Antymaxowa histeria

Antymaxowa histeria Wygląda na to, że pełna certyfikacja boeinga 737 MAX i jego powrót do służby to już kwestia kilku miesięcy. Oczywiście nie można wykluczyć jakiś nieprzewidzianych wydarzeń na samych finiszu procesu certyfikacyjnego. Warto jednak odnieść się do jednej zasadniczej kwestii, może nie kluczowej, ale jednak ważnej. Chodzi o...
19/10/2020 09:01   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lysypiotr76 2020-11-10 20:22   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Według agencji Reuters 18 listopada FAA cofnie nakaz uziemienia samolotu. Oczywiście, będzie trzeba jeszcze trochę poczekać zanim samolot rozpocznie komercyjne loty.
gość_2c43c 2020-10-25 08:38   
gość_2c43c - Profil gość_2c43c
@wirnik jak się nie ma merytorycznej wiedzy czy pojęcia, to się przypina do czegokolwiek?
lysypiotr76 2020-10-22 02:30   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Już niektóre linie zapowiedziały, że zaraz po certyfikacji MAX-y wrócą do obsługi pasażerów. American Airlines ma zamiar informować potencjalnych pasażerów, że odbędą podróż właśnie MAX-em. Samolot ma złą opinię w wielu środowiskach, ale zarządzający liniami lotniczymi w samolocie widzą przyszłość.
wirnik 2020-10-21 22:19   
wirnik - Profil wirnik
Pan redaktor ekspert to by się polskiej ortografii nauczył - nieważne piszemy łącznie.
gość_0951e 2020-10-21 17:19   
gość_0951e - Profil gość_0951e
może i B737 MAX jest teraz super bezpieczny, ale niesmak pozostał, no i lata mnóstwo samolotów jeszcze bezpieczniejszych, bez takich wpadek . Nie wiem, kiedy wsiądę do samolotu, ale mając wybór B737 MAX vs Airbus rodziny 320 wybiorę Airbusa
gość_68987 2020-10-21 12:29   
gość_68987 - Profil gość_68987
@adam1987 tu akurat organy "dały ciała", bo po to są by wychwytywać takie kiksy. mają prawo badać i sprawdzać wszystko, w każdych warunkach i wystawiając certyfikat swoim imieniem potwierdzają bezpieczeństwo. to że EASA od lat praktycznie kopiowała FAA doprowadziło do zjadania własnego ogona, zamiast certyfikacji i stosowania tak dobrze znanego w bezpieczeństwie schematu dziur w serze.
@gość_4dfe6 ależ leć, ale najpierw poczytaj jakie błahe kwestie, nie tylko z oprogramowaniem powodowały wypadki Airbusa.
@gość_eebc5 sprawdź ile współczesnych samolotów jest "idealnie" wyważonych, a potem wróć do swojego komentarza.
@gość_3145f tym samym rodzinom trzeba wskazać kto pilotował te samoloty, bo w US gdzie latało ich więcej i częściej wypadków nie było, ciekawe prawda?
@arahja FAA nigdy nie badało wypadków. ani FAA, ani EASA czy ULC nie są idealne. @gość_0ca27 z mnóstwem innych systemów o których nie masz najmniejszego pojęcia, a latają. skoro sami piloci twierdzą, że samolotem lata się lepiej to czemu całe grono amatorów ocenia ten produkt?
gość_4d663 2020-10-20 10:28   
gość_4d663 - Profil gość_4d663
Max to najdokładniej sprawdzony samolot na świecie. Będzie też najlepszy przez długie lata. Konkurenci bali się go strasznie i dlatego media tak bardzo go krytykowały. Znamienne było to, że proces certyfikacji odblokował się w tydzień po wycofaniu przez Boeinga skargi sądowej o niedozwoloną pomoc publiczną udzieloną konkurentowi. Jak zwykle, czy to w sprawach pandemii, czy w sprawach bezpieczeństwa latania rządzi polityka, a nie logika.
gość_0ca27 2020-10-19 20:54   
gość_0ca27 - Profil gość_0ca27
@gość_d5ff3 tu się z Tobą zgodzę. Aczkolwiek nie lata żaden z urządzeniem działającym jak MCAS
arahja 2020-10-19 16:42   
arahja - Profil arahja
ciekawy artykuł, taki podważający sens dziennikarstwa śledczego. FAA średnio sprawdza się jako instytucja nadzorująca certyfikacje dużych samolotów pasażerskich. ostatnie dwa produkty boeinga 787 i MAX kilkanaście miesięcy po debiucie były uziemione na całym świecie. Możliwe że FAA radzi sobie z nadzorem nad lotniskami i badaniem wypadków, ale na pewno nie z certyfikacją.
gość_3145f 2020-10-19 15:07   
gość_3145f - Profil gość_3145f
Histeria? Acha - trzeba powiedziec to rodzinom i bliskim tych kilkuset osob, ktore poniosly smierc w wyniku niedbalstwa i bledow konstrukcyjnych w tym bublu, jakim wypuscil boeing. Histeria, dobre sobie.
gość_d5ff3 2020-10-19 15:04   
gość_d5ff3 - Profil gość_d5ff3
@gość_eebc5 Oświecę cię: większość samolotów rejsowych znajdujących się w tej chwili w powietrzu lata tylko dzięki komputerowi.
gość_7e5f1 2020-10-19 14:07   
gość_7e5f1 - Profil gość_7e5f1
Nie wiem czy autor był zahibernowany przez ostatnich kilka lat, ale brak zaufania do maxów nie jest bezpodstawny. Dodatkowo pasażerowie mają ufać agencjom, które dały się oszukać Boeingowi i dopuściły Maxy na rynek.
gość_13540 2020-10-19 13:50   
gość_13540 - Profil gość_13540
Zarówno FAA, jak i Boeing zasługują na likwidację (bankructwo) po wpadce z MAXami.
Takich oszustw i lekkomyślności po prostu się nie robi. A jeżeli się jednak robi, to znika się z biznesu na zawsze. Na skutek zawinionych i ukrywanych później błędów zginęło kilkaset ludzi ! Podobną biznesową wpadkę zaliczył VW, czy Daimler, jednak na skutek oszustw z dieslem nikt (bezpośrednio) nie zginął.
gość_eebc5 2020-10-19 12:55   
gość_eebc5 - Profil gość_eebc5
To nie histeria tylko samolot jest zle zaprojektowany. Ma przesunięty środek ciężkości do przodu przez zastosowanie większych silników i wysunięte pylony do przody. Lata tylko dzięki komputerowi z oprogramowaniem którego walczyli przez rok.
gość_4dfe6 2020-10-19 11:36   
gość_4dfe6 - Profil gość_4dfe6
Artykuł za kasę? "Są instytucje i zawody zaufania publicznego" tak!!! już pokazały co umieją! i jak pięknie ten samolot przeszedł certyfikacje.. dziękuję, pójdę do konkurencji która lata czymś innym!
gość_4fa34 2020-10-19 10:50   
gość_4fa34 - Profil gość_4fa34
Nie jestem żadnym "antymaxowym" histerykiem i nie będę unikał podróży tym samolotem gdy już wróci do służby. Ale... jeśli pan Marek Serafin pisze oburzony o podważaniu zaufania społecznego do FAA to brzmi to nieco śmiesznie. Ta instytucja nie zasługuje na jakiekolwiek zaufanie po tym jak właśnie certyfikowała 737 MAX.
adam1987 2020-10-19 10:39   
adam1987 - Profil adam1987
Brak zaufania do decyzji FAA jest czymś absolutnie normalnym skoro wiemy jak wyglądała poprzednia certyfikacja. MAX był samolotem certyfikowanym i dopuszczonym do latania przez wszystkie agencje i chyba nikt nie zaprzeczy, że był to błąd.
Oczywiście obecnie wszystko sprawdzono z większą skrupulatnością niż kiedykolwiek wcześniej, ale gdy popełniasz błąd musisz się liczyć z tym, że ludzie nie będą Ci ufać następnym razem.
Mimo wszystko w przypadku MAXa, to chyba jest jednak brak zaufania do produktu, a nie organów certyfikujących. Sytuacji nie pomaga na pewno pomysł, niektórych linii na usuwanie nazwy MAX ze swoich samolotów.
gość_0baeb 2020-10-19 09:40   
gość_0baeb - Profil gość_0baeb
A ja uwazam ze bedzie to najbezpieczniejszy samolot ever!!!
gość_cc9f0 2020-10-19 09:27   
gość_cc9f0 - Profil gość_cc9f0
Bardzo cenię Pana artykuły. Zgadzam się z Pana stwierdzeniem dot. szkodliwości niszczenia autorytetów. Jednak w przypadku Maxa to sama FAA dala asumpt do erozji swojego autorytetu. Jak przyznała wielokrotnie, FAA zlecala Boeingowi wiele kluczowych zadań certyfikacyjnych. Z kolei EASA zbyt często mechanicznie kopiowała decyzję FAA.
Cieszę się z powrotu bezpiecznego Maxa do służby - to jeden z ulubionych celów w moim obiektywie ;).
gość_378f7 2020-10-19 09:23   
gość_378f7 - Profil gość_378f7
Co do Maxów w 100% racja, zapewne przygotują odpowiednie procedury i oprogramowanie by były w pełni bezpieczne. Natomiast nie można się zgodzić z góry na to FAA nie straciła zaufania. Absolutnie stracili, ponieważ sami przyznali że nie aż tak wnikliwie sprawdzali maszyny Boeinga, ponieważ z góry obdarzyli go zaufaniem jako amerykańskiego krajowego producenta. Więc FAA ma bardzo wiele za uszami.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska
Reklama

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy