Przekleństwo sezonowości

Przekleństwo sezonowości Popyt na przewozy lotnicze, jak dla większości usług, nie rozkłada się równomiernie w ciągu roku kalendarzowego. Zjawisko sezonowości dotyka w różnym stopniu poszczególne trasy i linie lotnicze. Tam gdzie jest ono silne stwarza poważne wyzwania dla przewoźników i zmusza ich kierownictwo do podejmowania wysiłków w celu minimalizacji negatywnego wpływu okresowych wahań na...
15/01/2020 13:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
ortler 2020-01-18 21:07   
ortler - Profil ortler
Istnieje kilka metod zaradzenia problemowi sezonowosci. Jedną z nich jest wprowadzenie
zimowych lotów w obszary turystyczne, gdzie szczyt sezonu przypada na naszą zimę.
Przykłady: Afryka Wschodnia (Mombasa, Zanzibar), Etiopia, Azja południowo-wschodnia
(Wietnam, Tajlandia, Malezja, Indonezja, Filipiny), Indie. Drugi sposób to wspólne
wyczarterowanie samolotu z linią z południowej pólkuli ziemskiej (np. Air New Zealand, linie australijskie, południowo-amerykańskie). Można wówczas podzielić użytkowanie samolotu
na pół (samolot jest w naszej dyspozycji w okresie naszego lata a waszej zimy, natomiast
w waszej dyspozycji w okresie waszego lata a naszej zimy). Problem jest więc w sporym
stopniu do rozwiązania, trzeba sie tylko koło tego dobrze zakręcić.
gość_383fd 2020-01-17 02:18   
gość_383fd - Profil gość_383fd
Ciekawe czy to prawda:
zobacz link
gość_00546 2020-01-16 21:59   
gość_00546 - Profil gość_00546
Gdyby LOT miał w przyszłości A321XLR to mógłby na sezon zimowy używać je zamiast B787 na lotach do USA, Kanady i Azji a w lato na czarterach lub jakieś inne mniejsze miejscowości i z regionów. Większe pole manewru i możliwość optymalizacji sprzętu w zależności od sezonu i wypełnienia trasy. Jeśli LOT na trasy w granicach 7000-8000 km będzie miał tylko B787 to mogą zapomnieć o minimalizacji strat w zimę na trasach na wschodnie wybrzeże USA.
gość_706b8 2020-01-16 12:09   
gość_706b8 - Profil gość_706b8
Super artykuł prosił brakuje tylko wykresu sezonowości do MIA wtedy by było jasne czy tylko kierunek biznesowy czy też bardziej turystyczny
adam1987 2020-01-15 20:47   
adam1987 - Profil adam1987
Czy ja wiem czy czarter LH byłby taki kuriozalny. Wydaje mi się, że większy problemem jest np. Tui fly czy Condor (którego swego czasu LH była udziałowcem) latający na wielu dalekodystansowych wakacyjnych trasach. Starają się też jakoś innymi własnymi liniami walczyć o podobny rynek, Edelweiss w Szwajcarii, Eurowings w Niemczech.

W Polsce po prostu nikogo na rynku długodystansowych przelotów wakacyjnych nie było, więc wszedł LOT. Oczywiście, zdarzały się loty np. do Mombasy z międzylądowaniem w Egipcie, ale jednak to zupełnie inna jakość.
gość_b8a3e 2020-01-15 19:35   
gość_b8a3e - Profil gość_b8a3e
vscrew: Fakt, ze czarter w wykonaniu Lufthansy byłby kuriozalny, ale w druga stronę Lufthansa już ma mniejsze opory wpisując do rozkładu swoje loty, ale wykonywane przez SunExpress...
gość_d0e2b 2020-01-15 16:34   
gość_d0e2b - Profil gość_d0e2b
gość_2fbce

4% w lutym oznacza że w lutym było 4% całorocznego ruchu. Średnio każdy miesiąc powinien mieć udziało około 1/12=8,3%.
vscrew 2020-01-15 16:12   
vscrew - Profil vscrew
Trzeba przyznać że jednak LOT radzi sobie z sezonowością za pomocą charterów. LH nie mlze sobie na to pozwolić, i dlatego ostatnio leciałem nimi do Waszyngtonu i na pokładzie było ok 40 pasażerów. Ale rekordem był rejs Virgin Atlantic LHR-HKG, gdzie pasażerów było 16... Żadna z tych linii, pewnie z powodów wizerunkowych, nie może robić charterów, więc wożą powietrze i cargo.
gość_2fbce 2020-01-15 15:25   
gość_2fbce - Profil gość_2fbce
Mam może trochę głupie pytanie, ale co właściwie oznacza oś Y na tych wykresach? I jeżeli jest to sezonowość to co to właściwie znaczy? Oś Y jest tylko dodatnia więc obstawiam, że nie chodzi o przyrost pasażerów.
lyngbyvej 2020-01-15 15:02   
lyngbyvej - Profil lyngbyvej
Fajny artykuł, ale Seul nie jest dobrym przykładem odwróconej sezonowości. Jak u nas jest zima to w Seulu tez jest zima. Co innego np. Singapur. W noc sylwestrowa widziałem pijane laski śpiące na ulicy. Wychłodzenie im nie groziło.

Moim zdaniem Lot powinien mieć więcej kierunków typu Kolombo. Biura podróży zapewnia opłacalność przelotów, a Lotowi będzie to służyło do budowania wizerunku marki.
gość_5375c 2020-01-15 14:54   
gość_5375c - Profil gość_5375c
Linie lotnicze chronią się przed sezonowością, umowami wszelakimi by mieć pasażerów zarówno na swoich odcinkach jak i linii partnerskich typu np. CVG - JFK/EWR - WAW - GYD.
Cała Ameryka LO odpada niestety, gdyż LH dba o to.
LOT ratują czartery ale wydaje się, że lepiej by im to wyszło w ofercie czarter MIX i zamiast np. 1 x weekly do BKK latać częściej oddając 100 miejsc biurom podróży, Finnair lata tam momentami 3x dziennie
gość_f8630 2020-01-15 14:27   
gość_f8630 - Profil gość_f8630
Bardzo dobrze się czyta!
vscrew 2020-01-15 14:10   
vscrew - Profil vscrew
Świetny artykuł.
gość_5783d 2020-01-15 13:41   
gość_5783d - Profil gość_5783d
Żeby walczyć z sezonowością to LO powinien latać nawet i raz dziennie do BKK + 2x-3x na HKT, HAN, SGN, ale wiadomo, "do BKK nie lata odpowiednio dużo biznesu" :D
gość_2d43d 2020-01-15 13:11   
gość_2d43d - Profil gość_2d43d
To jest ten aspekt, którego fani linii wożących po 39 złotych nie widza, nie rozumieją i w związku z tym uznają, ze go nie ma. Tamte linie w chudych miesiącach po prostu kasują loty i maja gdzieś swoich klientów, zaś linie tradycyjne nie. To oczywiście musi się zbilansować w cenach biletów, choć wbrew pozorom niejednokrotnie mogą być one znacznie tańsze niż u LCC, zwłaszcza gdy ktoś wyszedł już z okresu studiów i inaczej podchodzi do planowania terminów wyjazdów.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy