marqoos_pl
2009-01-09 14:12
dodam jeszcze krótko, że loty code-share, zazwyczaj są oznaczane (i rozpoznawane) poprzez kod linii lotniczej i 4 cyfry (przy 1,2,3 cyfrach na lotach faktycznie operowanych przez daną linię lotniczą), np. AC1234, a LO12. /// Czasami na lotach code-share mogą nam przysługiwać mniejsze limity punktów w programach lojalnościowych czy ewentualne restrykcje dot. w/w lotów (brak możliwości zmian takiej rezerwacji, zmiana tylko na inny code-share itd.). Również standard obsługi, catering, limity bagażowe może być (nie musi) dostosowany do linii faktycznie wykonującej dany lot.
z KRK do TLV lata teraz LO, w lecie też chyba latał raczej tylko LOT bo rejs był raz w tygodniu w poniedziałek/wtorek (teraz jest tak samo). Natomiast zgadza się - z WAW operuje również El Al.
marqoos_pl
2009-01-09 14:04
gral: właśnie dlatego dobre są wyświetlacze na lotniskach, które pokazują destynację, a numery lotów się zmieniają... nie sprawia to wrażenia, że nagle z KRK do CHI wylatuje 5 samolotów w tym samym czasie... (ostatnio usłyszałem pytanie w KRK w informacji "A czy nie moglibyście tego inaczej zorganizować? Taki tłok jest na lotnisku. To po co te 2 samoloty są na raz odprawiane?)
marqoos: fajnie to wszystko opisałeś, ja tylko dodam jaki jest minus z punktu widzenia zwykłego paxa. otóż jak patrzy taki na tablicę odlotów to dostaje oczopląsu (sam widziałem 6 lotów do KRK)
marqoos_pl
2009-01-09 14:00
i na ten letni El-Al (nawet jeżeli jest code-share z LO) wciąż obowiązują bilety papierowe...
marecki:nie wiem jak jest teraz ale w sezonie letnim na trasie TLV-WAW-TLV operuje rowniez ELAL być może w sezonie zimowym lata tylko LO
marqoos_pl
2009-01-09 13:57
4tech: praktycznie tak jest, że są one skomunikowane z przylotem/odlotem na dalszy kierunek. Nie ma sensu tworzyć kolejnego lotu code-share np. na wcześniejszy lot, gdy wiadomo, że żaden pasażer lotu z YTO nie będzie czekał 20h na lot do KRK... Jest to umowa handlowa pomiędzy liniami lotniczymi, więc ktoś za taki code-share też musi jakieś tam dodatkowe grosze zapłacić (za wyświetlenie na monitorach na przykład). Plusy to ma takie, że klient na drugim końcu świata prawdopodobnie nie będzie miał pojęcia, co to jest np. PLL LOT, a tak to ma od razu lot Air Canada, czyli firmę, której zaufał na trasie transatlantyckiej czy tam innej... to oczywiście jest tylko jeden z przykładów... Jest to także duże ułatwienie dla kasjerów, którym łatwiej (mniej sprawdzania, minimalnie, ale mniej) jest wystawić bilet na jednego przewoźnika... LO używa bardzo wielu code-share'ów (do LON jest chyba z UA, BD, NZ, AC; do CHI z UA, FRA/MUC z LH, UA itd.). Dodatkowo teoretycznie powiększa się liczba rejsów danego przewoźnika, większa siatka połączeń, a przez to także prestiż. I, co jest dosyć ważne dla pasażerów, kombinacje code-share'ami mogą spowodować, że będą niższe lub wyższe opłaty na danej trasie... Wiąże się to z innymi poziomami niektórych dopłat (jak np. paliwowa)... Czasami te różnice mogą sięgać kilkudziesięciu/set złotych nawet :), a i dostępność miejsc może być większa (często tak się zdarza na trasach do USA, gdzie większosć rezerwuje na 'czyste' LOT-owskie loty, pomijając całkowicie code-shary, które mogą mieć wciąż dostępne miejsca w tańszych klasach rez.).
4tech: tak dokładnie jest, że c-s używają na tych rejsach, które są skomunikowane z warszawskimi rejsami do/z Toronto. Inne c-s są albo wynikiem współoperowania na trasie (VIE, FRA, MUC), albo też skomunikowania np. z rejsami TAP do/z FRA. Na trasie KRK-TLV operuje tylko LO i miedzyląduje w Krakowie (lot jest z WAW).
a czy czasami nie jest tak ze c/s z innymi liniami na loty do/z KRK nie wynikają że skomunikowania lotów z WAW z przylotami bądź odlotami z KRK?mogę sie mylić ale tak mi sie zdaje
Na rejsach operowanych z Krakowa LOT używa c-s m.in. z Air Canada (WAW), Lufą (MUC, FRA), Austrian (VIE), TAP (FRA, nie wiem czy czasem też nie CDG), El Al (TLV) + do tego zdaje się na rejsach amerykańskich z UA
LO. To takie śmiszne code share'y. Na niektóre loty jest ich chyba z 6.
Oświećcie mnie drodzy forumowicze. Co to za Air Canada lata z WAW do KRK?