FRancowata konferancja

W dniu 24 lipca w warszawskim hotelu Sheraton odbyła się konferencja prasowa tanich linii lotniczych Ryanair. Poprowadził ją wiceprezes linii Michael Cawley, który wezwał polski rząd do interwencji w sprawie podwyżek cen obsługi ruchu lotniczego wprowadzonych przez PAŻP, nałożonych na linie lotnicze operujące w Polsce.W czasie konferencji Michael Cawley przedstawił pokrótce specyfikę działania firmy. Tematem przewodnim było jednak zawieszenie połączeń z Krakowa i Rzeszowa oraz rezygnacja z jedynego połączenia z Warszawy do Dublina. Po przystąpieniu przez PAŻP do organizacji EUROCONTROL oraz wdrożeniu regulacji UE nr 1794/2006, podjęto decyzję o zmianach w systemie opłat obowiązującym w ruchu lotniczym w Polsce. Spowodowało to podwyżki za start i lądowanie na lotniskach. Michael Cawley uważa, że nałożenie dziesięciokrotnej podwyżki przez PAŻP na linie lotnicze (tak jak to miało miejsce na lotnisku w Rzeszowie), w tak trudnym okresie, wpłynie negatywnie na stan polskiej gospodarki. - W czasie, gdy polski rząd stara się zapewnić swojemu krajowi ciągły wzrost gospodarczy, jedna z agend rządowych podejmuje działania stojące w jawnej sprzeczności z taką polityką. Decyzja PAŻP o dziesięciokrotnej podwyżce opłat obsługi ruchu lotniczego na polskich lotniskach, na pewno będzie miała znaczący wpływ na wyhamowanie wzrostu gospodarczego Polski. W tym momencie trudno nawet znaleźć słowa komentarza do kolejnej 40 proc. podwyżki zapowiedzianej na przyszły rok – oznajmił Michael Cawley. - Ryanair wzywa polski rząd, aby wpłynął na zmianę decyzji podjętych przez PAŻP, które ewidentnie mają na celu zastopowanie rozwoju ekonomicznego i powstrzymanie wzrostu ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach regionalnych - dodaje. Ryanair, do momentu zmiany decyzji o podwyższeniu opłat, zawiesił także rozmowy z pięcioma polskimi miastami, w których miały powstać bazy firmy. Wzrost kosztów spowodował, że wiele istniejących oraz planowanych połączeń przestało być opłacalnych dla firmy. Ryanair jest największą w Europie tanią linią lotniczą z 28 bazami, obsługującą 730 tras w 26 krajach. Dysponuje flotą 164 boeingów 737-800 oraz planuje w ciągu pięciu lat zakup kolejnych 99 maszyn. Firma zatrudnia obecnie 6000 osób.
24/07/2008 13:44  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
linkinpark 2008-07-24 18:20   
linkinpark - Profil linkinpark
czym się przejmujecie,nie polatają 6 tygodni i wrócą....nawet jakby krk i rze podniosly oplaty lotniskowe jeszcze to grudniowych rejsów za nic w świecie nie odpuszczą!
mimis 2008-07-24 18:14   
mimis - Profil mimis
4tech: ale kultura latania powoli powstaje. A te podawane przez Ciebie 80% przypadające na ruch pracowniczy to własnie miód dla linii lotniczych, bo popyt na takie loty jest znacznie sztywniejszy niż na turystyczne czy inne. Jeśli chodzi o to dlaczego KRK/RZE, to myślę że po prostu stwierdzili że upieką dwie pieczenie na jednym ogniu. Listopad-grudzień to rzeczywiście martwy sezon. W Rzeszowie, jak piszą, opłaty podskoczyły bardzo mocno, natomiast Kraków być może wcale nie jest dla nich tak opłacalny z powodu konkurencji i ilości przewoźników i alternatyw (oraz tego, że dużo połączeń to duble). W dodatku nie zdziwiłbym się gdyby się okazało że KRK z racji bycia atrakcją turystyczną przejawia większą sezonowość jako destynacja (tfu ;) ). Jak dla mnie to te groźby i zawieszenie lotów na 6 tygodni to poza rachunkiem ekonomicznym wyłącznie demonstracja siły. 2 lata temu były sarenki na pasie, a potem nowe kierunki, teraz nie podobają im się opłaty. Myślę, że w zarządzie FRancy doskonale zdają sobie sprawę, że wycofanie się bardziej niż ucieszy inne linie, więc tylko straszą i się nie wycofają. No chyba że MOL tak już wszedł w politykę (bo tak to trzeba nazwać), że traci kontakt z rzeczywistością.
linkinpark 2008-07-24 18:13   
linkinpark - Profil linkinpark
4tech:lecę z nim,sprawdzałem ceny do DUB i STN na wakacje zawsze te kirunki najdroższe bo wtedy lata przede wszystkim grupa "pracująca" na wyspach,którzy za loty FR,W6 płacą "kokosy",dzięki tej grupie w PL mamy FRance
linkinpark 2008-07-24 18:10   
linkinpark - Profil linkinpark
4tech:bezpośrednio do KTW lata tylko FR,a mój brat za przesiadkami nie przepada....
linkinpark 2008-07-24 18:09   
linkinpark - Profil linkinpark
w swojej wypowiedzi napisałem o dwóch grupach największych"polujących"czyli tych co za wszelką cene chcą polecieć za 10Euro i tych dla którzy za bilet płacą po 400-500 w biurach podróży bo i tak "tanio".A tacy po 150,200 to już mniejsza grupa.
cezary ja widzeń nie mam ale ponoć ty ostatnio słyszysz ciągle "linkinpark" ;)
4tech 2008-07-24 18:06   
4tech - Profil 4tech
linkinpark: a twoj brat jakimi liniami leci KTW-DUB???.....
cezary 2008-07-24 18:03   
cezary - Profil cezary
lininpark: masz widzenia ? A głosy też słyszysz ?

Cytuje co napisałeś: "ja w lotach widze dwie grupy: pracowniczo-wakacyjna(uk i irl po 400 za bilet) i poza sezonowa(taka jak wy)polująca na bilety po 0,00 Euro +opłaty".
cezary 2008-07-24 18:03   
cezary - Profil cezary
lininpark: masz widzenia ? A głosy też słyszysz ?

Cytuje co napisałeś: "ja w lotach widze dwie grupy: pracowniczo-wakacyjna(uk i irl po 400 za bilet) i poza sezonowa(taka jak wy)polująca na bilety po 0,00 Euro +opłaty".
4tech 2008-07-24 18:03   
4tech - Profil 4tech
linkinpark:...no tak zapomnialem ze jest "piszaca encyklopedia".....ale musze cie zmartwic.....ja latam za rozne ceny i roznymi przewoznikami i staram sie kupic jak najtaniej...i nie naleze do grupy "polujacych".... i takich ja jest znacznie wiecej niz tych ktorych tak okresliles....
linkinpark 2008-07-24 17:55   
linkinpark - Profil linkinpark
150,200 to są własnie te bilety za 1euro,jak sie doliczy opłaty to wychodzi 150,200
4tech 2008-07-24 17:52   
4tech - Profil 4tech
linkinpark:....a tych co lataja za 150,200,za bilet to gdzie umiescisz....piszesz bzdury...ot i tyle
linkinpark 2008-07-24 17:49   
linkinpark - Profil linkinpark
dla przykładu w tamtym tygodniu mój brat rezerwował bilety KTW-DUB na koniec sierpnia,dwa bilety tam i z powrotem 1600 zl....ja w lotach widze dwie grupy: pracowniczo-wakacyjna(uk i irl po 400 za bilet) i poza sezonowa(taka jak wy)polująca na bilety po 0,00 Euro +opłaty
4tech 2008-07-24 17:23   
4tech - Profil 4tech
marecki/mimis: przyklad BZG czy LCJ jest jak najbardziej trafny....tylko ze BZG negocjuje z W6 juz 2 lata i nic z tego nie wychodzi....nie liczylbym tez az tak bardzo ze po Francy ktos natychmiast wejdzie na osierocone lotniska po FR...gdyby tak bylo to dzis czy W6,4U,DY,U2 latalyby z tych samych lotnisk co FRanca...przeciz tak jest w calej Europie..tylko nie u nas...zastanawie mnie tez jeszcze jedna sprawa...dlaczego FRanca zawiesza tylko KRK,RZE,WAW??? a nie tnie polaczen na innych lotniskach?? malo tego w BZG nawet nikt nie mowi o tym ze FRanca chciala redukcji oplat??..wiec o co tu tak po prawdzie chodzi?? szantaz FRancy z jednej strony, a z drugiej strony co??? a co latania naszych rodakow...to juz kiedys mowilem ze w PL nie ma wsrod naszych rodakow nie ma "kultury "latania gdyz 80% obecnego wzrostu ruchu lotniczego to wzrost "lotow pracowniczych " do UK/IRL/N.....i tyle
marecki 2008-07-24 17:21   
marecki - Profil marecki
jak rozmawiam z ludźmi, to mniej więcej widze 3 grupy wśrod swoich znajomych: jedni latają tylko dlatego, że mogą kupić bilet w promocji za te przysłowiowe 10 euro (inaczej samochód/autokar/pociąg), drudzy latają LCC, płacąc o wiele więcej, ale będąc bezwzględnie przekonanymi że kupują "tanio" bo przecież w innych liniach jest dużo drożej (ale strony/biura tych przewoźników omiają szerokim łukiem) i trzecia, ludzi którzy latają jak chcą (lub muszą) i płacą takie ceny jakie są wybierając najdogodniejsze połączenie. Ci ostatni są w promilu w stosunku do 2 pierwszych grup.
mimis 2008-07-24 17:18   
mimis - Profil mimis
No właśnie Graludro, masz tu zupełną rację. To głównie otwarcie rynku pracy UE, a nie FRanca, doprowadziło do upowszechnienia wyjazdów. FRancy zasługa tutaj jest natomiast taka, że na skalę większą niż AP, C0 czy W6 pokazała ludziom, że samolotem jest wygodnie, szybko, bezpiecznie, nie aż tak strasznie ;) i w dodatku za pieniądze inne niż luksusowe ceny ówczesnego LOTu.
mimis 2008-07-24 17:15   
mimis - Profil mimis
Swoją drogą, to - szczególnie w sezonie - ile jest w benku takich miejsc po 50zł? 15? Bo cała reszta płaci znacznie więcej, a z takich połączeń gdzie uporczywie lecieli wyłącznie ci płacący poniżej 50zł, a reszta samolotu pusta, to zarówno FRanca jak i inni dawno się już wycofali.
gral 2008-07-24 17:13   
gral - Profil gral
marecki: nie do konca. Polacy zaczeli latac, bo zaczeli masowo wyjezdzac a nie dlatego ze bilety sa po 50 zl. ostatnio we FRancy z DUB do WAW slyszalem kolesia, ktory opowiadal sasiadowi, ze kupil bilet dzien przed wylotem w jakims biurze podrozy i zaplacil 200 EUR i twierdzil ze to niedrogo. Takich jest sporo.
mimis 2008-07-24 17:12   
mimis - Profil mimis
marecki: sęk w tym, że autokar też kosztuje 200zł... A jeden z drugim przy ewentualnej podwyżce będzie psioczył na wszystko dookoła, ale i tak, po rozważeniu jazdy autobusem za tę samą cenę, poleci.
mimis 2008-07-24 17:10   
mimis - Profil mimis
A ja właśnie myślę że ponieważ jest popyt i są gotowe trasy (szczególnie te na wyspy), to po usunięciu konkurencji w postaci FRancy inni chętnie by weszli. Bo ludzie teraz już są w stanie, a co ważniejsze, mają chęć zapłacić nawet niemałą cenę, żeby z/do UK, IRL, Holandii czy Francji nie tłuc się autobusem. Wiadomo że zawsze będą tacy, którzy uznają tylko autobus (za cenę samolotu) albo własny samochód (za cenę 3x wyższą), ale coraz więcej widzi wygodę właśnie w locie na dogodne lotnisko.
marecki 2008-07-24 17:08   
marecki - Profil marecki
mimis: w ogólnosci się z Tobą zgadzam, tylko że ten "rozruch" większości lotnisk regionalnych ma bardzo kruche podstawy. Zarządy lotnisk, samorządy i różni lokalni działacze zobaczyli nagły wzorst o niepotykanej nigdzie dynamice (bo nastąpił poprostu z poziomu "zero") i myśleli, że tak będzie cały czas. Wiązanie się tych portów z 1-2 przewoźnikami, i to jeszcze typu wyłącznie LCC, spowodowało, że jedną decyzją o zawieszeniu lotów, można doprowadzić lotnisko do w zasadzie zamknięcia (nie licząc i tak wymierających powoli połączeń LO z WAW). To otwiera drogę do takich "szantaży" z jednej strony (jak nie zwolnicie nas z opłat, to....) - mających na pewno szanse powodzenia w lotniskach małych, na pewno nie np. w KRK, a z drugiej ukazuje istotę ruchu psażerskiego. Polacy zaczęli latać, ale w więskzości tylko dlatego, że mogli kupić bilety po 50 zł - jak ktoś im zaproponuje ten sam za 200 zł to juz nie polecą i spowrotem przesiądą sie do autokarów.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy