LOT zarobił 303 mln zł netto w 2016 r.

LOT zarobił 303 mln zł netto w 2016 r. W 2015 r. LOT miał stratę netto równą 327,1 mln zł, a na działalności podstawowej stracił 46,5 mln zł. Zapasy gotówki rok temu skurczyły się o ponad 150 mln zł. - W tym roku chcemy nadal generować gotówkę i chcemy mieć dodatni wynik operacyjny. Wynik netto jest w lotnictwie mniej przewidywalny, bo zależy od wahań kursów walut - powiedział w rozmowie z Pasazer.com Rafał...
06/06/2017 19:20   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_a3047 2017-06-09 13:17   
gość_a3047 - Profil gość_a3047
@gość_a3047 - pisząc 'ten kraj' który kraj masz na myśli?
gość_7bf76 2017-06-09 02:01   
gość_7bf76 - Profil gość_7bf76
gość_ae4ab: eksperymenty z centralnie zarządzaną gospodarką państwową w tym kraju trwały ponad 40 lat i jakoś nadmiernych sukcesów nie przyniosły. Jak na razie zrobiliśmy w tył zwrot i w coraz większym tempie wracamy do PRL, a skończymy pewnie ekonomicznie gorzej niż Grecja. Jest się czym cieszyć....
gość_ae4ab 2017-06-08 22:33   
gość_ae4ab - Profil gość_ae4ab
gość_5f847 - Śmiechu warte co Pan pisze. W bodaj 2012 roku strata była ponad 200 milionowa !!! LOT o mało nie zbankrutował. W 2015 był na grubym minusie a kto wtedy rządził ? Nie PiS. Poza tym jakimś trafem to dopiero teraz udaje się z sukcesem restrukturyzować górnictwo i mamy wreszcie zysk np. w JSW. Nie mówiąc o repolonizacji Pekao S.A. Uratowano tez dopiero za PIS Autosan, wcześniej głownie prywatyzowano...
gość_08293 2017-06-08 18:20   
gość_08293 - Profil gość_08293
@gość_51961

I poczytaj wywiady z O'Leary w szczególności te na pasażer com
gość_08293 2017-06-08 18:16   
gość_08293 - Profil gość_08293
@gość_51961

Skoro piszesz pracę magisterską to Ci pomogę, choć nie mam dostępu do danych LOT-u.

Otóż wynik netto za rok o niczym nie mówi, gdyż kursy walut się wahają. Fakt, że wahają się zobowiązania za samoloty nie jest jakimś szczególnym problemem, bo konkurenci też płacą raty leaesingowe. Gdybyś był ambitny to powinieneś doczytać czy LOT i konkurenci leasingują w EUR czy USD?

Wbrew pozorom zabezpieczanie kursu w przypadku LOT-u byłoby bez sensu, już lepiej zmienić walutę funkcjonalną na USD lub EUR.

Dlatego skup się na wyniku z działalności podstawowej. Powinieneś doczytać o spisanych w koszt embraerach, o ograniczeniach nakładanych przez UE, o utracie monopolu na BRU/WAW (bardzo ważne), YYZ/WAW, PEK/WAW.

Poczytaj sprawozdania finansowe Ryanair, tam jest wszystko opisane. LOT nie publikuje danych, więc osoby z poza LOT-u nie są w stanie udzielić odpowiedzi. Poczytaj wywiady kolejnych prezesów.

gość_ae87a 2017-06-08 16:44   
gość_ae87a - Profil gość_ae87a
To sukces poprzedniej władzy, jak wszystko w Polsce zresztą
gość_51961 2017-06-08 15:26   
gość_51961 - Profil gość_51961
"A potrafi ktos tak po ludzku wytlumaczyc skad wziela sie taka poprawa wynikow financowych w ciagu 3 lat?
a) czynniki zewnetrzne: koniunktura, ceny paliwa
b) czynniki wewnetrzne: ciecie kosztow, zwiekszenie przychodow
c) inne
?

Domyslam, sie ze to wypadkowa wielu czynnikow, ale ciekawe co jest glownym czynnikiem. "

Właśnie kończę pisać pracę mgr na temat kondycji LOT'u w latach 2013-2015. Ze sprawozdań finansowych wynika, że w 2014 i 2015 roku strata netto przede wszystkim wynikała z negatywnych dla spółki fluktuacji walutowych. Wynik netto w 2014= -263mln zł(przy zysku z podstawowej działalności 99mln zł), w 2015 roku= - 327mln zł. Najbardziej zaskakujące dla mnie jest to, że firma w tych latach na bardzo małą skalę zabezpieczała się hedgingiem na kontrakty walutowe. Nie jest to banalnie proste ale proszę mi wierzyć, że są ludzie wykształceni i niech nawet się takiej osobie płaci 50 tyś miesięcznie to spółka na tym zarobi. Tylko w 2014 roku LOT był stratny przez wahania walutowe ponad 350mln zł.
gość_067ae 2017-06-08 12:54   
gość_067ae - Profil gość_067ae
W zysk LOTu wlicza się 200 zł za walizkę którą mi zniszczyli i za którą nie chcą oddać pieniędzy.
gość_08293 2017-06-08 10:07   
gość_08293 - Profil gość_08293
@gość_06d43
"Domyslam, sie ze to wypadkowa wielu czynnikow"

Twoje domysły są słuszne, to wypadkowa wielu czynników.

greg0303 2017-06-08 06:32   
greg0303 - Profil greg0303
Prezes PLL LOT, Rafał Milczarski, powiedział podczas zgromadzenia IATA w Cancun, że obecnie polski przewoźnik poszukuje raczej partnera strategicznego, a nie inwestora, co jest wynikiem lepszych wyników finansowych.

Siódmy B787-8 Dreamliner, SP-LRG, zakończył loty testowe i jest gotowy do odbioru.
gość_197db 2017-06-07 20:42   
gość_197db - Profil gość_197db
LOT popadł w kłopoty za poprzednich rządów PIS gdy młodociana ekipa nie potrafiła zarządzać firmą a dodatkowo w opcjach straciła kilkaset milionów złotych które położyły firmę na wiele lat.
Obecny prezes korzysta z dobrej koniunktury (linie lotnicze mają największe zyski w historii) i zrestrukturyzowanej firmy. Natomiast chociażby pomysł budowy CPL pokazuje ze o lotnictwie nie ma pojęcia. Naotwiera połączeń które następca będzie musiał zamykać. Tak samo było w 2006.
gość_83076 2017-06-07 17:05   
gość_83076 - Profil gość_83076
No to gratulacje Panie Prezesie. To cieszy. Tylko mam jedno pytanie. Czy to jest potwierdzone przez jakąś zewnętrzną niezależną firmę z branży lotniczej lub księgowo-rachunkowej czy może to są tylko i wyłącznie wasze obrachunki? Różnie to bywa z wewnętrzną księgowością, czasami bywa kreatywna. Mam nadzieję że nie w tym przypadku.
gość_06d43 2017-06-07 15:55   
gość_06d43 - Profil gość_06d43
A potrafi ktos tak po ludzku wytlumaczyc skad wziela sie taka poprawa wynikow financowych w ciagu 3 lat?
a) czynniki zewnetrzne: koniunktura, ceny paliwa
b) czynniki wewnetrzne: ciecie kosztow, zwiekszenie przychodow
c) inne
?

Domyslam, sie ze to wypadkowa wielu czynnikow, ale ciekawe co jest glownym czynnikiem.
gość_a3047 2017-06-07 14:42   
gość_a3047 - Profil gość_a3047
Koniuktura w latach 2007 - 2015 była różna, a straty LOTu stałe. Wygląda że poprzednia opcja nie portafiła zarabiać ani przy dobrej ani przy złej koniunkturze.
gość_91eff 2017-06-07 14:40   
gość_91eff - Profil gość_91eff
gosc d9 idac twoim tokiem myslenia mozna napisac ze, Eurolot splajtowal za rzadow obecnej wladzy:)
gość_a1d13 2017-06-07 14:33   
gość_a1d13 - Profil gość_a1d13
Dobra wiadomość. To teraz bardzo proszę zarząd LOTu o powolne zwracanie tego co pożyczył przez lata z budżetu państwa.
gość_5f847 2017-06-07 14:13   
gość_5f847 - Profil gość_5f847
Wycieczki w stronę "platformersów" są zabawne. Dobre wyniki finansowe to również zasługa poprzedniej władzy w spółce, która zapoczątkowała i realizowała program naprawczy. To nie jest tak, że w poniedziałek przychodzi ktoś nowy i we wtorek firma nagle staje się dochodowa. To jest proces, więc nie ma sensu się wyzłośliwiać. Ocenę będzie można postawić po dłuższej perspektywie. Jeszcze komentarz do "Nie chcę mieszać spraw polityki w lotnictwo ale widać wyraźnie jak działała poprzednia władza. Lot był na skraju bankructwa a tu nagle zaczyna przynosić zyski i rozwija się. Podobnie rzecz się ma z innymi spółkami skarbu państwa czy to KGHM, PKO BP, Orlen itp." Tak się składa, że te 3 firmy były dochodowe również podczas poprzednich rządów, więc proszę nie manipulować. Wtedy też były zyskowne i to bardzo.
gość_e2c29 2017-06-07 13:28   
gość_e2c29 - Profil gość_e2c29
gość_91f62, gość_d9b55: Prawda jest taka, że to Pan Mikosz przeprowadził głęboką restrukturyzację która oddaliła widmo bankructwa i planował duży rozwój z jednoczesnym zwiększaniem udziału samolotów średniodystansowych we flocie. Po drodze oczywiście dymisja, gdyż rząd zrezygnował z prywatyzacji (a szkoda, ponieważ IndiGo byłby naprawdę dobrym inwestorem). Pan Milczarski natomiast kontynuuje strategię zapoczątkowaną przez Pana Mikosza (noo może w drobnymi modyfikacjami) i cieszy mnie to bardzo. Szczerze mówiąc jestem przeciwnikiem aktualnego rządu, ale wybór Pana Milczarskiego uważam za naprawdę trafiony pomysł.
gość_333ff 2017-06-07 12:48   
gość_333ff - Profil gość_333ff
Do wszystkich 'neysayers' typu 'zamknac, sprzedac etc i nie dokladac kasy do tego panstwowego bankruta' - moze warto bylo 'pomoc' tymi 400 mln zl? Jesli trend bedzie kontunuowany i zyski beda takie albo i wieksze przez pare nastepnych lat - odpowiedz sama sie cisnie na usta. Czeskie linie zostaly sprzedane za 1 EUR Koreanowi, ktory w tej chwili sam ma problemy (565 mln USD straty) i co? I zostala wydmuszka z paroma samoloatami i podlaczona kroplowka do Seulu. Pisalem kiedys w momencie zakupu Dreamlinerow, ze LOT ma szanse swoje ugrac jak sie ustawi jako lokalny przewoznik do Stanow oraz do Azji -Europa Srodkowa, Wschodnia, kraje Baltyckie, Slowacje i Cechy, Wegry i czesc Balkanow. Walczyc mozna tez o Skandynawie - choc tam SAS, a przede wszystkim Finnair stanowia dosc mocna konkurencje - ale potenacjanie rynek 100-150 mln ludzi mozna w miare realistycznie zdefiniowac, ustalic potencjalne 'purchasing power' i apetyt na loty i ewentualnie za ile i do przodu... Czego LOT-owi zycze. Jak tylko moge latam z nimi. Godspeed!
ZBL 2017-06-07 12:13   
ZBL - Profil ZBL
Cieszy, że LOT nauczył sie korzystać z odpowiedzialnością z narzędzi finansowaych (hedging paliwa), pomimo bardzo bolesnych i kosztownych doświadczeń z przeszłości.

Martwi natomaist chwalenie się wynikami przez Prezesa w połączeniu z niechecią LOT-u do publikowania swoich sprawozdań finansowych. Oczywiście prawo takiego wymogu nie stawia. Niemniej przedsiębiorstwo, które w ostatnich latach otrzymało pokaźną pomoc publiczną, a więc pieniądze od podatników, powinno czuć się zobligowane do przekazania jak najpełniejszej informacji o swojej kondycji finansowej.

Ta ostatnia nie jest jeszcze niestety stabilna skoro po stratach z lat 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 i 2015 (w sumie ponad 1 miliard 300 milionów złotych!), kapitał własny spółki w dniu 31 grudnia 2015 r. był ujemny.

LOT, aby stać się firmą solidną, potrzebuje kilku lat ciągłego generowania znaczących zysków. Będzie to niezmiernie trudne przy silnej konkurencji i nadchodzącej zmianie koniunktury.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy