Zamiana miejsc - tanie linie lotnicze

Ciekawi mnie jedna sprawa dotyczaca miejsc w samolocie, szczegolnie w tanich liniach lotniczych jak Wizz czy Ryanair. Jka wiadomo, jesli kilka osob podrozuje razem na jednej rezerwacji i nie wykupi wczesniej miejsc to na 100% wszyscy otrzymaja losowo wybrane miejsca z dala od siebie. ( Polityka linii lotniczych zmuszajaca do wydania dodatkowej kasy jesli chcecie siedziec razem). Dosc duze grono osob nie wykupuje tej uslugi (czasem jest to koszt 50zl co przy kilku osobach podrozujacych razem robi sie niemala sumka) i podczas boardingu prosza innych pasazerow o zamiane miejsc, przesuniecie sie na inne miejsce itp. Jak rozumiem w manifescie linia lotnicza ma informacje jaki pasazer siedzi na jakim miejscu. W tym momencie taka informacja staje sie praktyczna. Jak to moze sie skonczyc w podczas wypadku lub katastrofy to mozna sie domyslic. Czy prawnie takie dziala pasazerow (poniekad zmuszonych przez linie lotnicze do 'ulatwiania sobie podrozy ze znajomymi') sa jakos uwarunkowane? Czyja jest odpowiedzialnosc, ze dany pasazer nie siedzial na swoim (przydzilonym) i zgodnym z manifestem miejscem? Moze ktos wglebial sie ten temat?
14/11/2018 13:49  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_dd0cd 2018-11-15 23:39   
gość_dd0cd - Profil gość_dd0cd
Załoga pokładowa zawsze dostaje listę pasażerów z przypisanymi miejscami, wiec jeśli chce może sama sprawdzić czy każdy siedzi gdzie powinien czy ktoś usiadł na miejscu, które powinno być wolne. Niekiedy linie lotnicze wciskają pasażerom kit, ze przesadzają ich na inne miejsce ze względu na wyważenie samolotu. W teorii kiedyś nawet w to wierzyłem, choć w praktyce i tak siadałem na pierwotnie wybranym miejscu, ale definitywnie w te bajki przestałem wierzyć gdy kiedyś przy gejcie wręczono mi boarding z nowym miejscem, właśnie z uzasadnieniem wyważenia, a później okazało się, ze guzik prawda, bo na moim pierwotnym miejscu posadzili kogoś innego.

W przypadku miejsc płatnych właśnie mam okazje czekać na oficjalne stanowisko Ryanaira - ostatnio miałem nieprzyjemność lecieć tym PKSem i zapłaciłem za miejsce XL. W samolocie okazało się, ze fartem takie miejsce za free dostała jakaś panienka, której luby dostał przydział z tylu samolotu. Gdy zapytała stewardese czy luby może usiąść obok niej, po chwili wahania dostała pozytywna odpowiedz. Zapytałem panią stewardese jak to jest, ze pozwala się komuś przesiąść na miejsce za które kasują kupę szmalu, na co dostałem odpowiedz, ze jeśli coś mi się nie podoba to mogę sobie napisać skargę. Zatem napisałem, może nie tyle skargę, ale prośbę o oficjalne stanowisko linii, czy jeśli mam miejsce syf, a XL jest wolne to mogę się przesiąść za friko po zakończeniu boardingu. Bardzo jestem ciekaw co PKS odpowie.
gość_29db9 2018-11-15 12:17   
gość_29db9 - Profil gość_29db9
Faktycznie jest tak, że jeszcze kilka lat temu w Ryanair i ska zajmowało się w samolocie dowolne miejsce, a zmieniono to nie dlatego że przepisy tego nakazywały, tylko żeby uporządkować boarding bo powstawał coraz większy chaos prowadzący do opóźnień.
gość_f309d 2018-11-14 22:30   
gość_f309d - Profil gość_f309d
Wątpię, żeby było to jakoś uregulowane prawnie. Po pierwsze, linie raczej nie mają obowiązku (mówimy tu o odpowiedzialności prawnej) wiedzieć gdzie kto siedzi, bo w końcu low costy dopiero od niedawna przydzielają miejsca. Po drugie, gdy latałem na long haulach KLM parę lat temu, KLM miało taką politykę, że po starcie samolotu pozwali się ludziom przesiadać. Było to w czasach gdy tylko pobierali opłaty za "lepsze" miejsca i zdarzało się, że pasażerowie, którzy je opłacili mieli nietęgie miniy, gdy inni po prostu się przesiadali do sąsiedniego rzędu po zachętach obsłgui. Jak zauważasz informacja dla linii o siedzieniu pasażera jest "praktyczna" ale na pewno nie niezbędna.
kemot97 2018-11-14 16:48   
kemot97 - Profil kemot97
oczywiscie moge wyslac takie zapytanie do Wizz'a lub Ryan'a ale zapewne otrzymam odpowiedz w stylu, ze kazdy powienien zajac to miejsce jakie widnieje na karcie pokladowej, i w zwiazku z czym zachecaja do wykupienia tej uslugi odpwiedni owczesniej i bla bla wkleja ten swoj marketingowy belkot. Moze p.com podjal by taki temat (zapewne latwiej bylo bym dostac sie do do odpowiednich osob) nie tylko w tanich liniach ale takze regularnych, by dowiedziec sie jakie stanowisko (prawne) linie lotnicze w tej kwestii przedstawiaja? ;-)
jjemiolo 2018-11-14 15:47   
jjemiolo - Profil jjemiolo
@kemot97: W pelni uzasadnione pytanie. Ja moge tylko spekulowac ale ciekawi mnie jakie jest stanowisko linii w tej sprawie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy