greg0303
2018-07-16 12:23
@adam7691:
Według przedstawicieli Jet Blue Airways oba samoloty, A220-300/CS300 i E195-E2, mają bardzo podobne parametry. O wyborze produktu Bombardiera/Airbusa zdecydowały niższe koszty operacyjne (na jednego pasażera) i większy zasięg maksymalny.
A220-300/CS300 ma większą pojemność pasażerską i maksymalną masę startową. W przypadku krótkich lotów, około 1000 mil, to jednak Embraer jest tańszy w eksploatacji.
gość_d3fb0
2018-07-13 02:17
@demur: win-win ? Zobaczymy.
@gość_d3fb0: dostali?
Airbus w ramach umowy CSALP zobowiązał się do całkiem sporych inwestycji (np. rozbudowa fabryki w Mobile w stanie Alabama); Bombardier zapewnił finansowanie do 350 mln USD.
Gdy linie Delta zmówiły 75 sztuk CS100 plus 50 opcji, a kilka innych linii amerykańskich (jak United) zaczęły poważnie przyglądać się programowi CSeries to Boeing poprzez rząd USA zaszachował Bombardiera cłami (pierwotnie 26.09.2017 roku w wysokości 220%, potem jeszcze podwyższonymi o ok. 80%) na dostawę samolotów CSeries na rynek USA.
To ruch Boeinga postawił Bombardiera pod ścianą (samo zamówienie Delty to było wtedy ok. 20% zamówień na CSeries), a Airbus z działającą już wtedy na ternie USA montownią A320 pośpieszył z pomocą. To jest umowa typu win-win - dla Bombardiera i rządu Kanady oznacza to przetrwanie całkiem sporej części ich przemysłu lotniczego, dla Airbus w perspektywie najbliższych lat to poszerzenie asortymentu produktów. Inwestycja spora, ale chyba nikt nie ma dzisiaj wątpliwości, że to się im opłaci. Samo zamówienie od JetBlue to ponad 5 mld USD wg cen katalogowych - ale zamówień musi być znacznie więcej aby program A220 zaczął przynosić zyski.
gość_d3fb0
2018-07-12 02:15
Nie kupili, dostali pakiet większościowy.
gość_6e5ab
2018-07-11 15:23
Co za hipokryzja kupili produkcje od bombardiera i robia fete ze to Airbus. Jakos nie pamietam zeby Boeing tak swietowal jak kupil McDonnella i zmienil nazwe na B717.
adam7691
2018-07-11 09:18
ładny, może redakcja pokusiła by się o gruntowne porównanie z EMB
Pierwsze większe zamówienie po zmianie nazwy już jutro (11.07) i to 60 sztuk A220-300 od JetBlue. To jest ok. 15% tego co uzbierał program CSeries przez 10 lat.