×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Odszkodowanie za opóźniony lot


Proszę o radę, jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot (7 godzin), odbywający się na terytorium UE o długości ponad 3000 km

27/01/2016 17:14,  
<>

gość_3041b - Profil
gość_3041b
  

  
adam: to nie ma co sie modlić tylko wysyłać pismo. :)
30/01/2016 00:45  

  
Affinitor: linia zarejestrowana w Polsce
29/01/2016 09:55  

  
O ile pamiętam, to chyba właśnie, w którymś z tych wyroków była m.in. sentencja mówiąca o tym, że ogólnikowe stwierdzenie, że przyczyny były niezależne to za mało i linia ma obowiązek albo wypłacić, albo podać konkretnie przyczynę.
Pomijam już nadzwyczaj zabawne wyjaśnienia, że powodem była usterka samolotu, a to ma wpływ na bezpieczeństwo, więc odszkodowanie się nie należy, bardzo mnie to bawiło.
Różnica polega na tym, że do linii lotniczej pisze się emailika z domu, wygodnie, a do ULC trzeba jakieś formularze chyba, załączniki, poza tym to urząd, będzie dłużej trwało. :)
28/01/2016 14:25  

  
marcowy: mnie tak odpowiadano za każdym razem. Wzamian ja pisałem, że pogoda tego dnia była dobra, że nie było strajku, gradobicia, ani powodzi. Do tego leciał dopisek, że zgodnie z dyrektywą to linia lotnicza ma wykazać, że okoliczności ją zwalniają z odszkodowania, a nie pasażer. Odpowiedź była za każdym razem taka sama - za kilka dni będzie przelew. Oczywiście nie twierdzę, że każdemu zawsze się uda, ale dużo zależy od determinacji i intensywności argumentów, którymi się podpierasz. Jeśli będziesz się powoływać na konkretne zapisy dyrektywy, to brzmi to nieco inaczej niż tylko samo hasło "dyrektywa". Poza tym nie wiem jak teraz, ale kiedyś na stronie ULC były dostępne wyroki z ETS i jeszcze jakichś sądów, które dawały wykładnię tego, że próby migania się przez linię ltoniczą nie są podstawą do tego żeby się nie należało. Ja się tym też podpierałem, no i efekty były.... :)
28/01/2016 14:23  

  
affinitor: mi kiedyś LOT odpisał że odwołanie lotu nastąpiło z "przyczyn niezależnych". Jak zwróciłem się do nich z pytaniem co to znaczy odpisali mi że nie muszą mi na to odpowiadać. Skończyło się po półtorej roku wypłatą 500 euro :) btw oczywiście dotyczy to również przewoźników czarterowych.
28/01/2016 13:55  

  
Jeśli informację o awarii przekazał kapitan, czyli jak rozumiem wszyscy dowiedzieli się o niej już po wejściu do samolotu, to jeszcze pytanie jakiego typu była to usterka i kiedy została zauważona/wyszła. Zgodnie z dyrektywą o ile dobrze pamiętam, jeśli usterka wystąpi nie podczas postoju, ale np. w trakcie kołowania czy startu, to wówczas traktowana jest jako nagła i nie do przewidzenia i wtedy linia jest zwolniona od odpowiedzialności. Ale jeśli nie była to kwestia pogody itp. to ja bym mimo wszystko próbował, a nuż się da wyrwać. Przy odległości ponad 3000 to będzie parę złotych....
28/01/2016 13:07  

  
Oczywiście, że linia nie ma obowiązku podać przyczyny, ale z drugiej strony musi wyjaśnić na jakiej podstawie odmawia. Moja praktyka kilkakrotna w 100% pokazuje, że ani nie jest tak, że nie mówią co było przyczyną (oczywiście dokładnie, bo hasło awaria samolotu pada), ani nie jest tak, że po jednej odmowie trzeba pisać do ULC. Ja za każdym razem pisałem, że po piwresze hasło awaria to za mało, a poza tym to na linii lotniczej ciąży obowiązek wykazania, że jest zwolniona z wypłaty i skutkiem było nadejście po 3 tygodniach pisma z info, że będzie przelew.

Jedno małe "ale" skąd był przewoźnik, bo jeśli była to linia zarejestrowana poza UE to wtedy może pan pana majstra w **** pocałować. I druga kwestia, ale tego nie pamiętam, czy aby nie jest tak, że dyrektywa dotyczy tzw. przewoźników regularnych?...
28/01/2016 13:04  

  
jak to nie ??? jest napisane przecież wprost
28/01/2016 12:14  

  
małe wyjaśnienie,
lot zaczynał się w kraju UE, powodem była awaria samolotu (wg informacji przekazanej przez kapitana), skargę do linii już napisałem, problem w tym że z rozporządzenia UE bezpośrednio prawo do odszkodowania raczej nie jest obligatoryje
28/01/2016 11:40  

  
Oczywiście, tak jak napisał Affinitor, jeżeli przyczyną była pogoda i na to się powołają odszkodowanie się nie należy. Chociaż mysle że napiszą ci po prostu że odwołanie zostało spowodowane "czynnikami niezależnymi od przewoźnika". Wtedy zostaje ULC. istotne jest również to że decyzja ULC NIE JEST wiążąca dla przewoźnika, również i wtedy mogą ci nie zapłacić. Jeżeli jest to przewożnik czarterowy zastanowiłbym sie czy nie sprzedać tego po prostu do jakieś kancelarii.
28/01/2016 10:27  

  
Robisz to tak: piszesz skargę do linii lotniczej, oni oczywiście ci odmawiają. Wazne, nie mają obowiązku podania ci przyczyny odwołania lotu tak więc nie ma co z nimi wchodzić w dyskusję, ale muszą ci odpowiedzieć. To jest po prostu etap obowiązkowy. Nastepnie składasz skargę do ULC wraz z odpowiedzią linii lotniczej. ULC, jeżeli to był lot rozpoczynający się w Polsce sama przeprowadzi dochodzenie w tej sprawie jeżeli był to lot na terenie innego państwa Unii przekaże im tą sprawę, ale zrobi to w twoim imieniu tak więc nie musisz tego składac osobiście np do Niemiec czy gdzie indziej. tak było w moim przypadku
28/01/2016 10:22  

  
Trzeba złożyć pisemne zadanie wypłaty odszkodowania powołując sie na dyrektywę UE. Standardem bedzie odmowa, ale tym nie należy sie zrażać. Wszystko zależy w sporej mierze od doboru argumentów. Mnie sie kilka razy zdarzyło tluc o odszkodowanie za odwolanie rejsu, za kazdym razem próbowano mnie robic w trąbę twierdzeniem, ze powodem było zagrożenie bezpieczeństwa. Tyle, ze dyrektywa wyraźnie precyzuje co zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności, ponadto (to ważne), to na przewoźniku ciąży obowiązek wykazania, ze zaszły okoliczności, ktore wyłączają jego odpowiedzialność.
Podstawowe pytanie co było powodem takiego opoźnienia, jesli skutki strajku, pogody itp., to na odszkodowanie nie licz. Jesli samolot sie zepsuł, to wszystko zależy od charakteru usterki oraz momentu kiedy została zauważona/powstała. Warto przeczytać dyrektywę, tam jest to obecnie dosc dobrze opisane.
27/01/2016 19:57  

reklama
reklama
  

<>


Wylot z:

Przylot do:

  • Data wylotu:

  • Data powrotu:

Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie