Modlin będzie droższy dla Ryanaira

Modlin będzie droższy dla Ryanaira Wczoraj (12.10) Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował nową taryfę opłat lotniskowych (TOL) dla Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin (MPL). Upublicznienie cennika dla Modlina kończy negocjacje pomiędzy MPL a Ryanairem, jedynym użytkownikiem nowodworskiego lotniska. Dla Irlandczyków jest to porażka, bo nowe opłaty są znacznie wyższe od obowiązujących przez ostatnią...
13/10/2023 10:24   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
JackStrong 2023-10-14 21:00   
JackStrong - Profil JackStrong
A jak na tym tle wyglądają opłaty na Okęciu czy w Krakowie?
demar 2023-10-13 22:31   
demar - Profil demar
Szybka analiza nowej taryfy opłat dla WMI oznacza sporą podwyżkę opłaty pasażerskiej, natomiast jeśli chodzi o opłaty za lądowanie to w przypadku B737 MAX mogą być tylko niewiele wyższe, gdyż bardziej zależą od MTOW samolotu. Dla przykładu samolot z MTOW 82,6 tony w nowej taryfie zapłaci bez zniżek 2608 zł (w starej 2500), a z MTOW = 70 ton w nowej taryfie 2205 (w starej 2000).

Natomiast stara opłata pasażerska 40 zł została teraz rozdzielona na opłatę pasażerską 37 zł plus opłatę za ochronę 3 zł (czyli razem też 40). Ale szczegół polega na tym, że zniżki dotyczą teraz tylko opłaty pasażerskiej i kończą się na 6 zł (powyżej 2,5 mln pax), a w starej kończyły się na 5 zł (powyżej 3 mln pax rocznie). Do tego w nowej taryfie zniżka od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych naliczana jest w sposób „schodkowy”, co jak rozumiem oznacza, że za pierwsze 0,5 mln linia zapłaci po co najmniej 23 zł za pasażera, a za drugi milion po co najmniej 10 zł za pasażera. To może być bardzo duża różnica – dla linii z 3,1 mln pasażerów rocznie w starej taryfie nominalnie bez innych zniżek to ok. 15,5 mln zł, teraz to może być ponad 41 mln (oczywiście bez innych zniżek). Do tego w nowej jakieś 9,3 mln „za ochronę”. Czyli podwyżka z 15,5 do ponad 50 mln zł – oczywiście zniżki realnie bardzo to zmniejszą.

Nie wiadomo co zrobi Ryanair natomiast opłata 6+3 za pasażera i tak jest bardzo konkurencyjna na polskim rynku.

Dla WMI o ile Ryanair pozostanie z co najmniej 2 mln pasażerów rocznie oznacza to oczywiście osiągnięcie rentowności w krótkim czasie.
Dobry moment na szybką rozbudowę WMI do 7-10 mln pax rocznie.
KapitanArbuz 2023-10-13 15:11   
KapitanArbuz - Profil KapitanArbuz
hmm... jeszcze jest jedna opcja. Ryanair może poważnie ograniczyć swoją obecność w Modlinie, a nawet się całkowicie wycofać. Co w przypadku tej linii nie było by niczym nadzwyczajnym.
solokhumbu 2023-10-13 14:16   
solokhumbu - Profil solokhumbu
Ale na pewno teraz PPL/ULC/Nowogrodzka itp znajdą tysiąc innych powodów, aby WMI nie rozbudowywać. Bo to przecież jest znacznie mniej niezbędna inwestycja! W przeciwieństwie do kosmodromu nad Pisią Tuczną.
OK, WMI zacznie osiągać jakąś_tam rentowność, ale co z tego - przecież ma się rozwijać POLSKI LO. Podobnie POLSKI Buzz już nie musi...
jony 2023-10-13 12:38   
jony - Profil jony
Wszystko o Modlinie, ale w kontekście Radomia. Co ma więc piernik do wiatraka... Przecież prezes tej linii nie chce latać z RDO nawet za darmo. Po co więc te porównania?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy