Analiza: Inwestycja PPL-u w radomskie lotnisko

Analiza: Inwestycja PPL-u w radomskie lotnisko Przejęcie lotniska w Radomiu przez PPL odbyło się z wielką pompą, w obecności premiera Morawieckiego i w atmosferze kończącej się za niespełna tydzień samorządowej kampanii wyborczej. Był rząd polskich flag oraz przemówienia premiera, wiceministra Mikołaja Wilda i dyrektora PPL Mariusza Szpikowskiego. Na ogromnej makiecie pokazano jak radomski port...
16/10/2018 14:09   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_33f8c 2019-07-06 13:47   
gość_33f8c - Profil gość_33f8c
Bajki do piątej potęgi. Regionalne porty lotnicze wychodzą na zero dopiero przy ruchu ok. 3 mln. 150 mln zysku to nie mają nawet Balice przy 7 mln pasażerów.
gość_061b4 2018-10-19 07:46   
gość_061b4 - Profil gość_061b4
gość_ec29c tylko wszystkie wieksze lotniska maja ograniczone miejsce na rozbudowe, a koniczna bedzie budowa kolejnego pasa startowego i dodatkowych parkingow.
Do tego dochodza ograniczenia zwiazane z mieszkanicami w okol lotniska.
Uwazam, ze rozbudowa Katowic albo Modlina do miana CPL ma wiekszy sens ekonomiczny niz budowa nowego lotniska w Baranowie, czy rozbudowa Radomia.
gość_ec29c 2018-10-18 22:35   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_061b4

Bo Pyrzowice to szóste lotnisko w Polsce pod względem ruchu rozkładowego i czwarte regionalne za Krakowem, Gdańskiem i Wrocławiem.

Jest oczywiste, że ewentualny drugi hub powinien powstać na drugim lotnisku, trzeci na trzecim...

Myślę, że ruch rozkładowy w Pyrzowicach będzie spadał, natomiast pozostaną one liderem charterów i być może staną się liderem cargo. Proporcje ruchu rozkładowego Balice vs. Pyrzowice to 3:1, Gdańsk vs. Pyrzowice to 2:1.

Nie jest przypadkiem, że sobotnie połączenie zimą do Turynu LOT uruchomił z Pyrzowic (wylotowe), a całoroczne 3 razy w tygodniu Blue Air uruchomił do Balic (głównie przylotowe). Blue Air zapewne ma w zimowe soboty bardziej dochodowe kierunki, niż Polska.

Dużo linii próbowało latać z Pyrzowic na różnych kierunkach i okazało się, że Balice są bardziej dochodowe. Ryan właśnie przenosi Hamburg do Balic...

Oczywiście Pyrzowice należy rozbudować, bo w wakacje było 700 tyś. paxów miesięcznie.

Zaś co do CPL-u: w obecnych warunkach, ani budowa CPL-u pomiędzy Warszawą, a Łodzią, ani pomiędzy Krakowem i Katowicami nie ma najmniejszego sensu.
gość_061b4 2018-10-18 07:36   
gość_061b4 - Profil gość_061b4
gość_00546 Ja wlasnie nie rozumiem dlaczego nie moga rozbudowac lotniska w Pyrzowicach i tam zrobic CPL. LOT moglby miec dwa huby na Okeciu i w Katowicach podobnie jak Lufa Monachium i Frankfurt.
gość_00546 2018-10-17 22:55   
gość_00546 - Profil gość_00546
@ gość_ec29c

Z tego wniosek że CPK powinien być wybudowany między Krakowem i Katowicami.
A teraz czekam na odpowiedzi ze stolicy. :-) LOL
adam7691 2018-10-17 19:27   
adam7691 - Profil adam7691
gość_280ae: bredzisz człowieku, po pisowni domyślam się, że nie mieszkasz w Polsce, więc nie do końca powinieneś wypowiadać się na polskie tematy
gość_ec29c 2018-10-17 18:17   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@adam1987

Akurat z DUS to byli głupi, ale właśnie zmądrzeli i DUS staje się trzecim wielkim hubem Lufy w Niemczech (i szóstym długodystansowym Grupy).
gość_ec29c 2018-10-17 18:15   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_22518

Narzędzie jest bardzo użyteczne. Ludność w promieniu 100 km:

1. Okęcie - 5 000 000
2. Łódź - 4 000 000
3. Modlin - 4 650 000
4. Radom - 5 200 000
5. Lublin - 2 900 000

Choć widać, że rzeczywiste wyniki dużo lepiej wyjaśnia promień 150 km. Bo Warszawa zasysa pasażerów i z Łodzi i z Lublina.

1. Okęcie - 9 000 000
2. Łódź - 10 400 000
3. Modlin - 8 900 000
4. Radom - 10 100 000
5. Lublin - 6 800 000

Widać, że lotnisko położone blisko największego miasta bierze niemal całość. Gdyby w Modlinie opłaty nie były wyraźnie niższe to Modlin stał by pusty [a warto przypomnieć, że Modlin powstał z inicjatywy ówczesnych rządzących LOT-em, by pozbyć się konkurencji, tylko im jak zwykle nie wyszło]. Myślę, że gdyby dać Ryanowi po 50 zł za odlatującego i przylatującego, to podział planowanych 6 mln na 3/3 mln Radom/Modlin nie byłby problemem.

150 km dobrze też wyjaśnia co dzieje się w pozostałych regionach.

Północ:

1. Gdańsk - 4 300 000
2. Bydgoszcz - 7 000 000
3. Olsztyn/Szymany - 5 800 000

Ludność ludnością, a najsilniejszy ośrodek turystyczny i biznesowy bierze niemal wszystko.

Zachód:

1. Wrocław - 8 600 000
2. Poznań - 7 600 000
3. Szczecin/Goleniów - 3 600 000
4. Zielona Góra - 8 900 000

Dwa najsilniejsze ośrodki biorą niemal wszystko.

Południe:

1. Rzeszów - 8 900 000
2. Kraków - 13 500 000
3. Katowice - 13 600 000

Dwa najsilniejsze ośrodki biorą niemal wszystko, choć Rzeszów dzięki dopłatom i Dolinie Lotniczej trzyma się mocno. Balice wygrywają z Pyrzowicami dzięki turystyce przylotowej, mamy też wyjaśnienie fenomenu Króla Charterów.
lysypiotr76 2018-10-17 18:10   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Przyszłość lotniska w Radomiu nie można rozpatrywać inaczej jak z polityką w tle. Tu nie ma miejsca na żadne kalkulacje ekonomiczne. Liczy się tylko polityka i głosy wyborców. To jak z przekopem Mierzei Wiślanej. Zarówno tam jak i w przypadku lotniska poza decyzjami politycznymi nic się nie zmieniło. No może trochę przesadziłem. Wszak prezes Kaczyński wbił pierwszą łopatę mimo że nie ma ani decyzji środowiskowej, ani tak naprawdę dokładnej lokalizacji. O pozwoleniu na inwestycję nie wspomnę. I z lotniskiem podobnie. Fakt jakaś makieta z samolocikami była. Samolociki, które w pocie czoła miejscowi modelarze w noc poprzedzającą wizytę premiera kleili akurat przydały się by politycy ,,pobawili się jak mali chłopcy'' w zarządzanie lotniskiem o czym nie mają zielonego pojęcia. I tak oby dotrwać do wyborów. Potem się zobaczy.
gość_67357 2018-10-17 17:21   
gość_67357 - Profil gość_67357
gość_22518

1. Analizy dla Modlina nie trzeba robić. Skoro wychodzą na zero przy 3 mln pasażerów to Przy zainwestowaniu powiedzmy 100 mln zł na zwiększenie przepustowości do 6 mln pasażerów daje koszt na pasażera na poziomie 3zł na pasażera. Pozostałe 2 zł dajmy na koszty bieżące funkcjonowania.
Zakładając że Ryanair płaci 5 zł za pasażera to cała inwestycja spłaci się w 1 rok. Od drugiego roku mamy już czysty zysk.
2. Zrób catchment 50 km i Radom przegrywa z Modlinem. Kielce nie będą jeździć do Radomia bo Kraków oferuje dużo lepszą siatkę. Z Lublina też będzie to wątpliwe. O Warszawie zapomnij.
3. Autor zrobił trochę pokraczną analizę. Myli koszty z wydatkami gotówkowymi a przychody z wpływami gotówki.
A przede wszystkim nie uwzględnił wartości pieniądza w czasie. 1 zł dzisiaj jest warty więcej niż 1 zł jutro. Gdyby to zaaplikować do tej analizy to Radom się nie spłaci nigdy.
Zwłaszcza że po ewentualnym otwarciu CPK pasażerowie i linie lotnicze przeniosą się na to lotnisko a w Radomiu będzie hulał wiatr. Dlatego dużo bardziej sensowne byłoby rozbudowanie Modlina o środki nie zostałyby zmarnowane.

gość_39c5b 2018-10-17 16:44   
gość_39c5b - Profil gość_39c5b
gość_22518 no jak ty liczysz ilością mieszkańców, a nie ruchem i zapotrzebowaniem to faktycznie wielki z ciebie znawca.
adam1987 2018-10-17 13:06   
adam1987 - Profil adam1987
gość_22518:
1. Modlin wbrew pozorom nie jest najmniej rentownym portem w kraju i ma dosyć niskie koszty (głównie dzięki temu że jest w standardzie prowincjonalnego dworca PKS).
2. że też te głupie niemce zrobiły główne lotnisko we Frankfurcie i Monachium zamiast w Dusseldorfie. Już nie wspomnę o lotnisku w Pyrzowicach, które jest blokowane przez zawistników z Warszawy. No i jeszcze Kinszasa, tam to dopiero potencjał ludnościowy na drugą Atlantę.
Liczba ludności wokół lotniska w Radomiu kilka lat temu była taka sama, a jakoś ludzie nie latali. Kierunki nie były może super, ale do Gdańska Ryanair latał z Okęcia (które przecież tak słabo wypada pod względem catchment area) 3 razy dziennie i miał oferowanie jakieś 40 razy większe. Czyli popyt był ale z Radomia LF był jakoś poniżej 100%. Ceny były wyższe, ale też poniżej rynkowych kosztów lotu.
3. Skoro CPK nie będzie lotniskiem dla LCC to nie widzę powodu dla którego Ryan miałby się wynosić z Modlina, który swoją drogą ma lepsze położenie dla pasażerów z północno wschodniej Polski. Nawet jeśli jest to teraz słabo zaludniony, to liczba alternatyw dla pasażerów z regionu również jest mniejsza.
4. Mi tam Radom nie przeszkadza. Nawet raz leciałem i mi się bardzo podobało. Tylko zakładanie, że stawki jakie płacą linie lotnicze będą zdecydowanie wyższe niż te w Modlinie wydaje mi się naiwnością.
gość_a7fd5 2018-10-17 12:52   
gość_a7fd5 - Profil gość_a7fd5
Zaangażowanie PPL w rozbudowę lotniska w Radomiu to dobra decyzja. Takich inwestycji nie kalkuluje się tak, że muszą się szybko zwrócić. Czy podobna kalkulacja była przez redaktorów Pasażera robiona dla lotniska w Szymanach (Olsztynie), w Lublinie? Czy z podobną gorliwością prześwietlacie sytuację lotniska Babimost? A co z Bydgoszczą, Łodzią? Postuluję więcej OBIEKTYWIZMU.

Zacietrzewienie na punkcie planów uruchomienia lotniska w Radomiu jest niebywałe.

A ja się nie dziwię PPL, że chce inwestować w lotnisko, w którym będzie miał 100% udziałów i nie będzie musiał każdej decyzji wałkować z czterema współwłaścicielami, różnymi politycznie, merytorycznie i co do celów, które chcą osiągnąć. Nie będzie musiał budować "pod ruchem" gdy na lotnisku operuje Ryanair wożąc 3 mln. pasażerów rocznie. Wchodzi na teren, który może zacząć przebudowywać choćby jutro. A zacząć latać za 2 lata.

Modlin sobie poradzi. Skoro ma takie perspektywy, na pewno znajdą się pieniądze na jego rozbudowę. Może nawet z PPL. Chopin zapełni się za chwilkę i PPL będzie miał duży kłopot. I wtedy wszyscy ci "znafcy" zaczną uderzać w PPL, że nie zabezpieczył się w związku z przeładowaniem Okęcia.

A CPK? Minął rok i po za objazdowym piarem i zapowiedziami, nic. Cisza. Decyzja środowiskowa? Koncepcja? Konsultacje? Wykupy gruntów? Nie mówię nawet o projekcie. Na to trzeba duuuużo czasu a i łatwo nie będzie. Ani szybko. Jeśli w ogóle nie skończy się na planach. Trzeba będzie też "spacyfikować" ludność okolic Baranowa, jeśli się da. Też łatwo nie będzie, oj nie.

