Delta pierwszym klientem B797 ?

Prezes amerykańskiego przewoźnika, Ed Bastian, potwierdził, że trwają rozmowy z Boeingiem w sprawie oficjalnego rozpoczęcia programu B797, czyli nowego samolotu środka rynku. Linie Delta Air Lines po raz kolejny potwierdziły gotowość do złożenia pierwszego zamówienia oraz chcą być pierwszym odbiorcą tych maszyn. Przewoźnik spodziewa się dużych zniżek przy zakupie tych samolotów, które mają zastąpić starzejącą się flotę B757/B767. Delta użytkuje obecnie B757-200/300 oraz B767-300/400. Boeing planuje, że ewentualny model B797 będzie tańszy w eksploatacji o 40% w porównaniu do B767. Trzej producenci jednostek napędowych: CFM International (General Electric/Safran), Pratt & Whitney i Rolls Royce, oferują wspólpracę i opracowanie silników dla nowych maszyn.
29/06/2018 02:16  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2018-08-24 00:50   
demar - Profil demar
B797 został oficjalnie wymieniony w raporcie finansowym (FY18 Results z dnia 2018.08.23) grupy Qantas jako rozważany nowy model ("Under Evaluation") obok A321 XLR oraz samolotów dla projektu Sunrise (B777X lub A350ULR).

Potwierdzono też m.in. wcześniejsze zamówienia kolejnych 9 sztuk B787-9 jako zastępstwo dla 10 sztuk B747-4 wycofywanych do roku 2020, posiadania dalszych 39 praw zakupu B787-9 oraz zamówienia 18 sztuk A321LR dla Jetstar.
greg0303 2018-07-01 19:53   
greg0303 - Profil greg0303
Ewentualny model B797 musi być:

- ekonomiczny, będzie konkurował z maszynami wąskokadłubowymi, potrzebne są najnowsze technologie, zaawansowana aerodynamika oraz super oszczędne jednostki napędowe;

- tani, proces automatyzacji produkcji będzie nieodzowny, aby obniżyć koszty produkcji;

- lekki, masa własna musi być maksymalnie obniżona, konieczne będzie zastosowanie lekkich materiałów, kompozytów.

Potencjalni odbiorcy, którzy współpracują z Boeingiem przy zdefiniowaniu parametrów nowych samolotów środka rynku, są zgodni w kwestii maksymalnego zasięgu tych maszyn - 5000 mil.

Przewoźnicy z Azji chcą zdolności przewozu towarów około 10 ton.
Przewoźnicy z Europy i Ameryki Północnej wymagają tylko około 5 ton.Samoloty serii A320 zostały zaprojektowane i wprowadzone do produkcji 20 lat później, niż pierwsze egzemplarze B737. Dla Airbusa są one przysłowiową kurą znoszącą złote jaja.

Tempo produkcji A320 i B737 jest obecnie na podobnych poziomie. Obaj producenci, Airbus i Boeing, zapowiadają jego zwiększenie.

Dostawy z kwietnia tego roku:

A320ceo - 9
A320neo - 14
A321ceo - 10
A321neo - 3
===========
Razem: 36

B737-800 - 20
B737 MAX 8 - 7
B737 MAX 9 - 3
B737-800A - 2
B737-900ER - 2
==============
Razem: 34

Moim zdaniem samoloty serii B737 MAX sprzedają się lepiej, niż wielu ekspertów przewidywało.
demar 2018-07-01 00:15   
demar - Profil demar
@gość_9e24e: To nie jest kwestia tylko B757 - rodzina A320 okazała się na wielu polach po prostu lepszym samolotem. Od roku 2002 gdy produkcja A320 przekroczyła produkcję B737 Airbus dostarczył już ponad 500 sztuk więcej A320 niż w tym samym czasie Boeing dostarczył B737.

Natomiast jestem ciekawy kiedy Boeing zaprezentuje oficjalnie B797.

To może wiele zmienić sądząc po liczbie spekulacji na ten temat. Zgadzam się z @greg0303, że A321LR to nieco inny segment. Nawet spekulacje o A321XLR to nadal inny segment (może 4500nm, dla 180-200pax w dwóch klasach, ale nie 220-270pax).

Najciekawsze jest to, że Airbus wycisza pogłoski o nowej wersji samolotu wielkości A300-600 (czyli nieco mniejszy niż A330-200/800, MTOW 160-170 ton i zasięg 5000nm). Wygląda na to, że obaj producenci chcą w ramach duopolu podzielić sobie rynek NMA - Boeing bierze część górną (B797), a Airbus dolną A321LR/XLR. Być może ten segment nie jest wystarczająco duży, aby zyskownie umieścić tam dwa modele. Coś podobnego stało się z B747/A380 - Boeing sprzedaje już tylko wersje towarowe, Airbus tylko osobowe. Boeing nie promuje B747-8i, Airbus nie myśli o wskrzeszeniu A380F. Duopol.
gość_9e24e 2018-06-30 21:49   
gość_9e24e - Profil gość_9e24e
Na bledzie Boeinga, czyli zamknieciu programu 757 skorzystal airbus.
797 bedzie w innym segmencie, ale jeszcze nie wiadomo, czy nie
okaze sie niewypalem.
wroord 2018-06-30 20:20   
wroord - Profil wroord
Boeing zrobil duzy blad zamykajc program B757 zamiast go zmodyfikowac ja w przypadku B737 na ng i Max. B757Max bylby idealny na polaczenia 4-6 godz.
greg0303 2018-06-30 18:27   
greg0303 - Profil greg0303
A321neoLR i (ewentualny) B797 to dwa różne segmenty rynku.

B797 ma mieć pojemność pasażerską 220-270 pax, zasięg maksymalny 5000 mil (9260 km) oraz zdolność przewozu 5-10 ton cargo. A321neo nie ma takich parametrów.

A321 to konkurencja B737 MAX 9/10.
B797 ma być samolotem szerokokadłubowym wielkości B767-200/300 lub też A310/A300.

Linie Delta Air Lines mają zamówione A321neo, a jednak są bardzo zainteresowane B797.
gość_48f07 2018-06-30 10:38   
gość_48f07 - Profil gość_48f07
Już jest A321neo LR. Zanim powstanie 797 rynek będzie pozamiatany.
gość_b46b6 2018-06-30 01:51   
gość_b46b6 - Profil gość_b46b6
Jeśli 797 będą miały takie parametry, jak twierdzi Boeing to będą idealne na połączenia o mniejszym zapotrzebowaniu między Europą a wschodnim wybrzeżem USA.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy