W Bydgoszczy zanotowano 70 proc. spadek w 2020 roku

19 stycznia 2021 13:02
Port Lotniczy Bydgoszcz obsłużył w 2020 roku 127 tys. pasażerów, czyli 70 proc. mniej niż rok wcześniej.
Reklama
Statystyki Bydgoszcz (BZG)

W całym 2020 roku lotnisko obsłużyło 127 959 pasażerów, czyli 69,9 proc. mniej, niż w roku 2019. W grudniu ubiegłego roku z bydgoskiego portu skorzystało 2841 podróżnych. W roku 2020 zrealizowane zostały 6920 operacje lotnicze, czyli 37,8 proc. mniej, niż w 2019. W grudniu ubiegłego roku odbyło się 126 lądowań i startów.

– To był wyjątkowo trudny rok dla portów lotniczych, przewoźników, całej branży lotniczej, turystycznej i hotelarskiej. – mówi Tomasz Moraczewski, prezes zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz SA – Ubiegły rok był nieprzewidywalny i dynamiczny na niespotykaną dotąd skalę. W obliczu obostrzeń w podróżowaniu i niepewnej sytuacji, przewoźnicy zmuszeni byli zawieszać rejsy. Pomimo tego, nasze lotnisko cały czas utrzymywało gotowość operacyjną, obsługując statki wojskowe, medyczne, cargo, rejsy specjalne, loty szkoleniowe, czy samoloty serwisowane przez WZL-2, PWL. Staraliśmy się reagować elastycznie na zmieniającą się sytuację, wdrażać rozwiązania dywersyfikujące przychody i minimalizujące koszty Spółki. Dzięki temu oraz ogromnemu zaangażowaniu i zrozumieniu całego zespołu pracowników Spółki, mimo trudności, udało się nam zrealizować istotne przedsięwzięcia. Od stycznia 2020 lotniskowe służby informacji powietrznej AFIS rozpoczęły pracę w ramach wyznaczenia Ministerstwa Infrastruktury, dzięki czemu zwiększyliśmy elastyczność pracy portu i zoptymalizowaliśmy koszty. W okresie letnim zakończyliśmy gruntowną modernizację parkingu, zmieniając całkowicie system obsługi płatności, umożliwiając dokonywanie rezerwacji online. Powitaliśmy też nowe kierunki na płycie naszego lotniska.

W roku 2020, mimo ograniczeń w ruchu, z regionalnego portu uruchomiono nowe połączenia. Już styczniu mogliśmy skorzystać z rejsów czarterowych do Tel Aviwu. W okresie letnim PLL LOT realizował z bydgoskiego lotniska rejsy do Zadaru i Zakynthos, cieszące się dużym zainteresowaniem Podróżnych. W sierpniu wystartowały sezonowe loty Ryanair do Edynburga w Szkocji, kierunku wyczekiwanego przez Pasażerów bydgoskiego lotniska. W maju w Porcie Lotniczym Bydgoszcz miały miejsce lądowania jednego z największych na świecie samolotów transportowych Ił-76, z dostawą artykułów sanitarnych z Chin.

Trudno dziś przewidzieć, jaki będzie rok 2021, ze względu na wciąż zmieniające się okoliczności. – mówi Moraczewski.- Podejmowanie długofalowych, strategicznych decyzji w obliczu tylu niewiadomych stanowi ogromne ryzyko, dlatego staramy się działać elastycznie. Jesteśmy przygotowani do powrotu Pasażerów, wdrożone są wysokie standardy sanitarne i bezpieczeństwa. Zarówno przewoźnicy rejsowi, jak i touroperatorzy, są zainteresowani kontynuowaniem swej oferty lotów z Bydgoszczy. Wszystko zależy jednak od tego, jak szybko zapanujemy nad pandemią. Pracujemy również nad nowymi strategicznymi celami lotniska, które będą dywersyfikowały nasze przychody, a także rozwijały nasz region.