Jak to się robi nad Bosforem, czyli jakich błędów unikać nad Pisią

Jak to się robi nad Bosforem, czyli jakich błędów unikać nad Pisią Nowy port lotniczy dla Stambułu (Istanbul New Airport, INA) ma zostać otwarty w dniu 28 października br., czyli jeden dzień przed 95. rocznicą powstania nowożytnego państwa Turków. Ma to być lotnisko mogące docelowo obsłużyć ponad 150 milionów pasażerów. Nowy port lotniczy zlokalizowany 35 km na północny zachód od centrum tureckiego molocha liczącego ok. 15 milionów...
29/05/2018 09:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_29db9 2018-06-04 12:49   
gość_29db9 - Profil gość_29db9
Kilka cyfr słabo wróżących Centralnemu Portowi Lotniczemu Baranów, nie wspominając o lotnisku Warszawa-Radom:
1) Liczba pasażerów Turkish vs LOT - 10 razy większa.
2) Liczba pasażerów na lotnisku Ataturka vs Chopina - 4 razy więcej.
3) Liczba pasażerów na lotnisku Sabihy Gokcen vs Modlin - 10 razy więcej.
gość_d233b 2018-05-31 23:22   
gość_d233b - Profil gość_d233b
do gość_a2381
'a co ma wielkość miasta do portu lotniczego?' - akurat ma. Wszystkie cytowane przez Ciebie porty to właśnie obsługują DUŻE miasta, które są GŁÓWNYM celem podróży - hubem są jakby 'przy okazji'.
Jest dokładnie tak jak napisał gość_ec29c: NIE ma na świecie ani jednego hubu czysto przesiadkowego
gość_5faa9 2018-05-31 22:12   
gość_5faa9 - Profil gość_5faa9
Wymieniacie znaczące argumenty szanowni państwo, ale zacznijmy od tego, że LOT to nawet floty nie ma... Parę 787, i co dalej??? Co? Parę 737, Embrajery??? Jak chcemy wojować na arenie lotniczej to zdobądźmy najpierw jakieś samoloty... My dopiero zaczynamy do Azji regularnie latać, ale na dłuższą metę nie mamy czym latać. Jest jakiś Airbus w ogóle w LOT? Turki mają wielką siatkę połączeń, LOT co najmniej 'średnią'.
gość_074f1 2018-05-31 19:01   
gość_074f1 - Profil gość_074f1
gość_a2381 vienna airport ma 4,5 tys pracownikow jest 18 km od miasta i obsluguje 24 mln ...okecie moze spokojnie tyle robic . do tego jeszcze jest latwy do rozbudowania modlin ...po co wywalac 40 mld baranow,zamyknac okecie zeby wozic np bulgarow do chicago ? nie jest to wcale zyskowne ...za chwile pojda w gore ceny paliwa i sie okaze ze lot ledwo zipie ...
gość_ec29c 2018-05-31 11:49   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_a2381

Ale bredzisz!!!

1) Na świecie NIE ma ani jednego hubu czysto przesiadkowego

2) Lotnisko w Katowicach jest czynne 24 h, a zatem powinno stać się drugim Lipskiem. A jednak nie jest, więc CPL też nie będzie.

3) Alternatywą dla CDG, LHR, AMS, ZRH, FRA, MUC i VIE będą połączenie P2P, co ułatwi model 797.

LOT może z łatwością pokonać Lufę poszerzając ofertę P2P z Krakowa i Budapesztu, a być może także z Bukaresztu, Zagrzebia i Erewania. Do tego CPK jest CAŁKOWICIE ZBĘDNY.
gość_a2381 2018-05-31 11:30   
gość_a2381 - Profil gość_a2381
a co ma wielkość miasta do portu lotniczego?
CPK ma być w głównej mierze portem przesiadkowym i alternatywą dla CDG, LHR, AMS, ZRH, FRA, MUC i VIE w ruchu pasażerskim i CARGO dla LEJ.
Na tym drugim samo DHL zatrudnia 10 000 ! pracowników.
CPK jak łatwo wyliczyć będzie o wiele tańszym portem (w DE minimalna stawka to 10 euro/h), mogącym operować także w nocy.
Czy zamiast wyliczać ile to będzie kosztować ktoś policzy ile to stworzy miejsc pracy na samym lotnisku, firmach lotniczych, firmach logistycznych, hotelach, usługach itp itd
Jak np. lotnisko w VIE podaje, ok 20 000 pracuje na lotnisku a 52,5 tyś pracuje pośrednio.
Ponad 1200 firm współpracuje z lotniskiem a ci w sumie zatrudniają 600 tyś pracowników.

Czy Polska jest gotowa na tyle miejsc pracy?
gość_074f1 2018-05-30 20:32   
gość_074f1 - Profil gość_074f1
gość_b1367 PPL klamie ? pewnie tak bo zarzad modlina mysli ze moze by taniej ...
gość_1b4ab 2018-05-30 10:53   
gość_1b4ab - Profil gość_1b4ab
Mikołaj Wild ma na czołówce swoich prezentacji w Baranowie wizualizację lotniska w Dallian na 45mln, któremu jest daleko do nowego Istambułu.
gość_b1367 2018-05-30 09:59   
gość_b1367 - Profil gość_b1367
gość_074f1: Trzeba skumać, że ten 1 mld to bajka.
gość_f898a 2018-05-29 23:25   
gość_f898a - Profil gość_f898a
A Turkish airlines (jak i cała turecka gospodarka) na skraju upadku.
Będzie im trudno. Jest ogromna konkurencja linii zatokowych oraz coraz więcej połączeń p2p w długich dystansach co oznacza moijanie hubów taklich jak Stambuł.
Sama Turcja to duży kraj (ludność) i mocno scentralizowany (Stambuł to prawie 20% ludności a Warszawa trochę ponad 10%).
Zobaczymy jak to się będzie rozwijać.
gość_074f1 2018-05-29 16:04   
gość_074f1 - Profil gość_074f1
w porownaniu do CPL za 40 mld to nawet 1 mld to grosze ...nie wiem czego tu nie mozna skumac ?
gość_d7b71 2018-05-29 15:59   
gość_d7b71 - Profil gość_d7b71
@gość_074f1 Nic dodać, nic ująć. Ciszę się, że w zalewie zachwytu nad pomysłami PiSu słychać głosy rozsądku
gość_d7b71 2018-05-29 15:20   
gość_d7b71 - Profil gość_d7b71
CPK powstanie tak samo, jak została zmodernizowana armia, jak została udzielona pomoc niepełnosprawnym, usprawniona opieka medyczna, zlikwidowany NFZ, obniżony ZUS, podniesiona kwota wolna od podatku itp. itd.
gość_b1367 2018-05-29 13:32   
gość_b1367 - Profil gość_b1367
gość_074f1: Po co do znudzenia powtarzać, jakoby Modlin dałoby się rozbudować za grosze, skoro przy wzroście ruchu trzeba będzie najpierw zutylizować wszystkie obecnie używane nawierzchnie (droga startowa, drogi kołowania, płyta postojowa) i wybudować je od nowa? Wyjdzie drożej niż od zera.
gość_2901a 2018-05-29 12:36   
gość_2901a - Profil gość_2901a
lotnisko IST ma 3 pasy startowe a nie dwa, jak napisano
gość_074f1 2018-05-29 12:10   
gość_074f1 - Profil gość_074f1
wyliczamy pisuarowe debilstwo 1 istambul ma 15 mln mieszkancow warszawa 2 .istambul i turcja sa bardzo atrakcyjne turystycznie ...baranow i warszawa nie bardzo .3 turcja jest ponad dwa razy wieksza od polski i ma 80 mln obywateli . ta liczba ciagle rosnie .4 istambul jest polozony idealnie (podobnie jak lotniska nad zatoka perska) jezeli chodzi o przesiadki . 5 turkish ma 70 mln pasazerow a lot 10 mln ...6 w polsce unijne linie moga latac gdzie chca wiec beda dalej latac do regionow ....7 jak podano w artykule lotnisko Sabihy Gökçen (SAW) robi 31 mln na jednym pasie (warszawa 17 mln ) . do tego mozna w warszawie rozbudowac modlin za grosze do 10mln przepustowosci w porownaniu do CPL ,8 lotnisko w lodzi jest prawie puste a radom zupelnie ...9 baranow ma byc 50 km od warszawy ....geniusze pissuarowi utopia 40 mld bez potrzeby byle tylko sie oblowic na posadkach i kontraktach .
lysypiotr76 2018-05-29 12:03   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Chyba nie do końca dobry przykład Pana redaktora. Gdyby mocniej zgłębić temat budowy nowego lotniska w Stambule, okaże się że tam mocno naciągano przepisy. Choć może to dobry przykład dla obecnie rządzących w naszym kraju gdzie prawo można napisać na przysłowiowym kolanie i uchwalić w jedną noc.
gość_318db 2018-05-29 11:33   
gość_318db - Profil gość_318db
@gość_29954

Turcy mają wielkie firmy budowlane, które budowały nowe terminale Moskwie, Kijowie, Kuwejcie (Limak)...

One korzystają z mieszanki kadr lokalnych, tureckich i osób z islamskich byłych republik radzieckich.

"There were 10 Turkish companies in the top 100.

TAV Construction ranked 76th, Yapı Merkezi ranked 78th and Alarko Contracting Group ranked 79th in the list.

Limak Construction, which recently won a number of large tenders abroad, especially in Middle Eastern markets, climbed from 135th place to 85th place this year.

Turkey’s Ant Construction ranked 86th, GAP ranked 92th and Universal Acarsan ranked 98th in the latest list.

Turkish construction companies gained $25.6 billion from their international projects in 2016, by taking a 5.5 percent share in the global market, according to the ENR list."

Limak uczestniczy w tym konsorcjum.
gość_2f28b 2018-05-29 10:20   
gość_2f28b - Profil gość_2f28b
Wydaje się, ze najważniejsze konkluzje sa dwie: formuła finansowania ryzyko finansowe projektu bierze operator, a nie budżet państwa, a po drugie porównaie LOT - (optymistycznie 10 mln pasażerów) do Turkish Airlines (70 mln ). Pokazuje to jaka beztroską finansową (biznesową) operują polscy politycy.
gość_29954 2018-05-29 10:15   
gość_29954 - Profil gość_29954
Jakim cudem Turcy mogą zbudować pierwszy, działający etap gigantycznego lotniska w 3,5 roku??? Byłem przekonany, że oni to budują już z 5 lat skoro w tym roku otwarcie...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy