×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Nawet 40 mld dolarów kosztuje nowy samolot!


Kupno samolotu to dla linii lotniczej wydatek co najmniej kilkudziesięciu, jak nie kilkuset milionów dolarów. Ale dla producenta koszty wprowadzenia maszyny na rynek to nawet stokrotnie większe kwoty.

20/07/2016 09:07
<>

gość_db013 - Profil
gość_db013
  

gość_75967 - Profil
gość_75967
  
ale analfabeta w końcu miliardy czy miliony ? 40 mld to nie 40 mln!
04/08/2018 10:36  

  
demar - Faktycznie EUR na USD zamieniłem . Przepraszam . Też chciałbym wiedzieć jak jest naprawdę . Tyle różnych źródeł czytałem ale kwota 40 mld USD jest mi obca. No chyba że redaktor tak na ,,oko '' uznał. Skoro B787 ma sumę 32 mld to A380 musi być wyższa. Choć tutaj akurat są widełki 25-40 mld USD .
21/07/2016 18:24  

  
@lysypiotr76: te 1,45 mld EUR (a nie USD) z 2005 są pewnie gdzieś między 8,8 (2000r.), a 12 mld EUR (2007). To znacznie większy (3,2 mld) wzrost kosztów programu. Tym bardziej, że z wersji -F w końcu zrezygnowano - co też ma znaczenie.

Mnie natomiast zainteresował ten rok "2014" na jego początku był faktycznie wysoki kurs (1.3-1.4), pod koniec roku spadł w okolice 1.1. Aby z 18 mld EUR zrobić 25 mld USD wystarczy 1.3889. Tylko, że dzisiaj kurs jest znacznie niższy - więc jeśli 25 mld USD było prawdziwe np. w I połowie 2014, to teraz już absolutnie nie.
Czyli ok. 20 mld USD jest znacznie bliższe prawdy.

Uważam, że artykuł powinien być skorygowany, albo ktoś powinien tym naszym szacunkom zaprzeczyć.
20/07/2016 22:51  

  
Nawet pasażer.com podawał jakieś koszty które gość_e083a nie ujął w zestawieniu i to już w 2005 roku . ,,decyzja o przygotowaniu drugiej wersji towarowej i spełnieniu surowszych wymogów, jeśli chodzi o ograniczenie hałasu '' - koszt rzędu 1,45 mld USD . zobacz link
20/07/2016 19:17  

  
demar - Ja na kwotę 40 mld USD patrzę z przymrużeniem oka . Już w 2014 roku były informację o 25 mld więc ktoś czymś manipuluje . Nie myślę o Nas . Myślę jednak że Airbus niezbyt rzetelnie informuje opinię publiczną o kosztach . Choć jest spółką giełdową i prawo wymaga rzetelnej informacji.
20/07/2016 19:10  

  
@lysypiotr76: Pod artykułem "Mniej A380, ale to nie koniec programu" już wymieniliśmy kwoty 15 mld EUR i 25 mld USD. Zważywszy na komentarz @gość_e083a być może faktycznie przy kursie 1.1 najbardziej prawdopodobne wydaje się kwota ok. 20 mld USD.
Jeśli kurs wzrośnie do 1.4 to matematycznie może to być nawet powyżej 25 mld USD.

Natomiast skąd kwota 40 mld USD? Tym bardziej, że w tytule...
20/07/2016 19:02  

gość_e083a - Profil
gość_e083a
  
Czytając komentarze to największe wątpliwości (ale też emocje) budzi A380 (25-40 mld USD - aż tak słabe oszacowanie?).

Liczby na które można znaleźć potwierdzenie:
2000-12-19: zatwierdzenie programu A380 przez Airbus, budżet 8,8 mld EUR; 1 EUR = 1.08 USD, czyli = 9.5 mld USD
2005-01-18: pokazany pierwszy testowy A380, koszt programu oszacowany na 11 mld EUR (kurs 1.3 czyli = 14.3 mld USD)
2007-10-25: dostawa pierwszego A380 dla SIA: koszt programu 12 mld EUR (kurs 1.44 czyli = 17.28 mld USD)

Kilka testowych maszyn A380 zostało odsprzedanych (np. do Emirates) - więc to zwrot części kosztów.
Dalej np.:
Program naprawy skrzydeł: 0.5 mld EUR
Program sprawdzenia silników RR po Qantas Flight 32: 0.15 mld EUR
Program naprawy (uszczelnienia) drzwi: 0.1 mld EUR
Brak rentowności produkcji do 2015: ok. 2+ mld EUR

Airbus na konferencji nt. raportu finansowego 2015: koszt programu A380: 15 mld EUR
Prasa ekonomiczna:
2014-12-12: LePoint (Economie): program A380 kosztujący wg tytułu 18 mld "dollars" (kurs 1.25 czyli = 14,4 mld USD), ale w treści jest "EUR" (czyli 22,5 mld USD) - więc pewnie w tytule się pomylili.
2015-04-27: O programie A380 kosztującym 25 mld USD napisał Bloomberg, bez szczegółowych wyliczeń.

Jeszcze jedna ciekawostka z WTO: publiczny "support for the Airbus A380" został oszacowany przez Boeing na ok. 4 mld USD (podobna kwota została podana w pozycji "The Airbus A380: A History", strona 119).

Podsumowując, być może koszty faktycznie poniesione to 18 mld EUR; jeśli odejmiemy pomoc publiczną (to księgowość) to Airbus może mówić, że 15 mld EUR. Jeśli ktoś użyje (trochę złośliwie) kursu 1,4 to z 18 mld EUR zrobi 25 mld USD, a z 15 mld EUR będzie 21 mld USD.

Aktualny kurs to ok. 1.1 czyli z 18 mld EUR będzie ok. 20 mld USD, lub 16,5 mld USD jeśli odejmiemy "support".

Czyli pisząc dzisiaj o dolarach to program A380 kosztuje 16.5-20 mld.
25 mld to raczej drobna złośliwość Amerykanów (Bloomberg...), albo oczekiwanie na kurs typu 1.4, albo dodanie kilku mld USD do wyliczeń wg rekordowego kursu z roku 2007.
Ach, na koniec: 40 mld to kwota raczej z Księżyca.
20/07/2016 15:44  

gość_13fe0 - Profil
gość_13fe0
  
Cena jednostkowa A380 chyba w mln a nie w mld ;)
20/07/2016 14:20  

  
lysypiotr76 - Wynalazek płyty CD zaszkodził winylom ;) Oczywiście, że rozwiązania bardziej efektywne i ekonomiczne zastąpią rozwiązania mniej efektywne i mniej ekonomiczne. Nie zapominaj, że nie tylko samoloty się zmieniały, także silniki zyskały moc i stały się bardziej niezawodne - dzisiaj dwa silniki w zupełności wystarczą.
20/07/2016 12:12  

  
kitsune - Zgoda ,jednak przychylam się do opinii które że A350 zaszkodziło A380 . O rywalizacji A350 z Boeingiem napisałem . I tu się z Tobą zgodzę.
20/07/2016 11:53  

  
@lysypiotr76 - Gdyby nie A350, Airbus nie miałby szansy konkurowania z B777 oraz B787, nawet bardziej z B777, bo w konkurencji z 787 póki co dobrze radzi sobie A330. Airbus zwyczajnie musiał rozwinąć ten model.
Co do A380 to z ekonomicznego punktu widzenia stanowi to marne pocieszenie, ale wprowadzając ten samolot Airbus udowodnił swoją zdolność technologiczną w WB.
20/07/2016 11:50  

  
kitsune - do progu rentowności tego projektu jeszcze dłuuuuuga droga . A światełka w tunelu nie widać .
20/07/2016 11:48  

  
Budżet A380 został przekroczony o miliardy z powodu konieczności wprowadzenia poprawek i problemów związanych z cyklem produkcyjnym. Tak jak napisał autor, nie wiadomo jaki jest ostateczny koszt. Producent informuje, że w zeszłym roku osiągnął breakeven, ale ten punkt wyznaczany jest obecnymi kosztami produkcji. "Firma będzie kontynuowała wprowadzanie usprawnień do systemu produkcji, tak aby osiągnąć breakeven na poziomie 20 samolotów w roku 2017 i stara się jeszcze bardziej obniżyć punkt breakeven w przyszłości".

Ceny katalogowe stanowią zaproszenie do negocjacji, zwykle linie lotnicze na dzień dobry mogą liczyć na ceny 20% niższe od katalogowych. Na pewno ceny katalogowej nie płaci największy klient programu A380 czyli Emirates.
20/07/2016 11:44  

  
Czyli jednak moje dane źródłowe 25 mld. USD były bliżej prawdy. Nie wiem czemu Pan redaktor podaje kwotę 40 mld. USD Jeśli można to prosiłbym o źródło tej informacji . I liczba 1200 samolotów do osiągnięcia rentowności projektu jest bliższa rzeczywistości niż podane 450 sztuk . Proszę pamiętać że EK uzyskuje ogromne upusty cenowe . Wie że jak nie oni kupią to prawie nikt. A Airbus stoi pod ścianą i przyjmuje warunki linii lotniczej. Moim skromnym zdaniem , A380 nie wyjdzie nigdy na plus z tym samolotem . Zbyt mało chętnych. Jeszcze jedna uwaga . Kilka razy przeczytałem opinie że linie lotnicze były skłonne podjąć decyzje o kupnie giganta. Ale jak pojawił się A350 zdecydowali się na ten model samolotu . Można rzecz , że Airbus sam sobie strzelił w stopę choć miał być to konkurent Dreamlinera.
20/07/2016 11:34  

reklama
reklama
  

<>


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie