Lotnisko Bydgoszcz zmienia właściciela

Meinl Airport International z Austrii został głównym udziałowcem portu lotniczego w Bydgoszczy. Od poniedziałku ma prawie połowę jego udziałów Austriacy, którzy inwestują w lotniska w całej Europie, dotąd posiadali 24,9 proc. akcji bydgoskiego portu lotniczego. Podczas wczorajszego walnego zgromadzenia akcjonariuszy przejęli kolejne i w sumie mają już niecałe 49 proc. Tym samym Lotnisko w Bydgoszczy jest jedynym portem lotniczym w Polsce z tak duzym udzialem inwestora zagranicznego. Dzięki tej decyzji bydgoskie lotnisko wzbogaciło się o 73 mln zł. Właśnie taką sumę przyznano lotnisku wcześniej na inwestycje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wiadomo jednak, że najpilniejsze potrzeby to m.in. przedłużenie i modernizacja pasa startowego oraz dróg kołowania i przebudowa płyty postojowej. Mówi się także o rozbudowie terminalu i postawieniu hotelu w okolicach lotniska. Meinl Airport International to fundusz inwestycyjny notowany na wiedeńskiej giełdzie. Ma udziały w rosyjskim Lake Bajkal Airport na Syberii, a ostatnio nabył 10 proc. akcji spółki TAV Airports, która zarządza lotniskami m.in. w Stambule czy Tibilisi. Ma także 40 proc. udziałów w powstającym porcie w Sochaczewie. W poniedziałek ogłoszona została także zmiana godzin lotów niedzielnych samolotów na trasie Bydgoszcz - Londyn (Stansted). Między 27 lipca a 25 października samoloty z Londynu, które dotąd odlatywały o 18.45, będą startować o 7.15. Natomiast te z Bydgoszczy zamiast o 22.15 ruszą o 10.45.
22/07/2008 14:49  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
4tech 2008-07-22 16:20   
4tech - Profil 4tech
gralu: ale warto przeczytac..sa tam dosc ciekawe informacje..hihiiii aaa rozumiem ze MPL PYRZOWICE bada lotniskiem dla WAW a MPL MUCHOWIEC dla Katowic noonnoooo dobrego pomysla masz a Okecie bedzie CIECHANOW INTERNATIONALE AIRPORT OF VARSOVIA...ehhh
gral 2008-07-22 16:16   
gral - Profil gral
eee nie czytam tego. za dlugie :P a poza tym wszyscy wiedza, ze lotnisko dla Warszawy bedzie w Pyrzowicach. Przeciez to tylko 250 km :)
4tech 2008-07-22 16:13   
4tech - Profil 4tech
gralu grlimussie:..Sochaczew posiada już lotnisko, z tym, że wojskowe. Obecnie jest ono utrzymywane, konserwowane i strzeżone przez wojsko, ale wyłączone
z użytkowania cywilnego. W planach jest tzw. współużytkowanie z wojskiem.
W praktyce ma to oznaczać, że wojsko może odstąpić część zarządzanego terenu do potrzeb cywilnych, może również zostawić sobie prawo do korzystania z niego, gdy zajdzie taka konieczność. Podobnie funkcjonują lotniska w Krakowie czy Poznaniu.
Obiekt ten, o powierzchni 660 ha, zlokalizowany jest w centrum kraju na skrzyżowaniu najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Oddalony jest 5 km od granic miasta i 50 km w kierunku zachodnim od centrum Warszawy. Od północy przebiega zmodernizowana linia kolejowa E-20 (Berlin – Kunowice – Poznań – Warszawa – Terespol – Moskwa), gwarantująca bezpośrednie połączenie ze stolicą w ciągu 45 minut. Bardzo korzystne są też połączenia drogowe. Miasto Sochaczew leży bezpośrednio przy trasie nr 2 Warszawa – Poznań. Czas przejazdu do centrum stolicy, uwzględniając godziny szczytu wynosi około godziny. Oddana niedawno do użytku obwodnica Sochaczewa z kolei umożliwi ominięcie centrum miasta i też spowoduje dodatkowe skrócenie czasu przejazdu. Oprócz tego do terenu lotniska przylega modernizowana trasa nr 50 Płock – Grójec. Zaledwie w odległości około 10 km od obiektu przebiegać będzie projektowana autostrada A – 2 (Wschód – Zachód), która już w roku 2007 umożliwi połączenie z Warszawą w czasie 40 min. i Łodzią – w 60 min.
Jak informuje Krzysztof Brymora – Prezes Stowarzyszenia Port Lotniczy Sochaczew i jednocześnie Zastępca Burmistrza Miasta Sochaczewa, jest również możliwość uruchomienia specjalnego połączenia kolejowego bezpośrednio do lotniska lub małych autobusów szynowych, między portem lotniczym a dworcem centralnym w Warszawie ( istnieje bezpośrednia linia kolejowa na lotnisko). Wspomina też, że dodatkowym atutem tej lokalizacji może być szczególna atrakcja turystyczna, jaką jest znajdująca się w odległości 10 km od lotniska Żelazowa Wola, połączona z Warszawą drogą wojewódzką nr 580.
Są też konkretne plany budowy pola golfowego w najbliższej okolicy.
Opłacalność sochaczewskiego lotniska podniosłaby obsługa cargo, gdyż rejon ten stał się w ostatnich latach centrum logistycznym dla stolicy. W promieniu 15 km od istniejącego obiektu lotniskowego zlokalizowane jest wiele firm spedycyjnych, które stworzyły i nadal rozbudowują swoje magazyny i parki logistyczne. Należą do nich między innymi Pro Logis, Tesco, Frans Maas czy Masterfoods.

Bogdan Zasada i Krzysztof Brymora nie planują budowy wielkiego międzynarodowego lotniska. Wyraźnie podkreślają, że Sochaczew chce wybudować tani, sprofilowany wyłącznie pod tanich przewoźników port lotniczy z czarterami osobowymi i czarterami cargo oraz możliwością dalszej rozbudowy w zależności od potrzeb. Sochaczew zaspokoiłby po prostu pewien, zupełnie niezagospodarowany segment rynku, jakim są tanie linie lotnicze, czartery i przewozy cargo i prywatni właściciele małych samolotów. Ruch pasażerski obsługiwany przez tradycyjnych przewoźników pozostałby w Warszawie, a to, co sprawia stolicy największe problemy przeniosłoby się do Sochaczewa. Lotnisko to mogłoby zaoferować znacznie niższe koszty obsługi i opłaty lotniskowe.
„Duże międzynarodowe lotnisko może kiedyś powstanie, jednak nie wcześniej niż za 10-15 lat” – twierdzą pomysłodawcy. Analizując sytuację na świecie i w Polsce oraz obserwując rozrastający się ruch tanich przewoźników należy działać szybko. Jak zauważa Bogdan Zasada tańsze linie lubią startować
o 6:00 rano, a lądować po 22:00 bo wtedy jest najtaniej. Nikt jednak na dłuższą metę na to nie pozwoli na Okęciu i wkrótce może dojść w Warszawie do poważnych protestów. W krótkim czasie alternatywą stałby się właśnie Sochaczew. Dla mieszkańców Sochaczewa leżące na uboczu lotnisko nie stanowiłoby takiego problemu, jakim jest obecnie funkcjonujące w obrębie Warszawy lotnisko Okęcie. Większość mieszkańców przyzwyczaiła się do istniejącego od dziesięcioleci lotniska wojskowego. Oprócz tego mieszkańcy bardzo liczą na to, że zbudowanie lotniska dałoby wiele miejsc pracy.

Bogdan Zasada jest optymistą i twierdzi, że nowy port lotniczy może powstać już za trzy lata. Ale droga do tego daleka – Stowarzyszenie dopiero jest w trakcie rejestracji i podpisania listu intencyjnego z obecnym zarządcą terenu, czyli z WLOP-em. Na rozmowy z inwestorami przyjdzie czas dopiero po przygotowaniu dokumentu studium wykonalności z analizą finansową. Będzie on zawierał plan finansowy przedsięwzięcia i szczegółową koncepcję lotniska.
4tech 2008-07-22 16:05   
4tech - Profil 4tech
stenusie: jestem 4tech bydgoski vel bridgwaterski......:o).....gral: ponoc w socho ma byc Internationale Sochachevius Airportos of VVarshau....
humbak 2008-07-22 16:01   
humbak - Profil humbak
4techu bristolski: Dopiero to odkryles, zem czepialski? :o) hihihi
gral 2008-07-22 15:56   
gral - Profil gral
w Socho powstaje port? ktos cos wie o tym? Znaczy tak ukradkiem sobie go samorzad robi bo nie wygral z Modlinem ale ma (sluszna) nadzieje, ze Modlin to jeszcze cale wieki bedzie sie tworzyl?
4tech 2008-07-22 15:52   
4tech - Profil 4tech
stenus: czepialski jestes...tak mi sie napisalo.....
humbak 2008-07-22 15:16   
humbak - Profil humbak
Zmiana godzin rejsow FRancy zwiazana jest ze zmiana wlasciciela lotniska? :o)
4tech 2008-07-22 14:53   
4tech - Profil 4tech
Meinl Airport International z Austrii został głównym udziałowcem portu lotniczego w Bydgoszczy. Od poniedziałku ma prawie połowę jego udziałów
Austriacy, którzy inwestują w lotniska w całej Europie, dotąd posiadali 24,9 proc. akcji bydgoskiego portu lotniczego. Podczas wczorajszego walnego zgromadzenia akcjonariuszy przejęli kolejne i w sumie mają już niecałe 49 proc. Tym samym Lotnisko w Bydgoszczy jest jedynym portem lotniczym w Polsce z tak duzym udzialem inwestora zagranicznego.
Dzięki tej decyzji bydgoskie lotnisko wzbogaciło się o 73 mln zł. Właśnie taką sumę przyznano lotnisku wcześniej na inwestycje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Wiadomo jednak, że najpilniejsze potrzeby to m.in. przedłużenie i modernizacja pasa startowego oraz dróg kołowania i przebudowa płyty postojowej. Mówi się także o rozbudowie terminalu i postawieniu hotelu w okolicach lotniska.

Meinl Airport International to fundusz inwestycyjny notowany na wiedeńskiej giełdzie. Ma udziały w rosyjskim Lake Bajkal Airport na Syberii, a ostatnio nabył 10 proc. akcji spółki TAV Airports, która zarządza lotniskami m.in. w Stambule czy Tibilisi. Ma także 40 proc. udziałów w powstającym porcie w Sochaczewie.
W poniedziałek ogłoszona została także zmiana godzin lotów niedzielnych samolotów na trasie Bydgoszcz - Londyn (Stansted). Między 27 lipca a 25 października samoloty z Londynu, które dotąd odlatywały o 18.45, będą startować o 7.15. Natomiast te z Bydgoszczy zamiast o 22.15 ruszą o 10.45.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska
Reklama

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy