×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Gdynia zbuduje własne lotnisko


Za cztery lata na pograniczu Gdyni i Kosakowa może powstać cywilne lotnisko - zapowiedział w czwartek na konferencji prasowej prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo ma powstać na bazie istniejącego od kilkudziesięciu lat, a zarządzanego dziś przez Marynarkę Wojenną lotniska wojskowego w Babich Dołach. Koszt inwestycji szacowany jest na 110 mln zł. Władze Gdyni przekonują, że zdobycie tych pieniędzy nie będzie problemem. "Już dziś mamy zgłoszenia od francuskich, angielskich, amerykańskich a nawet chińskich firm, które chcą współfinansować przedsięwzięcie" - zapowiedział Szczurek. "W razie potrzeby jesteśmy też gotowi dofinansować inwestycję z pieniędzy miejskich" - dodał. By zacząć konkretne prace, władzom samorządowym brakuje tylko dwóch dokumentów: zgody Ministerstw Infrastruktury oraz Obrony Narodowej na to, by lotniskiem wspólnie z wojskiem mogła zarządzać powołana przez samorządy Gdyni i Kosakowa spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. "Wniosek w tej sprawie złożyliśmy pięć miesięcy temu. Mamy więc nadzieję, że niebawem otrzymamy odpowiedź. Jeśli tylko będzie pozytywna, ruszamy z inwestycją� � stwierdził prezydent Gdyni. Prace nad przygotowaniem dokumentacji oraz same roboty budowlane miałyby potrwać cztery lata. Samorządy chcą zdążyć na Euro 2012. W sąsiedztwie istniejących już w Babich Dołach dwóch pasów o długości 2,5 oraz 1,8 kilometra planuje się budowę terminalu, magazynów cargo i parkingu samochodowego. Konieczna będzie także przebudowa składu paliw oraz dróg dojazdowych, w tym linii kolejowej. "Właśnie dobre skomunikowanie lotniska będzie jedną z jego największych zalet. Po przebudowie dróg tylko kilka kilometrów będzie dzielić jego płytę od obwodnicy Trójmiasta, która łączy się z autostradą A1. Po modernizacji torów, które niegdyś wykorzystywało wojsko, będzie tu można dojechać pociągiem, jak na żadne inne polskie lotnisko" - powiedział Szczurek. Na początek port lotniczy ma być nastawiony na obsługę ruchu towarowego oraz ruchu małych samolotów (tzw. General Aviation). "W Polsce jest zarejestrowanych 1,5 tysiąca małych prywatnych maszyn - stwierdził Szczurek, dodając, że w przyszłości w Gdyni-Kosakowo mogłyby też lądować większe samoloty, np. tanich linii lotniczych. Dziś jedynym cywilnym lotniskiem na Pomorzu jest Port Lotniczy w Rębiechowie. Zdaniem prezesa tego portu, Włodzimierza Machczyńskiego gdyńskie lotnisko powinno skupić się na obsłudze małych maszyn. "Jutro mam jedno spotykanie z człowiekiem, który nie ma gdzie trzymać swojego samolotu, a w poniedziałek kolejne" - powiedział Machczyński. Machczyński nie jest natomiast przekonany co do szans uruchomienia z lotniska Gdynia-Kosakowo regularnych połączeń obsługiwanych przez większe samoloty. "Może za osiem, dziesięć lat" - powiedział. Inicjatorzy budowy lotniska Gdynia-Kosakowo przekonują jednak, że wiele mniejszych od trójmiejskiej aglomeracji w Europie ma po dwa lotniska. "Poza tym w Europie na jeden port lotniczy przypada niemal 460 tysięcy ludzi, w Polsce - ponad 3 miliony. Kiedyś musimy dojść do standardów europejskich" - stwierdził Szczurek. Lotnisko w Babich Dołach, które po udostępnieniu go cywilom ma nosić nazwę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, leży na pograniczu obszarów działania tych dwóch samorządów. Ma 700 hektarów powierzchni. "To kolejny jego atut. Taka powierzchnia daje duże możliwości na przyszłość" - powiedział Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, która jest właścicielem większości terenu. Wojsko, które dziś zarządza lotniskiem, nie ma nic przeciwko inwestycji. "Wiele polskich lotnisk - choćby Szczecin, Bydgoszcz, Katowice czy Wrocław - bez przeszkód wypełnia jednocześnie funkcje cywilne i wojskowe" - stwierdził dowódca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, komandor Stanisław Ciołek.

28/02/2008 22:28,  
gość_39fec - Profil
gość_39fec
  

  
no i napewno sie znajda 5 polaczen dziennie...nie jest to duzo. Tylko wybudowac juz oddrazu wiekszy terminal aby miec duzo czasu o pomysleniu o drugim terminalu, zanim przybedzie polaczen i pasazerow. A FR i W6 by nazywali lotnisko Gdansk (Gdynia) ;-)
29/02/2008 16:05  

miras - Profil
miras
  
wojtek: myślę, że powinniśmy wrócić od wątku "Gdynia zbuduje własne lotnisko".
29/02/2008 00:05  

  
miras: a jak myślisz?
28/02/2008 23:55  

  
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie):

- 7 km od centrum Gdyni, 3 km od portu;
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha);
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy;
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m;
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów;
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych;
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł;
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
28/02/2008 23:49  

miras - Profil
miras
  
wojtek: jeśli ktoś nie jest ziomem, to od razu go po mordzie?
28/02/2008 23:48  

  
wojtek:czyta sie Ciebie jak gazete z 20 lat wstecz...
28/02/2008 23:37  

  
Nie masz się bać, w końcu ziomem jesteś :-)
28/02/2008 23:33  

miras - Profil
miras
  
Napisałeś to w taki sposób, że zastanawaim się nad tym czy mam już się bać???
28/02/2008 23:31  

  
I bardzo dobrze!
28/02/2008 23:29  

miras - Profil
miras
  
wojtek: ależ nie, bez tego atmosfera jest tutaj gorąca ;))
28/02/2008 23:27  

  
miras: jedno pytanie. Starasz sie podgrzać atmosferę na forum?
28/02/2008 23:24  

cezary - Profil
cezary
  
marian: życzę dużo luzu i więcej serdeczności wobec innych forumowiczów. Pozdrawiam i znikam na 2 tygodnie.
28/02/2008 23:19  

miras - Profil
miras
  
wojtek: czyżbyś pił do paolo? :>
28/02/2008 23:18  

  
Cezary: dalej sie upieram przy moim zdaniu. Gdyby było nasz kraj na coś stać to lotniska by wyglądały jak lotniska a nie jak kawałek pasa starowego przy którym stoi buda - jedne budy są ładniejsze a inne brzydsze. Więc proszę, nie mów, że trójmiasto stać, bo jak na razie tego nie widać... Gdyby było je stać to wybudowano by tam cos na miarę np LTN czy innego (jedno ale nazywające sie LOTNISKO!!!) a w chwili wg. mnie to jest unoszenie się ambicjami i wywalanie kasy w błoto!!!
28/02/2008 23:15  

  
Nie wypominając nikomu, są także inni, którzy mówili że nie będą już pisać. I od razu prośba do zainteresowanych o nie komentowanie.
28/02/2008 23:07  

  
Dopiero w Roku 2011, jak zakoczy sie budowa Mega-Lotniska BBI (SXF). Temepelhof bedzie zamkniete od rozkladu zimowego 2008/2009
28/02/2008 23:03  

cezary - Profil
cezary
  
hamburg: skoro masz tak pewne wiadomości to może znasz datę kiedy zamknięte bedzie lotnisko Berlin-Tegel (TXL) ?
28/02/2008 22:59  

  
cezary: Jest oficialne info ze 01.11.2008 Temepelhof bedzie zamkniety. A jak dokacza BBI to zamkna Tegel (sam sie mozesz przekonac na stronie berlinskich lotnisk)
28/02/2008 22:50  

  
miras:wybacz nie wiedzialem czy nowy sacz czy nowy targ...;)Cezary:obiecales nam ze idziesz sobie na czas jakis...a znow irytujesz;(
28/02/2008 22:49  

cezary - Profil
cezary
  
hamburg: nie mam siły do Ciebie, ale bądź pewien że jak powstanie BBI to Tegel nie zamkna a Tempelhof już zamykają od lat i jakoś zamknąć nie mogą..//marian: Jeśli Trójmiasto stać na 2 lotniska to dlaczego nie ? To w końcu trzy miasta. Może to takie ambicje miasta Gdyni ? Powtarzam że od przybytku głowa nie boli.
28/02/2008 22:46  

reklama
reklama
  


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie