Prawie 12 mld zł zysku Airbusa w 2015 r.

Prawie 12 mld zł zysku Airbusa w 2015 r. Przychody Airbusa wyniosły w 2015 r. 64,45 mld euro, co stanowiło wzrost o 6 proc. rok do roku. Prawie trzy czwarte z tego - dokładnie 45,85 mld euro - stanowiły przychody segmentu samolotów komercyjnych, które wzrosły o 8 proc. 13,08 mld euro przychodów przyniósł segment obronno-kosmiczny (bez zmian wobec 2014 r.), a 6,79 mld euro segment helikopterowy (wzrost o 4...
27/02/2016 11:10   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2016-03-16 20:03   
greg0303 - Profil greg0303
Według najnowszych informacji z odbioru ostatnich dwóch sztuk A380 zrezygnowały linie Air France. Dostawy były początkowo przewidziane na rok 2013, a nastepnie przesunięte na rok 2017.
Francuski przewoźnik zamienił zamówienie dwóch ostatnich samolotów A380 na trzy sztuki A350-900.
greg0303 2016-03-07 20:36   
greg0303 - Profil greg0303
Airbus planuje wypełnić lukę pomiędzy A350-1000 i A380-800 (segment B777-9X), a Boeing pomiędzy B737 MAX 9 i B787-8 (segment A321 oraz wycofanego z produkcji B757).

Nasuwa się analogia do branży motoryzacyjnej, gdzie główni producenci samochodów również chcą oferować pojazdy we wszystkich segmentach.
gość_9dd66 2016-03-07 11:18   
gość_9dd66 - Profil gość_9dd66
Pytanie czy akurat te firmy beda zainteresowane, ale 777X ma powody by sie powoli bać
greg0303 2016-03-07 07:28   
greg0303 - Profil greg0303
Ogłoszenie decyzji o rozpoczęciu programu największego modelu A350, wydłużonej wersji A350-1000, podobno jest zależne od decyzji o przystąpieniu do niego dwóch kluczowych przewoźników, ewentualnych klientów, linii British Airways i Singapore Airlines.
greg0303 2016-03-06 18:29   
greg0303 - Profil greg0303
Potrzebne są bardzo stabilny rozwój lotnictwa cywilnego oraz niskie ceny paliwa lotniczego, aby ewentualne programy A380neo oraz A380-900 nabrały sensu ekonomicznego.

Boeing ma podjąć decyzję do końca tego roku w sprawie następcy modelu B757. Wielu przewoźników jest zainteresowanych nowym, ekonomicznym samolotem wąskokadłubowym o pojemności około 250 pasażerów oraz zasięgu maksymalnym do 5 tysięcy mil morskich. Najmniej zwolenników ma projekt B737 MAX 10, choć byłby najtańszy do realizacji. Wariant B757neo został definitywnie odrzucony.
gość_c39fd 2016-03-06 18:15   
gość_c39fd - Profil gość_c39fd
Myślę, że Airbus A380-900, wobec obecnej sytuacji rynkowej, to czysta fantazja. A380-800 ma kłopoty ze sprzedażą, więc koszty wydłużenia, aby teoretycznie sprzedać mniej niż 100 sztuk, finansowo jest po prostu nieopłacalne.

Tak ogólnie, to wydłużanie wiąże się z kosztami: nowe skrzydła, silniki, wzmocnione podwozie, zmiany aerodynamiczne, nowe stateczniki poziome i pionowe, testy techniczne, loty techniczne, certyfikacja. Airbus chyba obecnie nie ma zbyt dużo gotówki, A350 kosztował sporą sumę, skoro rozważa wzięcie dużej pożyczki na A380neo.
demar 2016-03-06 16:38   
demar - Profil demar
Program A380 ma się dobrze, w roku 2015 osiągnięto pierwszy raz produkcyjny break-even (czyli koszty rocznej produkcji były niższe niż przychody ze sprzedaży produktów). Na spłatę kosztów całego programu A380 nie ma co liczyć w najbliższym czasie, ale to nie jest problemem dla Airbus. Warto pamiętać, że duża część kosztów programu była związana z wprowadzeniem do produkcji masowej kompozytów (w A380 to jakieś 30%) stąd potem np. koszty programu A350 mogły być dużo niższe (nawet dwa razy niż porównywalny B787). Teoretycznie - gdyby nie standardy rachunkowości - można by skreślić te koszty w A380 i dodać do A350, a otrzymamy porównywalny poziom do B787. Tylko po co to robić?

O zakończeniu programu A380 wypowiedział się prezes od finansów w Airbus. Ale pozostali temu zaprzeczyli. Pewne jest tylko to, że od połowy 2017 (czyli ze skutkiem w roku 2018) poziom produkcji zostanie zmniejszony z 2,5 egzemplarzy do 1,8 miesięcznie (czyli z poziomu 27-28 rocznie do 20-21 rocznie). Odzyskane zasoby będą przekształcane w zwiększenie możliwości produkcyjnych A320neo (w Hamburgu, 4 linia FAL) oraz A330neo/A350 w Tuluzie. Z biznesowego punktu widzenia to bardzo dobry ruch. Marże, które można uzyskać na sprzedaży A330/A350 mogą być dużo większe niż dla A380.

A380 ma już swoją pozycję na rynku. W roku 2016 będzie dostarczony dwusetny egzemplarz. MSN225 to pierwszy egzemplarz A380 dla Emirates z ulepszonym silnikiem Rolls-Royce mający dać do 4% oszczędności (to szacunkowo 1/3 tego co miał dać NEO). Planowana dostawa MSN225 to IV kwartał roku 2016. Z tego wynika, że oficjalne NEO zostało przesunięte, mniej więcej na okres 2022-2025. Natomiast cały czas pozostaje w grze planowany A380-900, być może z poprawionym (EP) silnikiem XWB od A350, który ma być gotowy na rok 2019. Być może zatem prezentacja wydłużonego A35L będzie dobrym krokiem do prezentacji za rok, czy dwa A380-900. O zamówienia nie trzeba się martwić, sam Emirates byłby w stanie zamówić kilkadziesiąt sztuk. A ostatnio do gry wszedł Iran Air.

Jeśli moda na wydłużanie okaże się sukcesem to prezentacja wydłużonej wersji A321neo (do 52.5m) z mocniejszymi skrzydłami, podwoziem, silnikami i MTOW na poziomie nawet 115ton jest tylko kwestią czasu. Ale nie przed 2019, bo dopiero wtedy ma wejść do służby A321neoLR.
wizzair98 2016-03-05 18:18   
wizzair98 - Profil wizzair98
A jakie perspektywy dla programu A380 ?
Kiedyś coś słyszałem o zakończeniu programu...szkoda by było.
demar 2016-03-05 13:36   
demar - Profil demar
A350-1000 będzie techniczną bazą (myślę o silniku XWB-97+, wzmocnionych skrzydłach i silniejszym 6-kołowym podwoziu) dla kilku wariantów.

Wydłużony, być może A350-8000, ale wolałbym nazywać krótko A35L (-1000 ma oficjalnie oznaczenie ICAO A35K). A35L jest praktycznie przesądzony; moim zdaniem trwa już optymalizacja założeń i projektu. Jedno z kluczowych wyzwań technicznych to zwiększenie MZFW z 220t do np. 225t (wersja -900 ma zwiększony MZFW z projektowanych 192t do 195.7t).
Spodziewałbym się także wersji ULR w oparciu o technikę A35K, znanej wcześniej jako A350R - przy MTOW do 320ton i długości 66.8m (tak jak -900) to byłby samolot na 21-22h lotu (szacunkowo sporo ponad 2h więcej niż -900ULR) i zasięgu jakieś 9500-10000nm (w zależności od liczby pax). Praktycznie wystarczający do połączenia dowolnych dwóch dużych lotnisk na świecie, np. dla BA może być bezpośrednie LHR-SYD. Jak poprawi się wydajność silników o kolejne procenty to możemy mieć samolot "całodobowy" (rozumiany jako 24h lotu non-stop), a moda na ultra długie non-stop flight jakby wróciła.

Jeśli odejdzie B747-8F, a rynek dużych samolotów towarowych się rozwinie to oczekiwałbym także A350F - baza MTOW do 320t powinna wystarczyć na klasę 100ton ładowności cargo (przy długości 66.8m tak jak wersja -900 i A350R).

Nowe A350-1000, ale także B777X i B787-10 znacznie zmienią w ciągu dekady możliwości i ekonomię samolotów dalekiego zasięgu. Powinno to nas - jako pasażerów - tylko cieszyć.
greg0303 2016-03-04 17:45   
greg0303 - Profil greg0303
Podczas oficjalnej ceremonii rozpoczęcia budowy centrum dostaw i wykończenia wnętrz Airbusa A330 w Tiencin (Tianjin) prezes producenta podkreślił, że w przyszłości placówka będzie również dostarczała maszyny A330neo oraz A350. Europejski producent nie planuje budowy linii montażu końcowego maszyn szerokokadłubowych w Chinach.

Projekt A350-8000, czyli wydłużonej wersji A350-1000, będzie wymagał opracowania nowych, większych jednostek napędowych przez firmę Rolls Royce, co na pewno będzie kosztownym wyzwaniem dla brytyjskiego producenta. Nowe 400-miejscowego samoloty Airbusa mają mieć niższe koszty eksploatacji niż B777-9X oraz lepsze parametry w przypadku użytkowania w gorącym klimacie, jak na przykład ma to miejsce na Bliskim Wschodzie.
greg0303 2016-03-03 22:23   
greg0303 - Profil greg0303
Według najnowszych informacji wydłużona wersja A350-1000 może otrzymać oznaczenie A350-8000. Maksymalna masa startowa ma wynosić 319 ton, a maksymalny zasięg oczywiście krótszy niż A350-1000.

Projekt A380neo nie jest obecnie traktowany priorytetowo. Wersja SuperJumbo z nowymi jednostkami napędowymi będzie ewentualnie dopiero dostępna w roku 2025.
greg0303 2016-03-02 02:51   
greg0303 - Profil greg0303
Airbus rozpoczął montaż końcowy A330-300 Regional dla linii Saudia.

Linie Air China zamówiły kolejne 12 sztuk A330-300. Airbus ocenia, że chińscy przewoźnicy będą potrzebowali ponad 5 tysięcy nowych samolotów w ciągu najbliższych 20 lat.
demar 2016-03-01 21:58   
demar - Profil demar
Wydłużenie A350-1000 jest przesądzone. Ale raczej nie będzie się nazywał -1100. Może -1000XL, XLB (eXtra Long Body), -1900, albo coś jeszcze innego.
Dla wersji -900 projektowanej na 268ton MTOW mamy już certyfikowane wersje 240-275ton (dwie najniższe 250 i 240 w lutym 2016r.) i zapowiedziane 280t jako ULR. Dodatkowo nieoficjalnie wspomina się już 278t (bez ULR, dla PAL).

Dla wersji -1000 projektowanej na 308ton spokojnie można przewidywać zatem wersje 299-320ton (skrzydła są większe niż w 372 tonowej A340-500, podwozie z zapasem, silnik XWB-97 był niewiadomą, ale po ostatnich testach na A380 także da radę). Przy 315-320 tonach wydłużenie o 7 (78.2m) lub 9 ramek (79.5m) jest możliwe. Maksymalnie przy wydłużeniu o 7 ramek (4 przed skrzydłem i 3 za) jest możliwe stosowanie tylko 4 par bocznych drzwi, ale pewnie Airbus i tak zdecyduje się na 5 par bocznych drzwi (jak w wielu A340-600). Wersja o długości 79.5m to nie tylko więcej pasażerów, ale także większe możliwości cargo (nawet 52x LD3) oraz spodziewany powrót do koncepcji dolnego podkładu sanitarnego (WC, itd.) znanego z A340-600 (np. w Lufthansie) - to da dodatkowe miejsce dla pax. Na pewno będzie to wynik w przedziale 400-425pax. Przy MTOW 320t nominalny zasięg mógłby przekroczyć 7000nm (prawie 10% krótszy niż B777-9, ale pewnie dla wielu wystarczający). Nie dziwię się, że klienci pytają.

A330-900neo powoli zaczyna być bestsellerem. Także nic dziwnego, że zwiększenie MTOW jest rozważane. Warto pamiętać, że -900neo w stosunku do -300ceo ma o 6000kg zwiększony MZFW (to większa ładowność użytkowa, przy czym m.in. większe silniki oznaczają wzrost OEW o jakieś 2-3tony) - zatem przy tym samym 242t MTOW mniej zostaje na paliwo (i to warto nadrobić). Nieoficjalnie mówi się o 245ton, ale znając ambicje prezesów Airbus-a pojawić się może wynik bliżej 250ton.

Czekamy zatem do lipca 2016.
greg0303 2016-03-01 06:10   
greg0303 - Profil greg0303
John Leahy, dyrektor operacyjny Airbusa ds. klientów, powiedział, że po intensywnych konsultacjach z przewoźnikami europejski producent widzi duże zainteresowanie zwiększeniem liczby miejsc największego modelu A350 o kolejne 45, czyli do około 400.
Ewentualna decyzja w sprawie rozpoczęcia programu A350-1100 może zostać ogłoszona podczas targów lotniczych Farnborough 2016 (11-17 lipca). Podczas tej samej imprezy Airbus ogłosi również szczegóły zwiększenia maksymalnej masy startowej modelu A330-900neo.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy