Pliki cookies
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Felieton: Idea CPK odpływa w detalach


Sensowny pomysł budowy nowego centralnego lotniska staje się coraz bardziej rozmyty, bo rząd albo gubi się, albo w ogóle nie myśli o niektórych kluczowych szczegółach. Zaczyna panować "jakoś-to-będzizm", co projekt może zabić.

04/08/2017 23:10
<>

gość_12b05 - Profil
gość_12b05
  
Ile wynosi suma 1 i jeden?

gość_e8207 - Profil
gość_e8207
  
Temat z innej bajki ale te Mozejki to był bezsens. Ciekawe że Rosjanie mając kilka rafinerii na Zachodzie jakoś nie zbankrutowali konkurencyjnych firma sektora naftowego :-)
W tej chwili też mogliby teoretycznie
4 dni, 12 godzin temu  

gość_ec29c - Profil
gość_ec29c
  
@gość_8dac9

Zakup Możejek był absolutna koniecznością. Gdyby Rosjanie przejęli Możejki to większość produkcji Możejek sprzedawaliby na polskim rynku stosując dumpingowe ceny czym doprowadziliby do permanentnych strat Lotos i Orlen i kupili by obie firmy za bezcen. A następnie podnieśliby ceny jako monopolista.

6 dni, 1 godzinę temu  

gość_8dac9 - Profil
gość_8dac9
  
A czy nikomu z Was nie przypomina to zakupu Możejek?
6 dni, 3 godziny temu  

gość_ec29c - Profil
gość_ec29c
  
@gość_83076

Tylko w takim przypadku w zupełności wystarczyłoby JEDNO lotnisko dla Warszawy obsługujące max. 10 milionów pasażerów.

Drogi CPL się NIE zwróci, bo NIE będzie pasażerów. Jak ograniczą polskie regionalne to Ostrawa i Berlin staną się głównymi lotniskami dla Polski.

13/08/2017 11:31  

gość_83076 - Profil
gość_83076
  
Czemu rząd z góry zakłada, że nowe lotnisko będzie drogie i nie dla low-costów? To bardzo proste. Żeby LOT nie miał na CPK konkurencji a później w regionach coś się wymyśli żeby Lufthansie i innym za bardzo nie opłacało się latać do Polski i LOT będzie sobie ustawiał polski rynek lotniczy jak będzie chciał a to że Polacy będą płacić dwa razy tyle za bilety to kogo to. LOT ma być silny i koniec i ktoś to musi sfinansować tylko najpierw trzeba się pozbyć konkurencji.
13/08/2017 08:09  

gość_21bde - Profil
gość_21bde
  
Drogi autorze. Przecież analizy są. I właśnie dlatego że wg tych analiz budowa nowego lotniska nie ma sensu ono nie powstaje. Decyzja obecnych władz jest ewidentne polityczna. Takie igrzyska dla ludu. To jest nasz miś i tym misiem udowadniamy itd....
Nie ma nikogo kto w sposób logiczny i biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania biznesowe jak i finansowe byłby w stanie uzasadnić sensowność tego projektu.
Może i będzie latać więcej ludzi ale jak długo? Demografia jest nieubłagana. Starzejemy się jako społeczeństwo a emeryci to będą ludzi coraz bardziej ubodzy z naszym bankrutującymi systemem emerytalnym.
Polska nie ma tak wielkiej koncentracji ludności w stolicy jak wiekszosc krajow w Europe. Warszawa to 5-7% Polski. Paryz, London czy nawet Praga lub Budapeszt to okolice 20% obywateli swojego kraju.
LOT ma raptem 9 tras długodystansowych do których byłby potrzebny hub. Na razie nie widać szans na znaczący wzrost. Budowanie hubu który miałby konkurować z Berlinem (bo ten hub w prostej linii będzie bardzo blisko Berlina) spowoduje że finansowo będzie to porażka.
Możnaby marzyć o hubie do Azji opartym o low costy. Krótkodystansowe (Ryanair, Wizzair) dowożą do CPL a dlugodystansowe (Norwegian i inne które obecnie się tworzą) wiozą na wschód. Ale to oznacza ze należałoby to dobrze przemyślec i przeliczyć a efekt tego będzie taki że jednocześnie spowodujemy upadek LOTu bo nie będzie on w stanie konkurować z low costami (chyba ze sam zostanie w międzyczasie na taki model zmieniony).
13/08/2017 06:43  

gość_ec29c - Profil
gość_ec29c
  
Jeśli to lotnisko ma być droższe od Okęcia to jest ZUPEŁNIE BEZ SENSU!!!

Odpadnie większość krajówek, zaś znaczący wzrost Paxów mogą wygenerować tylko LCC. Oznacza to, że CPL będzie miał MNIEJ pasażerów, niż Okęcie.

12/08/2017 22:51  

gość_1993e - Profil
gość_1993e
  
Przecież nierealność tego pomysłu jest oczywista, to tylko element igrzysk propagandy sukcesu. Tym, którzy podniecają się ta wizja szczerze współczuje, bo mocno się rozczarują gdy spadną na ziemie.
12/08/2017 10:08  

gość_6c19f - Profil
gość_6c19f
  
Polska potrzebuje większej przepustowości lotnisk w rejonie Warszawy. ....dlatego my w LUZ zwiększamy przepustowość do 1mln a LUZ to tylko 180 km od WAW
12/08/2017 08:08  

gość_aaca3 - Profil
gość_aaca3
  
ja bym napisał o wiele mocniejszą krytykę
12/08/2017 01:33  

gość_bab7f - Profil
gość_bab7f
  
Ciekawa analiza. Ale to tylko garść argumentów przeciwko budowie CPK, w necie można poszukać wypowiedzi ekspertów adresujących także inne obszary.
11/08/2017 18:11  

<>

Wylot:
Przylot:
  • Data wylotu:
  • Data powrotu:
Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie
Kalendarz lotniczy