Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303
2013-11-12 21:38
@marekd: Niestety nie wiem jakie mają plany w Katowicach. Może Redakcja zna szczegóły.
do greg0303: Dzieki za WAW. A wiesz co z KTW? Może trzeba poczekać aż skończą?
greg0303
2013-11-12 19:51
marekd: WAW to kod E. Samoloty o rozpiętości skrzydeł od 65m wzwyż potrzebują specjalnych procedur operacyjnych na Lotnisku Chopina.
do greg0303: A jaki kod ma WAW E czy F? Ciekaw jestem także jaki kod będą miały KTW po wybudowaniu nowego dłuższego pasa startowego?
greg0303
2013-11-12 19:08
Od 7 maja 2014 roku British Airways rozpocznie dwa rejsy dziennie na trasie Londyn Heathrow - Los Angeles International, oba wykonywane samolotami Airbus A380. Codzienne rejsy Super Jumbo do Johanesburga rozpoczną się 26 października 2014 roku.
greg0303
2013-10-31 02:35
Odpowiednie służby dopuszczają porty lotnicze do obsługi maszyn o szerokości skrzydeł od 65m wzwyż lub zezwalają na wprowadzenie procedur operacyjnych dla tych samolotów. Wielka Brytania i Kanada miały własne programy, aby przystosować lotniska do tych operacji. Porty lotnicze Los Angeles LAX oraz Nowy Jork JFK dokonały ulepszeń, które kosztowały spore sumy.
greg0303
2013-10-31 02:27
W tym wypadku sytuacja jest przejrzysta, gdyż ICAO (International Civil Aviation Organization, Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) oraz FAA (Federal Aviation Administration, Federalna Administracja Lotnictwa) mają takie same przepisy. Jedyną różnicą są nazwy: ICAO stosuje kody, FAA grupy. Samoloty o rozpiętości skrzydeł od 65m do 80m (B747-8, A380, AN-225) to ICAO kod F oraz FAA grupa VI (Boeing 747-400 to odpowiednio kod E oraz grupa V). Wymagania portu lotniczego są następujące: szerokość drogi startowej E 45m, F 60m; szerokość drogi startowej z poboczem E 60m, F 75m; szerokość dróg kołowania E 23m, F 25m; szerokość dróg kołowania z poboczem E 44m, F 60m; separacja pomiędzy drogami startowymi i drogami kołowania E 182,5m F 190m; separacja pomiędzy drogami kołowania E 80m F 97,5m; separacja końcowek skrzydel samolotu na drodze kołowania od innych obiektów E 47,5m F 57,5m. Aby port lotniczy w pełni spełniał wymagania kodu F to bardzo często potrzebne są kosztowne ulepszenia, które nie zawsze są możliwe ze względu na brak wolnej przestrzeni. Większość lotnisk była budowana zgodnie z kodem E (lotniska w Hongkongu HKG, Dubaju DXB oraz Tokio Narita NRT były zbudowane według kodu F). Czyli technicznie trzeba by odseparować drogi kołowania od dróg startowych o dodatkowe 7,5m (ze 182,5m E do 190m F) oraz drogi kołowania od innych obiektów o dodatkowe 10m (47,5m E do 57,5m F). Porty lotnicze wprowadziły więc procedury operacyjne, kiedy nie mogą dokonać wszystkich ulepszeń, i tak na przykład w przypadku kołowania B747-8 zatrzymuje się ruch na najbliższych drogach kołowania, aby osiągnąć właściwą separację. Wykorzystuje się również stanowiska postojowe w rogach terminali, gdzie tradycyjnie jest większa przestrzeń. Następnym aspektem jest obciążenie podłoża, które również trzeba wziąć pod uwagę. Przykładowo Boeing 747-8 ma je większe o 18% niż Boeing 747-400. Na koniec zostaje całkowita masa startowa samolotu, która wymaga pas startowy odpowiedniej długości. Niewiele portów lotniczych na świecie ma odpowiedniej długości drogi startowe dla Airbusa A380 z maksymalną masą startową.
greg: cz w takim razie każde lotnisko na którym w Polsce wylądował 747-8 lub 380 ( WAW, GDA ) może obsługiwać takie samoloty, czy są to po prostu pojedyncze dopuszczenia ?
1980andi
2013-10-29 12:00
samoloty klasy f to nie tylko a380, choć racja a380 nie lata do chicago ale np lufthansa lata 747
czy lotnisko w Chicago ORD jest przystosowane pod samoloty klasy F ? nie przypominam sobie abym widział na fr24 A380 który leci do ORD
1980andi
2013-10-25 21:15
porty w Indiach juz przyjmują samoloty klasy F np Lufthansa
greg0303
2013-10-25 16:32
Samoloty klasy F to te o rozpietości skrzydeł od 65m wzwyż, czyli Boeing 747-8, Airbus A380, Antonow An-225. Port lotniczy musi mieć miedzy innymi odpowiedniej szerokości drogi kołowania, drogi startowe oraz miejsca postojowe do obsługi tych maszyn. Klasa A to samoloty o rozpietości skrzydeł poniżej 15m, Klasa B 15m-poniżej 24m, C 24m-poniżej 36m, D 36m-ponizej 52m, E 52m-poniżej 65m.
krzysiekl
2013-10-25 15:54
co to klasa F?
greg0303
2013-10-25 15:27
China Southern Airlines uruchomią połączenie Guangzhou - Nowy Jork JFK w lipcu 2014 roku swoimi Airbusami A380.
greg0303
2013-10-25 15:25
A380 może pojawić sie w Indiach. Ministerstwo Lotnictwa Cywilnego Indii chce wysłuchać opinii Jet Airways, IndiGo i SpiceJet w sprawie udostepnienia slotów na rejsy Super Jumbo. Do tej pory zakaz przylotów A380 uzasadniano protekcją Air India. Porty lotnicze w Delhi, Bombaju, Bangalore i Hyderabad mogą przyjmować samoloty klasy F.
1980andi
2013-10-24 20:05
odbiór następnej maszyny zaplanowany jest na luty 2014 przed uruchomieniem lotów do Johannesburga
1980andi
2013-10-24 20:02
lot BA 26 odbył się 23.10 a lot BA 22.10
greg0303
2013-10-24 17:46
Według BA A380-800 zaczął obsługiwać rejsy BA 26 we wtorek 22 października. Linie mają na razie trzy Super Jumbo: G-XLEA (MSN095), G-XLEB (MSN121) oraz G-XLEC (MSN124). Oprócz Hongkongu i Los Angeles British Airways planuje w przyszłości rejsy A380 do Johanesburga, Nowego Jorku, Pekinu i Singapuru.
HKG to byle brytyjskie dominium,przekazane chinczykom,posiadajaca wlasna walute(dolar HKG),moze maja specjalne wzgledy
krzysiekl
2013-10-23 11:09
pewnie przez ten fragment: "Rejsy powrotne rozpoczną się 27 października"