Opinia: Szekspir miał znowu rację

Opinia: Szekspir miał znowu rację Obrońcy idei budowy nowego wielkiego portu lotniczego – CPK posługują się głównie stwierdzeniami, którym znacznie bliżej do propagandy niż merytorycznej dyskusji. Ignorują niewygodne dla siebie fakty, jak choćby kwestie związane z zamknięciem dla LOT-u i to na bardzo długo, trasy transsyberyjskiej.Przepustowość Chopina Jednak nie ma chyba lepszego przykładu na...
17/07/2023 10:35   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
notek 2023-07-19 11:01   
notek - Profil notek
Tak ogromna inwestycja bez dodatkowego finansowania, a więc bardzo racjonalnej analizy ekonomicznej będzie jak wielki krwawiący wrzód w finansach państwa. Przypominam, że mamy nie przyjmować uchodźców (oni jak się trochę dorobią więcej podróżują), mamy zmniejszająca się populację i globalną i wyraźną tendencję zamiany podróży biznesowych na rzecz komunikacji elektronicznej. Do tego dochodzi zmiana zasad współpracy z Chinami (kooperacja na rzecz handlu z bardziej dojrzałym rynkiem) co w dalszej mierze także ograniczy ilość podróży. Głównym motorem lotnictwa cywilnego będą wyjazdy wakacyjne i city break. W obu przypadkach wylot z miasta zamieszkania ma zasadnicze znaczenie. Dlatego analiza powinna obejmować przede wszystkim prognozy rozwoju aglomeracji Warszawskiej, czy będzie w stanie razem z centralnym i północnym Mazowszem wypełnić CPK?
krzysiekl 2023-07-19 09:30   
krzysiekl - Profil krzysiekl
sauvi, temat nowego lotniska dla Warszawy wróci prędzej czy później, gdyż nie ma szansy na większa rozbudowę Okęcia.
Można jeszcze trochę i koniec.
Przypominam, że przed nami kolejne dziesiątki i setki lat rozwoju transportu lotniczego.
Oczywiście można rozbudowywać znacząco Modlin a nawet budować kolejne małe lotniska (jak Radom) ale to jest absurdalne podejście, które będzie droższe i mniej komfortowe od budowy (teraz lub za jakiś czas) CPK.

Ktokolwiek wygra wybory, to jeśli nie jest idiotą, będzie kontynuować projekt CPK (co najwyżej budowę części lotniczej odłoży nieco w czasie).
sauvi 2023-07-18 15:24   
sauvi - Profil sauvi
@krzysiekl: żadna dyskusja o przyszłości Okęcia nie jest potrzebna, ponieważ CPK nie powstanie. Obecna ekipa nie jest w stanie przeprowadzić tak skomplikowanej inwestycji. Zresztą chodzi jej głównie o wysokie pensje dla swoich i inkasowanie pod stołem pewnej części inwestowanych kwot, pochodzących z naszych podatków.
krzysiekl 2023-07-18 09:33   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Dodałbym, że otwarcie CPK bez zamknięcia Okęcia byłoby porażką która nie miałaby sensu.
Zakładałbym jednak, że opór Warszawy nie wystąpi:
- miastu opłaca się odzyskać tereny Okęcia i rozwinąć je w ciekawy sposób
- lotnisko Okęcie nie należy do Warszawy więc miasto nie będzie miało zbyt dużo do powiedzenia.
Natomiast miasto Warszawa powinno lobbować o tani dojazd z Warszawy na CPK, połączenia kolejowe nie mogą być drogie, powinno to być wręcz nie więcej niż 10zł na początek. Potem może wzrosnąć do 20zł.

Powinna już trwać dyskusja co dalej:
Okęcie całkowicie do zamknięcia i zamianę na dzielnicę mieszkaniową/biurową/park z muzeum lotnictwa cywilnego
czy też zostawiamy mniejszą część i przenosimy tu aeroklub? Wtedy zamykamy lotnisko na Bemowie oraz jest możliwość by na Okęciu zachować obsługę mniejszych samolotów.
krzysiekl 2023-07-17 15:21   
krzysiekl - Profil krzysiekl
spotter10, dokładnie tak to powinno wyglądać. argumenty za tym jak powinien wyglądać ten projekt, założenia, metody realizacji oraz kiedy przystąpić do budowy.
Wychodzenie z hasłami typu "CPK NIGDY nie będzie potrzebny" jak niektórzy robią - jest absurdalne i wręcz psuje szansę na dyskusję o sposobach na realizację projektu.

Projekt CPK musi być teraz bo trzeba już teraz budować m.in. linie kolejowe które musza uwzględniać nowe lotnisko. Trzeba także zadbać o rezerwę terenu. Smutne, że nawet niektóre branżowe portale tego nie dostrzegają.
Budować można później - tu jest spore pole do dyskusji kiedy oraz co zrobić z terenem lotniska na Okęciu (w tym kwestia lotniska aeroklubu na Bemowie).

BTW obecnie znaczna część tego co robi spółka CPK jest związana z inwestycjami kolejowymi i tego też nie można ignorować.
spotter10 2023-07-17 14:23   
spotter10 - Profil spotter10
Temat CPK jest bardzo kontrowersyjny i strasznie polaryzujący ludzi. Bo słyszy się tylko opinie na "TAK" i na "NIE". Nikt jakoś nie zrobił sensownej analizy tego przedsięwzięcia bez wytłuszczania swojego zdania. Nawet Pasażer.com jest w tej kwestii bardzo stronniczy i w każdym artykule odn. CPK widzę szpilę wbijaną w ten projekt.

Nie popieram PiSu, ich rządów ani ich megalomanii. Jednak projekt CPK powinien być głośno rozpatrywany, planowany i z czasem zapewne wybudowany. Lotnisko Chopina z czasem stanie się za małe i albo będzie wymagało rozbudowy, albo przeniesienia. Na to pierwsze raczej nie ma co liczyć, bo jest coraz bardziej zabudowywane z każdej ze stron, dodatkowo bliskość miasta sprawia, że każda rozbudowa będzie tylko i wyłącznie zwiększała sprzeciw pobliskich mieszkańców. Tych samym mieszkańców, którzy nie pozwolą na zamknięcie tegoż lotniska, no bo jak to tak? Nie mieć pod nosem wygodnego lotniska?

Projekt CPK powinien być jak najbardziej rozpatrywany, brany pod uwagę, ba, nawet powinien postępować. Ale moim zdaniem tylko do pewnego momentu, tj. rezerwa terenowa oraz projekt wykonawczy. Budowa na obecną chwilę, nie posiadając silnego przewoźnika dla którego to lotnisko byłoby siedzibą (a LOT nie jest obecnie silną linią), oraz mając dalsze ograniczone możliwości rozwoju Okęcia, jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Nie powinno się go realizować na Hurra, jak to się obecnie dzieje, ale przeprowadzić analizy dla Okęcia, uwzględniające możliwości ograniczonego rozwoju, sytuacji LOT'u, rozwoju rynku lotniczego, które by nam dały odpowiedź na pytanie kiedy CPK będzie faktycznie niezbędne.

Boje się, że obecnie CPK może zakończyć tak samo jak lotnisko Mirabel pod Montrealem. Pieniądze wyrzucone w błoto i symbol nietrafionego planowania i nieodpowiedzialnego budowania. A prawda jest taka, że aby zapobiec takiemu scenariuszowi, należałoby wdrożyć scenariusz przymusowego przeniesienia wszystkich operacji z WAW na CPK i zaorania Okęcia. A na to się nie zanosi. Nawet Trzaskowski głośno już krzyczał, że nie pozwoli odebrać sobie lotniska. Póki w Polsce sens ekonomiczny nie będzie ponad sensem politycznym, takie projekty nie mają prawa się udać.
krzysiekl 2023-07-17 11:04   
krzysiekl - Profil krzysiekl
czy tu na serio padło stwierdzenie, że lotnisko Chopina jest wystarczająca "na zawsze" i nigdy nie będzie zbyt małe?
Bez żartów. Rozbudowa też zbyt wiele nie da, prędzej czy później przepustowość się wyczerpie.
Argumenty takie same jakby w latach 90-tych mówić, że nigdy 20mln rocznie na Okęciu nie będzie...
Minęło 30 lat i tyle jest.

Natomiast tak, lotnisko w Radomiu zostało niepotrzebnie zmodernizowane, właśnie dlatego, że będzie CPK. Aczkolwiek ono istniało przed modernizacją i nie miało szansy na sensowny rozwój ze względu na zbyt krótki pas itp, jak widać zbyt trudna była decyzja o tym by Radom całkowicie zamknąć..

Nie widziałem jeszcze sensownego argumentu przeciw zaplanowaniu większego portu w okolicy Warszawy, który zastąpi Okęcie, gdzie nie będzie ograniczeń w nocy, będzie zintegrowane z koleją dalekobieżną (i de facto przyczyni się do rozwoju transportu kolejowego w Polsce, np. to właśnie spółka CPK wróciła do rozmów o wprowadzeniu napięcia 2x25 kV AC na nowych liniach kolejowych w Polsce. Poszły już wnioski o przyłączenie. To budowa nowej linii która MUSI uwzględniać istnienie nowego lotniska, więc należało co najmniej wykonać planowanie ).

Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy