Kolejny przypadek ześlizgnięcia z pasa

Kolejny przypadek ześlizgnięcia z pasa Kolejny przypadek ześlizgnięcia samolotu z drogi startowej - tym razem na lotnisku w Dortmundzie. Podczas silnych opadów śniegu samolot niemieckich linii Air Berlin podczas rozbiegu wpadł w poślizg i wypadł z pasa startowego. Pasażerów Boeinga 737, który miał odlecieć do Las Palmas ewakuowano; nikt z ponad 170 osób znajdujących się na pokładzie nie został...
03/01/2010 13:24   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
mimis 2010-01-08 18:04   
mimis - Profil mimis
Wg BFU start przerwano przy 120 węzłów ground speed. Patrząc na kierunek i prędkość wiatru pokazywaną przez METARy w okolicach czasu startu, airspeed powinna być ok. 126kt, czyli poniżej V1.
mimis 2010-01-04 14:08   
mimis - Profil mimis
To ile sekund trwa rozbieg, to jak sam wiesz zależy głównie od masy samolotu, wiatru i użytego ciągu (akurat tu na pewno był maksymalny). Zdarzało mi się jako pasażerowi, że rozbieg w 737 trwał nawet pod 40 sekund (derate, długi pas, obciążony samolot, ładna pogoda). Tu samolot był ciężki (choć pewnie nie MTOW), ale na pewno nie używali redukcji ciągu - zanim ukaże się raport, możemy jedynie przyjmować że w 28 sekundzie poruszał się z prędkością bliską V1.
miras 2010-01-04 13:57   
miras - Profil miras
Mimis, nie jestem ekspertem, ale coś mi się tutaj nie zgadza. W 28 sekundzie taki B737 odrywa się już od ziemi, a nie hamuje po przejechaniu 3/4 pasa startowego który w DTM ma 2000 m. Dzień dobry :)
mimis 2010-01-04 13:49   
mimis - Profil mimis
Miras, przecież wyraźnie napisałem, że WSKUTEK NIEWŁAŚCIWYCH WSKAZAŃ PRĘDKOŚCIOMIERZY. Wskazywana prędkość mogła być poniżej V1, a rzeczywista - powyżej. I dlatego, z pozycji ciepłego fotela i poniewczasie (więc mi łatwo), przypuszczam, że lepszą decyzją w tych warunkach mogło być kontynuowanie i procedura "unreliable airspeed", a potem lądowanie w pobliżu na dłuższym pasie, np. DUS. A w ogóle to dzień dobry ;).
miras 2010-01-04 13:00   
miras - Profil miras
Misiu: powyżej prędkości V1, startu się nie przerwya, bo to grozi katastrofą zwłaszcza przy tak krótkim pasie startowym jaki jest w DTM.
marqoos_pl 2010-01-04 12:45   
marqoos_pl - Profil marqoos_pl
Dla mnie to takie logiczne (albo bardziej "oczywiste") nie jest, że "powodem niewyhamowania był poślizg"... Jak 'mimis' wspomniał, samolot już poruszał się z dużą prędkością, więc po prostu mógł niewyhamować z powodu dużej prędkości czy zbyt krótkiego pasa. Zarówno poślizg, jak i niewyhamowanie może wystąpić razem lub zupełnie niezależnie... Tu jednak główną przyczyną był przerwany start (a oblodzenie pasa mogło jedynie zwiększyć poślizg)...
mimis 2010-01-04 11:53   
mimis - Profil mimis
Start został przerwany 28 sekund po rozpoczęciu - więc w momencie przerwania samolot poruszał się już z dużą prędkością. Mogło być tak, że wskutek niewłaściwych wskazań prędkościomierzy załoga przerwała start już powyżej V1! Poza tym patrząc na pozycję zakopanego samolotu względem pasa, jest prawdopodobne że prawe podwozie opuściło pas już przed jego końcem, co mogło być przyczyną niewyhamowania. Jeszcze jedno: wg AirBerlin, przednie podwozie się nie złożyło, tylko samolot zjechał nim z wzniesienia, na którym był pas, i dlatego jest przechylony. Co zresztą widać na zdjęciu - przednie podwozie jest całe.
2010-01-03 22:24   
 - Profil
Ja tylko dodam dla aptekarzy, dla których cyfry były tak istotne, że w tekście nie ma ani słowa o ilości pasażerów a co najwyżej o ilości osób na pokładzie (pasażerów, jako klientów przewoźnika było rzeczywiście 165 osób, jednak z załogą było ponad 170, a konkretnie 171). Jeśli z filmu (pomijam depesze PAP czy AP) nie wynika, że w samolocie prawdopodobnie (prawdopodobieństwo - choć proste słowo, to dla mniej lotnych wyjaśnienie można znaleźć w najprostszym słowniku) złamała się przednia goleń, ani to, że samolot wyrżnął dziobem w glebę to tylko pogratulować merytorycznych doznań, wobec których tak żywo dyskutujecie; pogoda też iście lipcowa basenu morza Śródziemnego. Nie wiedziałem także, że o ewakuacji mówić można tylko i wyłącznie w przypadku, gdy samolot opuszcza się w każdy inny sposób, byle nie z użyciem schodów - cóż, człowiek się całe życie uczy :) Krótka i zwięzła informacja, w której nie ma kłamstw. Logiczne, że powodem niewyhamowania był poślizg, co sprawia, że wraca się do punktu wyjścia tezy głównej artykuliku, bo przecież nie artykułu.
disorder 2010-01-03 21:35   
disorder - Profil disorder
seep02: Jasne jest, że zwalają na lotnisko, bo naprawa samolotu, a co najmniej przegląd po takim wypadku kosztują.
seep02 2010-01-03 20:34   
seep02 - Profil seep02
wyszło na moje. Wg AirBerlin powodem niewyhamowania była niedostatecznie odlodzony pas startowy, lotnisko zaprzecza... ;-) oficjalna wersja ekspertów będzie gotowa... za kilka tygodni...
4tech 2010-01-03 19:29   
4tech - Profil 4tech
hm..wg. tego filmiku...wcale lotnisko w DTM nie bylo "so clean" jak w komunikacie wladz lotniska....ale to moglo juz byc po calym incydencie....
mrader 2010-01-03 19:24   
mrader - Profil mrader
Na Y.T. jest krótki filmik kod: CqurnO0giT4
disorder 2010-01-03 18:59   
disorder - Profil disorder
Winny sytuacji był przerwany start. To był wypadek.
aarrkkoo 2010-01-03 18:46   
aarrkkoo - Profil aarrkkoo
no wlasnie 4tech slusznie to zauwazyl
;-)
4tech 2010-01-03 18:37   
4tech - Profil 4tech
aarrkkoo> dlatego napisalem ze jezeli pas byl ok to ciezko przy max. masie startowej wyhamowac benkiem na 1000m......
aarrkkoo 2010-01-03 18:32   
aarrkkoo - Profil aarrkkoo
pas byl z pewnoscia odlodzony, Niemcy sa w takich sprawach bardzo skrupulatni. Przyczyna byl za krotki pas. Zreszta to nie jest pierwsza taka historia w DTM. Jesli samolot jest pelen, ma duzo paliwa (na lot DTM-LPA na max) wiec ma dosyc dluga droge hamowania i o taki przypadek nie jest trudno.
seep02 2010-01-03 18:27   
seep02 - Profil seep02
4tech: zdaniem kierownictwa lotniska pas był odlodzony ;-) nie mogę znaleźć już źródła tej informacji, rano czytałem, może ktoś już zmienił zdanie :) mimo wszystko na pewno pas nie był w takim stanie, jak w pogodny, wiosenno-letni dzień
4tech 2010-01-03 18:27   
4tech - Profil 4tech
hambi...napisalem "jezeli"...co sugerowal seep02...przeczytaj dokladnie prosze..:)
hamburg 2010-01-03 18:24   
hamburg - Profil hamburg
4tech: Lotnisko komentuje ze pas nie byl oblodzony....wszystko bylo okay z pasem.
hamburg 2010-01-03 18:22   
hamburg - Profil hamburg
Silne opady sniegu? Gdzie? Na pokladzie bylo 165 pasazerow i jak mowil aarrkkoo piloci zauwazyli spszecznos tachometrow ktore pokazywaly dwie rozne predkosci. Piloci zdecydowali ´przerwac lot i nie zdazyli wychamowac. Zdaniem lotniska pogoda raczej nie bylo przyczyna gdyz pas nie byl sliski. A samolot zaryl tylko podwoziem w snieg. Nikomu nic sie nie stalo i pasazerowie normalnymi schodami mogli opuscic samolot. Pozniej przewjezli pasazerow na lotnisko Paderborn/Lippstadt gdzie polecieli na Gran Canarie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy