jjemiolo
2017-12-17 22:50
@34009, demar, 5224a: Przyznaje nie znalem danych jakie podajecie. Nie siedze w tematyce na codzien i nie znam sugerowanego raportu. Niniejszym przyjmuje za fakt ze W6 jest dochodowy. Zycze mu jak tez innym liniom z regionu by sie rozwijaly. Jednakowoz nie mam przekonania ze ta dobra passa bedzie trwala w nieskonczonosc nawet w ciagle nie nasyconej przewozami lotniczymi Europie Srodkowej i Wschodniej. Nie znaczy to ze rozwoju nie bedzie. Moze sie myle, ale mnie model LCC nie przekonuje na dluzsza mete. Czasowo jest to bardzo korzystne uzupelnienie i rozwiniecie rynku w naszym regionie, ale z dluzszej perspektywie podstawowe reguly rynku moga zadzialac na ich niekorzysc. Moge zmienic zdanie jak ktos mnie przekona ze przewiezienie klienta z Polski do Hiszpanii za 100 PLN generuje dochod. Czas jakis temu Pasazer zrobil taka wyliczanke ze godzina lotu, bez uwzglednienia doplat z lotnisk czy regionow, kosztuje conajmniej kilkaset zlotych na pasazera (zaleznie od pojemnosci maszyny). Jesli cos kosztuje 100 euro a bierze sie za to 50 euro, to albo ktos doplaca do tego, albo ludzie pracujacy w linii dostaja ochlapy, albo linia zyje sie na kredyt. Kazda z tych okolicznosci z osobna, nie mowiac juz ze wszystkie razem lacznie, moga doprowadzic do klopotow. Gdyby bylo inaczej nie mielibysmy nigdy kryzysow gospodarczych albo bankructw. W przypadku W6 dochodzi ten rozped inwestycyjny co sam w sobie moze sie odbic czkawka. Ta watpliwosc byla powodem mojego komentarza. Ale dziekuje Wam wszystkim za uwage i korekte.
gość_34009
2017-12-17 06:14
Nie wiadomo czy Wizzair jest dochodowy? Śmiechu warte. To firma która razem z Ryanair i Aer Lingusem maja najwyższy zwrot z kapitału. Kilka razy wyższy niż np. Lufthansa czy Air France. Na razie kłopotów nie widać. Dalszy dynamiczny wzrost będzie zależał od koniunktury w gospodarce i lotnictwie. Jednak ich niska baza kosztowa pozwoli im rosnąć nawet a może nawet przede wszystkim w sytuacji mniejszego wzrostu w przewozach.
@jjemiolo: tego nie rozumiem "Nadal nie wiadomo czy W6 jest dochodowy".
Przecież Wizz Air (dokładnie jego spółka-matka) jest notowana na londyńskiej giełdzie i musi regularnie publikować ogólnie dostępne raporty.
Np. ostatni opublikowany 8.11.2017 raport odnosi się do pierwszego półrocza roku finansowego 2017/18 i zawiera m.in takie dane:
Przychody: 1149,4 mln EUR
Zysk netto: 288,6 mln EUR
Wolna gotówka: 1029,8 mln EUR
Łatwo zauważyć np. że Wizz Air ma kilka razy większe zyski niż LOT i rośnie szybciej, ale jestem daleki od twierdzenia, że kogokolwiek doprowadzi on "do zapasci".
Po prostu rynek lotniczy rośnie teraz szybko i sensownie zarządzania linia znajdzie na nim swoje miejsce.
W raporcie można też przeczytać, że liczba pasażerów wzrosła o 25%, load factor wyniósł 92,8%, a liczba samolotów we flocie zwiększyła się o 14 sztuk. Na kolejne lata planują do floty:
FY2019: 6x A320ceo, 12x A321ceo i 3x A321neo
FY2010: 3x A321ceo i 17x A321neo
Tak na marginesie i już poza raportem - wolna gotówka pozwoliłaby kupić połowę tych samolotów przewidzianych na FY19-20 już dziś, a wiadomo, że samoloty będą finansowane inaczej (np. leasingiem).
gość_5224a
2017-12-16 23:51
W6 jest notowany na gieldzie wiec mozna łatwo sprawdzic ze jest dochodowy (i to bardzo)
jjemiolo
2017-12-16 23:27
Takie tempo rozwoju moze sie zle zakonczyc. Nadal nie wiadomo czy W6 jest dochodowy a kiedys bedzie trzeba oddac pieniadze pozyczone na zakupy. Jesli nawet znajda sie nowe lotniska, ze slabszym potencjalem, tez nie beda placic bez konca. W6 moze (choc nie musi?!) doprowadzic do zapasci inne frmy nie wykluczajac LO, ale tacy konkurenci jak LH czy FR nie beda spac.