Litewskie linie lotnicze zbankrutowały

Litewskie linie lotnicze zbankrutowały Litewskie linie lotnicze FlyLAL Lithuanian Airlines zawiesiły dziś (17.01) wszystkie operacje lotnicze. Przewoźnik proponuje swoim pasażerom kupno biletu u innych przewoźników. To zaskakująca informacja. Przewoźnik, który od wielu miesięcy poszukiwał wspólnika lub nabywcy, został bowiem sprzedany zaledwie tydzień temu (09.01) szwajcarskiej grupie kapitałowej SCH Swiss...
17/01/2009 19:57   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
humbak 2009-01-27 20:52   
humbak - Profil humbak
Po ogłoszeniu upadłości przez litewskie linie lotnicze FlyLAL Wilno, które jest w tym roku Europejską Stolicą Kultury, straciło kontakt z Europą - pisze we wtorek dziennik "Verslo Żinios".

Jak zaznacza na łamach dziennika rzecznik instytucji odpowiedzialnej za realizację programu Europejskiej Stolicy Kultury Albertas Barauskas, właśnie spółka FlyLAL miała świadczyć usługi przewozowe dla uczestników programu. Ich koszt oszacowano na 4,5 mln litów (ok. 4,5 mln złotych).

"Po byłym partnerze pozostały jedynie problemy. Realizacja umowy została wstrzymana" - mówi Barauskas zaznaczając, że FlyLAL-u praktycznie nie ma czym zastąpić.

Do Wilna nie mogą dotrzeć nie tylko uczestnicy programu Wilno - Europejską Stolicą Kultury, ale też turyści. Przewidywano, że w związku z uzyskaniem tytułu stolicy europejskiej kultury, do Wilna przybędzie w tym roku o 15 proc. więcej turystów.

W piątek FlyLAL, który obsługiwał 30 proc. lotów z Wilna, złożył w wileńskim sądzie okręgowym wniosek o ogłoszenie upadłości. Szacuje się, że zadłużenie litewskiego przewoźnika sięga około 90 mln litów (ok. 90 mln złotych).

17 stycznia spółka FlyLAL zawiesiła działalność i wstrzymała wszystkie loty. Ucierpieli nie tylko pracownicy i partnerzy spółki, ale też ok. 8 tys. pasażerów, którzy mieli wykupione bilety.

Sprywatyzowane w 2005 roku litewskie linie lotnicze przewiozły w ubiegłym roku o 52 proc. więcej pasażerów i towarów niż w roku 2007. Przeżywały jednak poważne trudności finansowe. Przy obrotach w wysokości 262,9 mln euro FlyLAL poniósł w 2007 roku straty oszacowane na 2,35 mln euro.

W grudniu ubiegłego roku FlyLAL zwrócił się o pomoc do rządu Litwy, oferując mu za symbolicznego lita 51 proc. udziałów. Ministerstwo transportu odrzuciło jednak ofertę spółki i powtarza, że "państwo nie będzie spłacało długów FlyLAL-u".



W poniedziałek litewski minister transportu Eligijus Masiulis zwrócił się do prokuratury o zbadanie czy nie doszło do naruszenia prawa przez linie FlyLAL. Nie wyklucza się, że do bankructwa przewoźnika doprowadzono celowo.

(pap)
marqoos_pl 2009-01-27 01:12   
marqoos_pl - Profil marqoos_pl
SAS sprzedał nie tak dawno udziały w airBaltic'u... ale jest to wyjątkowo dziwne, że ktoś to kupił wcześniej... pewno chodziło o te udziały TE w samych nieruchomościach na lotnisku w Wilnie... Widocznie były tego warte, a sama linia to była tylko tak 'gratis' dodana, hehe.
yach 2009-01-20 16:44   
yach - Profil yach
gosc_grzes: a co do każdego zagadałęś, czy mieli plakietki z herbem na marynarkach ? W tym wszystkim zaskakujące jest tylko jedno - że przed bankructwem ktoś te linie kupił ? A sloty w VNO i ich trasy przejmie na pewno AirBaltic. Tyle, że wśród tych tras nie było żadnej polskiej. AirBaltic już kiedyś próbował latac do Polski z VNO i RIG ale wytrzymał chyba tylko miesiąc. SAS, z któym Air baltic współpracuje ma w krajach skandynawskich dużo większa renomę niż Lot, a ponadto niechęć do Polaków jest u wileńskich Liltwinów ciągle żywa.
gosc_grzes 2009-01-20 15:17   
gosc_grzes - Profil gosc_grzes
leciał ostatnio z VNO do WAW E70 , pełny samolot i prawie sami litwini
gosc_tomo 2009-01-18 16:18   
gosc_tomo - Profil gosc_tomo
Po tym jak kilka miesięcy temu widziałem jak w TLL na pokład ich 737 lecącego do VNO wsiadło DOSŁOWNIE KILKUNASTU paxów to wcale mnie ta informacja nie zaskakuje...
marecki 2009-01-18 09:26   
marecki - Profil marecki
LOT póki co lata do VNO ATRkami z których jedna nocuje tam. Powinni powalczyć o klienta litewskiego proponując przynajmniej dolot na wczesnoporanne loty z WAW i dogodny powrót, ale do tego potrzebne są większe maszyny na tej trasie i jeszcze z 1-2 rejsy w ciągu dnia.
kubik 2009-01-17 22:31   
kubik - Profil kubik
ciemny róż i fiolet masz u W6 ;o) heh
cezary 2009-01-17 21:26   
cezary - Profil cezary
* OT
marqoos_pl 2009-01-17 20:48   
marqoos_pl - Profil marqoos_pl
mi się raz udało lecieć flyLAL... nie było źle... sporo miejsca, ciekawe kolorki (ciemny róż i biały), przyjemna obsługa... z DUB mieli świetne ceny np. do Kijowa, Wilna, Moskwy... no cóż... takie czasy...
cezary 2009-01-17 20:44   
cezary - Profil cezary
OT Komentarz moderatora: mod-1
marqoos_pl 2009-01-17 20:20   
marqoos_pl - Profil marqoos_pl
PLL LOT do czego? Chyba do takiego samego losu, a nie do walki o litewski rynek...
ciutat 2009-01-17 20:19   
ciutat - Profil ciutat
oczym tu oczym tu oczym tu mowic .... byl kiedys taki kultowy utwor odpowiedz jest raczej oczywisgta
szot 2009-01-17 20:07   
szot - Profil szot
[...]Czy do gry o schedę po litewskim przewoźniku dołączą Polskie Linie Lotnicze LOT? [...] - moja odpowiedź: nie! Nasz LOT nic nie potrafi i zanim się zorientują o co chodzi :))))))) będzie już za późno...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy