Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
Anesthesia
2024-05-09 12:12
Warszawa ma ekonomiczne znaczenie przede wszystkim w Polsce i Europie środkowo wschodniej, ale w skali całej Europy to już tylko marginalne znaczenie. A obecność w KRK regularnych linii powoduje, że WAW nie musi być pierwszym wyborem dla ludzi z południa Polski chcących lecieć dalej w świat przez jakiś hub. Okęcie się dusi ale dobrze im z tym, a jeśli Balice nadal będą się rozwijać tak jak teraz, to zaczną się marzenia nie o nowym pasie i terminalach, tylko o nowym lotnisku gdzieś pod Krakowem. I to szybciej niż nam się wydaje.
jjemiolo
2024-05-09 01:13
@lysypiotr76: w pelni zgoda z Twoim postem. Balice moglyby byc nawet wiekszym lotniskiem od tego jakiem beda po planowanej rozbudowie ale uparto sie na pozostawienie pas w prawie tym samym miejscu co obecny jak tez zabudowac caly teren czymkolwiek sie dalo. Niniejszym cokolwiek chce sie zrobic teraz jest trudniejsze i duuuzo drozsze. Faktem jest ze Balice sa bardzo korzystnie polozone wzgledem samego miasta i dostepne dla regionu. Obsluguje nie tylko Malopolske ale gesto zaludniona cala poludniowa Polske. Z tego wzgledu ma wieksze obszar ciazenia niz inne lotniska, poza WAW. WAW obsluguje cala Polske i bedzie nadal w miare polepszania sie dostepnosci drogowej i kolejowej.
lysypiotr76
2024-05-08 22:00
@krzysiek: KRK nigdy nie prześcignie Warszawy.
Raz, że lotnisko jest mniejsze i już niewydolne podobnie jak WAW
Dwa, oba lotniska nie mają za wiele miejsca na rozwój.
I po trzecie lotnisko w Warszawie jest silne również dzięki mocnej pozycji ekonomicznej Warszawy, jak również siedzibie narodowego przewoźnika. A KRK to jednak typowe choć w skali kraju osobliwe lotnisko regionalne z dużą ilością połączeń zarówno emigracyjnych jak a nawet przede wszystkim dużą ilością połączeń turystycznych. Miasto może utrzymać ze względu na swoją atrakcyjność turystyczną więcej połączeń DO Krakowa niż Z Krakowa.
Atrakcyjność turystyczna Krakowa to jedno, ale ograniczenia infrastrukturalne lotniska to drugie. Problemy KRK w tym względzie są takie same jak Okęcia, dlatego Kraków nigdy nie prześcignie Warszawy.
Wybodowano 'dziwne' lotnisko w Radomiu, z którego nikt nie chce latać. Rozsadniej jest zachęcać niskimi opłatami linie lotnicze do przeprowadzki do Radomia niż wydawać pieniadze na CPK. Podobnie jest z rozbudową Modlina. 3 porty lotnicze dla Warszawy + regionalne w zupełności wystarczą. Nie potrzeba żadnego CPK.
krzysiekl
2024-05-08 14:26
@jsg nowy rząd też twierdzi, że CPK jest docelowo potrzebny. Nie ma takiej opcji, żeby Okęcie, Modlin i Radom było dobrym rozwiązaniem. Nie sa się sztucznie podzielić ruchu, a naciskanie na przewoźników by się przenosili na inne lotniska przez podnoszenie cen na Okęciu skończy się wysokimi cenami biletów z Okęcia (i upadkiem LOTu, jeśli komuś na nim zależy).
@pozer
KRK ma szansę przerosnąć WAW w przyszłości
WOW gdyby nie regulacje i inne ograniczenia (polityczne, infrastrukturalne, hub Lotu) to KRK by przerosło WAW
Warszawa ma aż 3 lotniska i to wystarczy. Wystarczy zainwestować w Okecie, Modlin i przenieść chartery do Radomia.
krzysiekl
2024-05-08 08:32
teraz Kraków ma szansę rozwijać się szybciej niż Warszawa, choć też go ogranicza infrastruktura.. jednak potencjał do wzrostu jest większy niż ma Warszawa, która jest już mocno na granicy możliwości, a rozbudowa Okęcia nie będzie szybciej niż może być CPK.
Kraków jest też atrakcyjniejszym celem dla turystów z Bliskiego Wschodu.
Można jednak powiedzieć, że jak mieszkańcom Warszawy było za daleko na CPK (choć dla wielu dojazd byłby nie dużo gorszy niż na Okęcie) to będą jeździć do... Krakowa.
Niesamowicie rozwija się siatka lotniska z Krakowa. Oby Qatar Airways pojawił się jak najszybciej.