A tutaj? Prawie wszystko na tacy. A dojazd z Warszawy nie tak znowu bardziej czasochłonny niż do Modlina.

lepszy wróbel w garści niż kanarek na dachu.
gość_f0a3a 2018-10-16 23:29   
gość_f0a3a - Profil gość_f0a3a
gość_34ff1; Lotnisko w RDO powołała poprzednia władza. Obecna jedynie kontynuuje projekt. Nie liczyłbym na zmianę po wyborach.
gość_22518 2018-10-16 19:49   
gość_22518 - Profil gość_22518
1. Czy zrobicie taką analizę dla Modlina? Na pewno nie bo wypadnie ona wręcz katastrofalnie
2. Czy jako eksperci zdajecie sobie sprawę, że RDO ma w promieniu 100km więcej mieszkańców niż WMI, WAW, LCJ nie mówiąc już o LUZ? Można to sprawdzić choćby tutaj: zobacz link 100km to typowy zasięg catchment area dla lotnisk.
3. Zgodnie z waszymi obliczeniami mając 160 milionów zysku rocznie wystarczyły by dalsze trzy lata aby wyjść na plus. CPK owszem zamorduje okoliczne lotniska ale będzie to WMI i LCJ ze względu na ich bliskość do CPK. RDO jest bezpieczne właśnie dlatego że jest dalej.
gość_280ae 2018-10-16 19:41   
gość_280ae - Profil gość_280ae
A po co analizy I logika jezeli w kraju polozonym w srodku Europy w XXI wieku a niby Rzad I Prezydent wypelniaja polecenia szeregowego posla bez zadnej funkcji z wyjatkiem partyjnego stanowiska I Sekretarza. To jest nic innego tylko PZPR-bis. Tu rzucimy pol miliarda na Dame z lasiczka, tam utopimy milliard na lotnisko w Radomiu (bo blizej do Afryki jak to powiedzial sam szef biura politycznego Premiera RP), tam grzmotniemy 3-, 40 a moze I 50 miliardow w CPK I jeszcze dolozymy z 60 na koleje. Dzisiaj chcielimy wbic (juz trzeci raz na trzecie wybory) lopate w Mierzeje Wislana ale okozalo sie ze nie mozna I trza bylo zadowolic sie wbiciem zwyklego kolka. I jeszcze jeden milliard z inwestycji dla kajakow ktora zwroci sie za 500 lat ! Tutaj nie ma miejsca na profesjonalna dyskusje to jest amok. A u Premiera w glowie dac komus lewy kontrakt na 100 tysiecy z pieniedzy banku 9cztaj drobnych ciulaczy ktorzy sie ciesza z PLN 50 z oprocentowania to male piwo. I jeszcze dobrze ze Kubica zlamal reke bo nie bedzie musial finansowac jego wystepow, To jest paranoja I zycie w matrixie. A moze nie - moze to po prosto przepowiednia Barei u Prezes to taki nasz Mis, Mis na miare naszych mozliwosci ktory odpowiada zywotnym potrzebom naszego spoleczenstwa. My tym Misiem otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo". I kiedys Mis dostanie kopniaka w pewna Czesc ciala a dumny I kulturalny narod w srodku Europy bedzie placil za wszystkie glupoty wymyslone przez bande oszolomow. I bedziemy w Stoczni Marynarki Wojennej w Radomiu budwac Mistrale a Antek bedzie je sprzedawac do Rosji I Egiptu za jednego dolara sztuka.
I po co komu anaizy ekonomiczne ? Maciupci cesarz polsko-wegierskiego imperium zdecydowal tak a nie inaczej - znaczy Mis znowu stai a nawet tanczy nawet jezeli jemu sie oczko odkleilo.
gość_34ff1 2018-10-16 19:41   
gość_34ff1 - Profil gość_34ff1
Niestety przyszłość tego lotniska zależy jedynie od głosów wrzuconych do urn wyborczych.
gość_71204 2018-10-16 18:33   
gość_71204 - Profil gość_71204
To są pieniądze wyrzucone w błoto , bo ta cała analiza jest robiona w myśl zasady wybieramy najładniejszy kolor i uzasadnić dlaczego jest to czerwony-ale tak to jest gdy racje ekonomiczne przegrywają z polityką -jest Radom nie Łódź bo w Radomiu rządzi pis ,a w Łodzi po -z szumnie zapowiedzianych milionów pasażerów będzią nići , podobnie jak w Lublinie miało być już milion, a będzie w 2019r o jedno zero mniej - czy nie ma w PLL nikogo zdrowo myślącego ekonomisty nie polityka?
gość_bb604 2018-10-16 17:41   
gość_bb604 - Profil gość_bb604
Kredytu nie nalezy traktowac jako koszt ani tym bardziej jako dochod. Odsetki owszem. Jest to czesc balance sheet a nie profit and loss account. Zgodnie z waszym wykresem po uwzglednieniu kredytu jako dochod juz w drugim dzialalnosci lotnisko przyniesie ponad 100mln zysku, co jest nie prawda.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy