Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gosc_1932d
2014-03-05 18:56
Eksperci od budowy lotnisk, aż śmiać mi się chce. Po pierwsze budując pas patrzy się na kierunki wiatru, nie buduje się drogi startowej prostopadle do wiatru, gdy z wieloletnich obserwacje taki kierunek jest dominujący. W grę wchodzi więc pas startowy przecinajacy obecny lub zbierzny pod niewielkim kątem do obecnego.
Jednak w przypadku budowy należy sprawdzić ukształtowanie plaszczyzn podejścia dla preferowanego ułożenie pasa, pod względem przeszkód lotniczych. Do sprawdzenia jest jeszcze masa innych rzeczy jak choćby propagacja fal systemu ILS tak by uniknąć niepotrzebych odbić, znieksztalceń sygnału itp itd.
Weźcie jeszcze jedno pod uwagę tam jest wojsko budynki i płaszczyzny wojskowe, których nie da się o tak wyburzyć. W przypadku budowy krzyżujacego się pasa takie coś miałoby miejsce co podniosłoby całkowity koszt, o odtworzenie tych rzeczy w innej lojalizacji.
Narazie nikt nie wie co planuje zarząd Balic.
@ortler: oprotestowany ale chyba nie zarzucony? w pokazywanym przez Ciebie wariancie zostanie oprotestowane przez mieszkańców Kryspinowa, który jest porównywalny z Rząską jeśli chodzi o wielkość. wydaje się że koszty budowy "prostopadłego pasa" byłyby droższe niż "przecinającego", nawet dodając ewentualne odszkodowania dla mieszkańców Rząski. Dodatkowo Kryspinów jako tereny rekreacyjne dla Krakowa mają większą wartość społeczną niż Rząska która już dzisiaj jest narażona na hałas lotniskowy. dodatkowo od terminalu do krawędzi pasa byłoby wtedy pewnie z 5 kilometrów co powiększałoby koszty operacji na krakowskie lotnisko.
From: Ortler to: arahja: Pokazany w linku do Pańskiej noty wariant został oprotestowany, gdyż samoloty przelatywałyby bardzo nisko nad dużym osiedlem domów jednorodzinnych Rząska. Istnieje oprócz tego inna opcja: nowy pas zaczynałby się na zachodnim krańcu obecnego, byłby zorientowany do niego pod kątem ok. 55 stopni, na swoim pd-wsch. końcu opierając się niemal o Zalew Kryspinowski. Z technicznego punktu widzenia opcja taka wydaje się być optymalna, wymaga jednak przejęcia przez lotnisko setek działek prywatnych właścicieli, a jak wygląda to w praktyce, wiemy patrząc na przebudowę drogi Kraków - Zakopane.
zobacz link balic&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=YAQXU9KrL6r34QSD8oCgAQ&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1215&bih=661#facrc=_&imgdii=_&imgrc=iEMg7SJO4GtriM%3A;eYG6qnT0RoTwWM;http%3A%2F%2Fimg16.imageshack.us%2Fimg16%2F1110%2Fbalice2016.jpg;http%3A%2F%2Flotnictwo.net.pl%2F5-poszczegolne_lotniska%2F22-krakow_balice_epkk_krk%2F53331-nowy_pas_startowy_w_balicach-5.html;877;630
to jest chyba jedyny możliwy wariant rozbudowy
zobacz link
gosc_eae1d
2014-03-05 11:30
W zeszłym roku KRK był w lutym na minusie, stąd niska baza i wzrost dośc spory. Chyba mgły były rok temu w lutym.
Ad b737800max: Dla nieuświadomionych: Obecnie istniejący pas startowy KRK jest w zasadzie wystarczający na chwilę obecną, lecz zarazem za krótki, aby przyjmować największe samoloty. Ze względu na konfigurację terenu (Garb Tenczyński, Las Wolski ze wzgórzem Sikornik i Kopcem Piłsudskiego) nie ma możliwości jego przedłużenia. Stąd też problem nowego pasa o długości 3200 m ustawionego ukośnie w stosunku do istniejącego. Nie postuluję jego budowy w chwili obecnej, lecz rozpoczęcie prac studyjnych, umieszczenie w planie zagospodarowania terenu, uregulowanie spraw własnościowych, etc., aby obszar przyszłego pasa nie został zabudowany. To ogromne przedsięwzięcie trwać może wiele lat, gdyż teren przyszłego pasa obejmuje setki prywatnych działek, a jak wiadomo, w Galicji każdy zagon ma pięćdziesięciu właścicieli, z których co czwarty wyjechał przed wojną do Ameryki. Decyzję w sprawie pasa podjąć trzeba więc jak najszybciej, co nie oznacza jeszcze rozpoczęcia jakichkolwiek prac budowlanych. Trzeba być bowiem świadomym, że położone w dużym mieście lotnisko, które nie posiada możliwości rozwoju skazane jest wcześniej czy później na zagładę. Na początku lat sześćdziesiątych zdecydowano o przeniesieniu lotniska krakowskiego do Balic z Czyżyn (chwała decydentom !), gdyż dotychczasowe nie miało możliwości rozwoju, choć mogło służyć jeszcze co najmniej 10 lat. Gdyby nie ta decyzja, dzisiaj mieszkańcy Krakowa i całej Małopolski musieliby latać z odległego (2 godz. jazdy z Krakowa, 4 godz. z Zakopanego) górnośląskiego portu lotniczego znajdującego się pod Siewierzem.
gosc_d5906
2014-03-05 08:46
W ciągu kilku lat po zakończeniu inwestycji (terminal i pas startowy) KRK wspólnie z rozbudowanymi KTW będą w stanie dorównać Mazowieckim lotniskom WAW, WMI i RDO ... i niech się wszyscy dobrze rozwijają !
gosc_8d975
2014-03-05 01:19
Jesli Balice chca na prawde polaczen interkontynentalnych, to musza miec lepszy ILS i dluzsza droge startowa. Z ta jaka maja jest mala szansa na cokolowiek.
gosc_c81a4
2014-03-04 23:21
4 mln pasażerów wymagałoby wzrostu o 9,7%. Sądzę, że to może być trudne - żeby zrobić taki wzrost w szczytowym lipcu trzeba by dziennie obsługiwać o 1200 osób więcej. To chyba niewykonalne do czasu zakończenia przebudowy.
gosc_a4432
2014-03-04 21:50
bardziej niz na iberie wskazywalbym tutaj na aireuropa. iberia raczej jeszcze dlugo nie bedzie otwierac nowych kierunkow, zwlaszcza ryzykownych, a na krakowie raz juz sie sparzyli.
gosc_7bfdd
2014-03-04 21:22
@lmajchrowski- prędzej CS z K2, ale w to watpię, dobrze, że chociaż wejdzie Brussel Airlines, kolejny etap to moim zdaniem KLM/AF no i bardzo brakuje Turkisha a z czasem powinni zwiększyć częstotliwość lotów do Moskwy i Skt. Petersburg-ale jak wiemy wymagana zgoda LOTu. Jak zauważono brakuje lotów do miast typu Nicea-generalnie kierunek na południe Europy jest ładne ,,zapakowany". BUD za blisko i kto miałby tam latać?-Regularnej linii nie ma a nawet FR skasował bo za blisko i za mały popyt. Kijów nie wypalił i też nie ma linii. Mimo to port się świetnie rozwija i zbliża się do 4 mln i nawet jak w tym roku nie osiągnie to za rok a trwa potężny program inwestycyjny- za półtora roku to będzie zupełnie inne lotnisko!
gosc_3e019
2014-03-04 20:01
@lmajchrowski
Przecież Iberia już sprzedaje bilety KRK-BCN i WAW-BCN, z tym, że podobnie jak większość europejskich tras operowanych jest to maszyną Vueling :)
gosc_1f338
2014-03-04 19:09
Szok! Bajkowy wręcz wzrost na placu budowy.
gosc_7060a
2014-03-04 19:07
O budowie drugiego pasa mówi się tylko dlatego, że długość obecnego jest niewystarczająca... a jego wydłużenie jest mocno ograniczone.
gosc_4a459
2014-03-04 18:48
lgw chyba nawet 34 mln
gosc_58d1b
2014-03-04 18:38
Żadna z 'agencji zagranicznych' nie zainstaluje ILSa w cenie opłat nawigacyjnych generowanych w Balicach. A port nie musi czekać na PAŻP, może przecież sobie sam ILSa zakupić.
lmajchrowski
2014-03-04 18:21
Dla mnie priorytetem powinno byc zaraz po zakonczeniu budowy terminala sciagniecie takich przewoznikow jak KLM BA Iberia SAS Swiss czy Air France aby siatka tradycyjnych linii znacznie sie poprawila. Pierwszego lotu nie zapomne SAS z krk to byly czasy
Predzej krakow zrezygnuje z uzytkowania balic bo tak sie rozrosnie miasto, niz drugiego pasa. Chociaz nowy, lub remont obecnego niedlugo i tak bedzie potrzebny. Trasa do budapesztu to 400 km wiec tam i z powrotem mozna przejechac na jednym baku, wiec wyjazdy rodzinne juz sie nie oplacaja, studenci maja tani pociag a biznes nie ma po co latac. Podobnie praga.
usuniety
2014-03-04 17:01
LGW obsługuje 30 milionów pasażerów na jednym pasie a wy chcecie budować drugi RWY dla 4 mln pax? Szopka... Ale pomimo tego, gratulacje dla lotniska KRK. Może w 2014 doczekamy się 4,5 miliona pasażerów w KRK:D
gosc_320bd
2014-03-04 15:57
Przecież wiadomo, że ILS kat. 2 PAŻP zainstaluje w RZE, bo cóż tam Kraków i jego mgły skoro metropolia podkarpacka ma życzenie mieć cargo z Miami.