Raport: Starcie Ryanaira z Wizz Airem. W tle Kraków i Katowice

Raport: Starcie Ryanaira z Wizz Airem. W tle Kraków i Katowice Wejście Wizz Aira do Krakowa połączone z uruchomieniem bazy w Balicach, wybrane zostało w styczniu br. przez czytelników Pasazer.com wydarzeniem roku. Ostatnie tygodnie udowodniają, że w istocie było to przełomowe wydarzenie dla dwóch największych portów na południu Polski, które zaogniło rywalizację prowadzoną między dwoma najważniejszymi...
04/04/2019 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_18306 2019-04-09 17:10   
gość_18306 - Profil gość_18306
Dawno dawno temu wizzair był w katowicach, a w krakowie skyeurope. I też się cieli w ten same dni latali do tych samych miast tylko z innych lotnisk. Zamiast na zakładkę ? Czy ktoś pamięta jeszcze skyeurope i charyzmatycznego eryka (nomen omen) kłopotowskiego ???!!!
gość_d7291 2019-04-08 11:51   
gość_d7291 - Profil gość_d7291
Sycylia jest droga? Autor chyba nigdy na Sycylii nie był, że pisze takie bzdety ...
Ręce opadają jak się czyta takie wypociny ...
gość_ec29c 2019-04-06 12:25   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_7835b

Może sprawdziłbyś podstawowe dane, zanim napiszesz?

Udziały PPL w lotniskach regionalnych:

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. - 76.19%
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów Sp. z o.o. - 48,94%
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka Sp. z.o.o. - 45,65%
Port Lotniczy Poznań-Ławica Sp. z o.o. - 38,99%
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. - 30.39%
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o. - 29,09%
Port Lotniczy Wrocław S.A. - 19,74%
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. - 17,30%
Porty Lotnicze Mazury Sp. z o.o. - 12.67%
Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. - 5,91%

Większościowy udział PPL jest wielkim nieszczęściem dla Krakowa, bo PPL blokuje rozwój, ogranicza plany, są pogłoski, że to właśnie PPL ostatnio skrócił planowaną długość pasa z 3000 m do 2800 m.

Gdańsk, Katowice i Wrocław rozwijają się dzięki temu, że są samorządowe. PO kiedyś obiecywała, że przekaże lotniska samorządom, ale jak dobrze wiemy PO obietnic nie dotrzymuje. Natomiast PiS obietnic dotrzymuje, tylko o zgrozo obiecał powrót do epoki centralnego planowania i jednego centralnego lotniska dla całej Polski. Projekt CPK oznacza torpedowanie rozwoju wszystkich lotnisk regionalnych, bo zakłada wielką koncentrację ruchu w jednym lotnisku pod Warszawą.
gość_7835b 2019-04-05 18:52   
gość_7835b - Profil gość_7835b
do gość_b5c32! Nie masz pojęcia o biznesie lotniczym.Dlatego KRK GDN i WAW maja się dobrze bo dzięki temu, że są państwowe to PPL zapewnia im sloty bo do państwowej kasy wpływają - stąd tyle połączeń. Gdyby PPL nic nie miało do gadania to wtedy proporcje były by zupełnie inne. Kiedyś jeden z mądrych ministrów powiedział, że w Polsce liczą sie tylko 3 porty WAW, GDN i KRK - czy wszystko zrozumiałe? Nikt nie da zarobić samorządom choćby nie wiem jak sie starały to głową muru nie rozbijesz - ten mur to PPL i państwowe lotniska KRK GDN i WAW.
KRakowiak 2019-04-04 22:19   
KRakowiak - Profil KRakowiak
@gośćd95d4, warto dodać również, że od końca października do Luton zacznie też latać Ryanair 4xweek ;)
gość_f369a 2019-04-04 21:56   
gość_f369a - Profil gość_f369a
W wojnie Ryanaira z Wizzairem przegra najsłabszy czyli ...LOT.
W tej chwili forward booking zaczyna siadać Europie. Przy rosnącej cenie paliwa oznacza to kłopoty zwłaszcza dla linii które nie mają najniższej bazy kosztowej. Szykuje się kolejna faza konsolidacji.
gość_d95d4 2019-04-04 20:53   
gość_d95d4 - Profil gość_d95d4
A tymczasem dziś pierwszy lot Wizza w KRK na trasie do Luton. I mimo tego że EasyJet lata 11xweek do LGW, EasyJet 4xweek LTN, British Airways 8xweek do LHR, Ryanair 21xweek do STN i teraz Wizzair 14xweek do LTN to A321 Wizza UK przyleciał ze 100% LF. Doskonale to wróży kolejnym trasom z Balic. Gratulacje
gość_b5c32 2019-04-04 20:19   
gość_b5c32 - Profil gość_b5c32
Fakty: dwa najwieksze lotniska w Polsce sa zarzadzane przez PPL, lotniska te maja tez najlepsze wyniki finansowe i nie doplacaja a i tak wszyscy chca stamtad latac.

Skad to przekonanie u niektorych, ze gdyby Balice byly samorzadowe to by sie lepiej rozwijaly? Lepiej, tj. jak - tak jak Gdansk, Wroclaw, Katowice, Poznan, ktore wszystkie chcialyby byc obecnie w pozycji Balic? Skad to przekonanie, ze samorzad jest ekspertem od biznesu lotniczego?
gość_91648 2019-04-04 17:56   
gość_91648 - Profil gość_91648
Konkurencja teraz będzie, Ale ja i tak płaciłem za bilet Kraków Katania w lipcu 2019 po 900 zl w dwie strony.
gość_ec29c 2019-04-04 17:43   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@zk1521

Ryanek uruchamiając KTW - DTM nie liczył na zyski, tylko chciał, by Wizz ponosił straty. Plan Ryana chyba zakłada doprowadzenie Wizza do strat, bo Ryan jako linia około 4 razy większa liczy, że jest w stanie to zrobić samemu zachowując zyski.

Ciekawe, czy w ramach wojenki Wizz uruchomi WAW-DUB, bo teraz ma kilka kierunków, na których zapewne ponosi straty uruchomionych w ramach karania LOT-u za ciszę i zakaz tankowania.

@lysypiotr76

Żebyś się nie zdziwił, typowe europejskie przylotówki potrafią zaskoczyć, bo opierają się na całej europejskiej gospodarce. Barcelona miała 50 mln, Ateny miały 24 mln, Malaga 19 mln, Praga prawie 17 mln, Budapeszt prawie 15 mln, Porto prawie 12 mln, więc od strony popytu są jeszcze bardzo duże rezerwy.

Problemem są kolejne władze warszawskie, które utrudniają rozwój Balic, podleganie pod PPL, podczas gdy np. Gdańsk, Katowice i Wrocław są samorządowe. A teraz kiedy mamy "swojego" ministra infrastruktury pojawił się ten kretyński anty-regionalny CPK i Adamczyk choćby chciał to nie może "po cichu" rozbudować Balic do 20 mln.
gość_1a5cb 2019-04-04 16:43   
gość_1a5cb - Profil gość_1a5cb
Dobrze, że u nas w Rzeszowie te hangary Linetechu są to sobie możemy popatrzeć na samoloty. Brawo Kraków, Brawo Katowice!
gość_36ed5 2019-04-04 16:03   
gość_36ed5 - Profil gość_36ed5
Co do połączeń do DTM z KTW to przed otwarciem 3 rotacji w ciągu dnia samoloty latały pełne lub na overbookingach teraz natomiast są 3 rotacje i pasażerów więcej po 160/170 pax na każdy lot .
gość_fede1 2019-04-04 15:32   
gość_fede1 - Profil gość_fede1
@zk1521: Pełna zgoda. Moim zdaniem obie linie (przy czym Wizz zaczął) za bardzo się napaliły. Kozakują zamiast spokojnie się rozwijać.
zk1521 2019-04-04 14:45   
zk1521 - Profil zk1521
Zamkną szybciej niż otwarli to nie jest Londyn , miałem okazję ostatnio leciec z dortmundu 2 tyg temu w jednym dniu z katowic tam i z powrotem hmm max 65% było zajętych foteli na obu ale to jeden dzien wiec w inny moze jest inaczej nie wiem . Bardzo fajnie że taka konkurencja będzie bo to dla nas paxów jest korzystne cenowo ale jestem pewnien że któraś linia nie wytrzyma obstawiam wizza bo jest mniejszy i trochę odpuści . Niech się również rozwijają na innych portach nie spróbują nie wiem np Bydgoszcz , łódz lub Rzeszów przykładowo podaję tylko
gość_e4ee4 2019-04-04 14:17   
gość_e4ee4 - Profil gość_e4ee4
Niewątpliwie wejście Wizza do KRK, podniosło ciśnienie w Dublinie. Dlatego od razu dodali kolejne samoloty w KRK. A że uznali że weszli im w miedzę, to dorzucili bazę w KTW by im dopiec. Prawda jest taka że Wizz posiadający 105 maszyn vs Ryanair 450 ma marne szanse na takie zabawy. Jeśli FR chce dołożyć do pieca, to może sobie pozwolić na rozdawanie biletów za free na co W6 pozwolić sobie nie może. W przeciągu roku zrobi się porządek, to co ma odpaść wyleci, natomiast to co rokuje zostanie. PS. do kolegi:gość_93d54 to tylko tak na chwilę politycznie Ryanair czy Buzz działa w KTW. KTW niewiele zyskają na ruchu regularnym jak rynek się uspokoi. Nie przypadkowo bilety lotnicze z Pyrzowic jeszcze sprzed tego zamieszania należą do najtańszych w Polsce. Natomiast potencjał na rynku wylotowym (czarterowym) w KTW jest niepodważalny i w tej kategorii Buzzy będą się rozwijać.
lysypiotr76 2019-04-04 13:36   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Linie pewnie po jednym pełnym sezonie szybko zweryfikują siatkę połączeń. Bo potencjał licząc nawet oba lotniska razem nie jest aż tak duży by zagospodarować taką ilość miejsc jaką zaoferowały linie , zwłaszcza w Krakowie. Rynek zweryfikuje ten ,,nieograniczony" potencjał :-)
gość_edf2d 2019-04-04 13:00   
gość_edf2d - Profil gość_edf2d
gość_93d54 - tak tak, no żelazna logika, w KRK tylko 5% pasażerów to ludzie z Małopolski, drugie 5 to tylko przyjezdni a przecież 90% to Śląsk. Balice Śląskiem stoją. Dziwne, że koło Tychów nie ma drugiego lotniska bo by się przydało jak nic! A tak to tabuny ludzi do Balic muszą jeździć... Aha, no i dane o ruchu turystycznym to kłamstwo, w Małopolsce nie ma prawie żadnych turystów! O wiele więcej jest ich na Śląsku. Logika!
gość_27f6d 2019-04-04 12:00   
gość_27f6d - Profil gość_27f6d
Powalczcie tez o Poznan. W Poznaniu brakuje bardzo wielu kierunków - Wiednia , Barcelony , Madrytu , Malagi , Lizbony , Brukseli , Amsterdamu , Kopenhagi , Faro itd . Wizz wracaj do Poznania !
gość_93d54 2019-04-04 10:43   
gość_93d54 - Profil gość_93d54
jakie starcie??? Wreszcie zrozumieli, że Śląsk to największy potencjał paxów w Polsce i wychodzą na przeciw zapotrzebowaniu. Zrozumieli, że i tak z KRK w większości korzystają ślązacy więc czas z tym skończyć i przybliżyć swoje oferty do portu śląskiego.
też mi larmo po prostu tak ma być a gdyby rzeczywiście chodziło o biznes to wszystkie loty zarówno w KRK jak i KTW powinny odbywać się każdego dnia na przemian raz KTW raz KRK i Wszyscy byli by zadowoleni. Wylatujesz z KRK wracasz w tym samym dniu do KTW logika!!
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy