Oblatywacz: Air France po Europie

30 czerwca 2013 20:43
23 komentarzy
Reklama
W naszym kolejnym "Oblatywaczu" ponownie gościmy na pokładzie samolotu linii Air France. Na Paris Air Show wybraliśmy się porannym rejsem AF1247 z Warszawy do Paryża. Zapraszamy na relację z przelotu.

Informacyjnie o Air France

Compagnie nationale Air France to francuskie linie lotnicze, wchodzące w skład holdingu Air France-KLM, które są jednym z największych przewoźników świata. Powstały one w 1933 roku. Portem macierzystym jest lotnisko w Roissy im. Charlesa de Gaulle'a pod Paryżem, a także port Orly w Paryżu.

Linia jest również współzałożycielem sojuszu lotniczego - SkyTeam. Obecnie siatka połączeń obejmuje pięć kontynentów. W Polsce przewoźnik jest obecny na lotnisku Chopina, skąd oferuje cztery loty dziennie pomiędzy stolicami Polski i Francji.

Flota Air France składa się z 249 samolotów: 139 maszyn z rodziny A320, 15 A330-200, 13 A340-300, ośmiu A380, 10 Boeingów 747-400 oraz 64 maszyn B777 (-200,-300ER). W najbliższych latach francuski przewoźnik chce odświeżyć jak i odmłodzić swoją flotę dalekodystansową m.in. poprzez wymianę foteli we wszystkich klasach podróży. Zmiany te mają zostać wprowadzone w 2014 r. Kolejnym ważnym elementem zmian jest zakup Airbusów A350-900 oraz Boeingów 787-9 Dreamliner. Docelowo we flocie przewoźnika znajdzie się 55 maszyn tego typu: 30 A350 oraz 25 B787, które zastąpią Airbusy A330, A340 oraz najstarsze B777.

Lecimy do Paryża

W rejs do Paryża wybierzemy się samolotem Airbus A320 (F-GFKH), który na pokład może zabrać 165 pasażerów. Na porannym rejsie wszystkie fotele zostały zajęte czyli mamy komplet pasażerów.

Przed godziną 6 pojawiamy się na terminalu A lotniska Chopina w Warszawie. Korzystając z odprawy online pobraliśmy nasze karty pokładowe na smartfony. Tak przygotowani kierujemy się do stanowiska drop-off, które jest specjalnie przygotowane dla osób odprawionych w internecie i nadających jedynie swój bagaż.

Po nadaniu bagażu przechodzimy przez kontrolę bezpieczeństwa i kierujemy się do wyjścia A26. Tam o godzinie 6.30 pojawia się informacja, że samolot jest gotowy do przyjęcia pasażerów na pokład. Jak zawsze w przypadku Air France wejście na pokład odbywało się za pomocą rękawa.

Ruszamy ze stanowiska postojowego w kierunku pasa o oznaczeniu RWY 29. O godzinie 7:00 ruszamy do startu. Nasz rejs do Paryża potrwa około 2 godzin.

Tego dnia lecimy na wysokości 36 tys. stóp (tzw. FL360 - 10972m).

Na wysokości przelotowej, kiedy w kokpicie trwa wypełnianie dokumentacji lotniczej, w kabinie pasażerskiej personel pokładowy rozpoczyna przygotowanie poczęstunku dla pasażerów. Na pokładzie są serwowane darmowe przekąski i napoje.

Lecąc francuskimi liniami musimy mieć na uwadze to, że we Francji typowe śniadanie wygląda nieco inaczej niż w Polsce. Serwowane jest śniadanie na słodko, czyli słodkie bułki, muffiny oraz croissanty.

Nasz rejs na wysokości przelotowej potrwa około 1 godziny i 15 minut, po czym rozpoczniemy procedurę schodzenia do lądowania. Wykorzystujemy ten czas na lekturę magazynu pokładowego, książki oraz chwilę relaksu.

Po około 2 godzinach od startu, a także ustawieniu się do kolejki lądujących samolotów, zajmujemy nasze miejsce na długiej prostej do pasa 27R.

AF - cztery klasy podróży

Na pokładach Air France wyróżniamy cztery klasy podróży; Voyageur (ekonomiczna), Premium Economy (ekonomiczna premium), Affaires (klasa biznes) oraz La Première (klasa pierwsza).

Na rejsach europejskich Air France oferuje trzy z nich – klasę Voyaguer (ekonomiczna opisana w "Oblatywaczu”) oraz klasę ekonomiczną premium i klasę biznes.

Voyageur (klasa ekonomiczna) to najniższa klasa podróży. Pasażerom oferowane są przekąski oraz napoje. Podróżujący mogą zabrać (wyłączając taryfę MINI) ze sobą bezpłatnie 1 szt. bagażu rejestrowanego (23 kg) oraz bagaż kabinowy do 12 kg .

Premium Economy (ekonomiczna premium) znajduje się w przedniej części kabiny. Podróżujący mogą zabrać ze sobą bezpłatnie 2 szt. bagażu rejestrowanego (23 kg) oraz bagaż kabinowy do 12 kg .

Klasa biznes - oferuje pierwszeństwo wejścia i wyjścia z samolotu. Każdy rząd w kabinie tworzą tylko 4 fotele (środkowy fotel pozostaje pusty). Podróżujący mogą zabrać ze sobą bezpłatnie 2 szt. bagażu rejestrowanego (32 kg) oraz dwa bagaże kabinowe do 12 kg.

Na francuskiej ziemi

Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle (Aéroport Roissy-Charles-de-Gaulle - CDG/LFPG) to największy port lotniczy Francji, a drugi w Europie położony w północno-wschodniej części aglomeracji paryskiej, w miejscowości Roissy-en-France. Lotnisko obsługuje ponad 60 mln pasażerów rocznie (61,5 mln w 2012r.). Najwięcej ruchu na lotnisku generują linie lotnicze Air France (58%) oraz EasyJet (9%).

Po 10-minutowej drodze kołowania docieramy do naszego terminalu przylotowego o oznaczeniu 2F.

Tak oto kończy się nasz lot do Paryża. W drogę powrotną do Warszawy udamy się za kilka dni.

Wracamy do Polski

Do Warszawy wracamy ostatnim rejsem Air France do Warszawy o godzinie 19:20 (AF1246), który z powodów operacyjnych, a dokładnie późnego przylotu z Lizbony, jest opóźniony o ponad 40 minut.

Do Polski zabierze nas Airbus A320 (F-GFKY) w malowaniu sojuszu SkyTeam, który również zabiera 165 pasażerów. Na pokładzie zostało jedno miejsce wolne zatem wypełnienie samolotu to nieco ponad 99 proc.

Około 19:50 pojawia się informacja, że samolot jest gotowy do przyjęcia pasażerów na pokład. I tym razem wejście na pokład odbywało się za pomocą rękawa.

Na pokładzie zostaliśmy powitani przez 4-osobową damską i bardzo sympatyczną załogę. Po zajęciu miejsca przyszedł czas oczekiwania na odlot.

Tuż obok nas inny Airbus A320 linii Air France, który przyleciał z Amsterdamu.

O godzinie 20:28 startujemy z paryskiego lotniska.

Tuż po nim oglądamy lotnisko Le Bourget, na którym odbywał się 50. Paris Air Show. Stuprocentowa współpraca i dobra koordynacja służb kontroli ruchu lotniczego gwarantowała bezpieczeństwo lotów z lotniska De Gaulle'a, jak i Le Bourget.

Na powrotnym rejsie lecimy na wysokości przelotowej 37 tys. stóp (tzw. FL390 - 11887m), czyli nieco wyżej niż ostatnim razem. Niestety mimo takie wysokości lecieliśmy w chmurach. W tym czasie nad Europą tworzyły się duże ośrodki burzowe, przez które napotkaliśmy także turbulencje.

Przyszedł czas na przekąski. Na wieczornym rejsie otrzymujemy kanapkę (do wyboru z kurczakiem, szynką oraz wegetariańską) a także zimne (do wyboru woda, soki, cola, piwo, wino) oraz ciepłe napoje (kawa lub herbata).

Niedaleko polskiej granicy spotykamy ostatnie chmury burzowe oraz piękny zachód słońca.

Podczas podejścia podziwiamy także widok nocnej Warszawy.

Rejs powrotny z Paryża trwał około 2 godzin. Około 22:25 Airbus A320 przyziemia na pasie 11 warszawskiego lotniska. Po wyhamowaniu kołujemy na stanowisko nr 13 przy rękawie. Tym samym kończymy naszą relację z przelotu liniami Air France.

Podsumowując nasze rejsy, linie Air France nie odbiegają obsługą i ofertą pokładową od innych europejskich przewoźników. Oferują dobry produkt na trasach europejskich za przystępną cenę.

Piotr Bożyk
Fot. Piotr Bożyk

Sponsorem materiału jest Air France.
Komentowanie tego wątku zostało wyłączone.