voyageur
2011-07-31 13:16
@jurek: obawiam się, że prywatyzacja LOT-u może się jeszcze odwlec. Przy każdych wyborach poruszany jest ten temat na nieco większą skalę niż w porównaniu z tzw. okresem "między wyborczym".
Pytałem poważnie. Mniejsza z bon motami Urbana.
voyageur
2011-07-30 20:16
@jurek: klasyk polskiej ironii- Jerzy Urban napisał kiedyś: "Koryto pozostaje to samo, tylko świnie się zmieniają" ;-)
voyageur: a dlaczego Twoim zdaniem nie jest to takie łatwe ? Chodzi o to, że politykom trudno się odczepić od 'koryta' jakim są państwowe spółki czy o coś innego ?
@voyageur, ma to swoje plusy a także i minusy:) Pytanie co zrobi potencjalny inwestor? Logicznie rzecz biorą powinien skonsolidować przewoźników aby ograniczyć koszty funkcjonowania całości może tez pozostawić tylko jednego przewoźnika a drugiego zlikwidować, może tez zakończyć działalność obydwu. Bardzie sklaniam się do tezy ze LO zniknie po "kontrolowanym upadku" a role "narodowego" przejmie ELO;)
voyageur
2011-07-30 15:20
@jurek: tak szybko to nie nastąpi. Prywatyzacja EuroLOT-u w tym samym czasie co LOT-u i oddanie dwóch przewoźników jednemu inwestorowi to całkiem dobry pomysł. W efekcie K2 może przejąć połączenia regionalne i loty europejskie z portów regionalnych, natomiast LO zajmowałby się wyłącznie lotami międzynarodowymi z Warszawy. Dodatkowo do tego umowa CS między przewoźnikami. Jednak niestety nie jest to takie łatwe.
b747400er: Z porównaniem do Team Lufthansa, może faktycznie ciut nieprecyzyjnym, chodziło oczywiście o Contact Air i Cirrus Airlines (które posiada również Augsburg Airways), które z Lufthansą są powiązane głównie handlowo niż finansowo.
Zazwyczaj tak jest, że firma prywatna jest efektywniej zarządzana niż firma państwowa. Niech już wreszcie LOT (i Eurolot) będzie sprywatyzowany.
b747400er
2011-07-29 17:33
Oddzialy regionalne LH (mam tu na mysli ich franczyzobiorcow latajacych jako Lufthansa Regional) sa wlasnoscia LH w calosci lub czesci. Tam proces byl odwrotny niz z ELO. Eurowings (EW) i AirDolomiti (EN) byly kiedys niezaleznymi liniami i lataly pod wlasnymi markami. EW wykonywal nawet polaczenia do Polski z NUE do POZ, WRO i KRK oraz FRAWRO. Jednak w momencie liberalizacji nie mieli szansy przetrwac wiec zwiazali swoja przyszlosc z LH najpierw poprzez alians marketingowy w ramach Team Lufthansa, a potem EW i EN zostaly przejete przez LH. Contact Air (C3) pozostaje dalej niezalezna, a Cirrus Air (C9) jest powiazany kapitalowo z LH przez swoja firme matke. Z ELO mamy sytuacje odwrotna. Firma zostala stworzona przez LO, a teraz w wyniku objecia akcji przez MSP uzaleznila sie kapitalowo od LO i zaczyna dzialac samodzielnie i niezaleznie. Gdyby spojrzec na regionalnych przewoznikow na swiecie, to przewaznie dzieje sie tak jak mialo to w przypadku LH, ze niezalezni przewoznicy regionalni zaczynaja wspolpracowac z duzymi przewoznikami dowozac im ruch, a potem w wielu przypadkach sa przez nich przejmowani. Istnieja jednak wyjatki jak np. Norwergian. Kiedys obslugiwal regionalne polaczenia w Norwegii jako Norwegian Air Shuttle dla linii Braathens (BU) zanim ta polaczyla sie z SAS (SK). W wyniku polaczenia SK z BU, SK/BU miala juz innego feedera w postaci Wideroe (WF) i DY musial sobie znalesc nowy sposob na biznes i stworzyl Norwegian, jaki znamy dzis.