JackStrong
2023-10-14 21:00
A jak na tym tle wyglądają opłaty na Okęciu czy w Krakowie?
Szybka analiza nowej taryfy opłat dla WMI oznacza sporą podwyżkę opłaty pasażerskiej, natomiast jeśli chodzi o opłaty za lądowanie to w przypadku B737 MAX mogą być tylko niewiele wyższe, gdyż bardziej zależą od MTOW samolotu. Dla przykładu samolot z MTOW 82,6 tony w nowej taryfie zapłaci bez zniżek 2608 zł (w starej 2500), a z MTOW = 70 ton w nowej taryfie 2205 (w starej 2000).
Natomiast stara opłata pasażerska 40 zł została teraz rozdzielona na opłatę pasażerską 37 zł plus opłatę za ochronę 3 zł (czyli razem też 40). Ale szczegół polega na tym, że zniżki dotyczą teraz tylko opłaty pasażerskiej i kończą się na 6 zł (powyżej 2,5 mln pax), a w starej kończyły się na 5 zł (powyżej 3 mln pax rocznie). Do tego w nowej taryfie zniżka od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych naliczana jest w sposób „schodkowy”, co jak rozumiem oznacza, że za pierwsze 0,5 mln linia zapłaci po co najmniej 23 zł za pasażera, a za drugi milion po co najmniej 10 zł za pasażera. To może być bardzo duża różnica – dla linii z 3,1 mln pasażerów rocznie w starej taryfie nominalnie bez innych zniżek to ok. 15,5 mln zł, teraz to może być ponad 41 mln (oczywiście bez innych zniżek). Do tego w nowej jakieś 9,3 mln „za ochronę”. Czyli podwyżka z 15,5 do ponad 50 mln zł – oczywiście zniżki realnie bardzo to zmniejszą.
Nie wiadomo co zrobi Ryanair natomiast opłata 6+3 za pasażera i tak jest bardzo konkurencyjna na polskim rynku.
Dla WMI o ile Ryanair pozostanie z co najmniej 2 mln pasażerów rocznie oznacza to oczywiście osiągnięcie rentowności w krótkim czasie.
Dobry moment na szybką rozbudowę WMI do 7-10 mln pax rocznie.
KapitanArbuz
2023-10-13 15:11
hmm... jeszcze jest jedna opcja. Ryanair może poważnie ograniczyć swoją obecność w Modlinie, a nawet się całkowicie wycofać. Co w przypadku tej linii nie było by niczym nadzwyczajnym.
solokhumbu
2023-10-13 14:16
Ale na pewno teraz PPL/ULC/Nowogrodzka itp znajdą tysiąc innych powodów, aby WMI nie rozbudowywać. Bo to przecież jest znacznie mniej niezbędna inwestycja! W przeciwieństwie do kosmodromu nad Pisią Tuczną.
OK, WMI zacznie osiągać jakąś_tam rentowność, ale co z tego - przecież ma się rozwijać POLSKI LO. Podobnie POLSKI Buzz już nie musi...
Wszystko o Modlinie, ale w kontekście Radomia. Co ma więc piernik do wiatraka... Przecież prezes tej linii nie chce latać z RDO nawet za darmo. Po co więc te porównania?