LOT ogłosił pięcioletnią strategię 2024-2028

LOT ogłosił pięcioletnią strategię 2024-2028 Dziś (5.10) wieczorem, w siedzibie LOT-u na ul. Komitetu Obrony Robotników 43, w obecności licznych gości, partnerów biznesowych i przedstawicieli mediów odbyła się prezentacja założeń strategii największej polskiej linii lotniczej. Upublicznione plany narodowego przewoźnika obejmują pięciolatkę 2024-2028. Można zatem uznać, że jest to strategia tymczasowa na...
05/10/2023 21:20   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
volare2023 2023-10-10 09:46   
volare2023 - Profil volare2023
Moim zdaniem strategia jest słuszna, a jej założenia - w pełni uzasadnione. Nie dostaliśmy księżycowych opowieści, lecz rzeczywiście możliwą do zrealizowania wizję rozwoju, który musi odbywać się już teraz, równolegle ze spłatą zobowiązań.
Odnosząc się do wspomnianych kierunków, podzielam obawy dotyczące tych zdominowanych przez tanie linie. Najprędzej jestem skłonny uwierzyć w powodzenie rejsów do Lizbony, zwłaszcza jeśli nawiązane zostanie korzystne porozumienie z TAP, za sprawą którego LOT będzie mógł "rozejrzeć się" po świecie Luzofonii za wielką wodą bez angażowania się bezpośrednio.
W kwestii kierunków dalekodystansowych plan wygląda dobrze, jednak moim zdaniem LOT powinien nadać priorytet połączeniom transatlantyckim, które nie cierpią na zamknięciu trasy transsyberyjskiej, a jak wynika z danych, przynoszą linii spory zysk. Problemy z Azją są komentującym znane - oprócz utrudnień geopolitycznych mamy tłamszenie popytu poprzez niedostateczną ilość możliwych do zaoferowania połączeń. Jeśli czegoś mi zabrakło, to pomysłu na zdobycie uprawnień do zwiększenia częstotliwości rejsów do Seulu i Indii - rozumiem jednak, że zapewne trwające negocjacje nie lubią rozgłosu.
Bazując na sukcesie LOT-u, który w tym roku zaoferował rekordową liczbę lotów przez Atlantyk, w pierwszej kolejności widziałabym połączenia do Bostonu i Waszyngtonu - dopiero w następnej kolejności wymagające długich operacji San Francisco. Z uwagi na ilość biznesu, inwestycji, a także intensywnych przepływów turystów i pasażerów etnicznych, o wypełnienie samolotów do BOS czy IAD nie trzeba się martwić. Praktyka ostatnich lat i działalność polskiego przewoźnika pokazała, że właśnie we wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych tkwi siła i dlatego według mnie LOT powinien iść za ciosem, coraz bardziej umacniając pozycję na tym niezmiernie ważnym rynku, w Azji koncentrując się na utrzymaniu i rozwoju tego co już ma.
Jeśli zaś chodzi o dalszy rozwój i spojrzenie na wschód, rozumiem to spojrzenie w stronę Bangkoku. Azja południowo-wschodnia, to część kontynentu, do której latanie zostało utrudnione w stopniu najmniejszym. Ponadto, LOT po utracie Singapuru potrzebuje dostępu do hubu z dobrą ofertą dalszych połączeń na Antypody. Singapore Airlines związana umową joint-venture z Grupą Lufthansy nie była zapewne łatwym partnerem. Zastanawia mnie jednak, kto mógłby wejść w to miejsce, mając na uwadze restrukturyzację Thai Airways. Zobaczymy!
Tak czy inaczej, na strategię LOT-u spoglądam z optymizmem i nadzieją. Jeśli linia będzie dobrze zarządzana, to po spłacie długów może zarysować się przed nią naprawdę dobry scenariusz, choćby wbrew trendom konsolidacyjnym. LOT buduje swoją markę w Europie Środkowej, a dzięki sprawnym kampaniom reklamowym, popularyzuje swoją ofertę także dalej. Co do demografii, prędzej czy później LOT zetknie się z tym problemem, jednak omawiana strategia dotyczy lat do 2028 roku - a w tym czasie spodziewamy się raczej, że zamożność kraju i mobilność społeczeństwa będą tylko rosnąć.
Pozostaje życzyć powodzenia!
analityk 2023-10-06 20:46   
analityk - Profil analityk
Jak na LOT to w miarę rozsądna strategia po tych wodotryskach za poprzednika.
Ale założenia mocno optymistyczne. Idzie kryzys w całej Europie a to będzie sprzyjać liniom niskokosztowym. 30% udziału w rynku to mrzonki. Również zwiększenie floty gdy nie ma niczego jeszcze zamówionego (a nawet decyzji co do dostawcy) będzie trudne. Może coś wezmą z firm leasingowych ale to nie będzie tanie rozwiązanie. A w tej chwili samolotów zaczyna brakować i trzeba czekać długie lata.
Ale może to i dobrze. Będą optymalizować siatkę pod kątem dochodów i zysków a nie rosnąć za wszelką cenę z fatalnymi wynikami (tak jak to było w 2018 i 2019).
Demografia będzie mocno ograniczała popyt. I to będzie widać w wynikach LOT.
No i te cztery lata spłat długów. Kasy na inwestycje nie będzie za dużo.
solokhumbu 2023-10-06 13:20   
solokhumbu - Profil solokhumbu
@krzysiekl: a sięgnij sobie, chłopie, do archiwalnego rozkładu do ATH czy sąsiedniej LCA. Ja osobiście mając wybór: przelot w ciągu dnia (nawet start ok. 6:30-7:00 czy lądowanie ok. 23:00) są lepsze od lądowania w AH/LCA ok. 2:00 i startu powrotnego ok. 3:30. Parodniowy wypad oznacza DWIE zarwane nocki.
Tak właśnie operował LO do tych dwóch miast, zatem - skoro popełnili totalny i idiotyczny błąd rozkładowy - nie dziwię się, że te dwie trasy padły.
A mówiąc o ATH: pamiętajmy, że grecka stolica chce coś dorzucć LCC od S24, stąd zapowiedzi dwóch nowych (zapewne FR) tras do Aten z Pl. Mając takie obłożenie lotami zregionalnych lotnisk, kto latałby z WAW droższym LO? Analogicznie: mamy mnóstwo rejsów do PFO / LCA z wszystkich dużych lotnisk w Pl. Po co zatem kolejne? Jasne, rynek rośnie. Ale ostatnie 2 lata pokazują dobitnie coraz większy udział: a) lotnisk regionalnych b) LCC. Zatem po co ładować (jakby nie patrzeć; naszą, publiczną) kasę w przyszłego bankruta?
krzysiekl 2023-10-06 10:58   
krzysiekl - Profil krzysiekl
solokhumbu, współpraca z innymi liniami zdecydowanie ułatwi LOT taki rozwój.
MHO BKK czy HAN tylko po nawiązaniu współpracy z linią, która tam bazuje (to może być nawet jakiś LCC byle otwarty na sprzedaż biletów 'przesiadkowych").
Bardzo istotnym rynkiem są Indie, tam będzie bardzo silny rozwój teraz. Dobrze byłoby z kimś tam współpracować.
Powrót do ATH wydaje się możliwy, do FCO powrót chyba będzie udany, trzeba zadbać o dobre godziny lotów i skomunikowania. Tutaj też współpraca z greckimi liniami BARDZO by pomogła (możliwość sprzedaży biletów na wszystkie greckie wyspy i po okolicy) ale nie wiem czy ktoś byłby zainteresowany współpracą skoro mogą sami dowozić do ATH..
Owszem LCC będą się rozwijać, ale rynek też rośnie, część podróżnych będzie także szukać nieco lepszej oferty (jeśli cena nie będzie z kosmosu). Tutaj ważna kwestia, LOT musi rozbudować swoją stronę internetową, obecna to porażka. Tam musi być też więcej informacji na temat każdego lotu (np. opis dostępnych usług, w tym systemu rozrywki i zakres cateringu), lepiej opisane za co można dopłacić i ile to kosztuje - to wszystko powinno być widoczne także podczas zakupu biletu).

solokhumbu 2023-10-06 10:22   
solokhumbu - Profil solokhumbu
Jak na wystąpienie na 10 dni przed ważną decyzją (Białoruś-Korea czy wolna Europa), to było to istotnie sensowne wystąpienie.
Ale nawet w takim dość sensownym było więcej wishful thinking, niż realizmu rynkowego. ATH, LCA, LIS, DUB? Przecież nie ma szans wygranej z LCC. Dowodem tego jest ostatnie kilka lat (DUB, ATH, LCA, skąd LO uciekał z podwieszonym ogonem) lub planowany rozwój FR na trasach z LIS do Pl (dojdą zupełnie nowe rotacje z POZ i WRO oraz dodatkowe z WMI i KRK ).
Long haule TATL mają znacznie więcej szansy na wygraną, ale przecież kimś trzeba te loty zasilić - a tu już gorzej. W Azji są kierunki z szansą na sukces (PVG, może ponownie SIN), ale BKK? HAN? Ale to już było...
krzysiekl 2023-10-06 09:36   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Przydałoby się więcej współpracy z innymi liniami, może to się z czasem pojawi, jak to JetBlue..
Także z egipskimi wykorzystując loty do Kairu,
Indie, Azja..
Nawet JV z jakąś linią.
krzysiekl 2023-10-06 09:33   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Przydałoby się więcej współpracy z innymi liniami, dobrze że będzie JetBlue,
przydałoby się coś w Azji, Indiach.
Także z egipskimi liniami, wykorzystując loty do Kairu.
Tak żeby LOT mógł sprzedawać biletów w większej ilości połączeń (z przesiadką)
jjemiolo 2023-10-06 00:49   
jjemiolo - Profil jjemiolo
TTen plan brzmi calkiem logicznie. Nie jest upolityczniony a w swietle tegorocznych wynikow zalozone cele wydaja sie byc osiagalne. Trzymam kciuki za powodzenie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy