Katowice: Wizz Air zmniejszył oferowanie po raz pierwszy od pięciu lat

Katowice: Wizz Air zmniejszył oferowanie po raz pierwszy od pięciu lat W ubiegłorocznym sezonie letnim największy przewoźnik w śląskim porcie udostępnił 1,62 mln miejsc, ustanawiając w Katowicach po raz kolejny historyczny wynik i tym samym zbliżając się bardzo wyraźnie do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, w którym oferowanie wyniosło w tym samym okresie 1,72 mln miejsc. W roku bieżącym sytuacja jest już zgoła inna -...
05/06/2019 09:09   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_6b928 2019-06-07 08:10   
gość_6b928 - Profil gość_6b928
gość_aec21 - proszę Cię idź na lekcję logiki bo u Ciebie ona mocna szwankuje.. Dawno tak pozbawionej logiki wypowiedzi nie czytałem. Gość "gość 85f75" zniszczył Cię merytorycznie więc napisałeś takie wypociny.
gość_1f1ae 2019-06-06 16:03   
gość_1f1ae - Profil gość_1f1ae
@gość_85f75 Porządny, rozsądnie i fachowo napisany tekst. Rzadkość do tym forum pieniaczy i pyskaczy. Oby więcej takich chłodnych i racjonalnych analiz.
gość_aec21 2019-06-06 07:26   
gość_aec21 - Profil gość_aec21
gość 85f75; Szanowny Panie Specjalisto.
Linie lotnicze które chcą sie rozwijać wchodzą na lotniska na których maja konkurencje z innymi liniami , gdyż tam maja potencjał przyrostu pasazerow. Przykład: WIZZ w Wiedniu, Ryan we Frankfurcie. Pokazywanie jako przykładu
Ryana lub WIZZ w Katowicach to typowy przypadek wyniszczania lotniska , jeżeli nie ma innych przewoźników. Proszę nie ośmieszać sie , ze KTW maja innych przewoźników, gdyż ich udział jest marginalny. Na rozwój lotniska należy patrzeć w perspektywie 15-20 lat. Proszę wyjaśnić przejście WIZZ do KRK.
Właśnie dlatego ze tam istnieje spora konkurencja z regularnymi liniami lotniczymi . Ale rozumiem linie obrony p.Tomasika , tym bardziej ze region kompletnie nie pomaga.
Kubuś 2019-06-05 23:22   
Kubuś - Profil Kubuś
Ryanair Sun/Buzz, OnurAir, Air Cairo, Fly Egypt, TUIfly, Enter Air, Ellinair, Bulgarian Air Charter itp...
No i przecież jest jeszcze Cargo
Kubuś 2019-06-05 23:18   
Kubuś - Profil Kubuś
Smieszni jesteście. "Wizzair odpowiada za prawie cały ruch w Katowicach" no ciekawe z której strony. To tak jakby powiedzieć że Ryanair odpowiada za cały ruch w Krakowie. Wizzair w KTW odpowiada za ok.44% całego ruchu, oprócz węgierskiego low-costa na lotnisku obecany jest też Ryanair, LOT, Ellinair, Transavia, Luftfhansa. Na górnośląskim lotnisku jest też spory ruch czarterowy obsługiwany przez samoloty Smartwings/Travel Service, LOT, Blue Panorama, Ryanair Sun)Buzz
gość_ec29c 2019-06-05 21:48   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Ja myślę, że KTW i KRK należy liczyć łącznie, bo to klasyczny duoport (w zeszłym roku było 11,6 mln, w tym roku będzie ponad 13 mln). Balice rosną, bo Polska jest biedniejsza od krajów Europy Zachodniej, w tym UK, Niemiec, Włoch, Stanów Zjednoczonych, Norwegii skąd turyści masowo przylatują do Krakowa. Rynek wylotowy został już wydrenowany, dalszy szybki rozwój możliwy jest tylko w oparciu o turystykę przylotową.

@gość_85f75

Dużo cennych uwag. Natomiast nie zgadzam się z krytyką rozwoju województwa: problem wynika z redukcji wydobycia węgla kamiennego, to samo przechodziło Zagłębie Ruhry.
gość_93d54 2019-06-05 21:16   
gość_93d54 - Profil gość_93d54
do gość_85f75 Ot i mądrego dobrze posłuchać ! Takich fachowców na tym forum jest bardzo mało dlatego szacun za wiedzę i logikę myślenia !!!
gość_85f75 2019-06-05 18:49   
gość_85f75 - Profil gość_85f75
Kuriozalne jest to usilne i ślepe zrzucanie odpowiedzialności za decyzje biznesowe linii lotniczych, na lotniska. Wynika tylko z braku wiedzy. W sumie nie ma się co dziwić, intelektualnie wsparcie dla branży w kraju jest żadne. W dyskusjach o lotnictwie, a właściwie pyskówkach i połajankach, na piedestale jest życzeniowość, kult frazesu i głupoty. Stąd potem takie kwiatki jak ocena działalności lotnisk tylko z perspektywy liczby obsługiwanych pasażerów. Nie dziwię się więc, że taki Gdańsk, czy Katowice statystyki publikują co kwartał. Gdybym był na ich miejscu, też bym tak robił.

Jak tak przyglądam się polski lotniskom, to Tomasik z ekipą robi w inwestycjach chyba najwięcej w regionach (Gdańsk też świetną robotę robi ale tam jest nieporównywalnie większe wsparcie władz regionalnych). W Pyrzo z grajdoła robi się fajne lotnisko, które nie jest uzależnione tylko od ruchu pasażerskiego ale ma spoko technikę, mocne cargo, a gdzieś czytałem, że wchodzą też jako pierwszy regionalny w bazę paliwową. Śledząc uważnie rynek budowlany w Polsce, uważam, że mało jest przykładów tak sprawnie realizowanych, dużych programów inwestycyjnych. Widać tutaj strategiczne, długofalowe myślenie, co w naszej ojczyźnie „ciągłych, doraźnych działań” jest wręcz zadziwiające.

13 lat, to wychodzi na to, że Tomasik do spółki przyszedł w 2006 roku. Z danych internetowych na stronie portu wynika, że w Pyrzowicach obsłużono wtedy rocznie 1,5 mln osób, teraz to 5 mln, więc progres jest znaczny. Do tego port wyszedł na krajowego lidera w, pogardzanym przez różnej maści „internetowych specjalistów”, segmencie czarterów. Pogardzanym zupełnie w oderwaniu od biznesowych realiów, bo czartery dają fajne zyski, no ale w neokolonii o kasie nie ładnie jest mówić ;) Jak ktoś nie wierzy, to kalkulator w dłoń, ściągnąć sobie taryfę opłat i policzyć. Kiedyś sobie taki eksperymencik zrobiłem i czarno na białym widać, że na ubóstwianych przez niektórych Węgrach, lotnisko najmniej zarabia, a na czarterach miliony monet.

Mega rozbawił mnie ten frazesik: "Napewno Ryan nie wypełni tej luki , tym bardziej ze KTW nie jest dla nich atrakcyjnym portem ze względu na mała ilosc przewoźników regularnych." Dawno nie czytałem czegoś bardziej pozbawionego logiki. Z tej wypowiedzi wynika, że O’Leary najbardziej lubi lotniska z dużą, liczną konkurencją. Co za bzdura! Myślę, że FRanca niezależnie czy nazwiemy ją Buzzem, Sunem, czy jeszcze inaczej, będzie w Pyrzowicach rosła i to znacznie. Dla niej to rynek komplementarny, może samolotami z bazy obsługiwać zarówno trasy regularne i czarterowe (bardzo zyskowne, gdzie nie trzeba walczyć o paxa) i do tego latać przez całą dobę, więc wykorzystanie floty jest na maksa. Ponadto tylko w Modlinie, Krakowie i właśnie Katowicach zdecydował się na swój własny handling. Oni takich działań przypadkowo nie podejmują i zapewne mają długoletni plan na rozwój wszystkich tych baz.

Kapitalne są też opowieści z mchu i paproci o tym, że Pyrzowice praktycznie bazują na jednym przewoźniku. Niedawno port wrzuciły na facebooku info o udziale Wizz Aira w całości ruchu w 2018 r. i było to całe 44%. Sprawdziłem – to prawda. Setki lotnisk w Europie mają o wiele gorszą sytuację, no ale rozumiem, ze nie każdy jest w stanie podejść do tematu na chłodno i daje się ponieść fali frazesu. Myślę, że w 2019 udział Wizza spadnie do 30%, dlatego, że urośnie FRanca. No ale wtedy się zacznie wycie, że jak to, przecież Węgrzy się zwijają (buhahaha) :D

Zarzucanie Pyrzowicom, że za dużo inwestują potwierdza tylko, że w Polsce pielęgnuje się kult głupoty, który zresztą jest jedynym powszechnie uznanym tutaj kultem. Trzeba być zupełnie oderwanym od realiów, żeby w pełni świadomie stawiać takie tezy lub nigdy nie być w Pyrzowicach. Można jeszcze tkwić w powszechnym tutaj i porażającym przekonaniu o braku potrzeby rozwoju infrastruktury, w tak zacofanym kraju jak nasz. Przecież na katowickim lotnisku gołym okiem widać, jakie inwestycje są potrzebne. Moim pasażerskim okiem – parkingi koniecznie wielopoziomowe, bo te dystanse zaczynają być absurdalne. Do tego układ drogowy nowy, bo zrobił się tam niezły chaos. Ponadto pilnie modernizacja terminalu B, zużyty jest na maksa. To inwestycje na kilkaset baniek i z tego co czytam oni tam to widzę i działają. Tomasik mówi, że chce jeszcze technikę oraz cargo rozwijać i bardzo dobrze, bo po co odpuszczać tematy w którym już się jest mocnym, trzeba iść za ciosem.

Co do rentowności, to przyglądając się skuteczności Tomasika, który prowadzi lotnisko w trudnym regionie (brak ruchu przylotowego, wyludniająca się aglomeracja, nieatrakcyjny gospodarczo i turystycznie) myślę, że nie ma się o co martwić. Chłop nie rzucałby się na kolejny duży projekt inwestycyjnym, gdyby wcześniej wszystkiego odpowiednio nie policzył i nie skalkulował. Ponadto takie hangary, czy cargo to złoty interes. Developerka lotniskowa, po czarterach, to kolejny obszar gdzie są fajne zyski, no i dużo nieźle płatnych miejsc pracy. Ogólnie podróżując sporo po Polsce mam wrażenie, że województwo śląskie zdycha i że nie ma żadnego pomysłu na ten region. Na tle tego fatalnego obrazu Pyrzowice wypadają bardzo ok. Dla rozsądnych mogą być powodem do dumy.
gość_93d54 2019-06-05 18:14   
gość_93d54 - Profil gość_93d54
Po co ta panika !!! Chyba jesteście z grodu KRK ??? KTW sobie poradzą i bez WIZZA. Tych parę tysięcy miejsc muszą przełozyć do KRK by być tam atrakcyjni więc zrozumiałe.
Ale to że za niedługo w KTW zagości z bazą nowy przewoźnik całoroczny to mało się o tym mówi na tym portalu co???
Nie nie to nie FR jak większość z Was pomyślało to było ogłaszane, że FR ale poza tym milczą jak grób. Zamiast się pochwalić!!!
gość_862f0 2019-06-05 13:53   
gość_862f0 - Profil gość_862f0
Tak to jest jak bazuje sie praktycznie na jednym przewozniku.Zamiast szukac nowych linii i uruchamiac nowe polaczenia ciagle slyszymy o nowach inwestycjach,ktore nie wiadomo komu sa potrzebne.Wazne ze prezes udziela sie medialnie i co chwila widac go przed kamerami roznych mediow.
gość_f8630 2019-06-05 13:52   
gość_f8630 - Profil gość_f8630
@gość_f9b08 ogólne dane statystyczne można znalezc pod postem Katowice Airport na platformie Skyscraper - link: (zobacz link natomiast dane szczegółowe dot. ilości pasażerów korzystajacych z konkretnych połaczeń można uzyskać odpłatnie z systemu IATA
gość_34231 2019-06-05 13:00   
gość_34231 - Profil gość_34231
@gość_f9b08
Wzrost liczb lotniska w Katowicach w ciągu ostatnich lat jest imponujący i akurat zarząd temu wzrostowi nie przeszkadzał. Zadziwiać może wręcz, jak długo Katowice były prawie tak duże, jak Kraków, co z punktu widzenia atrakcyjności obu destynacji nie miało prawa się zdarzyć. Proweniencja zarządu oczywiście może uwierać ale taka jest nasza rzeczywistość.

Jeśli już, to kamyczkiem do ogródka zarządu jest moim zdaniem sposób, w jaki lotnisko jest rozbudowywane - terminale pasują do siebie jak pięść do nosa, przejścia są wąskie, organizacja ruchu w dostępnej przestrzeni kuleje, konstrukcja gate'ów B-E-Z-N-A-D-Z-I-E-J-N-A - pomysł na oczekiwanie 'na górze', by potem stłoczyć wszystkich na stojaka 'na dole' i - zgroza - na schodach prowadzących na poziom 0 - dla mnie nadaje się do zaskarżenia architekta o żółte papiery, ogólna brzydota i niefunkcjonalność przestrzeni jako całości.

Nie trzeba było wielkiej przenikliwości, by wyliczyć, jakie będzie zapotrzebowanie na ruch - wystarczyło założyć jakąś tam europejską średnią i zażyczyć sobie jakąś modułową konstrukcję. To, że ludziom zarządzającym majątkiem państwowym w Polsce brakuje wizji, to truizm - musi wymrzeć pokolenie 'uwłaszczonych', ich dzieci już będą mądrzejsze, ew. majątek będzie rozmywany w prywatnej własności z udziałem 'normalnych' podmiotów.
adam7691 2019-06-05 11:06   
adam7691 - Profil adam7691
można więc powiedzieć że KTW idzie drogą POZ ... do upadku
gość_f9b08 2019-06-05 09:55   
gość_f9b08 - Profil gość_f9b08
Po 13 latach urzędniczenia obecnego zarządu mamy efekty. Teraz rozumiem , dlaczego KTW nie podają bieżących informacji o ilości pasazerow. Napewno Ryan nie wypełni tej luki , tym bardziej ze KTW nie jest dla nich atrakcyjnym portem ze względu na mała ilosc przewoźników regularnych. Zachłystywanie sie inwestycjami i ich nadmierna rozbudowa doprowadzi do braku rentowności tego lotniska.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy