gość_52b2b: "A kiedy Airbus dostarczył pierwszy samolot wielkością i możliwościami 777-300ER"?
Wow!
A od kiedy 777-300ER jest jakimś "wzorcem metra" w lotnictwie cywilnym?
Zarówno A340-600 (dostarczany od 2002 roku czyli dwa lata przed 777-300ER) oraz A350-1000 to są samoloty porównywalne "wielkością i możliwościami" z 777-300ER.
A340-600 oferował nawet 380 ton MTOW (ok. 8% więcej niż -300ER, jednak miał 4 silniki i palił nawet 20+% więcej paliwa).
Cztery silniki w czasach przed ETOPS ponad 180 minut (czyli przed 2007 rokiem) były zdecydowanie preferowane, co dobrze widać jakie sukcesy osiągnął B747-400 (przed 2007), a jak słabo sprzedał się jego następca B747-8i.
Pod względem np. liczby pax ("wielkość") czy zasięgu ("możliwości") A340-600 i B777-300ER to na pewno porównywalne samoloty.
Natomiast A350-1000 to już zupełnie inna generacja. B777-300ER ma 11% większy MTOW, pali nawet o 20% więcej paliwa niż A350, ma znacznie mniejszy zasięg (ok.1000nm) i zbudowany jest tradycyjnie (tzn. przeważa metal), podczas gdy A350 to (podobnie jak B787) głównie kompozyty. Dopiero B777-8 ma być odpowiedzią firmy Boeing w tym segmencie wielkości (350-400pax) na A350-1000, ale kiedy B777-8 zacznie latać to dopiero zobaczymy.
gość_52b2b
2019-11-29 10:11
@demar: A kiedy Airbus dostarczył pierwszy samolot wielkością i możliwościami 777-300ER? Dopiero po 14 latach w 2018r kiedy został dostarczony pierwszy A350-1000 dla Qatar Airways. Pierwszy Boeing 777-300ER dla Air France został dostarczony w 2004r. Wcześniej jedynym konkurentem tego samolotu był 4silnikowy A340-600! W zamówieniach to obecnie Airbus goni Boeinga, oprócz A320neo.
@maciek_waw: pionierzy? W kontekście B737 MAX? Przecież to Boeing goni Airbusa, a nie odwrotnie. Samolot wielkości i możliwościach B737 MAX 10 w ofercie Airbusa jest już od dawna i nazywa się A321neo.
Tylko kilkadziesiąt pierwszych egzemplarzy A350 miało baterie w starszej technologii.
A350 od końca 2016 jest dostarczany z bateriami litowo-jonowymi, a zatem tego samego typu jak te w B787. Jaka to zatem różnica?
Podobnie ze spalaniem: A350-900 pali ok. 10-12% więcej paliwa niż B787-9 w znormalizowanych warunkach np. 6000nm. Ale jest też o 10-12% większy (tzn. licząc pasażerów, czy np. MTOW). Podobna technologia, podobne parametry - o co chodzi?
Problem reputacji Boeinga o której napisał @gość_0cc03 jest rzeczywiście realny i do tego także finansowy. Same koszty i straty z powodu uziemienia B737 MAX za dwa kwartały zostały zaraportowane w wysokości 9,2 mld USD.
Jeszcze kolejne takie dwa kwartały (a jeden z nich już trwa) i koszty uziemienia będą wyższe niż koszty programu A380...
maciek_waw
2019-11-28 17:03
Pionierzy zawsze mają pod górkę. Koniec końców Boeing wciąż góruje nad Airbusem. Wspomniany A350 ma baterie starszego typu i spala więcej paliwa od B787, więc te "lepsze" maszyny schowajcie między bajki.
gość_e6ae4
2019-11-27 19:18
Mam nadzieje że LOT zamówi w ciemno kilka sztuk do kolekcji
gość_c23a2
2019-11-27 18:04
gość_0cc03; dowodem na to jest to, że wszystkie linie zamawiają airbusy. Szkoda, że LOT woli uzieminone i awaryjne boeingi i dodatkowo stare wyleasingowane litewskie maszyny.
gość_0cc03
2019-11-27 10:27
Reputacja Boeinga lezy na lopatkach. 2 katastrofy nowego modelu, zatajanie faktow z MCAS, ciagle usterki i problemy od poczatku serii 787, wyjawione problemy z poszyciem 737NG... Airbus ma o wiele lepsza passe i po prostu robi lepsze samoloty. Szczegolnie seria A350 i nadchodzacy A321XLR.
Nie stawiałbym aż tak odważnych twierdzeń jak w tytule :D