Sondaż KANTAR: Polacy za rezygnacją z CPK

Sondaż KANTAR: Polacy za rezygnacją z CPK Badanie, w którym wzięło udział 1000 respondentów, przeprowadzono 28 kwietnia metodą CATI. Ankietowanym zadano pytanie czy popierają rezygnację z planów budowy CPK i przeznaczenie zaoszczędzonych w ten sposób 10 mld zł dla osób tracących pracę. Taki pomysł - jak wynika z badania - pozytywnie ocenia 73 proc. respondentów (zdecydowanie dobrze - 32 proc.,...
04/06/2020 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_04dec 2020-06-07 19:28   
gość_04dec - Profil gość_04dec
@ ORDFlyer

Jak sam napisałeś "Szybkie pociągi BYWAJĄ drogie", ale nie muszą (np. Czechy, Niemcy) bo jeśli rząd chce żeby ludzie na CPK jeździli koleją to ceny muszą trzymać nisko bez względu na to czy to będzie Baranów czy między Śląskiem i Warszawą.
Wspomniałeś o BOGATYCH siatkach połączeń WAW, KRK i KTW (LOL w przypadku KTW). Porównaj ich siatki z Wiedniem nie mówiąc już o Frankfurcie, Londynie czy Paryżu.
Masz rację że CPK w Baranowie nie będzie miał żadnych szans żeby skutecznie przyciągnął pasażerów z KRK i KTW i będzie tak jak teraz czyli gdzieś dalej ludzie ze Śląska i Krakowa z reguły latają przez huby w Europie Zachodniej.

Dlatego sugeruję CPK między Warszawą i Śląskiem bo dojazd byłby około 60 min i cena biletu z Warszawy, Śląska i Krakowa nie powinna być wysoka chyba że ktoś z PKP będzie chciał położyć CPK na łopatki. CPK miałby dwa razy większe zaplecze ludności niż w Baranowie a co za tym idzie siatka połączeń byłaby o wiele większa niż ma WAW obecnie. CMK nie trzeba budować od zera jest już prawie gotowa i za rok najdalej dwa będzie dostosowana do prędkości 230-250 km/h. Dla reszty dużych miast proponuję zwiększyć ilość połączeń lotniczych na CPK bo znając życie to na 1600 km "szprych" za 10 lub nawet 20 lat za bardzo bym nie liczył. Dla ludzi ze Śląska CPK między Śląskiem i Warszawą byłby lepszy niż Pyrzowice bo dojazd zajmowałby tyle samo co do Pyrzowic ale z o wiele większą siatką połączeń a to oznacza większość lotów P2P a do Balic dojazd transportem publicznym zajmuje im około 2 godziny. Dla mieszkańców Warszawy i Krakowa dojazd na ten "lepszy" CPK zająłby im około 30 min więcej niż mają teraz na WAW i KRK ale taka jest cena za dwa razy większy CPK między Śląskiem i Warszawą i o wiele większe szanse dla LOTu na rozwój czyli większą siatkę i o wiele więcej pasażerów dla których loty z CPK byłyby P2P a nie z przesiadką. Oczywiście Okęcie musiałoby być zamknięte a ruch pasażerski z KTW a nawet z KRK po paru latach byłby nie opłacalny bo około 50% pasażerów w Balicach jest ze Śląska który by się przeniósł na CPK. Niestety takie są realia albo budujemy silne CPK między Śląskiem i Warszawą albo w Baranowie i zostawiamy lotniska regionalne i zasilamy silne linie i huby w Europie Zachodniej bo na cudowne rozmnożenie pasażerów na lotniskach nie ma co liczyć i nie wystarczy na wypełnienie i ogromnego CPK w Baranowie i lokalnych lotnisk w Katowicach i Krakowie, nie taka ilość ludzi w Polsce i nie tak zasobna kieszeń Polaka.

Ale jeśli Warszawa powie definitywnie NIE takiemu rozwiązaniu bo chce mieć CPK jak najbliżej Warszawy to budujcie bo LH, BA, KLM i inne linie oraz ich huby bardzo się ucieszą.
adam7691 2020-06-07 11:07   
adam7691 - Profil adam7691
Ludzie o czym wy piszecie, lament jak gdyby to lotnisko miało powstać za 2 lata. Jego budowa potrwa co najmniej kilka lat. Skąd wiecie jakie wówczas będą potrzeby. I będziecie narzekać, że przecież można było wybudować. Odległość od Warszawy, olbrzymie 30 kilka kilometrów. Nie wszyscy mieszkają w centrum Warszawy. Albo narzekają na przelatujące samoloty. Jeżeli byliście trochę dalej niż na wakacjach w Egipcie to powinniście wiedzieć, że w większości przypadków lotniska buduje się z dala od centrów miast. Za dziesięć lat wszyscy będą narzekać, że nie da się rozbudować Baranowa, bo wszędzie zabudowa.
Moje zdanie: budować natychmiast, planować w perspektywie 25 lat. Gdybyśmy dziś planowali na 2 miesiące do przodu to może dzisiejszy WAW należy zredukować, a budynek rozebrać, przecież po no nam taki duży, za chwilę będzie zima i trzeba go będzie ogrzać.
gość_3ff2b 2020-06-07 09:16   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Miś nie ma szans powstać, nie to jest jego przeznaczeniem. Kiedyś się mówiło o FSO jako Fabryce Samochodów Omawianych, a to jest Centralny Port Komunikowany, nie mylić z Komunikacyjnym. Wirus był na tyle miły że zdemaskował absurdalność całego przedsięwzięcia na etapie który przy pojawieniu się jakiejkolwiek poważnej opozycji mógłby być problemem dla Portowiczów. Ktoś by zapytał: czy na pewno lotnictwo jest aż tak świetnym biznesem? Gdy się nie ma taniej ropy, ani tras nad Syberią (o tej kwestii dość cicho), ani wielokulturowej społeczności która by generowała ruch jak w Paryżu czy Londynie, z całą otaczającą specyfiką...
ORDFlyer 2020-06-07 07:23   
ORDFlyer - Profil ORDFlyer
Odnośnie pomysłu CPK pomiędzy Śląskiem i Warszawą, taki port byłby w najlepszym razie 150km od tych aglomeracji. Szybkie pociągi bywają drogie i na dworzec trzeba dojechać, więc większość pasażerów byłaby skazana na 1,5-2h przejazd samochodem. Tymczasem Okęcie, Balice i Pyrzowice posiadają bogate siatki i wszystkie byłyby ponad 100km bliżej dla mieszkańców tych miast. Nie ma żadnych szans by CPK mógł skutecznie konkurować z tymi portami. Jeszcze dodam, że dziwią mnie te liczne krytyki CPK, mówiące o megalomani, korupcji, głupoty itd. bez alternatywnego rozwiązania. Bardzo chętnie bym poczytał na tym portalu o możliwościach rozbudowy Okęcia. Dlaczego BOM i LGA obsługują 45+ i 30+ mln pasażerów rocznie, a Warszawa nie przekracza 20-u i jest zapchana?
gość_0c50b 2020-06-06 20:14   
gość_0c50b - Profil gość_0c50b
Chce by ten miś powstał.
By powstał i zaliczył to, co czeka:
Bezużyteczny pomnik megalomanii, niekompetencji
I głupoty.
Odstraszający przykład, że beznadziejni politycy nie powinni
wtrącać sie w coś, o czym nie mają pojęcia.
gość_d827e 2020-06-06 18:49   
gość_d827e - Profil gość_d827e
Centralna Piramida Kraju i inne pomysły naszych słowiańskich faraonów w czasach, kiedy nie ma na szpitale, leczenie raka i inne milion razy ważniejsze potrzeby. Rządzący mający kasy pod sufit, najlepszą w kraju opiekę medyczną (szpital MSW jak hotel) tyle wiedzą, o życiu normalnych ludzi, co bojarzy o losie rosyjskiego chłopstwa.
gość_04dec 2020-06-06 17:55   
gość_04dec - Profil gość_04dec
gość_8b80a

CPK w Baranowie lub WAW, KRK i KTW każdy oddzielnie nawet po teoretycznej rozbudowie będą w Europie tak samo nic nie znaczyć jak teraz bo pasażerów im za wiele nie przybędzie a z takimi ilościami jakie miały dotąd są bez znaczenia dla konkurencji w Europie bo ich siatka jest po prostu mała i są jedynie źródłem tranzytu w europejskich hubach. No ale za to taksówką dojedziesz i zagranicznym liniom i hubom do kieszeni dorzucisz. "Gratulacje" i jednocześnie płakać się chce. Typowo polskie myślenie, niech się dzieje co chce byle by mój zadeczek miał jak najbliżej na lotnisko a to że miliony innych będą musiały latać z przesiadką i że CPK i LOT będą nonstop na garnuszku podatnika to już jest ich problem. Inna sprawa że Ty również do wielu miejsc nie dolecisz P2P bo jak CPK w Baranowie będzie odprawiał o połowę mniej pasażerów to i siatka połączeń z tego lotniska też nie będzie zbyt wielka. Dopiero wtedy tacy jak Ty będą się zastanawiać dlaczego Śląsk i Kraków nie chce jeździć do Baranowa? A ja już teraz wam mówię że z tego samego powodu dlaczego większość z nich nie jeździ do Warszawy i nie lata przez WAW. Ale do Ciebie i tak to nie dotrze bo Ty musisz mieć dojazd taksówką albo może sam wozisz pasażerów na lotnisko i boisz się żę bizness Ci padnie. Problem tylko jest taki że takie błędy słono kosztują. Ale kogo to. Prawda?

LOT w Baranowie nigdy się nie rozwinie na tyle żeby był silną i stabilną linią lotniczą i zawsze będzie na krawędzi bankructwa bo nie będzie miał wystarczająco dużej ilości pasażerów z dojazdem do 60 min a zwożenie ich z całej Polski do Baranowa jest taką samą fatamorganą jak budowanie Ciudad Real i rozbudowa lotniska w Madrycie do 70 mln. Dociera? Chyba nie za bardzo.
gość_440e4 2020-06-06 13:03   
gość_440e4 - Profil gość_440e4
Osobiscie jestem za tym aby CPK planowo byl budowany.
Przyszlosc idzie do przodu !!!
gość_8b80a 2020-06-06 07:04   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_04dec

To raczej do Ciebie nie dotarło, że Lufa ma problem z FRA i oprócz strat na przesiadkach lotniczych grozi jej wejście konkurencji do DUS. Nie bez przyczyny przy podziale Air Berlin Lufa przejęła bazę w DUS. Myślę, że skończy się trzecim hubem w DUS i dużą redukcją FRA. Za 5 lat MUC będzie największym hubem Lufy i będzie to skutek wielkiej redukcji FRA.

Po drugie FRA jednak ma własną bazę w oparciu o 6 mln aglomerację, w tym centrum finansowe Niemiec i siedzibę ECB. Na jakieś 30 - 50 mln powinno wystarczyć.

Ewentualny CPK w Baranowie to bardzo zły pomysł i ja na pewno nie zamierzam go zapełniać, natomiast lotnisko na wygwizdowie jest pomysłem jeszcze gorszym. Wystarczy rozbudować WAW, KRK i KTW.
gość_04dec 2020-06-05 17:09   
gość_04dec - Profil gość_04dec
@ gość_8b80a

A do Ciebie biedny człowieku dalej nie dociera o co chodzi z tym CPK między Warszawą i Śląskiem. Popatrz dla przykładu na Frankfurt i zagłębie Ruhry i domyśl się dlaczego tam jest KDP pomimo że jest ponad 200 km. Pewnie Niemcy "nie wiedzą" co robią bo nie mają takich ekspertów jak Ty a ich hub we Frankfurcie świeci "pustkami" (przed koronawirusem dla ścisłości żebyś nie pisał głupot) o których WAW i CPK w Baranowie mogą pomarzyć nawet za 20 lat bo WAW jest a CPK bedzie lotniskiem dla Warszawy i Łodzi z odrobiną tranzytu.

Napisz mi w jaki sposób chcesz wypełnić ewentualny CPK w Baranowie dodatkowymi 20 mln pasażerów jeśli Nowogrodzka nie da się przekonać o zaniechaniu budowy CPK? Skąd oni mają się tam pojawić? W Warszawie pojawi się drugie tyle ludności? A może "potężny" LOT zwiezie ich z całej Europy? O! Już wiem. PKP zwiezie ich z całej Polski "szprychami" które będą budowane 50 lat o ile w ogóle powstaną. LOL!
gość_6d5ec 2020-06-05 16:30   
gość_6d5ec - Profil gość_6d5ec
@adam7691 : sa rowniez inne dogodne lotniska jak Praga, Kijow czy Wieden nie tylko Berlin obsluguje narod Polski ktos Ci jakis bzdur nagadal.

Z mojego wlasnie wystartowal Dassault Falcon 8X w kierunku Mediolanu.
gość_df13e 2020-06-05 15:37   
gość_df13e - Profil gość_df13e
Komu potrzebny CPK, gdy firmy lotnicze plajtują i spadają zamówienia na samoloty?
Ilu Polaków skorzysta z CPK (pomijam liczbę pasażerów, bo wg takiego pojęcia jeden Polak może lecieć nawet 100 razy w roku), zwłaszcza tych żyjących z 500+?
Lepiej wybudować za to elektrownie na odnawialne źródła energii, bo ceny prądu stale rosną z uwagi na wytwarzanie go w elektrowniach węglowych. Ponadto z prądu korzysta znacznie więcej Polaków niż z podróży samolotem i to z jednego lotniska.
gość_3ff2b 2020-06-05 14:44   
gość_3ff2b - Profil gość_3ff2b
Polskiej kolei nie trzeba nowych linii, nie potrafią wykorzystać tego co jest. Kompletny brak integracji między koleją dalekobieżną, regionalną, o autobusach nie mówiąc a taki jest przecież teraz trend. Wspólny bilet, rozkład itd. Absurdalnie drogie pendolino, w Czechach kosztuje porównywalnie z pospiesznym. Wielomiesięczne remonty linii z których nic nie wynika. I tak by długo można.
gość_39b2a 2020-06-05 13:05   
gość_39b2a - Profil gość_39b2a
gość_8b80a: Albo po prostu zbudować CPK na bazie WMI albo innego lotniska na Mazowszu mającego jakąś już gotową infrastrukturę no i do tego poprowadzić kolej. Efekt podobny, ale za dużo niższe pieniądze. A jeśli chodzi o kolej, to sam jestem za, gdyż obejmować ma niedaleko położony ode mnie Wałbrzych (wariant na PRG) :P .
gość_8b80a 2020-06-05 10:19   
gość_8b80a - Profil gość_8b80a
@gość_00546

A Ty dalej forsujesz ten swój Nie-Ciudad. Przyjmij do wiadomości, że lepsza i tańsza i wygodniejsza dla mieszkańców jest rozbudowa WAW, KRK i KTW.

Oczywiście jestem przeciwnikiem lotniska CPK. Ale popieram budowę torów, zwłaszcza Wrocław - Łódź i CMK Północ (Baranów - Płock - Włocławek - Toruń).

gość_ad91d 2020-06-05 07:58   
gość_ad91d - Profil gość_ad91d
Politycy uwielbiają przecinać wstęgi. Nie ma co się bronić przed CPK. Lotnisko jest potrzebne dla Warszawy. Oczywiście szkoda wywalać tak dużą forsę, ale politycy różnią się tym od biznesmenów, że dla nich - im projekt droższy tym lepiej (jak w Misiu), a dla biznesu - im taniej, tym większa konkurencyjność... Jeśli port ma być przesiadkowy, to po co budować hyper loop i drony? Jedynie na pokaz i aby zwiększyć rozmach inwestycji. Lotnisko można zbudować mając kapitał około 300 mln EUR. Cala suma zwraca się po oddaniu lotniska do eksploatacji. Ale trzeba by wtedy oszczędzać i mądrze zarządzać na każdym etapie budowy. A tu nie o to chodzi. Przy dużych sumach dużo zarobią doradcy. Tak samo było przy autostradach. Wszystko jedno jaka opcja. Każdy polityk lubi duże inwestycje i przecinanie wstęgi.
lysypiotr76 2020-06-04 22:59   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Metoda badania którą użyto do tej konkretnej sprawy jest jedną z najmniej miarodajnych. Ankieter dzwoni do podkreślam losowo wybranego przez komputer respondenta czyli nie jest to tzw. reprezentatywna grupa. Nie jestem co prawda zwolennikiem CPK bo ilość danych które dotyczą tego projektu są tak znikome że nie ma nad czym dyskutować. Niestety CPK stał się polityczną awanturą, zwłaszcza w kampanii prezydenckiej a tej wielkości projekt powinien być jak najdalej od polityki.
gość_00546 2020-06-04 22:05   
gość_00546 - Profil gość_00546
Twórcy CPK w Baranowie kierują się błędnymi założeniami że "potegę" CPK wybudują w oparciu o pasażerów tranzytowych których dostarczy "potężny" LOT. LOT ani nie jest ani nie będzie potężny ani też nie jest w stanie zabrać pasażerów liniom z Europy Zachodniej. Jeśli by mu się udało kontrolować Europę Wschodnią to już byłby ogromny sukces do którego mu bardzo daleko.

Dlatego CPK i LOT muszą oprzeć swój rozwój o pasażera który jest w zasięgu ręki czyli z dojazdem do CPK w granicach do 60 min koleją. Nikt się nie będzie bawił w 2 lub 3 godzinne dojazdy do CPK jak tego sobie życzą panowie z Nowogrodzkiej tylko będzie latał przez Frankfurt i inne huby tak jak teraz. Porównajcie ilość mieszkańców w zasięgu 60 min jazdy piciągiem z Baranowa oraz z połowy drogi między Warszawą i Śląskiem. Gdy za 2 lata skończą modernizację CMK pociągi z Warszawy, Katowic i Krakowa powinny dojeżdżać do połowy tej trasy w około 60 min. W tym miejscu CPK może liczyć na dwa razy tyle pasażerów niż w Baranowie.

Chyba że cel budowy CPK jest zupełnie inny o którym Nowogrodzka Polakom nic nie mówi i może nawet miejsce budowy tego lotniska nie zależy od "polskiego" rządu. A to już jest o wiele większy problem niż sama budowa CPK.
adam7691 2020-06-04 19:39   
adam7691 - Profil adam7691
gość_d827e: dodaj jeszcze alternatywna rzeczywistość
adam7691 2020-06-04 19:37   
adam7691 - Profil adam7691
Ale was ten CPK boli. Po co budować lotnisko skoro jest w Berlinie. A zbierać szparagi można pojechać busem.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy