Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
@gość_b9d8b - a jaki ruch się na tej wyspie koncentruje? Z Ibizy. Palma to jest typowa destynacja turystyczna, tam nikt się nie przesiada, a że lata tam Airberlin to jeszcze o niczym nie świadczy. :)
@gość_2290c - proszę, czytaj ze zrozumieniem... Napiszę łopatologicznie: ja nie dyskutuję, gdzie LO powinien latać a gdzie nie. Cała dyskusja dotyczy tego, dlaczego w WAW jest circa 10 milionów pax a nie dajmy na to - 25mln pax. LO ma swoją strategię hubową która jakoś tam się kupy trzyma. Ja mówię o tym gdzie i jak Lot LATA. Lata z WAW i to dodaje lotnisku dużego kopa w ilości pax. Natomiast wciąż ilość pax w WAW jest mniejsza, niż wynikałoby to z wielkości kraju. Stan obecny (a nie wyidealizowany) jest taki, że pax latający z/do KRK,GDN, KTW czy WRO ani nie latają z Chopina ani nie latają przez Chopina. Oni latają via FRA, MUC, VIE, TXL, AMS i LHR z pominięciem WAW. Starałem się odpowiedzieć dlaczego owi pasażerowie pomijają WAW. W mojej opinii wynika to z trzech czynników: 1. Fatalnego dojazdu lądowego do lotniska Chopina z przeważającej części Polski - wciąż mało autostrad i dróg ekspresowych, taki sobie dojazd komunikacją miejską na lotnisko (w porównaniu do HND, LHR, niebawem IAD), brak dworca dla dalekobieżnych pociągów na lotnisku (vide CDG, AMS, CPH, FRA, ARN, EWR, NRT), nawet Polski Bus nie ma tam swojego przystanku (vide VIE). Ten punkt to już nie tylko moja opinia, bo w tym tygodniu mieliśmy newsa o negocjacjach LO z PKP oraz o odpaleniu własnej floty autobusów. 2. Mocnych portów regionalnych (czemu trudno się dziwić z uwagi na pkt 1) 3. Temu, że strategia hubowa LO jest póki co wdrażana słabo. Na tyle słabo że pax płacący z regionów lata w przeważającej części Lufthansą (vide pkt 2). Niby LO ma csy na loty krajowe z wieloma przewoźnikami, ale z jakiegoś powodu turyści też lecą do Polski via MUC/FRA. I tu dyskutujemy o problemach LO tyle razy, że chyba wszystko zostało na ten temat napisane. Nikt nie oczekuje, że LO będzie latał wszędzie z regionów - to by było samobójstwo. Klienci chcą tylko wygodnych i szybkich przesiadek w WAW i konkurencyjnych cen.
A zupełnie na marginesie jako czynnik czwarty (tu trochę dyskutuje gdzie LO powinien latać), bo jednak trochę niezależny od LO - jak się lata do jednego (ORD) z trzech (ORD, IAD, EWR) wschodnich hubów United (gdzie LH wysyła swoje największe maszyny), to nie ma co liczyć na wielką falę paxów transferowych ze Stanów. To jest jednak od LO niezależne, bo z uwagi na pomoc musieli zamknąć część połączeń i nie mogli otwierać nowych. Dlatego ten punkt poza konkursem, zwłaszcza, że Mikosz zapowiedział, że coś się ma dziać więcej od jesieni.
gość_b9d8b
2015-07-08 23:22
palma to hub airberlin
@gość_2290c - Palma de Mallorca 23 115 499 pasażerów w 2014 roku :)
gość_2290c
2015-07-08 20:12
Smok1: Co Ty gadasz za głupoty?!? Rozumiem, ze LHR, MAD, MUC, SVO to zwykle miasta, które w ogóle turystów nigdy nie widziały bo nie na tam stacji kolejowej. A gdyby nie LOT i jego strategia... czyli myśląc Twoimi kategoriami z każdego portu regionalnego LOT powinien latać wszędzie po Europie, gdyż budowanie hub-u to pomysł o którym nikt nigdzie nie słyszał?!? Otóż PRG dzięki temu, ze OK i Travel maja tam swój hug to wychodzi ponad 10mln. I tak jest zreszta z każdym lotniskiem w Europie. Daj mi jeden przykład lotniska powyżej 10mln, które nie jest lotniskiem sieciowym choćby jednego przewoźnika?
@gość_50884 - nie, bo Warszawy z Pragą się nie da porównać. Praga jest miastem łączącym w sobie potencjał metropolitarny, biznesowy, turystyczny. W promieniu 100km od Pragi mieszka większość Czechów, tymczasem w Polsce najsilniej zaludnione jest południe. W Polsce Warszawa jest głównym ośrodkiem biznesowym, jednak pod względem turystycznym jest zaledwie drugą ligą. Prym wiodą tutaj Kraków (wraz z trójcą Auschwitz-Wieliczka-Wadowice) i Trójmiasto (dodałbym też Wrocław, Poznań, Lublin). Każde z turystycznych miast ma swoje lotnisko a zarazem jest na tyle słabo skomunikowane z lotniskiem Chopina - raz, że daje w kość brak stacji przelotowej na Okęciu, dwa że oferta przesiadki w WAW na lotowskiego feedera przegrywa z obcymi przewoźnikami sieciowymi, którzy radzą sobie świetnie w regionach, trzy że choćby bez skończenia S7 i A1 dojazd samochodem z południa też jest taki sobie. Tak silny rozwój lotnisk regionalnych w Polsce to zasługa 40 letniego zapuszczenia infrastruktury kolejowej i drogowej. Gdyby nie Lot i jego strategia budowania hubu w Warszawie to Chopin by robił rocznie 5 - 6 baniek...
gość_3555c
2015-07-08 18:34
gość_50884: Spoko, port lotniczy w stolicy Sudanu obsługuje ok. 2 mln. pax, na Ukrainie IEV+KBP ok. 8 mln. :) Akurat w Czechach wszystkie regionalne lotniska obsługują mniej niż milion pax, a u nas: KRK prawie 4 mln, GDN ponad 3, KTW ponad 2; WRO, WMI, POZ 1-2 mln. Co prawda u sąsiadów wskaźnik il. lotów na mieszkańca jest o wiele wyższy, ale u nas on w tej chwili rośnie bardzo szybko, więc czekajmy.
gość_50884
2015-07-08 17:32
Ta licytacja z PRG jest zalosna. Duzy prawie 40-sto milionowy kraj sciga sie z lotniskiem stolicy malutkiego kraju, czy nie lepiej porownac sie z krajem porownywalnej wielkosci?
luciusvorenus
2015-07-08 15:03
@mietek: PRG miało w ubiegłym roku 11,149,926. WAW zabrakło 500 tys do Pragi.
Może i nie maja dużo LH za to maja sporo europejskich, ze wzgledu na turystykę do Pragi.
usuniety
2015-07-08 15:01
gość_b2aa2: 747 w Pradze chyba tylko okazyjne i to raz na rok
@moherowy: może dlatego, że to największe lotnisko w Polsce?:)
A WAW przypadkiem nie przegoniło PRG już w zeszłym roku? W PRG tak na prawde jest tylko Korean z ciekawych linii, których nie ma w WAW. Dodatkowo jakby dodać wyniki WMI to Praga zostaje w tyle za Warszawą:) Poza tym mamy więcej połączeń long houl niż PRG.
gość_1d56d
2015-07-08 13:50
Panie spotter, zapomniał Pan o El-Al, które czasami przylatuje B747.
moherowy
2015-07-08 12:32
P.com podał już statystyki kilku portów za czerwiec. Dlaczego - jak do tej pory - tylko statystyki WAW zostały wyróżnione na głównej stronie?
Z moherowym pozdrowieniem, padre Muchomorek
gość_96877
2015-07-08 09:43
Dobry wynik. Niedługo WAW wyprzedzi LHR!!!! ;)
gość_a30ab
2015-07-08 09:06
Wzrost o ponad 60tys pasażerów należy uznać za całkiem przyzwoity wynik i oby tak dalej:) Szkoda tylko, że nie podano ilości pasażerów obsługiwanych w ruchu regularnym oraz czarterowym.
gość_b4858
2015-07-08 08:34
Szkoda, że nie wzrasta poziom wynagrodzenia pracowników...
gość_1d56d
2015-07-08 08:09
Póki co PRG od początku roku jest w tyle za WAW. Będzie 11,5mln jak nic.
gość_b2aa2
2015-07-08 07:06
Pozwólcie, że porównam te dwa lotniska okiem spottera :) W tym roku wyprzedzimy Pragę, choć - przyznacie - spotterzy mają tam lepiej :P latają 747, 777 i A330 Korean'a i do tego Emirates na B777-300ER. U nas poza emirem nie ma źadnej pozaeuropejskiej linii (nie liczę Qatara, bo lata A320), nawet taka linia jak Emirates lata starymi A330-200... a 787 w wersji -8 konkursu piękności nie wygrywają (w przeciwieństwie od -9).
pcharasz
2015-07-08 00:36
WAW mocno zbliży się do PRG w tym roku :) Możliwe nawet, że pobije zeszłoroczny wynik PRG. No i kolejna magiczna liczba - 11 milionów pax prawdopodobnie zostanie osiągnięta.