Lotniska Duchy w Polsce.

To słownictwo o lotniskach-duchach zaczerpnąłem z języka urzędników unijnych którzy sami przyznają, że zbyt łatwą ręką podpisywali wnioski o dofinansowanie budowy bądź rozbudowy lotnisk na terenie UE. Są wśród nich trzy polskie lotniska ( w/g agencji Reutersa). Dotyczy to Lublina, Rzeszowa i Łodzi. Wydano na nie około 100 mln. euro. I jak przyznają unijni urzędnicy we wnioskach były brane z ,,sufitu'' szacunkowe dane dotyczące prognoz co do szacowanej liczby pasażerów. Na niektórych nawet dwukrotnie. Największym problemem tych lotnisk jest bardzo ograniczony obszar oddziaływania. I tym samym zbyt mała ilość pasażerów pozwalająca utrzymywać się takiemu lotnisku samodzielnie. Tak więc lotniska te potrzebują ciągłego dofinansowania , czasami jak w przypadku Łodzi wręcz ,,kroplówki'' bo bez niej już dawno zniknęłyby z rynku. Specjaliści szacują że utrzymanie roczne takiego lotniska zamyka się kwotą ok. 3 mln. euro. Jako że liczba pasażerów na tych lotniskach jest niewystarczająca, władze samorządowe muszą dokładać znaczne środki by lotnisko mogło się utrzymać na rynku. Dodatkowo władze lotnisk poprzez swoich właścicieli starają się pośrednio wpływać na wzrost ilości obsłużonych pasażerów czyli mówiąc kolokwialnie płacą tanim liniom by te latały od nich. Nie raz i nie dwa na tym forum pisano i oceniano ten sposób zarządzania lotniskami. I zawsze lotniska odpowiadały tak samo. Czyli lotnisko wspomaga lokalny biznes, wpływa na rozwój turystyki. I co najważniejsze zwiększa dostępność komunikacyjną regionu. Niestety większość polskich lotnisk nie ma konkretnych planów jak ich porty miały by wyglądać za kilka czy kilkanaście lat. Są tylko ogólniki które można wstawić do planu każdego lotniska. Zero konkretów. Chociaż można wyróżnić kilka lotnisk które mają wbrew temu co tu wielu pisze ,,pomysł na siebie''. Wymienię choćby Gdańsk który wykorzystał swoje położenie i zdominował połączenia do Skandynawii. Podobnie Katowice. tutaj czartery i cargo dają rok w rok spory dopływ gotówki. O Warszawie czy Krakowie nie wspominam. Są to lotniska które doskonale funkcjonują , choć i tu można by co nieco zmienić. A jak na tym tle wyglądają lotniska-duchy? Łódź ,,pikuje'' w dół i tylko decyzja o CPL-u może obniżyć ból głowy władzom tamtego portu. Czyli jedynie zamknięcie uzdrowi tamtą patową sytuację. Rzeszów ciągle nie może ,,wybić się'' ponad emigracyjne kierunki. Każda próba kończy się niepowodzenie. Ma jednak lotnisko też dwa plusy na przyszłość. Są nimi cargo związane z rozwojem doliny lotniczej oraz mocną etnicznie grupę rodaków za oceanem. Może to kiedyś zaowocować powrotem bezpośrednich lotów w tamtym kierunku. Na koniec Lublin . Tu niestety mam problem. Nie mam punktu zaczepienia zarówno na plus jak i na minus. Stara się lotnisko różnicować ofertę. Poza emigracyjnymi kierunkami mamy zapowiedzi kierunków południowych jak Izrael czy Hiszpania. Może to jest jakiś pomysł na przyszłość?
05/03/2017 18:35  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_8c623 2017-03-09 17:12   
gość_8c623 - Profil gość_8c623
Rzeszów znów spadek? Faktycznie powoli to lotnisko z duchami.
gość_60b6c 2017-03-06 10:29   
gość_60b6c - Profil gość_60b6c
wyluzowany@, rozumiem, ze to obiektywna opinie fana LUZ z Lublina? :)

Program Polska Wschodnia się w końcu skończy, kaska też i zobaczymy jak się zyję nie na koszt innych. S17 dobije i będzie jak w Łodzi...
gość_6c19f 2017-03-06 09:24   
gość_6c19f - Profil gość_6c19f
w czerwcu rozpoczyna się przebudowa linii kolejowej Warszawa Lublin w tym roku rusza budowa i przebudowa S17 dojazd na Chpina min 4,5 godz. Modlin 6godz. za mało. Poza tym w LUZ jest miło i nie trzeba odwiedzac W-wy...bezcenne
gość_87252 2017-03-06 09:15   
gość_87252 - Profil gość_87252
Rzeszów ma pecha czyli bliskość KRK. A tak dodatkowo dostał kopa od Lublina. Dopóki lotniska tam nie było wzrosty były na lotnisku dość duże rok w rok. Po otwarciu Lublina część pasażerów dotąd korzystająca z Jasionki swoje kroki skierowała do Lublina. I zgadzam się z lysym. Lotnisko ma teraz za mały obszar oddziaływania. I do tego ubogą siatkę połączeń. Więc ciężko o wzrosty.
wyluzowany 2017-03-06 07:44   
wyluzowany - Profil wyluzowany
Zaorać Łódź, Zieloną Górę, Radom, dać szansę Szymanom. Rzeszów i Lublin to jednak inna sytuacja, bo nie notują ciągłych spadków, albo 1000(!) pax miesięcznie jak dwie gwiazdy RDO i Babimost. Jeśli chodzi o Lublin, to najbliższe lata będą wzrosty na pewno, zwłaszcza mając w perspektywie przebudowę S17 i linii kolejowej do Warszawy. Jechać 4-5h do Modlina to też trochę mija się z celem. Rzeszów musi w najbliższym czasie ugrać coś od Ryanair, bo wzrosty będą minimalne.
gość_16fea 2017-03-05 22:09   
gość_16fea - Profil gość_16fea
Ciekawie skąd lysy wykopuje te tematy. A to o KRK i FR , a to o bazie FR w Poznaniu , o BA w GDN. Szacunek. I zarazem wywołuje ,,burze'' na forum he he. Ale przynajmniej jest o czym popisać.
Wracając do tematu. Trudna sytuacja, wręcz beznadziejna lotniska w Łodzi jest wszystkim znana. I rzeczywiście ta sytuacja jest chyba bez wyjścia. Rzeszów i Lublin też mają problemy. Wynikają one z coraz lepszej dostępności drogowej najbliższych im portów : odpowiednio KRK i WAW. I to będzie też przyczyna że lotniska osiągną w pewnym momencie pułap którego nie przekroczą.
gość_1e145 2017-03-05 20:27   
gość_1e145 - Profil gość_1e145
Kelo: fajny awatar! :-)
Kelo 2017-03-05 19:51   
Kelo - Profil Kelo
Łysy w formie, czekałem na tą petardę cotygodniową :D! ps 6zdanie od końca, po moim trupie :D
gość_87252 2017-03-05 19:48   
gość_87252 - Profil gość_87252
lysy - Łódź do zamknięcia jak najbardziej . Ale czy Lublin i Rzeszów mają przyszłość? Moim zdaniem będą zawsze pod kreską.
gość_0fed9 2017-03-05 19:42   
gość_0fed9 - Profil gość_0fed9
Piotrze Kochany. Niektóre lotniska trzeba po prostu zaorać. Tak kończy się mieszanie faktów, realiów, rzeczywistości z marzeniami. Nie można oszukiwać ręki, która Cię karmi. Nie można kąsać piersi, która Cię poi. List od Pisowjan 24.13
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy