LOT: Sytuacja finansowa i znaczenie umów B2B

LOT: Sytuacja finansowa i znaczenie umów B2B Jest on szczególnie ważny, jeżeli chodzi o konkurencyjność LOT-u w długim horyzoncie czasowym. Koszty jednostkowe linii mają fundamentalne znaczenie.  Gdy próbujemy znaleźć mocne strony LOT-u, elementy przewagi nad większymi konkurentami to, tak naprawdę możemy wymienić jeden, za to bardzo istotny. Jak już szczegółowo analizowaliśmy, wyjątkowo...
31/07/2023 08:59   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jsg 2023-08-07 14:25   
jsg - Profil jsg
Czyli nie masz żadnych argumentów na poparcie swoich tez.
krzysiekl 2023-08-07 13:46   
krzysiekl - Profil krzysiekl
w raportach są konkretne daty. każdy raport zajmuje się innym okresem startowym więc napisałem ogólnie.
zapraszam do lektury, ja nie widzę powodu by pisać tutaj abstrakt.
jsg 2023-08-07 11:06   
jsg - Profil jsg
Co to znaczy wkrótce? Za rok, za dwa?
krzysiekl 2023-08-07 10:07   
krzysiekl - Profil krzysiekl
na podstawie raportu IATA oraz Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji będzie wkrótce co najmniej 45mln pasażerów na lotniskach w Warszawie.
jsg 2023-08-04 14:14   
jsg - Profil jsg
To jakie są Twoje przewidywania dot mobilności w Polsce w 2070 roku? Mowię o wiarodnych źródłach.
krzysiekl 2023-08-04 12:29   
krzysiekl - Profil krzysiekl
jsg, sam napisałeś "Mobilność w Polsce jest jeszcze daleko w tyle za np. Finlandią, Niemcami".
Kluczowe słowo "JESZCZE". To się zmienia już. Na przyszłość musimy się przygotywywać już teraz.
Nawet jeśli nowe lotnisko bedzie potrzebne dopiero w drugiej połowie XXI wieku to już teraz trzeba było zacząć je planować!
jsg 2023-08-04 11:03   
jsg - Profil jsg
Nie wiek kto wykonuje te analizy bazując na statustyce 7 lotów/rok/mieszkańca Polscy. Mobilność w Polsce jest jeszcze daleko w tyle za np. Finlandią, Niemcami zatem te wyliczenia operają się na niewłaściwych (znacznie zawyżonych ) założeniach, aby pasowały do tezy przydatności CPK. Po wuzględnieniu realnej mobilności CPK jest nie potrzebny.
krzysiekl 2023-08-04 00:04   
krzysiekl - Profil krzysiekl
ciąg dalszy:
Te 45mln na lotniskach w Warszawie będzie, nie tylko dlatego, że analizy to wykazują. Nawet jeśli analitycy się pomylili to się to stanie po prostu później.
To, że Modlin nie będzie mieć 45mln pax rocznie nie wynika tylko z faktu posiadania jednego pasa (to akurat mniejszy problem bo drugi pas dałoby się tam pewnie dodać).

Okęcie blisko centrum to także atut za... zamknięciem tego lotniska i przeznaczeniem tego obszaru na coś innego. Parki, osiedle, biura, szkoda marnować ten obszar na lotnisko, gdy znacznie lepiej sprawdzi się ok 40km na zachód.

Tak, Wizzair będzie latać z CPK. Uważam, że Rynair też. LOT nawet jak upadnie to inne linie przejmą tych pasażerów, jakaś inna linia sieciowa będzie tam mieć swój hub
krzysiekl 2023-08-04 00:02   
krzysiekl - Profil krzysiekl
ciąg dalszy:
To oczywiste, że WizzAir będzie latać z CPK, nie będzie to jednak bezpośredni powód upadku LOTu tak jak i nie jest teraz. Nawet jednak gdyby tak się stało i LOT upadnie, to z CPK nie będzie latać mniej pasażerów gdyż inne linie zajmą miejsce LOTu. Zwłaszcza na tak dobrze skomunikowanym lotnisku jak CPK. Przykładem Praga: bilety z przesiadką w Pradze sprzedaje Smartwings, swój hub ma tam też Eurowings. Choć Praga to mniejszy rynek niż Warszawa z Łodzią.

Te 45mln na lotniskach w Warszawie będzie, nie tylko dlatego, że analizy to wykazują. Nawet jeśli analitycy się pomylili to się to stanie po prostu później.
To, że Modlin nie będzie mieć 45mln pax rocznie nie wynika tylko z faktu posiadania jednego pasa (to akurat mniejszy problem bo drugi pas dałoby się tam pewnie dodać).

Okęcie blisko centrum to także atut za zamknięciem tego lotniska i przeznaczeniem tego obszaru na coś innego. Parki, osiedle, biura, szkoda marnować ten obszar na lotnisko, gdy znacznie lepiej sprawdzi się ok 40km na zachód.
krzysiekl 2023-08-04 00:01   
krzysiekl - Profil krzysiekl
ciąg dalszy:
Okęcie w czerwcu 2023 ma więcej pasażerów niż w czerwcu 2019. Ten wynik budują także tanie linie które latają z Okęcia i one będą także latać z CPK. To nie jest tak, że wszystkie możliwe połączenia p2p będą dostępne z lotnisk regionalnych (a tym bardziej, że będą w dni i o godzinach które odpowiadają każdemu podróżnemu). Tak więc część osób będzie z regionów dojeżdżać na CPK. Zwłaszcza że wsiadając na dworcu np. w Krakowie Głównym wysiądzie się od razu na CPK. Poza tym okolice Warszawy i Łodzi to obszar z bardzo dużym potencjałem generowania podróży.
Bilet z Krakowa do Warszawy można też kupić za 50zł i podobnie będzie z cenami biletów na CPK. Zwłaszcza, że za kilka lat zostanie otwarty w pełni rynek dla prywatnych przewoźników i może pojawić się silna konkurencja. EU też chce wspierać transport kolejowy, coraz więcej krajów wprowadza różne tanie oferty na podróże koleją. W przyszłości może istnieć nawet RyanTrain.
Natomiast przewoźnicy sieciowi będą oferować bilety łączone kolej i samolot.
krzysiekl 2023-08-04 00:00   
krzysiekl - Profil krzysiekl
ciąg dalszy:
Okęcie w czerwcu 2023 ma więcej pasażerów niż w czerwcu 2019. Ten wynik budują także tanie linie które latają z Okęcia i one będą także latać z CPK. To nie jest tak, że wszystkie możliwe połączenia p2p będą dostępne z lotnisk regionalnych (a tym bardziej, że będą w dni i o godzinach które odpowiadają każdemu podróżnemu). Tak więc część osób będzie z regionów dojeżdżać na CPK. Zwłaszcza że wsiadając na dworcu np. w Krakowie Głównym wysiądzie się od razu na CPK. Poza tym okolice Warszawy i Łodzi to obszar z bardzo dużym potencjałem generowania podróży.
Bilet z Krakowa do Warszawy można też kupić za 50zł i podobnie będzie z cenami biletów na CPK. Zwłaszcza, że za kilka lat zostanie otwarty w pełni rynek dla prywatnych przewoźników i może pojawić się silna konkurencja. EU też chce wspierać transport kolejowy, coraz więcej krajów wprowadza różne tanie oferty na podróże koleją. W przyszłości może istnieć nawet RyanTrain.
Natomiast przewoźnicy sieciowi będą oferować bilety łączone kolej i samolot.

To oczywiste, że WizzAir będzie latać z CPK, nie będzie to jednak bezpośredni powód upadku LOTu tak jak i nie jest teraz. Nawet jednak gdyby tak się stało i LOT upadnie, to z CPK nie będzie latać mniej pasażerów gdyż inne linie zajmą miejsce LOTu. Zwłaszcza na tak dobrze skomunikowanym lotnisku jak CPK. Przykładem Praga: bilety z przesiadką w Pradze sprzedaje Smartwings, swój hub ma tam też Eurowings. Choć Praga to mniejszy rynek niż Warszawa z Łodzią.

Te 45mln na lotniskach w Warszawie będzie, nie tylko dlatego, że analizy to wykazują. Nawet jeśli analitycy się pomylili to się to stanie po prostu później.
To, że Modlin nie będzie mieć 45mln pax rocznie nie wynika tylko z faktu posiadania jednego pasa (to akurat mniejszy problem bo drugi pas dałoby się tam pewnie dodać).

Okęcie blisko centrum to także atut za... zamknięciem tego lotniska i przeznaczeniem tego obszaru na coś innego. Parki, osiedle, biura, szkoda marnować ten obszar na lotnisko, gdy znacznie lepiej sprawdzi się ok 40km na zachód.
krzysiekl 2023-08-03 23:59   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@analityk,
sprawdz na eurostacie (ec europa eu) np dane za rok 2017
Owszem, akurat Finowie podróżują i latają wyjątkowo dużo, ale Niemczy czy Francuzi też sporo wyprzedzają nas w liczbie podróży.

Ruch nie będzie rósł w nieskończoność ale jeszcze długo będzie rósł. Już tu tłumaczyłem, że "wymieranie" nie odwróci tego trendu. Młodzi ludzie podróżują teraz znacznie częściej niż młodzi ludzie 20 la temu, a gdy będa już starsi to będa także znacznie częściej podróżować niż obecne starsze osoby. Dodatkowo populacja Polski wcale tak drastycznie nie spadnie gdyż migracja do Polski będzie to wyrównywać. Takie osoby będą też często podróżować do krajów pochodzenia. Warto zauważyć, ze większość osób które wyemigrowały z Polski także odwiedzają co jakiś czas kraj pochodzenia, czyli Polskę.
W analizach IATA czy mniejszych polskich organizacji jak wymieniony przeze mnie wcześniej raport Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji z roku 2010 wzrosty ruchu są widoczne i nie wiem dlaczego ktoś na forum pasażera chce twierdzić, ze wzrostów nie będzie a ww analizy są błędne.

Nie przejmowałbym się tym, ze emerytury będą niskie. Akurat osoby które będą mogły podróżować(kwestie zdrowotne) sobie poradzą: będą dorabiać do emerytury lub w ogóle opóźniać przejście na nią. z pracą nie będzie problemów. Problem mogą mieć osoby ciężko schorowane, ale takie i tak nie podróżują...
krzysiekl 2023-08-03 23:59   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@analityk,
sprawdz na eurostacie (ec europa eu) np dane za rok 2017
Owszem, akurat Finowie podróżują i latają wyjątkowo dużo, ale Niemczy czy Francuzi też sporo wyprzedzają nas w liczbie podróży.

Ruch nie będzie rósł w nieskończoność ale jeszcze długo będzie rósł. Już tu tłumaczyłem, że "wymieranie" nie odwróci tego trendu. Młodzi ludzie podróżują teraz znacznie częściej niż młodzi ludzie 20 la temu, a gdy będa już starsi to będa także znacznie częściej podróżować niż obecne starsze osoby. Dodatkowo populacja Polski wcale tak drastycznie nie spadnie gdyż migracja do Polski będzie to wyrównywać. Takie osoby będą też często podróżować do krajów pochodzenia. Warto zauważyć, ze większość osób które wyemigrowały z Polski także odwiedzają co jakiś czas kraj pochodzenia, czyli Polskę.
W analizach IATA czy mniejszych polskich organizacji jak wymieniony przeze mnie wcześniej raport Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji z roku 2010 wzrosty ruchu są widoczne i nie wiem dlaczego ktoś na forum pasażera chce twierdzić, ze wzrostów nie będzie a ww analizy są błędne.

Nie przejmowałbym się tym, ze emerytury będą niskie. Akurat osoby które będą mogły podróżować(kwestie zdrowotne) sobie poradzą: będą dorabiać do emerytury lub w ogóle opóźniać przejście na nią. z pracą nie będzie problemów. Problem mogą mieć osoby ciężko schorowane, ale takie i tak nie podróżują...

Okęcie w czerwcu 2023 ma więcej pasażerów niż w czerwcu 2019. Ten wynik budują także tanie linie które latają z Okęcia i one będą także latać z CPK. To nie jest tak, że wszystkie możliwe połączenia p2p będą dostępne z lotnisk regionalnych (a tym bardziej, że będą w dni i o godzinach które odpowiadają każdemu podróżnemu). Tak więc część osób będzie z regionów dojeżdżać na CPK. Zwłaszcza że wsiadając na dworcu np. w Krakowie Głównym wysiądzie się od razu na CPK. Poza tym okolice Warszawy i Łodzi to obszar z bardzo dużym potencjałem generowania podróży.
Bilet z Krakowa do Warszawy można też kupić za 50zł i podobnie będzie z cenami biletów na CPK. Zwłaszcza, że za kilka lat zostanie otwarty w pełni rynek dla prywatnych przewoźników i może pojawić się silna konkurencja. EU też chce wspierać transport kolejowy, coraz więcej krajów wprowadza różne tanie oferty na podróże koleją. W przyszłości może istnieć nawet RyanTrain.
Natomiast przewoźnicy sieciowi będą oferować bilety łączone kolej+samolot.

To oczywiste, że WizzAir będzie latać z CPK, nie będzie to jednak bezpośredni powód upadku LOTu tak jak i nie jest teraz. Nawet jednak gdyby tak się stało i LOT upadnie, to z CPK nie będzie latać mniej pasażerów gdyż inne linie zajmą miejsce LOTu. Zwłaszcza na tak dobrze skomunikowanym lotnisku jak CPK. Przykładem Praga: bilety z przesiadką w Pradze sprzedaje Smartwings, swój hub ma tam też Eurowings. Choć Praga to mniejszy rynek niż Warszawa z Łodzią.

Te 45mln na lotniskach w Warszawie będzie, nie tylko dlatego, że analizy to wykazują. Nawet jeśli analitycy się pomylili to się to stanie po prostu później.
To, że Modlin nie będzie mieć 45mln pax rocznie nie wynika tylko z faktu posiadania jednego pasa (to akurat mniejszy problem bo drugi pas dałoby się tam pewnie dodać).

Okęcie blisko centrum to także atut za... zamknięciem tego lotniska i przeznaczeniem tego obszaru na coś innego. Parki, osiedle, biura, szkoda marnować ten obszar na lotnisko, gdy znacznie lepiej sprawdzi się ok 40km na zachód.
analityk 2023-08-03 15:54   
analityk - Profil analityk
Jeszcze jeden punkt w temacie przepustowości.
Jakim cudem Gatwick na jednym pasie przerzuca 45 mln pasażerów rocznie (tyle co cała Polska) a u nas Modlin 3 mln?

Okęcie to wielki atut bo jest blisko centrum. Samoloty są coraz cichsze. Mieszkam na granicy Ochoty i Włoch i o ile dawnie samoloty mocno hałasowały to teraz w ogóle nie przeszkadzają chociaż pracuję 90% czasu z domu.
Za 10 lat zacznie się pewnie era samolotów elektrycznych (na początku regionalnych) co jeszcze bardziej ograniczy hałas.
analityk 2023-08-03 15:47   
analityk - Profil analityk
Jeżeli Kraków na jednym pasie jest w stanie obsłużyć 10 mln ludzi to Modli również. W międzyczasie będzie szybki dojazd bezkolizyjną ekspresówką i pociągiem. Jeżeli ktoś pomyśli to połączy 2 linię metra na stacji Warszawa-Toruńska do PKP i dojazd z dużej części Warszawy będzie bardzo dobry.
30 mln na Okęciu po odpowiednim dostosowaniu. To już daje 40 mln. Radomia nie liczę bo to słomiany miś.
45 mln w Warszawy i okolic to na razie marzenia. Tyle pasażerów to miała cała Polska przed covidem.
Póki co mamy na Mazowszu niecałe 20 mln i nie ma szans na 45 mln. Chyba, że rząd się otworzy na jakąś ogromną imigrację ale nie ma do tego infrastruktury (mieszkań) więc nie widzę najmniejszych szans.
Gospodarka będzie coraz bardziej zwalniała ze wg na demografię. Trzeba zacząć wyhamowywać te wszystkie bezsensowne projekty typu przekop mierzei, Radom, CPK, Via Carpathia. Dług rośnie a ludzie z tego korzystać nie będą.
analityk 2023-08-03 15:37   
analityk - Profil analityk
@krzysiekl
Co za bzdury! Wg jakich statystyk Polacy latają 7 razy rzadziej niż ludzie w Europie Zachodniej?
Jakim cudem ruch w Polsce ma rosnąć w nieskończoność skoro wymieramy? Co roku 100 tys. ludzi mniej. Co roku 100 tys. więcej przechodzi na emeryturę niż wchodzi na rynek pracy. Za kilka lat to będzie 200 tys. rocznie.
Udział emerytów jako procent społeczeństwa będzie cały czas rósł. A na co stać polskiego emeryta gdzie stopa zastąpienie ma spaść do 30% ostatniego wynagrodzenia to szkoda gadać.
Zmiana struktury pasażerów to kolejny powód że hub nie ma sensu. Coraz więcej osób lata low costerami. A to ruch point to point czyli między lotniskami regionalnymi.
Okęcie nadal nie wróciło do poziomu sprzed covid a Kraków już jest 20% powyżej. Modlin też już przekroczył poziom przedcovidowy tylko że zablokowanie rozbudowy hamuje ruch.
Przelot z portu regionalnego to dużo niższe koszty bo nie trzeba jechać do CPK co będzie zapewne kosztować w dzisiejszym pieniądzu około 150 zł co stanowi często cały koszt przelotu tanimi liniami.
Hub musi mieć dużą linię która zapewni przynajmniej 50% ruchu. LOT który ma spłacać co roku po 400 mln przez kolejne 4-5 lat może nie przetrwać. Dla kogo więc ten hub?
Zamknięcie Okęcia spowoduje że do CPK może się przenieść Wizzair, który swoimi połączeniami przejmie pasażerów którzy latają do Warszawy (jako miejsce docelowe) przez co osłabi siatkę dolotową LOT i finansowo posypie się ta cała piramidka.
krzysiekl 2023-08-03 12:54   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Modlin wcale nie jest tak blisko, aktualnie korki też wydłużają podróż. Z Alei Jerozolimskich do Modlina jechałoby się teraz godzinę. Do Baranowa gdzie ma być CPK 40min (mimo braku zjazdu z autostrady w odpowiednim miejscu, a to powstanie). W obu przypadkach jest to 40km. (dla porównania na Okęcie jest to teraz z tego miejsca 17min)
Na CPK będzie szybka kolej, obsłuży CPK "przy okazji" gdyż lotnisko będzie po prostu przy trasie Warszawa- Łódź - Wrocław/Poznań. Więc dojazd na CPK z centrum Warszawy będzie szybszy niż do Modlina.

Poza tym kwestia czasu odjazdu ma mniejsze znaczenie. Modlin nie obsłuży nawet po rozbudowie wielkości ruchu prognozowanej przez IATA więc i tak jest potrzebne kolejne lotnisko.

Prognozy obejmują lotnisko w Łodzi np. dla roku 2040 jest to:
CPK 45,7mln
WMI 4,1mln
RDO 1,8mln
LCJ 0,5mln
dla porównania:
KRK 13,6mln
KTW 8,5mln
BZG 0,7mln
jsg 2023-08-03 11:27   
jsg - Profil jsg
Nie wiem czy akurat CPK oddalony znaczną odległość od Warszawy jest dobrym rozwiązaniem, skoro jest i Modlin i Okęcie i Radom oraz Lublinek w Łodzi. Czy te prognozy do 2060 obejmują również lotnisko w Łodzi?
krzysiekl 2023-08-03 09:35   
krzysiekl - Profil krzysiekl
przecież już podawałem....
Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski - Studium analityczne (2010/2011)
oraz Prognoza IATA dla CPK do roku 2060

poza tym policz sam, skoro teraz lotniska w Warszawie sa na granicy przepustowości, rozbudowa powiększy ich przepustowość o max 50%, tymczasem Polacy nadal latają 7 razy mniej niż mieszkańcy innych krajów. Mobilność ludności będzie rosnąć także ze względu na migracje (i związane z tym okresowe wyjazdy do krajów pochodzenia). Nie trzeba wielkich analiz by widzieć, że nowe lotnisko jest potrzebne. Już w ogóle pomijając kwestia lokalizacji, port lotniczy powinien być skomunikowany z koleją dalekobieżną, tak jak lotnisko we Frankfurcie.
jsg 2023-08-02 16:44   
jsg - Profil jsg
To podaj proszę tytuły publikacji to znajdę je w internecie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy