gość_fa5c4
2019-07-22 20:01
Co to znaczy świadomie źle umiejscowione silniki?! Oczywiście wiem co było przyczyną takiego , anie innego umiejscowienia silników, ale twierdzenie że samolot utrzymywał się w powietrzu tylko dzięki specjalnemu oprogramowaniu jak piszesz jest bzdurą. W razie awarii systemu MCAS można było sprowadzić samolot bezpiecznie na lotnisko trymując ręcznie ,co udowodnili piloci Lion Air w locie poprzedzającym ten tragiczny. Oczywiście wina Boeinga jest bezsporna i tu nie ma dyskusji, ale moje pytanie brzmi: piloci byli nie przeszkoleni w działaniu systemu MCAS , ale w w czasach wielkiego popytu na wszelkiego rodzaju personel latający , czy system MCAS był jedyną rzaczą z której nie byli przeszkoleni?
gość_842bc
2019-07-22 17:03
Miejmy nadzieję, że Boeing też wyciągnie właściwe wnioski.
adam1987
2019-07-22 15:28
gość_aed2f: sytuacja wyglądała chyba jednak trochę inaczej, ale nawet jeśli będziemy je porównywać, to w przypadku Boeinga mówimy o nowych maszynach (najnowszym modelu jaki produkują), który ma świadomie źle umiejscowione silniki. Dodatkowo w celu przeciwdziałaniu umiejscowieniu silników wprowadzono specjalne oprogramowanie, o którego istnieniu piloci nie wiedzieli, nie byli z niego przeszkoleni i które powodowało wielokrotnie automatyczne działanie niezależnie od prób przeciwdziałania podejmowanych przez pilota. Warto wspomnieć, że po pierwszej katastrofie nie wyciągnięto wniosków.
W przypadku katastrofy a330 airfrance system powodował złe wskazania ale wyciągnięto odpowiednie wnioski.
gość_0ec52
2019-07-22 15:06
@gość_aed2f bzdura - to był tylko błąd pilota; miał on cały czas dość danych by prawidłowo ocenić sytuację. Kapitan to zrobił, ale już za późno (nie był w kokpicie przez większosć czasu).
@tofik79 a320neo nie wymagał większych zmian i testów; a320 był projektowany pod dwuprzepływowe silniki turbowentylatorowe i takie ma zamontowane: silniki są większe ale na niemal tej samej pozycji, z takim samym rozkładem sił. Nowszy, bardziej ekonomiczny model niewiele wpłynął na charakterystykę lotną. Ale testy nowego airbusa trwały o wiele dłużej niż nowego 737 z całkowicie zmienioną charakterystyką lotu i całkowicie nową elektroniką sterującą.
Boeing wypuścil jedyny komercyjny samolot naturalnie niestabilny, z funkcjami autopilota opartymi na pojedynczych czujnikach.
gość_aed2f
2019-07-22 12:45
gość_c9896; W 2009 airbus zabił 228 ludzi spadając do Atlantyku. Przez lata zaniedbywano problem czujników Pitota.
gość_c9896
2019-07-22 10:55
tofik79: w airbusie to sie udalo i nikt nie zginal.
Boeing zabil ponad 340 ludzi.
gość_486d0
2019-07-21 18:35
@tofik79, w przypadku Boeinga prawa fizyki wygrały z ekonomią. I to dwukrotnie
Zarowno Boeing jak Airbus poszli na latwizne przy reliftingu zarowno a320 jak b737. Producenci dolozyli mocniejsze jednostki napedzajace ich maszyny,nie biorac pod uwage calej innej konstrukcji samolotu. Musza zastapic chciwych na zysk menadzerow ,na wykwalifikowanych inzynierow.
Zarowno Beoing Jak airbus ,tylko dolozyli wieksze silniki do swoich waskokadlubowcow. Ne wzieli pod uwage skutkow ,areodymicznych do calej maszyny.Ekonomia wygrywa z prawami fizyki
Podobno EASA wykryła podobny problem w a320/321neo jakieś pandemonium lotnictwa cywilnego nam grozi.
gość_c9896
2019-07-19 11:45
do 2 listopada, jasne. Wiadomo jest przeciez, ze do roku 2020 nie bedzie zadnych kemercyjnych lotow tym bublem.