Każdy chce mieć własne lotnisko

Każdy chce mieć własne lotnisko Samorządy prześcigają się w koncepcjach reaktywacji lokalnych lotnisk. Kolejnym jest samorząd Torunia i jego projekt reaktywacji lotniska na toruńskich Bielanach. Niejednokrotnie na łamach naszego portalu poruszaliśmy tematykę przystosowania lotnisk aeroklubowych do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego. Nie tak dawno prasa informowała o staraniach władz Koszalina,...
09/05/2005 01:15   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
WWW 2005-05-12 00:05   
WWW - Profil WWW
qqrq ja tez lubie miec wybor i zgadzam sie z Toba. Czasami jednak mam wrażenie ( podobnie jak na innych forach), że każdy z wypowiadających się krytyków (niestety nie konstruktywnych) jest "specjalistą" w swojej dziedzinie. Wiesz rozumiem jeżeli ktoś krytykuje coś i popiera to argumentami, ja wysuwam kontrargumenty i dyskusja się toczy. Niestety niektórzy (także na tym forum) wolą obrzucić mieszkańców tego czy innego województwa błotem nazywając ich "chłoporobotnikami" korzystającymi np z Pyrzowic czy (co dla malkontentów tych jest chyba obelgą) Balic. A żeby było śmieszniej osoby te piszą z brytyjskich adresów. Inteligentny Polak zrozumie aluzje, choć może się mylę..? Może 99,9% emigracji brytyjskiej pracuje w znanych korporacjach na wysokich stanowiskach i mają super wysokie wykształcenie? Z resztą jaki to ma sens wieczni malkontenci nie zrozumieją. Wracając jednak do wyboru lotnisk to marzy mi się w Polsce sieć małych CityAirports (pas do 1500m samoloty kursujące do HUBow i samoloty biznesowe) - super sprawa dla rozwoju lokalnego biznesu. Myślę, że kilka miast ma szanse na takie lotniska np. Lublin (Radawiec lub Swidnik), Łódź czy Białystok. Podstawą jest jednak rozwój polskich przedsiębiorstw, które mogłyby taki ruch generować.
qqrq 2005-05-11 20:05   
qqrq - Profil qqrq
Charles, kto Ci powiedzial, ze ktos marzy (w kontekscie lotnictwa) o polaczeniu kolejowym z Ostrava? Nie powiem - tanie polaczenie kolejowe woj. slaskiego z Ostrava przydaloby sie tak czy inaczej - duzo osob jezdzi bowiem na czeska strone i tam kontynuuje podroz korzystajac z uslug CD, ale to juz jakby niewiele ma wspolnego z lotnictwem. Jak na razie dyskusja jest dosc teoretyczna o mozliwosciach lotniska w Ostravie (akurat zostalo wziete na tapete w samym artykule) w kontekscie tanszego nieba i braku zainteresowania linii lotniczych w sytuacji obecnosci dosc duzej ilosci mieszkancow w promieniu 100 km (Ostrava jest 3 co do wielkosci miastem Czech + czesc Slaska i Podbeskidzia). Pamietaj, ze patrzymy na to z punktu widzenia pasazera, ktory im wiekszy ma wybor, tym wieksze ma mozliwosci manewru finansowego. Spojrz na mapke, pomysl o sytuacji "odleglosciowej" mieszkancow poludnia Polski i takie teoretyczne rozwazania nabiora sensu. Co do jezdzenia Czechow z okolic Ostravy do Katowic, to wolne zarty... To takie samo teoretyzowanie jak nasze jezdzenie do nich :)
qqrq 2005-05-11 20:05   
qqrq - Profil qqrq
WWW - tu nie chodzi o to, ze gdzie indziej jest lepiej. Tu chodzi o mozliwosc wyboru. Lepiej chyba miec wybor miedzy trzema lotniskami niz dwoma. Toz to konkurencja a to oznacza obnizanie cen. Gdybys przeczytal inne m.in. moje komentarze, zauwazylbys, ze raczej bronie (nie tylko ja) lotniska w Katowicach (Polskiego! Naszego!).
WWW 2005-05-11 16:05   
WWW - Profil WWW
Polacy wykazują zadziwiającą tendencję do głoszenia poglądu "wszędzie dobrze gdzie nas nie ma" mysle, ze podobnie jest i w tym przypadku: "wszystko dobre co nie nasze". Cudze chwalimy a swego nie znamy, przysłowia mądrością narodu. Ehh.. Tylko prosze mnie nie posądzać o brak orientacji w branży. Jako pasażer LOTu (między innymi) znam jego wady- istotne z mojegu punktu widzenia- ale znam też wady innych linii i sądzę, że nie jest najgorzej (choć zawsze mogłoby być lepiej, no ale to już malkontenctwo prawda?).
Tak w ogóle to zastanawiam się co zrobiliby Ci wszyscy ludzie, którzy narzekają na polskie lotniska i linie lotnicze gdyby obsadzono nimi stanowiska managerów, marketingowców i dyrektorów operacyjnych, prezesów zarządów? Czy zgodnie z regułą zmieniliby swój punkt widzenia (pozostający w korelacji z punktem siedzenia)?
qqrq 2005-05-11 16:05   
qqrq - Profil qqrq
Chris - ależ zalezy... My teoretyzujemy :) Bierz pod uwage, ze zalezy nam rowniez na rozwoju PKP, ktory moglby wozic pasazerow do Ostravy... I tu tez teoretyzujemy. :) Poki co jest zdecydowanie blizej do Pyrzowic/Balic :)
charles 2005-05-11 16:05   
charles - Profil charles
Czegoś nie rozumiem ... Ostrava ma dokładnie 1 połączenie regularne - z Pragą. Polskie lotniska oferują naprawdę dużo więcej, a tu ciągle ktoś narzeka i marzy o połączeniach kolejowych do Ostravy - pytanie po co ? :/ Uważam, że to raczej Czesi powinni zadbać żeby mieć połączenie z lotniskiem w Katowicach, bo daje dużo więcej możliwości niż prowincjonalna Ostrava!
makowka 2005-05-11 14:05   
makowka - Profil makowka
prywatne busy to jest rzeczywista alternatywa
bo oczekiwania ,ze kolej uruchomi polaczenia kolejowe
do ostravy to tak jakby oczekiwac ,ze samolot podrzuci nas pod dom
z katowic mozna dostac sie tam IC ale bilety so strashnie drogie,a pozatym pociag ma srednio 40minut opoznienia
o busach juz pisalam do jednego z nadgranicznych urzedow gmin,ale nic z tego
pozostaje czekac
chris 2005-05-11 14:05   
chris - Profil chris
Co sie tak podniecacie ta Ostrava ? Powinno wam zalezec na rozwoju polskich lotnisk ...
qqrq 2005-05-11 11:05   
qqrq - Profil qqrq
Z Ostrava jest jeden problem - trzeba rozwiazac problem dojazdu. Techniczne mozliwosci sa. Jezeli chodzi o kolej, to przejscia graniczne sa trzy - w Chalupkach z Bohuminem, w Zebrzydowicach z Petrovicami i w Cieszynie z Czeskim Cieszynem. Ktos jednak musialby jezdziac po tych torach z Katowic, Bielska, Rybnika i byc moze Krakowa. Znajac jednak nasze realia, mam wrazenie, ze szybciej ktos uruchomi polaczenie busikami, tym bardziej ze droga z Katowic i Bielska przez przejscie w Cieszynie jest przyzwoita.
Hello 2005-05-10 23:05   
Hello - Profil Hello
To są chore ambicje. 30 km od nowoczesne lotniska w Bydgoszczy - co za problem uruchomić połączenia autobusowe. Tu chodzi o jakieś chore ambicje.
makowka 2005-05-10 22:05   
makowka - Profil makowka
no tak to by byla gratka gdyby z ostravy lataly niskokosztowce
poczekamy ,zobaczymy,napewno ktos sie tam zalapie...
;-)
a co do gliwic to kiedys(przed 2wojna swiatowa) startowaly tam samoloty pasazerskie do wroclawia i do berlina
to byly samolociki airpag llyod zdajesie ...
qqrq 2005-05-10 21:05   
qqrq - Profil qqrq
Mysle, ze dobrze wyjda na lotnisku dla Tatr Slowacy, ktorzy juz maja takie lotnisko w Popradzie.
gosc_jurek 2005-05-10 16:05   
gosc_jurek - Profil gosc_jurek
Niewatpliwie macie racje na temat Ostrawy (OSR). Poki co Ryanair wybral Brno (BRQ) i chyba w ten sposob uwaza ze "obstawil" rownei zregion ostrawski. Nie sadze ze czeskie Smart Wings maja w planie rozklad z OSR, bo silniejsza jest Praga. Pozostaje wiec mozliwosc ze dla EasyJet OSR moze byc konkurencja dla BRQ. Chociaz Easy jest juz w Bratyslawie. Mysle, ze tanie loty z OSR to raczej tylko kwestia czasu.
Wracajac do idei Nowego Targu. Teren jest ale nie ma pasa, wiec musimy mowic o budowie lotniska. W 1962 na czas FISu w Zakopanem LOT ladowal w Nowym Targu z KRK. Latem sie jednak nei da bo czesc terenu jest podmokla z racji torfowiska w otoczeniu. Dla Podhala i Tatr ta lokalizacja na lotnisku sportowym w Nowym Targu bylaby idealna. Myslac jednak o przebudowie tegoz na przyzwoite lotnisko z pasem mam watpliwosci czy to nie kosztowaloby wiecej niz jakas inna lokalizacja w okolicy. Przed wojna byly plany na lotniska na grzbiecie Gubalowki jak tez w rejonie Bukowiny/Bialki. Wowczas jednak myslao sie o znacznie mniejszym terenie na lotnisko od tego co jest wymagane obecnie. Nie wiem czy takie lotnisko powstanie. Wyrazam opinie ze byloby sensowne. Moze jednak trzeba bedzie czekac 100 lat. Chociaz chyba nie az tyle. Osobiscie nie widze potrzeby oddzielnego pasazerskiego lotniska dla Gliwic. Taniej rozwijac KTW i jego ladowe polaczenia z calym Gornym Slaskiem. Male lotnisko, z pasem, w Gliwicach mialoby jednak uzasadnienie. Naturalnie moze sie dzielic terenem z aeroklubem.
mariusz m. 2005-05-10 13:05   
mariusz m. - Profil mariusz m.
oj tańsze jest czeskie niebo i to o całkiem sporo w porównianiu do polskiego
qqrq 2005-05-10 12:05   
qqrq - Profil qqrq
Nowy Targ ma juz lotnisko jezeli chcemy byc dokladni. Nawet o ile mnie pamiec nie myli byl tu artykul z rok temu o propozycjach wozenia na nie turystow do Zakopanego. A co do lotniska w Gliwicach - toz to w pelni dzialajace lotnisko aeroklubowe. :) Ale idzmy dalej - Katowice przeciez tez maja swoje lotnisko na Muchowcu. Tez aeroklubowe. :) Wiec nawet nie trzeba porownywac z Gliwicami. A juz zupelnie na marginesie - ciagle zastanawia mnie dlaczego do Ostravy nie lata nic niskokosztowego. Dojazd z poludnia polski jest niezly. Barier nie ma. I Czechy maja "tansze" niebo od nas o ile mnie pamiec nie myli.
makowka 2005-05-10 11:05   
makowka - Profil makowka

proponuje ten link na oficjalna strone ostravskiego lotniska,aby przekonac sie ,ze w ostravie jest 1 dzialajace lotnisko
co to za bujdy o 4 lotniskach???nie biore pod uwage starego lotniska ,ktore nie jest uzywane od dawien dawna,bo to tak jakbym
porownywala lotnisko w katowicach i lotnisko w gliwicach wzgledem zbyt malej odleglosci...
marqoos_pl 2005-05-10 07:05   
marqoos_pl - Profil marqoos_pl
Ja proponuję w takim razie Nowy Targ... Może coś tam wyląduje za jakieś 100 lat, hihi.
gosc_jurek 2005-05-09 17:05   
gosc_jurek - Profil gosc_jurek
Nic zdroznego w tym zeby Torun mial lotnisko cywilne. Na pewno dla ruchu prywatnego jest przydatne przygotowane lotnisko. Czy jest te zszansa dla ruchu rozkladowego to zupelnie inna sprawa. Bez watpienia pewien potencjal istnieje. Moze nawet na polaczenie z WAW na przsiadki tamze. Dla podrozujacych z/do Torunia byloby to atrakcyjne rozwiazanie, gdyz przez BZG to zbyt okreznie. Natomiast na ruch zagraniczny BZG ma jednak wieksze atuty.
Myslac w perspektywie, rowniez Lublin, Bialystok, Olsztyn, Koszalin, Kielce, czy Opole powinny wlasne lotniska cywilne. Te liste powinny tez uzupelnic:
Gorzow Wielkopolski, Mazury (okolice Gizycka/Ketrzyna/Orzysza), Slupsk, Kalisz/Ostrow W., Suwalki/Augustow, Zamosc, Krosno, Nowy Sacz, Nowy Targ oraz Swinoujscie. Kilka z nich ma juz lotniska (Koszalin, Slupsk, Radom, Zamosc, Kielce, Swinoujscie (w Heringsdorfie za granica) ktore moglyby byc przeksztalcone na cywilne lub cywilno/wojskowe. W szeregu innych jest dostepny teren bez pasow, ale tez chyba do zrobienia w szybkim czasie. Majac lotniska nie znaczy jednak ze wszyskie musza miec oferte rozkladowa, zwlaszcza zagraniczna. W obecnych warunkach bowiem obecnosc lotniska cywilnego musi byc uznawana za niezbedny element infrastruktury gospodarczej miasta czy regionu. Polska jest bowiem cywilizowanym krajem bez wzgledu na niedociagniecia albo tez utyskiwania co poniektorych.
Pozdrawiam, Jurek
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy