×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


JetBlue zamawia 60+60 A220-300


Amerykański przewoźnik JetBlue Airways złożył zamówienie 60 sztuk A220-300, dawniej CS300, z opcją zakupu kolejnych 60 sztuk. Dostawy mają rozpocząć się w roku 2020, a samoloty będą zmontowane w fabryce w Mobile (stan Alabama), gdzie Airbus planuje budowę linii montażu końcowego maszyn A220. W przypadku wykorzystaniu opcji zakupu ich dostawy rozpoczną się w roku 2025. Samoloty A220-300 zastąpią maszyny E-190 we flocie przewoźnika. Embraer miał nadzieję, że JetBlue zamówi nową generację ich odrzutowców E190-E2 kontynuując współpracę z brazylijskim producentem. Amerykański przewoźnik zamienił również zamówienie 25 sztuk A320neo na A321neo. Linie JetBlue Airways planują więc użytkowanie wyłącznie samolotów Airbusa w przyszłości.

11/07/2018 03:49,  
<>

gość_b715d - Profil
gość_b715d
  

  
Budowa linii montażu końcowego CS100/CS300 w Mobile była podyktowana opłatami importowymi na samoloty tej serii w USA. Maszyny zmontowane w Alabamie miały być sprzedawane jako produkt krajowy. Bombardier nie spodziewał się cofnięcia tych opłat i być może działał zbyt pochopnie.

CS100/300 - A220/100/300 są bardzo zaawansowane technologicznie. Kanadyjski producent użył najnowszych materiałów do konstrukcji tych maszyn oraz nowoczesnych i oszczędnych silników do ich napędu. Kabina pasażerska jest szeroka, ma układ foteli 2-3 w klasie ekonomicznej. Dalsze wydłużenie kadłuba, ewentualna wersja CS500 - A220-500, jest możliwe. Samoloty CSeries/A220 potrzebują krótkiej drogi startowej i mają długi zasięg maksymalny, jak na maszyny tej wielkości. Dołączenie tych samolotów do oferty Airbusa zwiększa ich atrakcyjność, ale nadal potrzebne są kroki do obniżenia kosztów produkcyjnych tych maszyn.

Embraery mają węższą kabinę pasażerską, układ siedzeń w klasie ekonomicznej 2-2, co powoduje, że dalsze wydłużenie kadłuba, w stosunku do wersji E195-E2, nie jest już możliwe. Model E175-E2 nie spotkał się z dużym zainteresowaniem odbiorców. Jego koszty eksploatacyjne są tylko nieco niższe niż wersji E190/195 przy dużo mniejszej pojemności pasażerskiej. Przy obsłudze krótszych lotów, około 1000 mil, Embraery są tańsze w eksploatacji niż CSeries/A220. Mają niestety krótszy zasięg maksymalny i nie mogą obsłuż dłuższych tras, na które mogą być skierowane samoloty Bombardiera.

W USA odrzutowce regionalne wyparły samoloty turbośmigłowe. Ten trend będzie kontynuowany przez najbliższe lata, co jest dobrym znakiem dla Embraera. Współpraca z Boeingiem na pewno pomoże przy sprzedaży brazylijskich samolotów. Opracowanie wspólnych projektów jest również możliwe, jak na przykład udział inżynierów Embraera w projekcie B797.

Airbus zatrzymał prace nad projektem ATR-92, 90-miejscowym samolotem turbośmigłowym. A220-300 konkuruje z A319neo. Ewentualny A220-500 to już konkurent A320neo, więc ten projekt może nigdy nie zostać zrealizowanym.

Embraer złożył skargę przeciwko publicznej pomocy finansowej dla programu CSeries do Światowej Organizacji Handlu. Brazylijski producent bezpośrednio konkuruje w tym segmencie, więc ponosi straty finasowe w przypadku nielegalnych dotacji.
14/07/2018 19:01  

gość_e083a - Profil
gość_e083a
  
@gość_ec29c: Embraer szuka wsparcia u Boeinga:

zobacz link

zobacz link

Kiedyś Boeing już próbował dogadać się w tej sprawie, ale sytuacja Embraera była znacznie lepsza. Za rok czy dwa Embraer bez wspracia może faktycznie mieć kłopoty.

Liczba zamówień A220-100 to 123 sztuk, a A220-300 to 279 sztuk
(to jeszcze bez JetBlue).

Natomiast E190-E2 to 63 sztuki, a E195-E2 to 65 sztuk.
Warto pamiętać, że sprzedaż pierwszej generacji E195 to jakieś 169 sztuk.

13/07/2018 14:05  

gość_ec29c - Profil
gość_ec29c
  
Czy Embraer zbankrutuje?

Jet Blue z 60 E190 był jednym z największych klientów.

Jeśli London City nie zostanie przeznaczone na deweloperkę to myślę, że BA też przerzuci się na CS/A220, na model A220-100.

Te E190-E2 są bardzo ciężkie, pytanie, czy model E195-E2 w ogóle będzie w stanie konkurować z A220-300 (CS300)? Ja mam wrażenie, że mamy model 132 pasażerów vs. 145 pasażerów o bardzo zbliżonej masie i kosztach...

13/07/2018 12:20  

<>


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie