OLT, 4You... Do ilu razy sztuka?

OLT, 4You... Do ilu razy sztuka? Dwa lata temu było OLT Express. Linia oferująca bilety w dumpingowych cenach na najróżniejszych trasach, finansowana przez żerującą na naiwności Polaków piramidę finansową. W tym roku - 4You Airlines. Model był (bo firma już oficjalnie zrezygnowała z udawania, że poleci) nawet prostszy, bez finansowania ani samolotów, oparty jedynie o obietnicę lotów z dwóch miast...
10/10/2014 15:59   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_b61eb 2015-02-10 20:43   
gość_b61eb - Profil gość_b61eb
a Air POlonia? Kolejne szczytowe osiągnięcie żondu PO/PSL/POlikot: Eurolot- wygaszono !
gość_e6851 2014-10-17 09:32   
gość_e6851 - Profil gość_e6851
Wszystko fajnie, ale stwierdzanie ze wszyscy są idioci bo rzucili sie na tanie bilety to chyba lekkie przegięcie, bilety nie były wcale takie tanie, bo za 47 zotych były dwa czy trzy miejsca w samolocie a potem cena była 97 i 147, więc wcale nie taniej od tanich przewoźników. Nie wime sa bilety RYanaira po 19 czy 38 zotych ale chyba nie wolno ich kupowac bo zdaniem redaktorów, kupowanie biletów w takich cenach świadczy o głupocie pasażerów. Myśle że każdy kupujący skalkulował, media informowały i dobrze takie ich zadanie - ale ocenianie kupujących i nazywanie ich idiotami (nie wprost, ale przecież to to samo znaczy) - może szanowni redaktorzy by sobie odpuścili
admin 2014-10-16 10:43   
admin - Profil admin
gość_9ef86: Uściślijmy prokuraturę może powiadomić poszkodowany, a nie media. ULC i UOKIK był informowany o naszych wątpliwościach i proszony o swoje stanowisko. Zresztą jak przejrzysz nasze materiały to znajdziesz takowe odnośnie 4You. Większość mediów interweniowała we wspomnianych instytucjach, m.in. dlatego też ULC baczniej przyglądał się działalności spółki a UOKIK skierował sprawę do prokuratury. A że to tyle trwało to już niestety nie jest wina mediów.
admin 2014-10-16 10:30   
admin - Profil admin
gość_7c8b0: Media zrobiły co trzeba w kwestii informowania o działalności spółki i taka jest ich rola, z której wywiązały się bardzo dobrze w przypadku 4You. A wydawaniem werdyktów zajmują się inne instytucje, nie media... Poprzyj swoją tezę o owej gloryfikacji i entuzjazmie, bo jakoś nie umiem się takowych doszukać w naszych publikacjach :-) I uściślij jakiż to błąd popełniliśmy i o jakiej pysze mówisz?:-)
gość_7c8b0 2014-10-16 09:59   
gość_7c8b0 - Profil gość_7c8b0
admin: zastanów się nad tym co napisałeś. Najpierw twierdzisz, że media nie są od werdyktów, po czym za chwilę autorytatywnie stwierdzasz, że media zrobiły co trzeba i zrobiły to dobrze. To chyba najlepiej świadczy o Twojej i Twoich kolegów kompetencji. Szkoda, że własne ego ma u Was wyższy status niż szczerość. Niestety, media w przypadku 4you, w tym pasazer.com nie zrobiły dobrze - zwracanie uwagi na to, co jest nie tak nie oznacza ferowania wyroków, natomiast nie przypadkiem czytając Wasze artykuły, dopóki nie zaczęło ewidentnie śmierdzieć w tej sprawie jakoś nie byliście zbyt ostrożni, przeciwnie, z entuzjazmem pisaliście o nowej linii i zajefajnych biletach po 49 złotych. Ale jak rozumiem, nie przyjmujecie do wiadomości, że popełniliście błąd, mogę Wam tylko współczuć - pycha jest czymś z czym trzeba walczyć, a nie gloryfikować.
gość_9c845 2014-10-16 01:30   
gość_9c845 - Profil gość_9c845
@Gosc 9c845. Ale ja wlasnie pisze w opozycji aby teraz na kazda nowa linia nie patrzec jak na zlodzeji i oszustow. Loty nie doszly do skutku ale o jakich oszustwach wy mowicie? Po prostu do czasu daty rozpoczecia lotow maksymalnie cieli koszty. I nie inwestowali sporych sum pieniedzy dopoki nie mieli pewnosci ze wszystko sie zazebi.
gość_9ef86 2014-10-15 15:14   
gość_9ef86 - Profil gość_9ef86
@gość_54726 a możecie się zdecydować? bo raz jest żądanie, żeby np. ULC szybciej działał i reagował na takie kwiatki, a za chwilę szczekanie, że ULC zajeździł doskonały model linii.

@redaktorzy pasazer.com, to jest clue sprawy "Niestety, media w Polsce czują się zwolnione całkowicie z jakiejkolwiek odpowiedzialności." i nie ważne czy obsmarujecie kogoś i potem ten ktoś musi żyć z piętnem czy patrzycie sobie jak się coś kluje i tylko to analizujecie. Tak jak padło, skoro nie pasowały Wam ruchy 4You albo model biznesowy był w Waszej ocenie nierealny i niebezpieczny, a jako zajmujący się branżą chyba wiecie kiedy tak jest (sami przywołujecie, że "ostrzegaliście") to czemu nikt nie miał odwagi cywilnej do zawiadomienia prokuratury, UOKiKu czy chociażby ULCu (KOPP)?
admin 2014-10-14 22:27   
admin - Profil admin
gość_b2b01: Żeby napisać obiektywny artykuł trzeba zebrać obiektywny materiał. To staraliśmy się zrobić. Ponad półtora miesiąca czekaliśmy na jakąkolwiek odpowiedź od 4you na około 20 szczegółowych pytań na które nigdy nie dostaliśmy odpowiedzi. Byliśmy zwodzeni przez wiceprezesa jak i przez ich agencje pr.

Poza tym już w lipcu pisaliśmy, że działania firmy są dalekie od standardów, że nie ma wymaganych pozwoleń i koncesji, że nie ma z nią kontaktu, czy że wciąż nie jest linią lotniczą
(zobacz link

Media nie są od wydawania werdyktów, media są od prześwietlania i informowania o poczynaniach takich firm jak 4you. I w tym wypadku zrobiły to dobrze. A od wydawania werdyktów są w tym kraju inne instytucje.
gość_b2b01 2014-10-14 20:59   
gość_b2b01 - Profil gość_b2b01
domos: moze poczytaj te Wasze teksty o 4you? Dopóki nie zaczelo śmierdzieć, dopóty pisaliście o tym jak o świeżych buleczkach. Pojawi sie linia, sa juz samoloty, beda nowe kierunki, ruszy sie polski rynek lotniczy. W żadnym artykule na poczatku słowa ostrzeżenia - ostrożnie z kupowaniem biletów, bo na razie nie wiadomo czy bedzie to firma krzak.
Artykuł o my ile kosztują bilety dla przeciętnego czytelnika jest niejasny, taka szatkowana kapusta, z której wynika dlaczego raz jest taniej, a raz drożej, ale jakos nie widze tam nic co ostrzegałoby przed dofinansowywaniem projektów typu 4you i informacji, ze jeśli nowa firma z małym kapitałem oferuje loty po 50 zł to powinno to budzić niepokój. Ale rozumiem, ze łatwiej jest pisac cokolwiek, byle tylko pisac, nie zastanawiając sie nad konsekwencjami, bo przecież media zawsze sa niewinne i bezkarne, prawda? Szkoda, tradycyjnie nie maja odwagi by wziac na siebie czesc odpowiedzialności za brak odpowiedniej reakcji.
domos 2014-10-14 20:18   
domos - Profil domos
gosc_2b323: pasazer.com, podobnie jak wiele innych mediów, od momentu wejścia firmy 4You Airlines informował o niejasnościach związanych z modelem biznesowym tej spółki, dziwnym modelu współpracy z Eurolotem, a potem nikłej szansie na udane rozpoczęcie działalności. Przestrzegaliśmy pasażerów wielokrotnie, a parę miesięcy temu ani UOKiK, ani media nie miały podstaw, by składać zawiadomienie do prokuratury - mogliśmy jedynie ostrzegać. Podobnie zresztą było w przypadku linii OLT Express, o której wielokrotnie pisaliśmy z odniesieniem do jej finansowania poprzez piramidę i nierentowny model działalności. Wszystko da się bez problemu odnaleźć na naszej stronie.
Pisaliśmy również wielokrotnie o tym, ile naprawdę kosztuje lot (choćby tu: http://www.pasazer.com/news/7538/raport,ile,naprawde,kosztuje,lot.html) oraz jak tanie linie sprzedają tak tanie bilety (zobacz link
Nie wiem, o jakich sponsorach piszesz, ale gwarantuję, że żaden reklamodawca pasazer.com nie ma najmniejszego wpływu na treść naszych raportów i analiz.
Ale rozumiem, że łatwiej rzucać oskarżenia zamiast rzetelnie przypomnieć sobie nasze dawne artykuły i pogrzebać w archiwum :)
gość_2b323 2014-10-14 18:42   
gość_2b323 - Profil gość_2b323
piotrek737: a co takiego pasazer.com i inne media zrobiły w tej sprawie? Dlaczego nie byliście tacy mądrzy kilka miesięcy temu? Dlaczego to nie wy złożyliście zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa? Niestety, media w Polsce czują się zwolnione całkowicie z jakiejkolwiek odpowiedzialności. Zapewne gdyby UOKiK złożył zawiadomienie kilka miesięcy temu bylibyście pierwsi w pisaniu o tym jak to urzędasy podcinają skrzydła polskim liniom lotniczym. Dziś, gdy okazało się, że od początku było to grubymi nićmi szyte, nagle okazuje się, że pierwsi chcecie łapać za kamienie. Piszesz, że tego typu akcje podcinają rynek lotniczy. Pewnie tak, ale czy takim akcjom nie sprzyja wasze podniecanie się tym, że bilety są po 49 złotych i stwarzanie atmosfery, że to są uczciwe ceny i tyle bilety powinny kosztować? Wychodzą później kwiatki, że ludziom wydaje się, że bilet na samolot powinien kosztować taniej niż na PKS, bo przecież FR lata za 19. Może zamiast przy kolejnej okazji tylko powtarzać promocyjne slogany o lataniu za grosze, napisalibyście jakiś porządny artykuł wyjaśniający skąd biorą się ceny typu 19 zł w FR i jak taka cena ma się do prawdziwego kosztu przewozu? Ale takiego artykułu pewnie nie napiszecie, bo wam sponsorzy pouciekają, nie?
gość_2b323 2014-10-14 18:35   
gość_2b323 - Profil gość_2b323
Czy Wy wszyscy nie przesadzacie z tą wielkością Alfa Star? Moim zdaniem trudno o tym biurze powiedzieć, że jest/było wielkie….
piotrek737 2014-10-14 16:40   
piotrek737 - Profil piotrek737
gość_54726 ale wszyscy w PL zapominają o pewnym przysłowiu: "If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline." tyle od Richarda Bransona. Poza tym Stelios Haji-Ioannou jest miliarderem, więc mógł założyć sobie easyJet... Od zeszłego roku tworzy też FastJet w Afryce. Linia się dobrze rozwija mimo, że też spotyka przeciwności bo wiadomo, że część linii w Afryce nieprzychylnie patrzy na taką konkurencję LCC. Początki są zawsze i wszędzie trudne. Poza tym czy ktoś mówił, że w życiu będzie miło i kolorowo? Do tego nie ma co porównywać czasów typu 1995 r. bo wtedy zupełnie inne były opłaty, obostrzenia no i do tego tona paliwa lotniczego kosztowała 500 $, a nie jak dziś ponad 1000 $. Także zmieniły się czasy i to bardzo. Obecnie trzeba dysponować o wiele większym kapitałem. Jako ciekawostkę można podać, że kapitał zakładowy nowo tworzonej linii Vistara (JV Tata i SIA) to 100 mln dolarów, więc czymże jest te marne 600 tys. czy nawet milion złotych w porównaniu do takich kwot? Wiesza się psy na p.com czy urzędach, a prawda jest taka, że tego typu akcje niszczą rynek lotniczy w Polsce m.in. lessorzy zupełnie inaczej patrzą na start-up'y z Polski i wymagają od nowych klientów dużych kaucji za dany samolot jako zabezpieczenie przed niepłaceniem rat.
gość_54726 2014-10-14 16:14   
gość_54726 - Profil gość_54726
Gosc a0a29: dokladnie :) Poczytajcie sobie historie zakladania takiej lini jak np. Easyjet i dopiero zobaczycie w jaki sposob tworzy sie linie lotnicze. Jak trzeba kombinowac aby wszystko dopiac w papierach i finansowo. Dzisiaj taki EZY w Polsce zostalby zjedzony przez pasazer.com i urzedy. Moze by przetrwali ten najtrudniejszy 1. rok, moze by upadli jak wiele linii, co z tego? Uff, ale udalo sie, sukces, nawet nie dano im wystartowac, kawal swietnie wykonanej roboty chlopaki.
gość_659d9 2014-10-13 14:30   
gość_659d9 - Profil gość_659d9
w przypadku OLT, Puls Biznesu pisał jeszcze długo zanim zaczęli latać że to mahloja, prtl od początku pisał "Eksperyment OLT", ale w przypadku 4You, wielkie biuro Alfa Star wydawało się realnym gwarantem przedsięwzięcia, w linię czarterową. Ale loty regularne, to już zaczęło być dziwnie mało realnie optymistyczne...
mimo wszystko zastanawiałem się czy nie zaryzykować 100zł i nie polecieć gdzieś na weekend :)
gość_9ef86 2014-10-13 12:10   
gość_9ef86 - Profil gość_9ef86
@gość_5d934 no masz fantazję :D żeby jeszcze ULC oskarżać, że tak doskonały projekt rozłożył. skoro firma nie przygotowała się do działalności lotniczej to co miał zrobić ULC? urzędnicy sami mieli pisać dokumentację 4You?
gość_2e8da 2014-10-12 20:27   
gość_2e8da - Profil gość_2e8da
WEA, Airpolonia, Fischer, Centrlwings, OLT ....
gość_4f33d 2014-10-12 20:26   
gość_4f33d - Profil gość_4f33d
Czy to prawda, że w obydwu projektach, tzn. OLT i 4YOU pojawia się to samo nazwisko Adamski? Czy ktoś może to potwierdzić?
gość_c9bfe 2014-10-12 16:28   
gość_c9bfe - Profil gość_c9bfe
całkowicie niekompetentny bełkot pseudoredaktora Sipińskiego, podobnie jak wtedy gdy przedstawiał w złym świetle OLT.
gość_a0a29 2014-10-12 11:50   
gość_a0a29 - Profil gość_a0a29
gość_c7306: EasyJet ?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy