Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lysypiotr76
2020-11-10 20:22
Według agencji Reuters 18 listopada FAA cofnie nakaz uziemienia samolotu. Oczywiście, będzie trzeba jeszcze trochę poczekać zanim samolot rozpocznie komercyjne loty.
gość_2c43c
2020-10-25 08:38
@wirnik jak się nie ma merytorycznej wiedzy czy pojęcia, to się przypina do czegokolwiek?
lysypiotr76
2020-10-22 02:30
Już niektóre linie zapowiedziały, że zaraz po certyfikacji MAX-y wrócą do obsługi pasażerów. American Airlines ma zamiar informować potencjalnych pasażerów, że odbędą podróż właśnie MAX-em. Samolot ma złą opinię w wielu środowiskach, ale zarządzający liniami lotniczymi w samolocie widzą przyszłość.
Pan redaktor ekspert to by się polskiej ortografii nauczył - nieważne piszemy łącznie.
gość_0951e
2020-10-21 17:19
może i B737 MAX jest teraz super bezpieczny, ale niesmak pozostał, no i lata mnóstwo samolotów jeszcze bezpieczniejszych, bez takich wpadek . Nie wiem, kiedy wsiądę do samolotu, ale mając wybór B737 MAX vs Airbus rodziny 320 wybiorę Airbusa
gość_68987
2020-10-21 12:29
@adam1987 tu akurat organy "dały ciała", bo po to są by wychwytywać takie kiksy. mają prawo badać i sprawdzać wszystko, w każdych warunkach i wystawiając certyfikat swoim imieniem potwierdzają bezpieczeństwo. to że EASA od lat praktycznie kopiowała FAA doprowadziło do zjadania własnego ogona, zamiast certyfikacji i stosowania tak dobrze znanego w bezpieczeństwie schematu dziur w serze.
@gość_4dfe6 ależ leć, ale najpierw poczytaj jakie błahe kwestie, nie tylko z oprogramowaniem powodowały wypadki Airbusa.
@gość_eebc5 sprawdź ile współczesnych samolotów jest "idealnie" wyważonych, a potem wróć do swojego komentarza.
@gość_3145f tym samym rodzinom trzeba wskazać kto pilotował te samoloty, bo w US gdzie latało ich więcej i częściej wypadków nie było, ciekawe prawda?
@arahja FAA nigdy nie badało wypadków. ani FAA, ani EASA czy ULC nie są idealne. @gość_0ca27 z mnóstwem innych systemów o których nie masz najmniejszego pojęcia, a latają. skoro sami piloci twierdzą, że samolotem lata się lepiej to czemu całe grono amatorów ocenia ten produkt?
gość_4d663
2020-10-20 10:28
Max to najdokładniej sprawdzony samolot na świecie. Będzie też najlepszy przez długie lata. Konkurenci bali się go strasznie i dlatego media tak bardzo go krytykowały. Znamienne było to, że proces certyfikacji odblokował się w tydzień po wycofaniu przez Boeinga skargi sądowej o niedozwoloną pomoc publiczną udzieloną konkurentowi. Jak zwykle, czy to w sprawach pandemii, czy w sprawach bezpieczeństwa latania rządzi polityka, a nie logika.
gość_0ca27
2020-10-19 20:54
@gość_d5ff3 tu się z Tobą zgodzę. Aczkolwiek nie lata żaden z urządzeniem działającym jak MCAS
ciekawy artykuł, taki podważający sens dziennikarstwa śledczego. FAA średnio sprawdza się jako instytucja nadzorująca certyfikacje dużych samolotów pasażerskich. ostatnie dwa produkty boeinga 787 i MAX kilkanaście miesięcy po debiucie były uziemione na całym świecie. Możliwe że FAA radzi sobie z nadzorem nad lotniskami i badaniem wypadków, ale na pewno nie z certyfikacją.
gość_3145f
2020-10-19 15:07
Histeria? Acha - trzeba powiedziec to rodzinom i bliskim tych kilkuset osob, ktore poniosly smierc w wyniku niedbalstwa i bledow konstrukcyjnych w tym bublu, jakim wypuscil boeing. Histeria, dobre sobie.
gość_d5ff3
2020-10-19 15:04
@gość_eebc5 Oświecę cię: większość samolotów rejsowych znajdujących się w tej chwili w powietrzu lata tylko dzięki komputerowi.
gość_7e5f1
2020-10-19 14:07
Nie wiem czy autor był zahibernowany przez ostatnich kilka lat, ale brak zaufania do maxów nie jest bezpodstawny. Dodatkowo pasażerowie mają ufać agencjom, które dały się oszukać Boeingowi i dopuściły Maxy na rynek.
gość_13540
2020-10-19 13:50
Zarówno FAA, jak i Boeing zasługują na likwidację (bankructwo) po wpadce z MAXami.
Takich oszustw i lekkomyślności po prostu się nie robi. A jeżeli się jednak robi, to znika się z biznesu na zawsze. Na skutek zawinionych i ukrywanych później błędów zginęło kilkaset ludzi ! Podobną biznesową wpadkę zaliczył VW, czy Daimler, jednak na skutek oszustw z dieslem nikt (bezpośrednio) nie zginął.
gość_eebc5
2020-10-19 12:55
To nie histeria tylko samolot jest zle zaprojektowany. Ma przesunięty środek ciężkości do przodu przez zastosowanie większych silników i wysunięte pylony do przody. Lata tylko dzięki komputerowi z oprogramowaniem którego walczyli przez rok.
gość_4dfe6
2020-10-19 11:36
Artykuł za kasę? "Są instytucje i zawody zaufania publicznego" tak!!! już pokazały co umieją! i jak pięknie ten samolot przeszedł certyfikacje.. dziękuję, pójdę do konkurencji która lata czymś innym!
gość_4fa34
2020-10-19 10:50
Nie jestem żadnym "antymaxowym" histerykiem i nie będę unikał podróży tym samolotem gdy już wróci do służby. Ale... jeśli pan Marek Serafin pisze oburzony o podważaniu zaufania społecznego do FAA to brzmi to nieco śmiesznie. Ta instytucja nie zasługuje na jakiekolwiek zaufanie po tym jak właśnie certyfikowała 737 MAX.
adam1987
2020-10-19 10:39
Brak zaufania do decyzji FAA jest czymś absolutnie normalnym skoro wiemy jak wyglądała poprzednia certyfikacja. MAX był samolotem certyfikowanym i dopuszczonym do latania przez wszystkie agencje i chyba nikt nie zaprzeczy, że był to błąd.
Oczywiście obecnie wszystko sprawdzono z większą skrupulatnością niż kiedykolwiek wcześniej, ale gdy popełniasz błąd musisz się liczyć z tym, że ludzie nie będą Ci ufać następnym razem.
Mimo wszystko w przypadku MAXa, to chyba jest jednak brak zaufania do produktu, a nie organów certyfikujących. Sytuacji nie pomaga na pewno pomysł, niektórych linii na usuwanie nazwy MAX ze swoich samolotów.
gość_0baeb
2020-10-19 09:40
A ja uwazam ze bedzie to najbezpieczniejszy samolot ever!!!
gość_cc9f0
2020-10-19 09:27
Bardzo cenię Pana artykuły. Zgadzam się z Pana stwierdzeniem dot. szkodliwości niszczenia autorytetów. Jednak w przypadku Maxa to sama FAA dala asumpt do erozji swojego autorytetu. Jak przyznała wielokrotnie, FAA zlecala Boeingowi wiele kluczowych zadań certyfikacyjnych. Z kolei EASA zbyt często mechanicznie kopiowała decyzję FAA.
Cieszę się z powrotu bezpiecznego Maxa do służby - to jeden z ulubionych celów w moim obiektywie ;).
gość_378f7
2020-10-19 09:23
Co do Maxów w 100% racja, zapewne przygotują odpowiednie procedury i oprogramowanie by były w pełni bezpieczne. Natomiast nie można się zgodzić z góry na to FAA nie straciła zaufania. Absolutnie stracili, ponieważ sami przyznali że nie aż tak wnikliwie sprawdzali maszyny Boeinga, ponieważ z góry obdarzyli go zaufaniem jako amerykańskiego krajowego producenta. Więc FAA ma bardzo wiele za uszami.