×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Perspektywy rozwoju lotnisk w Polsce


Obecny rozwój rynku lotniczego w Polsce stwarza możliwości dla zwiększenia liczby regionalnych portów lotniczych w kraju. W Niemczech działają 502 lotniska, we Francji - 460, w Anglii - 390, a w Stanach Zjednoczonych - 19,5 tysiąca. Według standardów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w Polsce mogłoby działać 170 lotnisk Wiele miast stara się o reaktywację nieużywanych lotnisk powojskowych lub lotnisk sportowych z istniejącymi utwardzonymi pasami startowymi w celu obsługi ruchu pasażerskiego. Z uwagi na dostępną infrastrukturę, nowe porty regionalne mogą powstać w oparciu o: * port lotniczy Biała Podlaska (dawne, nieużywane obecnie lotnisko wojskowe) * lotnisko Częstochowa-Rudniki * port lotniczy Trójmiasto-Elbląg (lotnisko wojskowe EPMB niedaleko Malborka) * port lotniczy Gdynia-Kosakowo (lotnisko wojskowe EPOK we wsi Kosakowo pod Gdynią) * Neuhardenberg, byłe lotnisko wojskowe przy granicy z Polską - dla Gorzowa Wielkopolskiego wspólnie z Berlinem, tyle że Berlin likwiduje swoje lotniska, skupiając ruch lotniczy na nowobudowanym Berlin Branderburg International przy porcie lotniczym Berlin-Schönefeld (który też zostanie zlikwidowany oprócz jednej drogi startowej wcielonej do BBI), więc raczej bez Berlina * port lotniczy Konin * port lotniczy Koszalin/Kołobrzeg (Zegrze Pomorskie) * port lotniczy Legnica * port lotniczy Łódź-Łask * port lotniczy Mielec * port lotniczy Opole-Kamień Śląski * port lotniczy Piła (lotnisko powojskowe w Pile posiadające 2 pasy startowe (1 betonowo-asfaltowy o długości 2400m oraz pas trawiasty) * lotnisko Pruszcz Gdański (drugie lotnisko dla Gdańska) * port lotniczy Radom-Sadków (wojskowe ale z wydzieloną w sierpniu 2006 strefą cywilną) * port lotniczy Słupsk-Redzikowo( o ile nie powstanie tarcza antyrakietowa) * port lotniczy Sochaczew-Bielice Ponadto szereg miast planuje budowę portów lotniczych na bazie miejscowych lotnisk sportowych, m.in. * lotnisko Białystok-Krywlany * port lotniczy Katowice-Muchowiec (port miejski, obecnie aeroklubowy) * lotnisko Lubin * lotnisko Nowy Targ * lotnisko Ostrów Wielkopolski-Michałków * lotnisko Płock * port lotniczy Suwałki na bazie lotniska Aeroklubu Suwalskiego W budowie jest lotnisko Bielsko-Biała Kaniów, zupełnie nowe lotnisko przemysłowe dla przyszłego parku przemysłowego technologii lotniczej w Kaniowie k. Bielska-Białej z 700-metrową betonową drogą startową. Dodatkowo, planowany jest zupełnie nowy port lotniczy Kielce-Obice dla Kielc w Obicach. W przypadku Lublina, mimo obecnej priorytetyzacji przeistoczenia lotniska Świdnik, istniejącego trawiastego lotniska przemysłowego w pobliskim Świdniku, na port lotniczy Lublin z pełnowymiarową utwardzoną drogą startową przydatną dla tanich linii lotniczych, nie zrezygnowano z długofalowych planów lokalizacji zupełnie nowego regionalnego portu lotniczego Lublin-Niedźwiada w Niedźwiadzie. Również, 27 grudnia 2005 władze Starego Sącza zaproponowały Ministerstwu Transportu i Budownictwa budowę zupełnie nowego portu lotniczego Stary Sącz z 2500-metrową droga startowa Od 2005 istnieją plany modernizacji powojskowego lotniska w Modlinie, które ma przejąć obsługę części tanich linii lotniczych z lotniska Warszawa-Okęcie. Ponadto do niedawna prowadzono prace nad lokalizacją nowego ogólnopolskiego międzynarodowego portu lotniczego dla Warszawy, który miał powstać w latach 2010-2013, lecz obecnie to przedsięwzięcie wygląda na zaniechane. Województwo mazowieckie raczej obecnie przymierza się do otwarcia szeregu mniejszych (powojskowych) portów: w Modlinie, Sochaczewie, Mińsku Mazowieckim i Radomiu.

14/07/2008 16:27,  
<>

gość_ecc41 - Profil
gość_ecc41
  

  
4tech:priv-link.
19/07/2008 21:41  

  
mrader: decyzja odnosnie czego?? austyjacy chcieli kupic od razu 49% akcji...rozumiem ze PPL ma podjac decyzje czy sprzedaje swoje udzialy czy nie??
19/07/2008 21:36  

  
4tech :poczekaj do poniedziałku...ma zapaść decyzja...;)
19/07/2008 21:32  

  
mrader: jestes w bledzie..wielokrotnie o tym pisalem.....ale do przejecia kontroli to jeszcze troche "wody w Wisle" uplynie...jak do tej pory to austryjacy kupili 24,9% udzialow...
19/07/2008 21:26  

  
hm...4tech nic się nie chwali,że kontrolę nad jego ulubionym portem lotniczym--->BZG przejmują austriacy...
19/07/2008 20:57  

  
O lotnisku cargo w Lasku mowi sie w Lodzi juz od dobrych parenastu lat. Na razie nic z tego nie wynikalo, takze na skutek sprzeciwu wojska. Jezeli w Lasku zaczna stacjonowac F16 (a taki jest plan) to ten sprzeciw bedzie jeszcze wiekszy. Ostatecznie byc moze uda sie przekwalifikowac Lask na wojskowo-cywilny port z cywilna czescia cargo ale nie wiem czy my tego dozyjemy.
14/07/2008 18:02  

  
LO operowal z Koszalina od 1965 do 1991..ze w Slupska w latach 1980-1990..
14/07/2008 17:59  

  
cezary: zgadza sie chociaz ja w 1978 i 1979 lecialem OSZ-RZE_OSZ, i OSZ-WAW-RZE-WAW-OSZ trsy te obslugiwal LO samolotami An-24..to byla jazda...a na lotnisko dowozono nas nowiutkim bialusienkim Jelczem PR-110..w wielgachnym niebieskim napisem Polskie linie lotnicze LOT na bokach aurobusu....
14/07/2008 17:54  

cezary - Profil
cezary
  
Zawsze były wojskowe. Obydwa. Dla cywilnych LOTów tylko w latach 80-90. Obydwa lotniska są obecnie martwe. W Zegrzu byłem przypadkiem jakiś czas temu. Blokowiska w stylu "po PGR Arizona". Szkoda patrzeć.
14/07/2008 17:50  

  
emes: jeszcze nie i nie zanosi sie na to...F-16 stacjonuja jak do tej pory jedynie w Poznaniu-Krzesinach...natomiast w Lasku planuje sie wybudowanie nowego portu lotniczego który byłby cywilnym portem lotniczym, obok lotniska wojskowego. Zaplecze lotniska planuje się usytuować na północ od lotniska, we wsi Mauryca. Lotnisko ma obsługiwać przewozy towarowe z terenu aglomeracji łódzkiej.....
14/07/2008 17:48  

  
cezary:swieta racja brakuje lotniska na wybrzezu srodkowym...znam obydwa te lotniska..szkoda ze tak lekko zrezygnowano z nich jako z porow cywilnych czy cywilno-wojskowych..wiem ze Koszalin probuje cos dzialac w kierunku reaktywowania lotniska w Zegrzu...zainteresowany byl Poznan ale co z tych rozmow wyniklo to nie wiem...obecnie lotnisko jest we wladaniu Aeroklubu Koszalinskiego i ...niszczeje...chyba nie lepiej nie jest w Slupsku...chociaz jest jeszcze jedno lotnisko w Bagiczun k/Kolobrzegu...tylko jest potwornie zdewastowane....szkoda bo mysle ze mogloby doskonale sluzyc jako lotnisko dla czarterow do sanatoriow Kolobrzeskich....no coz szara polska rzeczywistosc i gospodarnosc...
14/07/2008 17:44  

  
Lotnisko w Lasku (kolo Lodzi) jest czynnym lotniskiem wojskowym. Bedzie tam stacjonowac (a moze juz stacjonuje – nie wiem) eskadra F16 i nie ma najmniejszych szans w tej chwili na jego cywilne wykorzystanie.
14/07/2008 17:39  

cezary - Profil
cezary
  
4tech: przebrnąłem przez Twój długi tekst. Są tam wymienione lotniska, ktore były kiedyś wykorzystywane dla lotów cywilnych przez LOT.
Zdecydowanie brakuje lotniska na Środkowym Pomorzu. Tylko że Słupsk z Koszalinem nigdy się nie dogadają bo kiedyś każde miasto miało własne lotnisko i własne województwo. Szkoda że nie ma lotniska w pół drogi między miastami. Słupskie Redzikowo jest tylko chyba 8 km od miasta ale w kierunku na Lębork i Gdańsk a Zegrze Pomorskie od Koszalina jest na poludnie w kierunku Szczecinka. Dojazd ze Słupska kiepski. Czyli nie wierzę w reaktywację tych lotnisk (o tarczy nie wspominam)
14/07/2008 17:31  

  
tomekk-81: prosze bardzo:
Puls Biznesu,Prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 28 lutego 2006 dotycząca liczby pasażerów korzystających z transportu lotniczego w polskich portach lotniczych do 2030,wikipedia
14/07/2008 16:54  

  
Fortech, przyznasz, ze źródło ma znaczenie. Prawda?
14/07/2008 16:43  

  
tomekk-81: a cos ty taki dociekliwy,co??
14/07/2008 16:41  

  
źródło? :)
14/07/2008 16:37  

  
Obecny rozwój rynku lotniczego w Polsce stwarza możliwości dla zwiększenia liczby regionalnych portów lotniczych w kraju. W Niemczech działają 502 lotniska, we Francji - 460, w Anglii - 390, a w Stanach Zjednoczonych - 19,5 tysiąca. Według standardów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w Polsce mogłoby działać 170 lotnisk
Wiele miast stara się o reaktywację nieużywanych lotnisk powojskowych lub lotnisk sportowych z istniejącymi utwardzonymi pasami startowymi w celu obsługi ruchu pasażerskiego. Z uwagi na dostępną infrastrukturę, nowe porty regionalne mogą powstać w oparciu o:
* port lotniczy Biała Podlaska (dawne, nieużywane obecnie lotnisko wojskowe)
* lotnisko Częstochowa-Rudniki
* port lotniczy Trójmiasto-Elbląg (lotnisko wojskowe EPMB niedaleko Malborka)
* port lotniczy Gdynia-Kosakowo (lotnisko wojskowe EPOK we wsi Kosakowo pod Gdynią)
* Neuhardenberg, byłe lotnisko wojskowe przy granicy z Polską - dla Gorzowa Wielkopolskiego wspólnie z Berlinem, tyle że Berlin likwiduje swoje lotniska, skupiając ruch lotniczy na nowobudowanym Berlin Branderburg International przy porcie lotniczym Berlin-Schönefeld (który też zostanie zlikwidowany oprócz jednej drogi startowej wcielonej do BBI), więc raczej bez Berlina
* port lotniczy Konin
* port lotniczy Koszalin/Kołobrzeg (Zegrze Pomorskie)
* port lotniczy Legnica
* port lotniczy Łódź-Łask
* port lotniczy Mielec
* port lotniczy Opole-Kamień Śląski
* port lotniczy Piła (lotnisko powojskowe w Pile posiadające 2 pasy startowe (1 betonowo-asfaltowy o długości 2400m oraz pas trawiasty)
* lotnisko Pruszcz Gdański (drugie lotnisko dla Gdańska)
* port lotniczy Radom-Sadków (wojskowe ale z wydzieloną w sierpniu 2006 strefą cywilną)
* port lotniczy Słupsk-Redzikowo( o ile nie powstanie tarcza antyrakietowa)
* port lotniczy Sochaczew-Bielice
Ponadto szereg miast planuje budowę portów lotniczych na bazie miejscowych lotnisk sportowych, m.in.
* lotnisko Białystok-Krywlany
* port lotniczy Katowice-Muchowiec (port miejski, obecnie aeroklubowy)
* lotnisko Lubin
* lotnisko Nowy Targ
* lotnisko Ostrów Wielkopolski-Michałków
* lotnisko Płock
* port lotniczy Suwałki na bazie lotniska Aeroklubu Suwalskiego
W budowie jest lotnisko Bielsko-Biała Kaniów, zupełnie nowe lotnisko przemysłowe dla przyszłego parku przemysłowego technologii lotniczej w Kaniowie k. Bielska-Białej z 700-metrową betonową drogą startową. Dodatkowo, planowany jest zupełnie nowy port lotniczy Kielce-Obice dla Kielc w Obicach. W przypadku Lublina, mimo obecnej priorytetyzacji przeistoczenia lotniska Świdnik, istniejącego trawiastego lotniska przemysłowego w pobliskim Świdniku, na port lotniczy Lublin z pełnowymiarową utwardzoną drogą startową przydatną dla tanich linii lotniczych, nie zrezygnowano z długofalowych planów lokalizacji zupełnie nowego regionalnego portu lotniczego Lublin-Niedźwiada w Niedźwiadzie. Również, 27 grudnia 2005 władze Starego Sącza zaproponowały Ministerstwu Transportu i Budownictwa budowę zupełnie nowego portu lotniczego Stary Sącz z 2500-metrową droga startowa
Od 2005 istnieją plany modernizacji powojskowego lotniska w Modlinie, które ma przejąć obsługę części tanich linii lotniczych z lotniska Warszawa-Okęcie. Ponadto do niedawna prowadzono prace nad lokalizacją nowego ogólnopolskiego międzynarodowego portu lotniczego dla Warszawy, który miał powstać w latach 2010-2013, lecz obecnie to przedsięwzięcie wygląda na zaniechane. Województwo mazowieckie raczej obecnie przymierza się do otwarcia szeregu mniejszych (powojskowych) portów: w Modlinie, Sochaczewie, Mińsku Mazowieckim i Radomiu.
14/07/2008 16:33  

reklama
reklama
  

<>


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie