paszecznik
2010-03-29 00:34
ILS 3 powinien byc na okeciu standartem a reszta lotnisk powinna miec przynajmiej 2.
ILS 3 przydałby sie na okęciu.
wstyd ze żadne lotnisko w PL a zwłaszcza Okęcie, nie ma III , a i czesto nawet II
Na lotnisku Chopina można lądować w trudniejszych warunkach atmosferycznych już na obu drogach startowych. W piątek udało się wreszcie uruchomić drugą kategorię ILS na pasie znad Piaseczna. ILS (ang. Instrumental Landing System) to radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia. Dzięki sieci radiowych nadajników i nawigacyjnych markerów pilot może posadzić maszynę przy gęstej mgle i niskim pułapie chmur.
– Żeby wprowadzić drugą kategorię ILS, przesunęliśmy wspólnie z Portami Lotniczymi ogrodzenia lotniska przy bazie Petrolotu. To właśnie ono okazało się źródłem zakłóceń sygnału – mówi rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Grzegorz Hlebowicz.
Decyzję o zmianie parametrów ILS na Okęciu poprzedziła seria pomiarów jakości sygnału, którą wykonała załoga należącego do PAŻP specjalistycznego turbośmigłowego samolotu L-410 Turbolet, który z powodu zielono-żółto-niebieskich stateczników jest przezywany „papugą“. Wcześniej druga kategoria działała tylko na krótszej drodze startowej nr 11 (znad Ursynowa i Włoch). Do czasu przesunięcia ogrodzenia emitowany sygnał radiowy dla drogi startowej nr 33 – znad Piaseczna i Bemowa – był niskiej jakości i kwalifikował się tylko do kategorii pierwszej.
Druga kategoria to mniej spóźnień i odwołanych lotów. Oznacza podprowadzenie pilota nad pas na wysokość 30 metrów przy widzialności minimalnej 400 metrów (w kategorii pierwszej było to odpowiednio: 60 i 550 metrów). Największe lotniska posiadają najwyższą kategorię IIIc, która umożliwia lądowanie przy zerowej widoczności. źródło Życie Warszawy