Zezwolenia na loty do Unii Europejskiej samolotów pasażerskich wyprodukowanych w Rosji wygasły z końcem marca. Oficjalny zakaz lotów tych maszyn ma być wydany lada dzień przez Komisję Europejską. KE szacuje, że w Unii Europejskiej nadal lata ok. 260 maszyn wyprodukowanych w b. ZSRR i w Rosji. Maszyny te nie posiadają jednak certyfikacji Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). W Polsce takimi samolotami są m.in. tupolewy 154 i jaki 40 należące do rządu RP. Są to jednak samoloty eksploatowane przez wojsko, a takich unijny zakaz nie obejmuje.
Maszyny, których EASA nie chce widzieć na unijnym niebie, to: An-24, An-72, An-74, Jak-40 oraz Tu-154. Zakaz lotów nad unijnym terytorium dotyczy również rosyjskich helikopterów: Ka-26, K-32AO, Ka-32S i Ka-32T. Zakaz oznacza spore kłopoty dla linii lotniczych z Rosji, Ukrainy i Białorusi, które w większości eksploatują tego rodzaju maszyny.
Na podstawie Rzeczpospolitej