Ilków: Na Lotnisku Chopina straciliśmy kilka lat

Ilków: Na Lotnisku Chopina straciliśmy kilka lat Andrzej Ilków został prezesem spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL) niespełna miesiąc temu, ale poprzednio spędził w firmie ponad siedem lat, dlatego twierdzi, że wie dokładnie co trzeba zrobić, żeby lotnisko mogło dobrze funkcjonować. W opublikowanym dziś (18.04) wywiadzie, udzielonym dziennikowi Rzeczpospolita, Ilków poruszył kilka...
18/04/2024 13:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
kidloco 2024-04-21 22:40   
kidloco - Profil kidloco
Oby ten człowiek utrzymał się na stołku i oby PiS ani żadni CPK-maniacy nie wrócili szybko do władzy. Okęcie z Modlinem i Radomiem wystarczą Warszawie i Lotowi w zupełności.
jsg 2024-04-19 13:42   
jsg - Profil jsg
Jest jeszcze Radom, który moze być np. dla cargo lub charterów.
demar 2024-04-19 11:36   
demar - Profil demar
Plany dotyczące lotnisk centralnego Mazowsza zaczynają wracać z chmur na ziemię.

Czyli najpierw etap pilnej i szybkiej (góra 2-3 lata) rozbudowy WMI (może nawet do 7-10 mln), potem kolejna rozbudowa, aby osiągnąć przepustowość ponad 10 mln (10-15 mln pax rocznie) gdzieś w okolicach 2032-35.

WAW optymalizowany z rozbudową terminala i optymalizacja dróg kołowania, ale bez kolejnej równoległej drogi startowej. Wcześniej zakładałem, że da się uzyskać 24-27 mln pax rocznie w WAW, tutaj padła liczba 30 mln. To sporo, miejmy nadzieję, że to wiarygodne plany.

Obsługa 40 mln pax rocznie przez mazowieckie porty już w okolicach 2032 roku to wystarczająca przepustowość. Na razie żadne wiarygodne prognozy rozwoju, nie przekraczają 40 mln w perspektywie nawet 2035-40 roku. A jak będzie w rzeczywistości to się dopiero okaże.

Takie plany rozwoju WMI/WAW dają kolejne kilka lat na przygotowanie komponentu lotniczego CPK. Zbudowanie szybkiej kolei (np. trasa Y) jest planowane dopiero na ok. 2035 r., wcześniej da się rozbudować A2 i zbudować przynajmniej dużą część A50/S50.

To oznacza, że etap określany wcześniej jako PAL 1 (faza 1.1) budowy CPK mógłby powstać spokojniej (czyli też taniej i lepiej) gdzieś do 2036-40 roku. Czy PAL 1 powinien zostać podzielony jeszcze na 2-3 etapy to już inna kwestia. Np. czy warto do ok. 2030-33 zbudować w miejscu CPK tylko jedną drogę startową z terminalem dla tanich linii? Docelowo stałby się on jednym z pirsów dużego terminala. Następnie gdy będzie gotowa trasa Y to zintegrować to z dworcem kolejowym i dopiero za kolejne kilka lat zbudować duży terminal z łącznie czterema pirsami (na te 40-45 mln pax) wraz z drugą drogą startową (jak to zostało zaprojektowane w PAL 1). W międzyczasie można zbudować infrastrukturę dla cargo, MRO, itd.

Jeszcze sporo decyzji przed nami, ale widać, że jest już kilka rozstrzygnięć w dobrym kierunku.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy