Opinia: Co dalej z polską awiacją? Odpowiedź na polemikę

Opinia: Co dalej z polską awiacją? Odpowiedź na polemikę Mój redakcyjny kolega, Marek Serafin, polemizuje z moim artykułem o powyborczych wyzwaniach polskiej awiacji. Konkretnie nie zgadza się z dwiema tezami. Po pierwsze uważa, że projekt CPK należy wstrzymać i przemyśleć od nowa. Jego zdaniem przeprowadzenie audytu tej inwestycji przed podjęciem decyzji o jej przyszłości oznacza generowanie niepotrzebnych kosztów. Po drugie...
25/10/2023 10:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2023-10-31 11:35   
demar - Profil demar
To, że działania spółki CPK należy zweryfikować to nie ma najmniejszych wątpliwości i są na to potrzebne miesiące. Jeśli zostały zawarte umowy z naruszeniem interesów polskiego podatnika to winni muszą być wskazani i przykładnie rozliczeni (np. jeśli ktoś kupował analizy z gotową tezą i na tej podstawie wydawał publiczne środki to są na to artykuły KK, albo gdy podpisywał umowy wymuszające np. zamknięcie tego czy innego lotniska w okolicy).

Do analizy i przemyślenia jest ciągle bardzo wiele. Trzeba to faktycznie zrobić w spokojnej i merytorycznej atmosferze, minimalizując wpływy polityczne.

Moje top 10 spraw dla CPK:
1. Priorytet dla szybkich linii kolejowych, a nie samego lotniska (np. trasa Y oraz uzupełnienie magistrali północ-południe).
2. Pilna rozbudowa WMI do min. 7-10 pax rocznie.
3. Rozbudowa autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa A50/S50.
4. Optymalizacja funkcjonalności WAW do min. 24-27 mln pax rocznie.
5. Weryfikacja prognoz dotyczących przyszłego ruchu lotniczego, w tym spodziewanego udziału CPK w rynku.
6. Weryfikacja zasadności budowy poszczególnych odcinków „szprych” kolejowych.
7. Weryfikacja zasadności budowy zakresu fazy 1.1 w całości (a nie w kilku etapach).
8. Weryfikacja zasadności wydzielenia obsługi tanich linii (np. dedykowany terminal lub pirs).
9. Weryfikacja zasadności przeznaczenia udziałów dla inwestora prywatnego (np. w obszarze budowy autostrad inwestor prywatny oznaczał do tej pory znacznie wyższe opłaty niż na autostradach budowanych przez państwo).
10. Weryfikacja zasadności pozostawienia Okęcia np. jako administracyjnie ograniczonego lotniska typu City Airport.

Komponent lotniczy CPK może spokojnie poczekać z rozpoczęciem budowy rok, czy dwa. Tutaj nie ma najmniejszego pośpiechu. Rozbudowa WMI wraz z optymalizacją pracy WAW zupełnie wystarczą przez ten okres. Port lotniczy Warszawa-Radom powinien się skupić na uzyskaniu rentowności, a jego rola przy CPK jest pomijalnie mała.

Ale inwestycje kolejowe, czy drogowe muszą iść pełną parą, bo w ciągu ostatnich kilku lat złapały już kilka lat opóźnienia (sic!). Czy ma sens otwieranie dużego lotniska integrującego transport kolejowy i drogowy bez działającej szybkiej kolei do minimum Poznania, Wrocławia, czy Gdańska albo bez odpowiednio pobudowanych autostrad?

Czy polemiki redakcyjne nie mogą zmierzać do opracowania skończonej listy pytań na które odpowiedzieć powinni audytorzy CPK? Może to powinno być wspólne zadanie dla wielu redakcji związanych z branżą lotniczą w Polsce?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy