Termin oddania CPK 2033 r.

Termin oddania CPK 2033 r. W ubiegłym tygodniu na łamach Pasazer.com ukazał się tekst Tomasza Wardaka, w którym autor odniósł się do nierealnych terminów otwarcia lotniska w Baranowie. Oficjalny i ciągle obowiązujący harmonogram zakłada, że port powstanie w 2027 r. i będzie w pełni operacyjny w 2028 r. Jest to termin uznawany za szaleńczo ambitny nawet przez decydentów odpowiedzialnych za projekt...
04/07/2022 12:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
analityk 2022-07-05 19:30   
analityk - Profil analityk
1. LOT jest bankrutem. Sam się nie podniesie. Sprzedać go nie ma komu bo wszystkie linie hubowe mają ogromne kłopoty (SAS ogłasz bankructwo, za chwilę mogą paść Finnair, Austrian czy TAP). Flota poza długodystansową jest stara i nie ma jak nią budować siatki dolotowej do ewentualnego huba. A nową flotę banki czy leasingodawcy niekoniecznie sfinansują widząc obciążenia jakie LOT ma ponieść w najbliższych 4-5 latach.
2. Przy rozsądnej analizie potrzeb i kosztów okaże się, że jedyną sensowną opcją była rozbudowa Okęcia i Modlina. Niestety ze wg politycznych jest parcie na CPK i Radom. Opcja o wiele droższa i w zasadzie na 100% deficytowa.
3. Jaka rozbudowa CPK? Kraj wymiera a do tego biednieje na długie lata. Demografia pokazuje, że inwestycje takie jak CPK to przeszłość. Podobnie jak "szprychy" chociaż kryzys energetyczny może to zmienić i więcej ludzi porzuci samochody na rzecz pociągów.
4. Wojna w Ukraininie i potencjalna w Tajwanie pokazują, że zaczyna się wojna cywilizacji zachodniej z autokratycznymi krajami w różnych częściach globu (Rosja, Chiny). Globalizacja się zatrzyma i cofnie. Zamykanie się w tych własnych cywilizacjach oznacza mniejszą wymianę handlową a więc mniej przypływów towarów i ludzi.
I to są zmiany na dziesięciolecia. 2019 był prawdopodobnie szczytowym rokiem jeżeli chodzi o w miarę spójny i współpracujący świat.
Szczerze to nie widzę większego sensu przepalania 50 mld na niepotrzebny projekt. Rząd ma za dużo kasy? To lepiej niech wybuduje te 300 tys, mieszkań albo zainwestuje w energetykę (atom, OZE). Te inwestycje będą miały o wiele bardziej pozytywny wpływ na gospodarkę i mieszkańców Polski niż CPK.
demar 2022-07-04 14:50   
demar - Profil demar
Termin oddania CPK 2033 r. brzmi znacznie lepiej niż forsowany na siłę 2027 r. (z pełną funkcjonalnością rok później).

Na razie widać tylko jak mało udało się osiągnąć przez ostatnie 5-6 lat w sprawie CPK, a jak dużo rozstrzygnięć wciąż czeka. Do opisanych powyżej w artykule wątpliwości warto dodać choćby:

1. Jak wygląda sprawa rentowności LOT-u i jego sytuacja ekonomiczna? Bez rentownego i dobrze zarządzanego LOT-u sprawa budowy CPK to też samobójcza polityka.

2. Gdzie jest aktualny plan rozbudowy floty LOT-u aby sprostać konkurencji? Przecież producenci samolotów już dzisiaj kontraktują dostawy w latach 2026-30. Według oficjalnych planów sprzed 5 lat LOT miał mieć w roku 2022 ok. 18 samolotów szerokokadłubowych (typu Dreamliner) i przynajmniej 15-20 średnich samolotów (np. typu B737 MAX). LOT ma w tej chwili dosłownie zero samolotów zamówionych bezpośrednio u producentów (czyli najbardziej korzystnie), a flota jest uzupełniania jedynie o używane E190 i E195.

3. Jaki jest pomysł LOT-u na mitygację ryzyka związanego z flotą w przyszłości (wystarczy przypomnieć o uziemieniu B737 MAX czy problemach z silnikami RR w B787).

4. Czy istnieje mapa CPK z naniesionym i uzgodnionym etapem 2 i 3 rozbudowy?

5. Jakie są warianty uruchamiania CPK na wypadek znaczących opóźnień w budowie? Np. gdy w terminie będzie gotowy tylko jeden pas, albo niezbędny komponent (np. kolejowy) potrwa kilka lat dłużej.

Na koniec: to czy CPK ruszy pełną parą (w sensie LOT przeniesie tam większość swoich operacji) w roku 2030, 2033 czy nawet 2040 ma w sumie minimalne znaczenie. Ważniejsze jest to czy do tego terminu LOT będzie mógł się sensownie rozwijać, pasażerowie korzystać z konkurencyjnych i najlepszych dla nich ofert, a sama budowa CPK nie zablokuje możliwości jego rozbudowy za kolejne 20, 40 czy 60 lat.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy