierwszy kwartał 2005 roku. Wzrost ilości obsłużonych pasażerów zapowiada kolejny rekordowy rok w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Przyrost całkowitego ruchu pasażerskiego to przede wszystkim efekt działalności tanich przewoźników ale także stałego wzrostu ilości lotów czarterowych. W tym roku port spodziewa się co najmniej 850...
06/04/2005 16:18   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
krisg 2005-04-07 12:04   
krisg - Profil krisg
Tak się składa, że wg mnie każdy na tym forum ma trochę racji. Katowice piękne nie są i standard dla pasażerów klas reprezentowanych przez litery z początku alfabetu jest niski. Tu zgadzam się z P. Sceptycznym zupełnie.
Natomiast to, że terminal wygląda jak Aldi jestem w stanie zrozumieć - oni musili coś zbudować w ciągu 4-5 miesięcy - to był warunek Wizza aby KTW były jego bazą. Buda ta była budowana w systemie 3 zmianowym - widać więc, że im się spieszyło. Swoją drogą z tego co wiem to Wizz chce wybudować tutaj hangar dla swoich samolotów.
Uważam, że skoro Katowicom trafiło się trochę jak ślepej kurze to powinny tą szansę wykorzystać - trzeba coś zrobić z drogą dojazdową - teraz po zimie można na niej koła stracić! Jest fatalnie! Dobrym rozwiązaniem byłby pociąg (szynobus raczej) który łączyłby lotnisko z Katowicami i Krakowem. Wtedy byłaby szansa aby np. wszedł do Katowic KLM (który wg moich informacji chce uruchomić połączenie z płd. Polski). Drugą sprawą jest wygląd terminala - jest buda i to się nie zmieni - teraz trzeba coś zaprojektować co tę budę zakryje i będzie atrakcyjne.
Od paru tygodni na lotnisku jest pokazana wizualizacja na najbliższe 2 lata - buda zostanie obtoczona przeszklonymi korytarzami prowadzącymi do rękawów. Zobaczymy co z tego będzie.
A swoją drogą skoro GTL tak się obawia konkursu architektonicznego to może zgłosi się na Politechnikę Śląską i zaproponuje konkurs? 2 bilety Wizza byłyby niezłą motywacją dla studentów a i GTL może by się zorientowało, że KTW może być atrakcyjne.
krisg 2005-04-07 12:04   
krisg - Profil krisg
Jeszcze a propos tej wizualizacji, o której wspomniałem w poprzednim poście tutaj jest link
Mimo, iż grafika nie jest wysokiej roździelczości to można zauważyć, że w nowym module będą przeszklenia na dachu (czego brakuje "budzie") oraz ściany ze stali i szkła a nie z "supermarketowej", białej blachy.
No zobaczymy jak to będzie wyglądać.
Aha - w tle widać szynobus - ciekawe czy oni o tym myślą poważnie?
Sceptyczny 2005-04-07 12:04   
Sceptyczny - Profil Sceptyczny
W odniesieniu do wypowiedzi "Wajher". Nigdy nie kwestionowalem tego, ze zaloga portu w Pyrzowicach (poza jej prezesami a mam wrazenie, ze jest Pan jednym z nich lub ich poplecznikiem) jest jedna z najbardziej uprzejmych w kraju. Szczegolnie w konfrontacji z Balicami czy Warszawa wypadaja imponujaca skromnoscia i uprzejmoscia. W Balicach i w Warszawie mam wrazenie, ze jestem intruzem czego nigdy nie doswiadczylem w Pyrzowicach. Moja fala krytyki dotyczy wylacznie standardu terminalu i drogi dojazdowej. Zaluje, ze nie wyglada tak imponujaco jak Lawica czy Rebiechowo a nawet ostatnio zmodernizowana Bydgoszcz (nawet z jednym polaczeniem dziennie). Moj stosunek do Pyrzowic jest jak najbardziej pozytywny. Zobowiazalem wrecz pracownikow do latania z Pyrzowic, ze wzgledu na nizsze koszty parkingow oraz brak koniecznosci oplat za autstrade do Balic. Nie moge tylko zrozumiec bezpodstawnego samozachwytu komentatorow tego forum (mysle, ze wywodzacych sie z GTL) mowiacych o tym jak wspaniala inwestycja tego portu jest buda o bryle taniego marketu spozywczego, ktora nazwano terminalem. Jako pasazer LH, jej Senator zyczylbym sobie poprawy staddardu tego portu. Obecny dyrektor LH niestety nie ma wplywu na decyzje panow z zarzadu GTL, ktorzy postawili na jak najnizszy standard z ufiksowaniem na tanie linie.
chris 2005-04-07 11:04   
chris - Profil chris
Panie Sceptyczny, Zarzuca Pan poplecznictwo GTL w wypowiedziach poniektorych uczestnikow dyskusji a sam Pan 'pachnie' Balicami na odleglosc ...
Pozatym co to za szef z Pana , Senator i uzykownik exkluzywnej business class co kaze pracownikom oszczedzac na parkingu ? Wujek Scrudge ? ... ;)
sum 2005-04-07 11:04   
sum - Profil sum
Wszystkie polskie lotniska wygladaja jak dworce kolejowe w malych miasteczkach za granica. My chyba nigdy nie dogonimy standardow zachodnich. Nigdy nie bedziemy sie porownywac do Gatwick (ktore wg mnie ma fantastyczna komunikacje kolejowa - pociagi odjezdzaja do wielu miast w Anglii spod samego terminala). Nasza infrastruktura pozostawia wile do zyczenia i jeszcze dlugo tak bedzie. Jestesmy w tyle za podrzednymi lotniskami w Europie Zachodniej jak Bristol, Tuluza czy Sewilla. Pewnie nigdy nie dojdziemy do tych standardow wiec najwazniejsze sa polaczenia one zawsze wygeneruja troche pieniedzy na rozbudowe. Lepsze to niz pusta Lawica czy pusta Bydgoszcz dlatego brawo dla Krakowa i Katowic jest szansa ze za jakies 2-3 lata te lotniska razem obsluza wiecej pasazerow niz Okecie.
Sceptyczny 2005-04-07 11:04   
Sceptyczny - Profil Sceptyczny
Koszt tygodniowego postoju w Pyrzowicach to 100 PLZ. W Balicach 3 razy tyle + koszt dojazdu autostrada. Niestety w dobie ciecia kosztow i na takie sprawy musimy zwarcac uwage. Balicami raczej "nie pachne" o czym napisalem w odniesieniu do zachowania zalogi Balic do pasazerow. Chris natomiast niestety "pachnie" prymitywnymi komentarzami otoczenia zarzadu GTL.
Sceptyczny 2005-04-07 10:04   
Sceptyczny - Profil Sceptyczny
Panie Wajher mam zle informacje. Firma, ktora reprezentuje wystapila do LH o poprawe standardu odprawy (warunki lokalowe) pasazerow LH w Pyrzowicach. Dyrekcja LH nie ma wplywu na GTL. Dyrekcja LH w Katowicach zostanie za 2 tygodnie zlikwidowana. Nie beda realizowane loty z Pyrzowic do hub,u LH w Monachium, ze wzgledu na zla wspolprace z zarzadem GTL. Skorzystal na tym Krakow. LH w ciagu roku otwarla tam 3 polaczenia do Monachium choc wczesniej przynajmniej jedno bylo planowane dla Pyrzowic. Lotnisko zarzadzane autokratycznie przez dwoch niestety niedoratajacych do standardow wspolczenego biznesu panow bez wyksztalcenia menadzerskiego, znajomosci jezykow obcych niestety ma mala szanse rozwoju. Jedno co im trzeba przyznac dobieraja dobrze zaloge. Ludzie sa skromni i pracowici ale to nie pracownicy sa decydentami.
Drexler 2005-04-07 09:04   
Drexler - Profil Drexler
Jasne, teraz beda teksty ze KTW rozbudowalo sie za kase Lufthansy. Nie wiem ile w tym prawdy, jesli tak to widac ze Lufthansa sobie "wybudowala" lotnisko i za to ja chwale. Bo dzieki cierpliwosci i na pewno stacili kase na poczatku, teraz wychodza na prosta i maja zyski.

A skad wiadomo ze KLM chce latac z poludnia Polski ? Super by bylo jesli z KTW :D A moze ktos wie cosna temat polaczen na wschod o ktorych zarzad GTL mowil ostatnio ?
krisg 2005-04-07 09:04   
krisg - Profil krisg
O KLMie usłyszałem od jednego pracownika z branży - ale to jest tylko nie potwierdzona plotka.
wajher 2005-04-07 08:04   
wajher - Profil wajher
Panie SCEPTYCZNY! A widzi Pan! Od razu ton Pana wypowiedzi zrobił sie łagodniejszy!. Na wstepie powiem, ze nie jestem przedstawicielem dyrekcji GTL ani zadnym powinowatym jej przedstawicieli. Podobnie jak Pan uwazam, ze budowanie Leader Price'ow na lotnisku jest dozwolone TYLKO jako ROZWIAZANIE TYMCZASOWE i mam nadzieje ze podobnie jest w KTW. Przyzna Pan jednak, ze jest to chyba lepsze rozwiazanie niz budowanie w pospiechu "nowego terminalu" w Balicach i to z rekawami, ktory juz wiadomo, ze bedzie za ciasny. Powiem wiecej jestem KRYTYKIEM "planistow" z GTL pod kilkoma wzgledami:
1. Wizja rozwoju Pyrzowic jest "niestabilna". Jestem klientem tego portu od 4 lat i w ciagu 4 lat widzialem co najmniej 3 wizualizacje rozwoju, z ktorych obecna podoba mi sie najmniej ale zdaje sobie sprawe, ze mozliwosci finansowe GTL sa takie a nie inne i nie stac ich na wybudowanie nowego terminala w miejscu pomiedzy dzisiejszym a stara wieza kontroli przy progu pasa. Taka wizualizacja jest jeszcze chyba dostepna w linku "w przyszlosci" na stronie GTL.

2. Krytykuje GTL za brak rozwoju polaczen kolejowych do Pyrzowic: tego typu koncepcja istniala juz 5 lat temu. Linia do Pyrzowic ( obecnie uzywana do dostarczania paliwa) jest przystosowana do przewozu z [predkoscia 15 km/h, remont tej linii (12km odcinek Zawiercia a nie jak "planisci" chca - Tarnowskich Gor) do predkosci powiedzmy 40km/h pozwolilby na uruchomienie airport expressow do Katowic (35min), Krakowa (1:35) a takze Kielc (2:00)czy Czestochowy(1:00). Mialoby to kolosalne znaczenie dla przyciagniecia tradycyjnych przewoznikow (vide: Gatwick sukcesywnie odbiera amerykanskie linie z Heathrow bo dojazd jest dluzszy ale wygodniejszy a oplaty tansze.). Ponaadto prywatne firmy zglaszaly chec obslugi tej linii ( np Chemi Trans Logistic). Jako pasazer klasy Y wolalbym dojezdzac fajnym pociagiem niz prosic kumpli o podwozke. Mysle ze i pasazerowie C tez mogliby podskoczyc do centrum pociagiem 1 klasa hm?
Dodatkowo takie polaczenie daje ogromne mozliwosci promocji dla przewoznikow LCC i zwyklych np laczenie biletu lotniczego z pociagiem itp;

3. Krytykuje GTL za dyletanctwo i "trzymanie lapy" na rozwoju Pyrzowic. Nie oglaszanie konkursow dla architektow, nie odpowiadanie na zapytania szczegolowe ( dotyczace np. polaczen czy wizji rozbudowy), brak jakiegokolwiek rozwoju strefy okololotniskowej (prywatne parkingi, hotele, sklepy itp).
Mam wrażenie, że Panom z GTL sie "udalo" a teraz nie wiedza co z tym zrobic. Ale poczekamy - zobaczymy pozostaje nam lobbing (byle nie dochnaling) na rzecz bardziej okazalego terminala. Moze Pan na przyklad jako pasazer C wystosowac prywatny list, w ktorym wyrazi Pan troske o rozwoj Pyrzowic. Ja wyslalem 2 podobne listy - 0 odzewu ale moze jezeli bedzie nas wiecej kto wie... ;)

Pozdrawiam
ToJa 2005-04-07 03:04   
ToJa - Profil ToJa
A zaczęło się od tak niewinnego posta pochwalnego wobec pasażer.com.
Różnimy się ocenami działań zarządcy lotniska , ale liczba komentarzy może świadczyć że sprawa rozwoju Pyrzowic nie nam jest obojętna - to chyba powinno cieszyć. Szkoda , że nie skomentowaliście ciszy informacyjnej w mediach ogólnopolskich , bo Ja jestem ciekaw czy to przypadek , czy W-wa ciągle chce hamować rozwój prowincji .
Proponuję jeszcze rozpoznać struktury własności na różnych lotniskach (są info na stronach www) i zastanowić się kto
i za jakie (czyje) pieniądze w okresie ostatnich 10 lat się rozbudowywał -to może wiele wyjaśnić.
chris 2005-04-07 02:04   
chris - Profil chris
Wiec skoro takze oszczedzasz to moze przestan tak krecic nosem na low costy ? Dla mnie pachniesz Balicami jak najbardziej. Jezeli nie chcesz byc tak odbierany to przestan tutaj robic medialna kampanie przeciwko GTL bo to juz powoli staje sie nudne. Ogranicznie lotniska Pyrzowice sa znane, ale nie wynos na piedestal jednoczesnie innych bo takze na to nie zasluguja. Co do moich zwiazkow z GTL to oczywiscie istnieja , jestem pasazerem korzystajacym z ich uslug ...
Co do prymitywizmu zarzadu GTL to trudno mi sie wypowiedziec bo ich nie znam. Ty widocznie znasz , ale poniewaz wypowiedzi Twoje cechuje jednostronnosc i wrecz zawisc jakas to nie zamierzam dawac im wiary . Natomiast mysle ze tu faktycznie nie warto mi znizac sie do poziomu dyskusji ktora prowadzisz.
Do Chrisa 2005-04-07 02:04   
Do Chrisa - Profil Do Chrisa
Brak ktytyki wobec poczynan infrastrukturalnych wobec zarzadu GTL moze zaowocowac kolejna buda wiec nalezy lobbowac w ten sposob chociazby na takim forum aby tak sie nie stalo. Jak napisalem jesli odpowiada Tobie odprawianie sie w pseudomarkecie-terminalu nie mam nic przeciwko temu. Natomiast mnie jako pasazerowi LH, za przeloty, ktorego firma placi wysokie sumy taki standard nie odpowiada i dlatego w tej kwestii bede sie w tym tonie wypowiadal. Dla Ciebie moga postawic namiot i pewno bedziesz zadowolony. Podrozujac nie tak dawno do hub,u LH w Frankfurcie lecialem z prezesami GTL, ktorzy wraz z swoimi rodzinami lecieli za darmo na koszt LH na wakacje do Peru. Co wywnioskowalem z ich glosnych komentarzy. Troche mnie to zdziwilo majac na uwadze ich nastawienie do LH z jednej strony a z drugiej jak sie zorientowalem wymusili od LH te bilety. To wydarzenie nie pozostawilo mi zadnych zludzen w odniesieniu do panow prezesow. Innych kontaktow z nimi nie mialem.
sum 2005-04-07 01:04   
sum - Profil sum
Kris, skad wiesz o tym KLMie ?
tom 2005-04-06 11:04   
tom - Profil tom
Nie kloccie sie. Prawda jest taka ze jak Katowice dowiedzialy sie ze Wizz moze tam stworzyc baze to o niczym nie mysleli tylko zeby jak najszybciej postawic jakas bude. Ja tam uwazam ze predzej niz Lufthansa to odleci Wizz ktory wlasnie odmowil dostarczenia dodatkowych zakontraktowanych na ten rok 2 samolotow bo juz nie ma pomyslu gdzie latac. Jak w Krakowie przybedzie jeszcze wiecej polaczen mocnych przewoznikow (EJ, Ryan) to bedzie nie ciekawie dla nas (Pyrzowic). Taki Ryan moze przez pol roku latac po kosztach i Wizz nie bedzie mial szans - niestety
ToJa 2005-04-06 10:04   
ToJa - Profil ToJa
OK.Płacisz wymagasz.Jest w Pyrzowicach jakiś salonik Vip , ale ja go nie zwiedzałem (ja nie latam business class) może rzeczywiście tego brakuje , ale nie mów o budzie bo terminal wygląda schludnie i widać ogromny postęp z roku na rok.Pyrzowice wreszcie zaczęły zarabiać więc może inwestycje będą bardziej odważne.Lufthansa nie wyprowadzi się z Katowic bo dobrze tu zarabia , budowała ten rynek latami i pewnie nie ma ochoty oddać go Wizz'owi czy innej linii.Wskaż mi miejsce w terminalu w Balicach , takie , jakiego brakuje Pyrzowicom.Jeśli uda mi się przecisnąć przez ściśnięty tłum to obejrzę i napiszę na tym forum czy mamy czego zazdrościć.Ja tam niczego takiego nie widziałem a powierzchnia przeznaczona do odpraw bagażowo-biletowych jest mniejsza niż w Pyrzowicach.Naprawdę wyleczmy się z kompleksów i niech ten Nasz port się rozwija , bo mam dosyć latania na wakacje z Warszawy i przesiadek ilekroć chcę polecieć dokądkolwiek - a to nareszcie się dzieje.
wajher 2005-04-06 10:04   
wajher - Profil wajher
Panie SCEPTYCZNY!
Panskie wypowiedzi pachną mi tanią popeliną ze strony tzw "Pyrzowicofobów", ktorym nie podoba się rozwój Pyrzowic. W tej kwestii wypowiadałem sie już na tym forum, jezeli jest Pan zainteresowany podjęciem polemiki co do mojej wypowiedzi to proszę o zapoznanie się także z innymi wypowiedziami na tym forum - zabierałem w tej sprawie już głos na temat domniemanej rywalizacji Pyrzowic i Balic.
Sądzę też, że Pańskie wypowiedzi (przesycone pychą i brakiem wyważenia słów) jako pracownika "jednego ze światowych koncernów" nie przynoszą dobrego imienia Pańskiemu pracodawcy. Z resztą badania prowadzone przez Lufthanse dla magazynu pokladowego Lufthansa OnBoard pozostaja sprzeczne z Pańskimi wywodami - MPL Katowice plasuje się w rankingu "najbardziej przyjaznych lotnisk" w pierwszej 10, raz nawet wygral. To sa opinie pasazerow Lufthansy a mniemam ze w klasie C podrozuja nie tylko pasazerowie Panskiego pokroju. Co wiecej prosze sie nie martwic o przeniesienie operacji - wlasnie dlatego ze klasa C jest w Lufthansie zapelniona na tym kierunku polaczenia do Katowic beda rozwijane, patrz: wieksze maszyny na kazdym rejsie i planowane nowe polaczenia do poludniowych Niemiec.

Co do budowy termianlu: zgodze sie, byc moze nie przypomina to moskiewskich stacji metra ale nawet tacy giganci jak londynskie Heathrow (no moze T4 i planowanego T5) nie wygladaja imponujaco - wrazenie robi bardzo duza ilosc sklepow dlatego wyglada to efektownie. Osobiscie wole zeby byla to buda z duza iloscia sklepow i rekawami i przepustowoscia 3,6mln pasazerow niz marmurowa Lawica ( z reszta bardzo ladna) swiecaca pustkami lub Balice (rowniez rozbudowywane "na akord" o 2 lata za pozno) w marmurach i wojskiem w tle. Jednak z tego co widac na prezentacjach GTL planuje urozmaicenie architektury budynku - czas pokaze jaki bedzie efekt koncowy.
Sceptyczny 2005-04-06 09:04   
Sceptyczny - Profil Sceptyczny
Zgadzam sie z "To Ja" polowicznie. Nie podrozuje sluzbowo tanimi liniami. Podrozuje Lufthansa najczesciej w klasie C, ktora lata do Katowic jak wiesz i ma procentowo najwieksze oblozenie w klasie business w odniesieniu do calej Polski. Nawet do W-wy lata mniej pasazerow klasy C niz do Katowic Lufthansa. Wynika to stad, ze maja alternatywe a do Katowic alternatywa jest tylko LH. Na Slasku jest wiele zachodnich firm (w jednym z swiatowych koncernow rowniez i ja pracuje). Wiem z autopsji z komentarzy moich kolegow z "zachodu", ze sa poirytowani standardem tej budy-terminalu. Ja podobnie. Tego typu uogolnienia, ze wszystko jest w porzadku sa uogolnieniem poniewaz okolo 27proc pasazerow z KAT to pasazerowie wysokostandardowej LH. Dla nich powinny byc stworzone odmienne warunki. Odprawa pasazera klasy C, ktory placi za bilet (lub firma) po Europie okolo 1000 euro w takich warunkach zakrawa na skandal a "ToJa" jeszcze to popiera chwalac zarzad za stworzenie takiej funkcjonalnej budy bez marmurow. Moze stac sie tak, ze LH przeniesie sie do KRK (tam sa marmury) i wtedy Pyrzowice spadna do roli portu tylko tanich lini a wtedy to odprawiac moga i w namiotach. Jesli tak sie stanie to bedzie to kolejny wyraz nieprofesjonalizmu zarzadu GTL, ktory jest tak zadufany w sobie.
ToJa 2005-04-06 08:04   
ToJa - Profil ToJa
Nie bądź SCEPTYCZNY.Możesz przeczytać zarównow tym portalu jak i na stronach GTL że obecna przepustowość to 1,6 mln a za dwa lata 3.6 mln.Terminal będzie rozbudowany niezależnie od dotacji z Unii i to też można przeczytać w w/w źródłach tylko trzeba odrobiny dobrej woli.Obecny terminal jest bardzo funkcjonalny ,a że nie ma w nim marmurów - no cóż - obsługuje pasażerów tanich linii , a Ci rzadko latają w smokingach.Ważna jest sprawna odprawa a nie ozdobniki i gadżety.Na lotniskach ludzie głównie się SPIESZĄ i nie zwracają uwagi na freski na ścianach.Widziałem sporo lotnisk o przepustowości większej niż Katowice i o znacznie mniej przyjaznym obliczu.Nie martw się o zarząd.Oni dobrze wiedzą co robią i dlatego to Oni są zarządem .
Sceptyczny 2005-04-06 08:04   
Sceptyczny - Profil Sceptyczny
Obawiam sie, ze taki gwaltowny wzrost ruchu pasazerskiego moze doprowadzic do katastrofy w ocenie portu w Pyrzowicach przez pasazerow. Buda zwana terminalem juz nie jest w stanie obslugiwac komfortowo rosnacej liczby pasazerow. Plany budowy nowego mowia, ze powstanie za 2 lata jesli beda pieniadze z UE. Wzrost liczby pasazerow ponad milion spowoduje, ze dotacja dla Pyrzowic moze byc nieosiagalna. Co wtedy? Ta buda-terminal zapcha sie. Zawse jest szansa, ze rozbudowywujace sie Balice przejma czesc ruchu z Pyrzowic ale to bedzie dowod jak nieprofesjonalny jest zarzad GTL-u, ktory nie zadbal na czas o rozbudowe infrastruktury lotniska. Nie mowiac juz o dojezdzie. Pyrzowice maja ogromna szanse na rozwoj ale tez ogromna na wielka przegrana.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy