Goście Pasażera: R. Ludera i K. Siemiński (LOT) - część 2.

Goście Pasażera: R. Ludera i K. Siemiński (LOT) - część 2. Japonia stanowi ważny rynek, na którym LOT chciałby rosnąć. Ograniczeniem jest przede wszystkim umowa bilateralna, która zezwala przewoźnikowi na operacje do ograniczonej liczby punktów. Prowadzone są rozmowy, by uzyskać możliwość lądowania na lepiej położonym tokijskim lotnisku - Haneda. Niewykluczona jest także Osaka.Osobną kwestią jest zainteresowanie rynkiem Azji...
14/06/2019 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_5783d 2019-06-18 08:14   
gość_5783d - Profil gość_5783d
@gość_ec29c
Kolego, ja mówiłem o III lidze w kontekście connectivity do Europy Zachodniej, a nie longhauli. Poza tym porównanie z Austrianem czy Swissem ma mały sens, skoro to są linie z grupy LH, z którą LO chce i powinien walczyć o rynek. Do wymienionych wcześniej przez Ciebie czy przeze mnie kierunków można też dodać chociażby BIO do którego z polskich lotnisk lata circa ~20.000 pax rocznie z przesiadką w zagranicznych hubach, czy kierunki włoskie jak BLQ, FLR, francuskie TLS, OPO czy AGP. Zresztą nie mam wątpliwości, że wraz z rozwojem siatki te kierunki będą obsługiwane, bo po prostu muszą być obsługiwane. Wymaga to jednak zamówienia odpowiednich samolotów. LO operując na mniej zasobnych rynkach zawsze będzie miał niską marżę, a sytuacja w której nowe trasy mają gorsze wyniki niż operujące od wielu lat, jest rzeczą absolutnie normalną. Rynek buduje się latami, dlatego LO mając tyle zaniedbań w connectivity na zachód musi szybko zacząć odrabiać straty, a nie pchać się w kolejne "dziury" w Europie Wsch., bo to są dopiero mało rentowne rynki, które powinny być uruchamiane gdy LO będzie miał już ponad 120-130 kierunków.
gość_ec29c 2019-06-17 19:42   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Widzę, że większość forumowiczów nie zauważyła, tego co zauważył gość_8eae2: "Z tego wywiadu wynika że chcielibyśmy latać ale nie bardzo jest dokąd.
A kolejne samoloty będą przylatywać. Ciekawe gdzie je wcisną. Zakładam że dokądś latać będą. Zyski z tras dochodowych będą przejadane przez połączenia niedochodowe i jakoś to się będzie kręcić."

Nowe kierunku długodystansowe Singapur i Los Angeles (Delhi i Miami też) mają gorsze wyniki od starych, czyli Chicago, JFK, Seul, Tokio, Newark. I mówimy tu o kierunkach na których LOT ma monopol. Bo Pekin z konkurencją Air China idzie źle, zaś Air Canada bardzo ograniczyła dochodowość Toronto.

Absolutną bzdurą jest teza gość_5783d o trzeciej lidze, bo WAW ma lepsze połączenia długodystansowe od Pragi, Budapesztu, czy Berlina, mniej więcej na poziomie Wiednia. I to jest problem, bo Warszawa jest od Berlina, czy Wiednia dużo biedniejsza i uchodzi za mniej atrakcyjną turystycznie.

Nikt sobie nie zadał pytania dlaczego LOT, monopolista na większości tras, który bardzo drogo sprzedaje bilety P2P ma około 3% marży, a Wizz ponad 12%? Niska marża to wynik tanio sprzedawanych przesiadek (a od strony kosztowej to niemal dwa razy więcej, niż lot P2P), wysokich kosztów fotela w liliputach (Q400, E170/175/190/195, CRJ900), niskiego obłożenia i zbyt dużej liczby Dreamlinerów.

Dyskutować powinniśmy raczej co zamknąć, niż co otwierać, ja nie mam wątpliwości, że flota sześć 787-8 plus sześć 878-9 byłaby lepsza dla LO-u od 15 Dreamków (8+7). Sam nie zaproponowałem zamykania tras bo wiem, że LOT coś z tymi Dreamkami musi zrobić, stąd rozważania o San Jose, Seattle, Bangkoku, czy Hanoi.

Dyskutować też powinniśmy, co należy zamknąć z tras europejskich. Ja bez dostępu do danych i bez rozpoczynania awantury o krajówki zaproponowałem likwidację Połągi, Koszyc i Klużu, ale kierunków do likwidacji jest więcej. Generalnie w Europie i w duoporcie WAW/WMI mamy nadpodaż. Oczywiście można też pokazać ewidentne braki w siatce, czyli Dublin i Manchester, każdy powinien być obsługiwany minimum 12 razy tygodniowo. Do rozważenia jest też z Kolonia, Bolonia i Lyon, czyli duże i bardzo bogate metropolie, siedziby międzynarodowych firm. Jassy, Brno, Ostawa itp. bez mega dopłat nie mają sensu.

Jednocześnie LOT nie może odpuścić przyznanych slotów, a ma 2 600, podczas gdy Wizz 350. Zwracam uwagę, że na 2300 slotach na Okęciu w zeszłym roku LOT przewiózł tylko 8,6 mln paxów, w tym 4,3 P2P zaś Wizz na 346 aż 2,7 mln. Wychodzi 3750/1875 kontra 7 800 paxów rocznie na slot.
gość_4546f 2019-06-17 16:44   
gość_4546f - Profil gość_4546f
do gosc_5783d:

Takie Koszyce i im podobne maja przede wszystkim feedowac siatke lh, ktora jest najwyzej marzowa (duzo bardziej marzowa niz loty na zachod Europy).

Jassy, jesli mialyby byc otwarte, to pewnie glownie na przesiadki z Kanady (Kanadyjczycy ukrainskiego pochodzenia).

A propos trzeciej ligi to proponuje na flightradar porownac z Austrianem czy Swissem (obaj przewoznicy z duzo wieksza liczba pax) i wyzbyc sie kompleksow.
gość_5783d 2019-06-17 14:04   
gość_5783d - Profil gość_5783d
@gość_ddf2c

P2P? LCC? Chyba gdy patrzysz na klienta z Warszawy. Tyle, że LO chce robić hub w WAW, więc musi umożliwiać przeloty na trasach np. Zachód EU - CEE, bo właśnie pasażerowie dajmy na to z takiej Ostrawy czy Koszyc bardziej będą zainteresowani przesiadką do topowych lotnisk EU niż do IAS i oni zapłacą więcej niż pasażer z WAW, który w rzeczy samej może skorzystać z oferty lcc. Ale, żeby takie IAS dobrze feedowało siatkę, to oferta z WAW do topowych metropolii musi przestać wyglądać jak III liga europejska.
gość_ddf2c 2019-06-17 11:13   
gość_ddf2c - Profil gość_ddf2c
@gosc_5783d
FCO - w zasadzie tylko P2P. Dlatego LCC wygrywaja
LIS - mialoby sens gdyby zrobic code-share z TAP na trasach do Ameryki Poludniowej. A w druga strone do Azji
BHX i MAN - klientela glownie dla LCC
LYS - moze byc
ATH - mialoby sens gdyby zrobic code-share z Aegean. W przeciwnym wypadku LOT przegralby z LCC.

Ostrawa - jak zaplaca to dlaczego nie
Jassy - z tych trzech to ma najwiekszy sens. Samochodem nigdzie szybko nie dojedziesz. Oferta legacy airlines bardzo ograniczona i niedopasowana do potrzeb. Miasto dynamicznie sie rozwija.
Brno - do lotniska w Wiedniu - 2 godziny samochodem. Oferta musialaby byc lepsze cenowo od bezposrednich lotow z Wiednia.

gość_5783d 2019-06-17 09:16   
gość_5783d - Profil gość_5783d
Patrząc na europejską siatkę, to LO powinien otworzyć przede wszystkim rynki na których traci mnóstwo pax: FCO, LIS, BHX, MAN, LYS, ATH, bo to żal żeby poważny przewoźnik nie latał do takich metropolii. Następnie można myśleć o kolejnych Ostrawach, Jassy czy innych Brnach.

Jeśli chodzi o longhaule to całorocznie SFO, IAD, PVG, HKG, KUL, JNB + wzmacnianie połączeń (SIN) i współpracy codeshare na Australię. Sezonowo zimą można pomyśleć nad BKK, MRU czy HAN.
lyngbyvej 2019-06-17 06:54   
lyngbyvej - Profil lyngbyvej
@gosc_ec29c
Skoro Lot lata do mniejszych miast takich jak Kowno czy Koszyce, to tym bardziej łowieniem zainteresować się Jassami. Miasto porównywalne jeśli chodzi o wielkość czy potencjał kulturowo-gospodarczy (ważny uniwersytet, dobrze rozwinięta branża IT) do Kluz-Napoka. Za to dużo gozej skomunikowane. Poza LCC lata tam tylko TAROM (który -póki co - long haul nie oferuje) oraz Austrian, który lata raz dziennie i to w takiej porze, ze możliwości transferów są ograniczone a na wyloty do US trzeba czekać na następny dzień.
Nie twierdze, ze trzeba to otworzyć natychmiast, ale wydaje mi się ze jest to kierunek gdzie pasażerowie chętnie skorzystaliby z możliwości podróży Lotem.
gość_01914 2019-06-17 00:52   
gość_01914 - Profil gość_01914
@ gość_69f26
Pracujesz na pełny etat w LOcie czy Ci płacą od paragrafu wypocin? Takie teksty są tak żałosne że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać. Ale z tego wynika że musi być nie ciekawie w LOcie skoro analizują komentarze na ich temat na różnych portalach i odpowiadają na nie.
gość_69f26 2019-06-16 14:44   
gość_69f26 - Profil gość_69f26
Rzeczywiście możemy narzekać ile się da, ale przypomnijmy sobie jak LOT wyglądał zaledwie 4 lata temu i porównajmy z tym jak wygląda dziś. Z pewnością na otwarcie czeka wiele kolejnych tras (i kazda jest z nich powinna byc 'na juz'), flota powinna dalej się powiekszac i być sensownie rozbudowywana, czy w oparciu o samoloty Airbusa czy Boeinga i Embraera to kwestia otwarta. Wiele kwestii jest do zrobienia (np. nowa klasa biznes w 787) ale te sprawy pewnością się dzieją za kurtyna i ujrzą światło dzienne we właściwym momencie.
Warto zwrócić uwagę, że za tym wszystkim stoją ludzie, którzy składają to wszystko w jedna całość i nie mają łatwo jak to się często wydaje. Można rzucać na tym czy innym forum seria kierunków jak z karabinu maszynowego, ale jest wiele kwestii 'kuchni' o której nie każdy słyszał jak wspomniane umowy bilateralne, dostępność slotow, przepustowość lotnisk i pewno kupa innych, które trzeba wziąć pod uwagę analizując rozwój połączeń i innych planów rozwojowych. Wszystko zadzieje się w swoim czasie.
gość_ec29c 2019-06-16 14:36   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@lyngbyvej

Być może LOT powinien uruchomić Seattle, bo tam lata tylko Lufa z FRA, BA i Virgin z Londynu, KLM i Air France. Nie lata tam ani Aeroflot, ani SAS, ani UIA, ani Finnair. Dodatkowo LOT jakoś współpracuje z Alaska Airlines. Siedziby firm są oczywiście bardzo ważne, a samo Seattle się ostatnio mocno rozwija. Gdybym ja miał wybierać pomiędzy Seattle, a Miami postawiłbym na Seattle.

Ale co Was ugryzło z Jassami? Małe biedne miasteczko bez silnych związków biznesowych z Polską. LOT nie ma połączeń z aglomeracjami o PKB powyżej 50 mld euro będących siedzibami międzynarodowych firm, a Wy proponujecie Jassy ;-))

Ja bez dostępu do danych nie zaproponuję likwidacji Kiszyniowa, czy Skopje, ale małe biedne nie-stolice, bez super silnych związków z Polską są do likwidacji. Ja nie wiem, czy Kowno nawet z dopłatami się opłaca?

Jedyna realistyczna nisza dla LOT-u to Ukraina i LOT mógłby uruchomić Ivano-Frankovsk, Vinnicę, Czerniowce czy Krzywy Róg, mógłby nocować w Charkowie, Odessie i Zaporożu tylko to wszystko wymagałoby samolotów o niskich kosztach jednostkowych, których LOT nie posiada i dużej puli biletów P2P po niskich cenach.

@adam7691

Tak, tak! Kluż to na pewno sukces, a LOT zarabia na tanio sprzedawanych przesiadkach. Całe szczęście, że ma coraz więcej więcej tanio sprzedawanych przesiadek, dzięki czemu pokrywa deficyt jakie generują drogo sprzedawane P2P ;-)))
gość_73751 2019-06-16 08:22   
gość_73751 - Profil gość_73751
vej Rzeczywiście Jassy urosły bardzo szybko do poziomu 1.2 miliona pax. Poza tym to bardzo ładne miasto, ciekawe dla turystów. Dodatkowo łatwy dojazd do Kiszyniowa nowoczesnym pociągiem Unirea z Jassów//stacja podmiejska Socola / po szerokim torze.LOT powinien uruchomić połączenia do Jassów.Byłoby turystyczne połączenie dla Polaków i jednocześnie możliwość przesiadki w Warszawie dla pasażerów z tamtego rejonu
gość_3145f 2019-06-15 22:49   
gość_3145f - Profil gość_3145f
gość_cf95f nikt nie placze nad MAXami, tylko zbudowanie tego pudrowanego trupa to najwieksza wtopa boeinga jakiej airbus (na szczescie dla ludzi) nigd
adam1987 2019-06-15 22:01   
adam1987 - Profil adam1987
gość_cf95f: tak się jakoś złożyło, że ostatnio nowe modele airbusa nie spadają i w sumie mniej z nimi problemów i uziemień. Właściwie to kiedy spadł ostatnio Airbus z powodu wad konstrukcyjnych?
gość_cf95f 2019-06-15 21:01   
gość_cf95f - Profil gość_cf95f
fanboje Airbusa, każdy producent miał wtopy, płaczecie nad MAXami, jakby Airbus nigdy nie spadł z powodu błędnego projektu...
lyngbyvej 2019-06-15 18:25   
lyngbyvej - Profil lyngbyvej
Jesli chodzi o Stany to Lot powinien otworzyć SEA. Siedziba Amazonu i Microsoft obok. Regularne loty biznesowe także z nasza częścią Europy, w tym Gdańsk. W Iaşi (Rumunia) pracuje dla Amazonu 1000 osób. Obecnie latają zazwyaczaj przez Londyn zmieniając lotnisko i spędzając noc w UK żeby być pewnym ze nie przegapia lotu. Gdyby otworzyć loty do IAS i do SEA to byłaby nowa jakość w CEE. NYC i Chicago to każda linia może obsłużyć. Inne połączenia - w tym SEA i IAD - są wyznacznikiem pożądanego gracza.
Zabamich 2019-06-15 10:47   
Zabamich - Profil Zabamich
Brak połączenia Krakow Dublin czy Warszawa Dublin. Przykład z dziś 15 czerwca: jedyny operator na trasie Dublin Kraków czyli ryanair wyprzedane wszystkie miejsca do 26 czerwca wlacznie!!! Wiem wysoki sezon. Ale to świadczy o popycie na tej trasie. Ostanie ceny biletów po 26 czerwca 300 czy 350euro i sie sprzedają. W takiej cenie to lot sprzedaje bilety do USA a nie na trasie gdzie lot trwa 2.5godzny pomiedzy Krakowem i Dublinem.
adam7691 2019-06-15 10:44   
adam7691 - Profil adam7691
gość_ec29c: nie będę się wypowiadał na inne tematy ale np. Cluj jest bardzo dobrym kierunkiem, leciałem parę razy i samolot prawie zawsze był pełny, większość pasażerów leciało na przesiadki w WAW (z obserwacji po lądowaniu), więc nie opowiadaj bzdur po co to połączenie.
ostatnio leciałem porannym lotem z SBZ do MUC, samolot wypełniony w 1/3, ale rozumiem że to LH więc zachwyt, że jest połączenie,

proponuję Ci zejdź na ziemię i zrozum, że być może podejmujący decyzję mają więcej danych niż twoje "mi się wydaje"
gość_c9896 2019-06-15 10:03   
gość_c9896 - Profil gość_c9896
Dopuki LOT jest naciskany decyzjami politykow to o airbusach nie ma co marzyc.
Prawda jest taka, jak napisane ponizej ze A321XLR i nawet LR to bedzie rewolucja i nowe mozliwosci.
Boeing sie skompromitowal, a smierc ponad 340 osob w wyniku niedbalstwa to juz szczyt.
usuniety 2019-06-15 08:44   
usuniety - Profil usuniety
Lot musi powaznie pomyslec o Airbusie. Z Boeingiem jak widac jest coraz gorzej. Problemy z 787 nie mina bo naprawy silnikow sa tylko dorazne i beda dotykac Lot latami. Nie wiem czy stac biedna mala linie na taki samolot ktory nie lata za to leasing jeden z drozszych. Co do 737Max to mysle ze jego problemy dopiero rozpoczely sie. Z pewnoscia FAA i EASA dogadaja sie i za pare miesiecy samolot bedzie mogl wrocic do latania. Ale i Maxy maja bardzo problematyczne silniki i problemy z nimi wkrotce ujawnia sie.
W tym samym czasie Airbus robi swoje, a 321 XLR moze zrewolucjonowac rynek , a taki Lot wrecz wylozyc gdy ten bedzie dalej opieral strategie na 787 i 737Max.
Oczywiscie mozna zadac sobie pytanie czemu Ryanair idzie w 737Max ? Poprostu kupuja po 170-200 samolotow i uzyskuja 1/3 ceny rynkowej za sztuke. Lot buerze te samoloty w leasing operacyjny, czasem finansowy wiec koszt tych samolotow jest duzo wyzszy.
Zycze Lotowi jaknajlepiej. Ale z Boeingiem bedzie pod gore coraz stromiej.
crystalmint 2019-06-15 02:28   
crystalmint - Profil crystalmint
Jakie tam znowu low-costy długodystansowe? Słyszałeś o ogromnych kłopotach finansowych Norwegian czy już upadłego WOW?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy