Gość Pasażera: Piotr Malepszak (ekspert infrastruktury i transportu)

Gość Pasażera: Piotr Malepszak (ekspert infrastruktury i transportu) Z ekspertem infrastruktury i transportu, byłym członkiem zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), Piotrem Malepszakiem, rozmawiamy o komponencie kolejowym projektu, jego połączeniu z lotnictwem oraz o głównych problemach inwestycji w Baranowie.  Pasazer.com: Ostatnio z ust pełnomocnika rządu ds. CPK padło stwierdzenie, że...
05/10/2023 09:15   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jsg 2023-10-06 17:12   
jsg - Profil jsg
1) Jak na osobe, która twierdzi, że 'nie jest fachowcem' masz długie (nawet bardzo długie) wpisy na forum.
2) Każda krytczna wypowiedź na temat CPK, inicjuje Twój długi (a nawet bardzo długi) wpis, który jest często powielany.
krzysiekl 2023-10-05 14:18   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@KapitanArbuz
ja nie jestem fachowcem ale mam prawo do własnego zdania!
Jeśli coś napisałem źle w tekście proszę o merytoryczne odniesienie się, a nie polityczne bzdury!
Nie jestem jeleniem, nie jestem ufo, nie jestem związany z żadną partą, co jeszcze mam dowodzić? Myślenie jest zabronione, wypowiadać się mogą tylko eksperci?
Prosze o konkretne argumenty, w tekście też o to prosiłem.
KapitanArbuz 2023-10-05 12:27   
KapitanArbuz - Profil KapitanArbuz
Towarzysz "krzyskiekl" przed wyborami widzę że w dobrej formie. Cokolwiek napiszę fachowiec negatywnego na temat projektu CPK, coś napisze niezgodnego z linią partii to Towarzysz krzysiek będzie to negować. PS. Ciekawe ile płacą Towarzyszowi za wierszówkę, ale zapewne nieźle bo zawsze można liczyć na kolegę. Czuwaj ;)
krzysiekl 2023-10-05 11:32   
krzysiekl - Profil krzysiekl
gdy będzie CMK-Północ, KDP Y łączące Warszawę z Łodzią, Wrocławiem, Poznaniem, oraz zniknie konieczność przejazdu odcinka z okolic CPK do Warszawa i z powrotem, dopiero wtedy stacja przy CPK zacznie mieć znaczenie przesiadkowe. Będzie na skrzyżowaniu linii dużych prędkości wschód-zachód oraz północ-południe wraz z opcją dogodnych przesiadek z południa z stronę Kutna czy Konina (które będą pominięte przez linię Y).
Aktualnie faktycznie przesiadki w Warszawie nie mają zazwyczaj zbyt dużego sensu.

Oczywiście że węzeł kolejowy przy CPK nie jest alternatywą dla węzła warszawskiego.

"W ruchu dalekobieżnym ten wolumen można określić w odniesieniu do dzisiejszych, krajowych podróży lotniczych na Okęcie i transfer na dalsze trasy."
Jestem zaskoczony takim stwierdzeniem, nie można tego porównywać. Przelot na Okęcie w celu przesiadki ma wady:
- wymaga dotarcia na lotnisko regionalne
- często jest mało dogodne ze względu na ograniczoną liczbę lotów z portów regionalnych do Warszawy
- dotyczy tylko LOT, tymczasem z Warszawy lata dużo więcej linii lotniczych.
która z tych kwestii jest bez sensu, ze ja jako laik mogę się mylić?
Dojazd koleją dalekobieżną na CPK rozwiąże powyższe problemy:
- wsiadamy do pociągu blisko miejsca zamieszkania, wysiadamy od razu na CPK, bez dodatkowego lotniska.
- pociągi mogą kursować znacznie częściej niż są loty do Warszawy, za kilak lat rynek kolejowi będzie otwarty: pojawią się nowi przewoźnicy
- będzie można dojechać pociągiem na lot dowolnego przewoźnika a nie tylko LOT
Szczególnie korzystne będzie jeśli przewoźnicy lotniczy dogadają się z kolejowymi i zaoferują "Wspólny bilet"(chodzi o kwestie gwarantowania przesiadki i odpowiedzialności za opóźnienia, ale można też wyobrazić sobie nadawanie bagażu już na dworcu kolejowym w Krakowie)
Oczywiście: zdecydowana większość podróżnych docierających koleją to będą przejazdy z Warszawy i Łodzi (TAKŻE pociągami dalekobieżnymi, chyba, że będzie w nich zaporowa cena biletu..).

"Nie będzie żadnego uzasadnienia żeby wydłużać dla wszystkich czas przejazdu o 15 minut"
Skąd bierze się takie wyliczenie, że pociąg Kraków - Warszawa straci 15 minut na obsługę stacji CPK? Może tak jest, ale czy uwzględnia to przejazd odcinka CPK - Warszawa po KDP zamiast wolniejszą linią przez Żyrardów?
Nie widziałem planów by "wszystkie" pociągi do Warszawy jechały przez CPK. Zawsze część będzie jechać z pominięciem tej stacji. Kwestia "jak dużo" to będzie zadanie dla przewoźników w przyszłości: rynek będzie otwarty, nowi przewoźnicy będą uruchamiać pociągi tak jak chcą.
Natomiast ISTOTNY jest fakt, że CMK Północ czyli linia kolejowa łącząca obecną CMK (linia z Krakowa i Katowic) z Trójmiastem będzie przechodzić przez CPK. To właśnie pociągi południe Polski - CPK - Trójmiasto będą w przyszłości tymi które będą obsługiwać CPK, a nie te jadące do Warszawy!
Czy 6 peronów to za dużo? Tak się wydaje. Jednak nie jest to kluczowy problem, a lepiej mieć je w planach a na początek zbudować mniej.
Kwestia rozbudowy infrastruktury w okolicy jest istotna: zdecydowanie jestem za tym aby CPK miał "połączenie torowe" z każdą linią w okolicy, tak by z każdego kierunku dało się tu sprawnie wjechać. Pominięcie tego byłoby błędem: wystarczy zobaczyć ile inwestycji kolejowych to budowa nowych łącznic. Robienie tego później, gdy nie zostało zaplanowane od razu to zdecydowanie wyższe koszty!

"Linie kolejowe wychodzące z węzła CPK o parametrach 250 km/h+ dla ruchu pasażerskiego nie przyjmą efektywnie ruchu towarowego z 100-120 km/h,"
Czy ja śnię? Skąd taki pomysł, że pociągi towarowe miałyby korzystać z linii dużych prędkości? NIC TAKIEGO NIE JEST PLANOWANE!!
Właśnie po to CPK ma mieć połączenia torowe ze wszystkimi liniami w okolicy, żeby pociągi towarowe wjechały na linie konwencjonalne.

Nie mam siły tego dalej czytać...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy