B797 został oficjalnie wymieniony w raporcie finansowym (FY18 Results z dnia 2018.08.23) grupy Qantas jako rozważany nowy model ("Under Evaluation") obok A321 XLR oraz samolotów dla projektu Sunrise (B777X lub A350ULR).
Potwierdzono też m.in. wcześniejsze zamówienia kolejnych 9 sztuk B787-9 jako zastępstwo dla 10 sztuk B747-4 wycofywanych do roku 2020, posiadania dalszych 39 praw zakupu B787-9 oraz zamówienia 18 sztuk A321LR dla Jetstar.
greg0303
2018-07-01 19:53
Ewentualny model B797 musi być:
- ekonomiczny, będzie konkurował z maszynami wąskokadłubowymi, potrzebne są najnowsze technologie, zaawansowana aerodynamika oraz super oszczędne jednostki napędowe;
- tani, proces automatyzacji produkcji będzie nieodzowny, aby obniżyć koszty produkcji;
- lekki, masa własna musi być maksymalnie obniżona, konieczne będzie zastosowanie lekkich materiałów, kompozytów.
Potencjalni odbiorcy, którzy współpracują z Boeingiem przy zdefiniowaniu parametrów nowych samolotów środka rynku, są zgodni w kwestii maksymalnego zasięgu tych maszyn - 5000 mil.
Przewoźnicy z Azji chcą zdolności przewozu towarów około 10 ton.
Przewoźnicy z Europy i Ameryki Północnej wymagają tylko około 5 ton.Samoloty serii A320 zostały zaprojektowane i wprowadzone do produkcji 20 lat później, niż pierwsze egzemplarze B737. Dla Airbusa są one przysłowiową kurą znoszącą złote jaja.
Tempo produkcji A320 i B737 jest obecnie na podobnych poziomie. Obaj producenci, Airbus i Boeing, zapowiadają jego zwiększenie.
Dostawy z kwietnia tego roku:
A320ceo - 9
A320neo - 14
A321ceo - 10
A321neo - 3
===========
Razem: 36
B737-800 - 20
B737 MAX 8 - 7
B737 MAX 9 - 3
B737-800A - 2
B737-900ER - 2
==============
Razem: 34
Moim zdaniem samoloty serii B737 MAX sprzedają się lepiej, niż wielu ekspertów przewidywało.
@gość_9e24e: To nie jest kwestia tylko B757 - rodzina A320 okazała się na wielu polach po prostu lepszym samolotem. Od roku 2002 gdy produkcja A320 przekroczyła produkcję B737 Airbus dostarczył już ponad 500 sztuk więcej A320 niż w tym samym czasie Boeing dostarczył B737.
Natomiast jestem ciekawy kiedy Boeing zaprezentuje oficjalnie B797.
To może wiele zmienić sądząc po liczbie spekulacji na ten temat. Zgadzam się z @greg0303, że A321LR to nieco inny segment. Nawet spekulacje o A321XLR to nadal inny segment (może 4500nm, dla 180-200pax w dwóch klasach, ale nie 220-270pax).
Najciekawsze jest to, że Airbus wycisza pogłoski o nowej wersji samolotu wielkości A300-600 (czyli nieco mniejszy niż A330-200/800, MTOW 160-170 ton i zasięg 5000nm). Wygląda na to, że obaj producenci chcą w ramach duopolu podzielić sobie rynek NMA - Boeing bierze część górną (B797), a Airbus dolną A321LR/XLR. Być może ten segment nie jest wystarczająco duży, aby zyskownie umieścić tam dwa modele. Coś podobnego stało się z B747/A380 - Boeing sprzedaje już tylko wersje towarowe, Airbus tylko osobowe. Boeing nie promuje B747-8i, Airbus nie myśli o wskrzeszeniu A380F. Duopol.
gość_9e24e
2018-06-30 21:49
Na bledzie Boeinga, czyli zamknieciu programu 757 skorzystal airbus.
797 bedzie w innym segmencie, ale jeszcze nie wiadomo, czy nie
okaze sie niewypalem.
Boeing zrobil duzy blad zamykajc program B757 zamiast go zmodyfikowac ja w przypadku B737 na ng i Max. B757Max bylby idealny na polaczenia 4-6 godz.
greg0303
2018-06-30 18:27
A321neoLR i (ewentualny) B797 to dwa różne segmenty rynku.
B797 ma mieć pojemność pasażerską 220-270 pax, zasięg maksymalny 5000 mil (9260 km) oraz zdolność przewozu 5-10 ton cargo. A321neo nie ma takich parametrów.
A321 to konkurencja B737 MAX 9/10.
B797 ma być samolotem szerokokadłubowym wielkości B767-200/300 lub też A310/A300.
Linie Delta Air Lines mają zamówione A321neo, a jednak są bardzo zainteresowane B797.
gość_48f07
2018-06-30 10:38
Już jest A321neo LR. Zanim powstanie 797 rynek będzie pozamiatany.
gość_b46b6
2018-06-30 01:51
Jeśli 797 będą miały takie parametry, jak twierdzi Boeing to będą idealne na połączenia o mniejszym zapotrzebowaniu między Europą a wschodnim wybrzeżem USA.